اطلاعات ویزا ترکیه برای خارجی

اطلاعات کلی در مورد ویزای ترکیه

اطلاعات کلی در مورد ویزای ترکیه

اکیداً توصیه می‌شود که خارجی‌هایی که قصد سفر به ترکیه را دارند، اطلاعات مربوط به رژیم ویزای کشورمان را مطالعه کنند.

رژیم ویزا برای بازدید توریستی و تجاری یک کشور ممکن است با بازدید هدفمند کاری و تحصیلی متفاوت باشد. همچنین رژیم ویزا ترکیه ممکن است بر اساس اصل عمل متقابل تغییر کند.در حالی که برخی از متقاضیان ممکن است برای سفر توریستی یا تجاری خود به ترکیه از ویزا معاف باشند، بقیه می توانند ویزای الکترونیکی دریافت کنند. سایر متقاضیان باید از طریق نمایندگی های ترکیه در خارج از کشور ویزا دریافت کنند.یادداشت اطلاعاتی در مورد رژیم ویزا ترکیه در آدرس زیر موجود است: www.mfa.gov.tr

انواع ویزاهای اعطایی ترکیه عبارتند از:

قوانین صدور ویزا ترکیه

1- ویزا توریستی و تجاری ترکیه

الف) بازدید توریستی

ب) ترانزیت واحد

ج) ترانزیت دوبل

د) جلسه تجاری/تجارت

ه) کنفرانس / سمینار / نشست

و) جشنواره / نمایشگاه / نمایشگاه

ز) فعالیت ورزشی

ح) فعالیت فرهنگی هنری

ط) بازدید رسمی

ی) بازدید از جمهوری ترک قبرس شمالی

2- ویزای رسمی ترکیه

الف) برای انجام وظیفه تعیین شده است

ب) پیک

3- ویزای دانشجویی – تحصیلی ترکیه

الف) ویزای کارآموزی

ب) کارآموزی ERASMUS

ج) کارآموزی AISEC

د) هدف دوره زبان ترکی

ه) هدف دوره

و) هدف آموزش

ز) تحصیل در جمهوری ترک قبرس شمالی

4- ویزای کاری ترکیه

الف) هدف استخدام/هدف استخدامی خاص

ب) مدرسان/دانشگاهان منصوب

ج) ورزش کاران

د) هنرمندان

ه) کارگران مناطق آزاد

و) خبرنگاران

ز) اهداف مونتاژ و تعمیرکار

5- سایر ویزاهای ترکیه

الف) کاوش باستان شناسی، هدف اکتشاف

ب) هدف مستند

ج) نماینده اپراتور تور

د) اهداف درمان پزشکی

ه) هدف همراهی

و) هدف اتحاد خانواده

ز) ویزای باربری

ح) ویزای دریایی

اعتبار پاسپورت برای ورود به ترکیه

بر اساس ماده 7.1 ب قانون اتباع خارجی و حمایت بین المللی به شماره 6458، اتباع خارجی که مایل به ورود به ترکیه هستند باید یک سند مسافرتی (گذرنامه) با تاریخ انقضا حداقل 60 روز پس از “مدت اقامت” به همراه داشته باشند. ویزا، ویزای الکترونیکی، معافیت ویزا، یا اجازه اقامت آنها.

مثال الف: برای ورود به ترکیه با داشتن ویزای 90 روزه «مدت اقامت»، خارجی ها باید یک سند مسافرتی با اعتبار حداقل برای 60 روز دیگر داشته باشند که مجموعاً 150 روز (90 روز + 60 روز) اعتبار دارد. زمان ورود

مثال ب: برای ورود به ترکیه با داشتن ویزای 30 روزه «مدت اقامت»، خارجی ها باید یک سند مسافرتی با اعتبار حداقل 60 روز دیگر داشته باشند که در مجموع 90 روز (30 روز + 60 روز) اعتبار دارد. زمان ورود.”

قوانین ویزا ترکیه

طبق موافقت نامه های بین المللی و مقررات خاص حقوقی، دسته های زیر از شمول این حکم مستثنی هستند:

الف) اتباع کشورهایی که طبق «موافقتنامه اروپایی مقررات ناظر بر جابجایی افراد بین کشورهای عضو شورای اروپا» اجازه ورود به ترکیه با کارت شناسایی ملی خود را دارند.

1- آلمان 2- بلژیک 3- فرانسه 4- گرجستان 5- هلند 6- اسپانیا 7- سوئیس 8- ایتالیا 9- جمهوری ترک قبرس شمالی 10- لیختن اشتاین 11- لوکزامبورگ 12- مالت 13- پرتغال

14- یونان

ب) اتباع کشورهایی که دارای گذرنامه های منقضی شده اما برای مدت معینی معتبر تلقی می شوند

1. آلمان – گذرنامه ها یا شناسنامه ها در سال گذشته منقضی شده.

3. بلغارستان – پاسپورت معمولی معتبر

ج) دارندگان گذرنامه دیپلماتیک، ویژه و رسمی

اطلاعات کلی و توصیه های ورود به ترکیه

– بازدیدکنندگانی که از ویزای ورود معاف نیستند، باید ویزای خود را دریافت کنند یا از طریق سامانه پیش درخواست برای ویزای استیکر ترکیه (www.visa.gov.tr) با دفاتر کنسولی ترکیه وقت ملاقات بگذارند. متقاضیانی که شرایط لازم را داشته باشند توسط سیستم پیش از درخواست ویزای برچسب ترکیه به سیستم ویزا (www.evisa.gov.tr) هدایت می شوند. در کشورهایی که ترکیه نمایندگی کنسولی ندارد نیز می توانند از برنامه ریزی آنلاین استفاده کنند. برای قرار ملاقات با نزدیکترین دفتر کنسولی معتبر ترکیه.

– به منظور جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است به دلیل تاخیر در صدور ویزا ایجاد شود، توصیه می گردد.حداقل یک ماه قبل از سفر برنامه ریزی شده برای ویزا اقدام کنید.

– ویزای ارسالی به خارجی ها تضمین کننده حقوق مطلق ورود به ترکیه نیست.

– هزینه های ویزا در مواردی که درخواست ها رد می شود قابل استرداد نمی باشد

– کلیه متقاضیان ملزم به داشتن بیمه‌نامه درمانی هستند که در مدت اقامت آنها در ترکیه معتبر خواهد بود.

– مدت اقامت ارائه شده توسط ویزا یا معافیت ویزا نمی‌تواند. از 90 روز در هر 180 روز تجاوز کند. مقررات 90 روز اقامت در 180 روز گذشته برای تمام خارجی‌هایی که به ترکیه سفر می‌کنند الزام‌آور است.

– برای خارجیانی که دارای دو پاسپورت هستند، امکان اقامت 90 روزه در ترکیه با دو پاسپورت متفاوت در 180 روز گذشته وجود ندارد.

– در انواع درخواست‌های ویزا، دفاتر کنسولی ترکیه ممکن است ویزاهایی با حداکثر مدت اقامت 90 روز صادر کنند. اتباع خارجی که مایل به اقامت بیش از 90 روز در ترکیه هستند، باید برای تمدید اقامت خود برای “اجازه اقامت کوتاه‌مدت” به اداره مهاجرت استانی مراجعه کنند.

– درصورتی‌که افراد خارجی در سال گذشته بیش از 120 روز در خارج از ترکیه اقامت داشته باشند، اجازه اقامت لغو می‌شود.

– برای دارندگان سند مسافرتی سازمان ملل (سازمان ملل متحد) (Laissez-Passer) که دارای مدارک آبی سازمان ملل هستند، معافیت ویزا با 90 روز اقامت در 180 روز قبل می‌توانند در طول سفر رسمی خود به ترکیه درصورتی‌که بتوانند مأموریت رسمی خود را تأیید کنند، درخواست دهند. دارندگان سند مسافرتی سازمان ملل متحد قرمز، از ویزای ورود معاف خواهند بود و می‌توانند 90 روز در 180 روز قبل بدون توجه به هدف خود در ترکیه اقامت کنند. مقررات عمومی ویزا برای دارندگان مجوز سفر سازمان ملل متحد مشروط به مقررات مشخص شده. بر اساس کشور مبدأ اعمال می‌شود.

درخواست ویزا برای سفر به جز برای مقاصد توریستی یا تجاری (کار یا تحصیل و غیره) باید از طریق نمایندگی‌های ترکیه در خارج از کشور ویزا دریافت کند.

– صرف‌نظر از رژیم ویزا که برای شهروندان یک کشور اعمال می‌شود، دارندگان مدارک سفر آن کشور باید از قبل از نمایندگی‌های ترکیه ویزا دریافت کنند.

– هر متقاضی زیر 18 سال باید تأییدیه‌های رسمی کتبی از هر دو والدین ارائه دهد. برای آن دسته از متقاضیانی که گواهی می‌دهند که والدینشان به طور رسمی طلاق گرفته‌اند و ثابت می‌کنند که والدینی که حضانت آنها را برعهده دارند و همچنین برای کسانی که یکی از والدینشان فوت کرده‌اند، ممکن است مطابق باهدف ملاقات آنها ویزا صادر شود.

– مجوز رسیدگی به درخواست‌های اجازه اقامت ارائه شده. توسط افراد زیر که با استفاده از رژیم بدون ویزا و بدون نیاز به اخذ ویزای دانشجویی وارد ترکیه می‌شوند، در اختیار دفاتر مهاجرت محلی (اداره مهاجرت استانی) است: خارجی‌هایی که بر اساس دعوت‌نامه وارد ترکیه می‌شوند. دانشگاه‌های زیر نظر شورای آموزش عالی ترکیه برای تحصیل در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، فوق‌لیسانس، دکتری بر اساس برنامه‌های تبادل دانشجوی بین‌المللی، برنامه‌های فرهنگی و همچنین تحت برنامه‌های آموزش و جوانان اتحادیه اروپا.

– برای خارجی‌هایی که می‌خواهند از طریق بندرها دریایی با اهداف توریستی وارد ترکیه شوند، مجوز ورود بدون ویزا ممکن است توسط استانداری‌های محلی صادر شود. مدت اقامت این مجوزها حداکثر 72 ساعت بوده و فقط برای مقاصد گشت‌وگذار در مجاورت بندرها دریایی که در آنجا وارد کشور شده‌اند معتبر خواهد بود. این روش، ازآنجایی‌که قصد دارد ورود آن دسته از بازدیدکنندگان مشمول ویزا را تسهیل کند، به بازدیدکنندگان حق ویزا نمی‌دهد. گذرنامه این بازدیدکنندگان توسط مقامات مرزی نگهداری نمی‌شود. بااین‌حال، به بازدیدکنندگان “اجازه ورود به شهر بندرگاه” داده می‌شود. که لازم است. پس از خروج به مقامات بازگردانده شود.

– هر بخش از داده‌های ارسال شده در اینجا ممکن است.پردازش و در پایگاه‌داده قابل‌دسترسی مقامات مربوطه ترکیه مطابق با دستورات مربوطه آنها ذخیره شود.

ویزای توریستی ترکیه

– اگر دعوت‌نامه‌ای برای درخواست ویزای توریستی ارسال می‌شود، باید شامل شماره هویت TR شخص دعوت‌کننده، هویت واضح، لیست دعوت‌شدگان، آدرس دائمی، شماره تماس، مدت و هدف اقامت و وابستگی به متقاضی باشد. درصورتی‌که طرف دعوت‌کننده یک سازمان یا شرکت باشد گواهی ثبت مالیات سازمان الزامی خواهد بود. در دعوت‌نامه همچنین لازم است شخص/مرجع دعوت‌کننده برای تأمین هزینه‌های خوراکی و اقامتی و مسئولیت خود متعهد شوند. متقاضی باید حقوق کافی و/یا منظم داشته باشد.

ویزای کار ترکیه

– خارجی‌ها درخواست‌های خود را برای مجوز کار از طریق دفاتر کنسولی ما در کشور محل اقامت یا تابعیت خود ارائه می‌کنند.

– برای کار در ترکیه باید برای دریافت مجوز کار و ویزا به نزدیک‌ترین نمایندگی ترکیه مراجعه کنید. پاسپورت، فرم درخواست ویزا و نامه‌ای از کارفرما مدارک لازم برای درخواست شما هستند. سایر مدارک باید توسط کارفرمای شما ظرف ده روز کاری پس از درخواست شما به وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه (MLSS) ارسال شود.

– درخواست مجوز کار به‌صورت مثبت یا منفی توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی منعقد می‌شود. مجوزهای کاری معادل مجوزهای اقامت هستند؛ بنابراین، درصورتی‌که مجوز کار توسط وزارتخانه تأیید شود، هزینه ویزای ورود، هزینه گواهی مجوز کار و هزینه اقامت توسط دفاتر کنسولی ترکیه از فرد خارجی دریافت می‌شود. از آنجایی‌ که کارت مجوز کار جایگزین اجازه اقامت در ترکیه است، “ویزای مشروح کاری” صادر شده. توسط این دفاتر فقط برای ورود و حداکثر برای 90 روز قابل‌ استفاده است.

– می‌توانید فهرست آن اسناد را در وب‌سایت MLSS (http://www.csgb.gov.tr) بیابید. درخواست‌ها حداکثر ظرف 30 روز توسط MLSS نهایی می‌شوند. بلافاصله پس از ورود به ترکیه (قبل از شروع به کار)، باید ظرف یک ماه در اداره پلیس محلی ثبت‌نام کنید تا اجازه اقامت لازم را دریافت کنید.

– به اتباع خارجی که در مناطق آزاد کشورمان مشغول به کار می‌شوند توسط وزارت اقتصاد، به افراد شاغل در واحدهای زیرمجموعه وزارت فرهنگ و گردشگری توسط وزارت مذکور و به پرسنل اتباع خارجی برای کار در دانشگاه‌ها از طرف عالی‌رتبه اعطا می‌شود. هیئت آموزش‌وپرورش

ویزای کارآموزی / معافیت مجوز کار ترکیه

– متقاضیان برای درخواست کارآموزی خصوصی خارج از مفاد مندرج در عنوان ماده 55 «معافیت پروانه کار» آیین‌نامه اجرایی قانون مجوز کار اتباع خارجی، طبق قانون 4817 باید مجوز کار از وزارت کار و تأمین اجتماعی دریافت کنند.

– ماده 55 آیین‌نامه اجرایی قانون مجوز کار اتباع خارجی شماره 4817 تنظیم‌کننده، معافیت‌های جواز کار، میزان و مدت‌زمان معافیت اتباع خارجی بیان شده است. کسانی که شرایط زیر را دارند نیازی به دریافت مجوز کار ندارند.

(1) بدون لطمه به مقررات مندرج در قوانین خاص و مشروط بر اینکه خارجی و کارفرما به تعهدات خود ناشی از سایر قوانین عمل کنند.

الف) افراد معاف از ویزای کار بر اساس موافقت‌نامه‌های دوجانبه یا چندجانبه که ترکیه یکی از طرف‌های امضاکننده آن است.

ب) اتباع خارجی که دارای اقامت دائم در خارج از کشور هستند و تایلند به طور موقت به‌منظور مطالعات علمی، فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای مدت کمتر از یک ماه و باهدف فعالیت‌های ورزشی برای مدت کمتر از چهار ماه به ترکیه سفر کنند.

ج) به‌منظور نصب، نگهداری و تعمیر ماشین‌آلات و تجهیزات وارداتی به ترکیه، ارائه آموزش استفاده یا حمل‌ونقل تجهیزات معیوب از ترکیه به آنها و مشروط بر اینکه مجموع مدت اقامت آنها در مدت یک سال از تاریخ 2018 تا 3 ماه بیشتر از سه ماه نباشد. تاریخ ورود به ترکیه و بررسی این شرط با مدارکی که ارائه می‌دهند، کسانی که به ترکیه می‌آیند،

چ) به‌منظور آموزش استفاده از کالاها و خدمات صادراتی یا وارداتی به ترکیه و مشروط بر اینکه از تاریخ ورود به ترکیه در مجموع ظرف یک سال از سه ماه تجاوز نکند و این شرط را باتوجه‌به مدارکی که آنهایی که در ترکیه هستند تسلیم خواهند شد

د) مسئول بودن مجری، مجری و غیره در نمایشگاه‌ها و سیرک‌هایی که قصد انجام فعالیت در خارج از مرز مؤسسات گردشگری معتبر را دارند و مشروط بر اینکه از تاریخ ورود به ترکیه از شش ماه تجاوز نکنند و این موضوع را تأیید کنند. مشروط به مدارکی که ارائه خواهند داد، مدارکی که در ترکیه هستند

ه) اتباع خارجی به همراه دانشگاه‌ها به‌شرط اینکه از دو سال تجاوز نکند و محدود به مدت تحصیل باشد به مؤسسات و مؤسسات دولتی مراجعه کنند تا با احراز وضعیت خود از طریق مدارک، اطلاعات و اخلاق حسنه خود را افزایش دهند که تسلیم خواهند شد،

و) افرادی که به مقامات ترکیه اطلاع داده‌اند که خدمات و کمک‌های مهمی را در زمینه‌های اجتماعی – فرهنگی و فناوری و زمینه‌های آموزشی در مدت حداکثر شش ماه ارائه خواهند کرد.

ز) افرادی که تحت برنامه‌های مرکز آموزش و برنامه‌های جوانان اتحادیه اروپا (آژانس ملی) از ترکیه بازدید می‌کنند.

ز) اتباع خارجی در چارچوب برنامه‌های کارآموزی بین‌المللی که توسط شورای آموزش عالی، وزارت کشور و وزارت امور خارجه تأیید شده است. می توانند به آموزش بپردازند.

ح) اتباع خارجی که به شرطی که مدت قرارداد از هشت ماه تجاوز نکند، نماینده تورگردانانی هستند که به ترکیه می‌آیند.

ط) در طول قرارداد سایر ورزشکاران، مربیان، بازیکنان فوتبال که درخواست آنها توسط فدراسیون فوتبال یا اداره کل ورزش و جوانان ترکیه تا می‌شود.

ط) به‌وسیله پروتکل‌های دو جانبه امضا شده در قانون شماره I/10 کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان، دریانوردان خارجی که در کشتی‌هایی خدمت می‌کنند. که “گواهی تأیید انطباق” را از اداره مربوطه دریافت کرده‌اند و در قانون بین‌المللی ثبت کشتی ترکیه ثبت شده. خارج از کابوتاژ فعالیت می‌کنند. خط،

ی) کارشناسان خارجی شاغل در پروژه‌هایی که در چارچوب برنامه‌های همکاری مالی ترکیه – اتحادیه اروپا انجام می‌شود، در طول دوره مسئولیت خود نیازی به اخذ ویزای کار ندارند.

– در چارچوب ماده 55، مجوز اقامت اتباع خارجی که به ترکیه می‌آیند. به‌عنوان مجوز اقامت کوتاه‌ مدت توسط اداره مهاجرت استانی اعطا می‌شود. یک‌بار در یک سال تقویمی، اما برای استفاده از این حق، لازم است که از تاریخ انقضای مجوز اقامتی که با همان هدف به خارجی اعطا شده است، سه ماه گذشته باشد. در صورت نیاز به کار بیشتر. تا زمانی که دوره معافیت اجازه می‌دهد، فرد خارجی باید از طریق وزارت کار و تأمین اجتماعی ویزای کار دریافت کند.

ویزا خبرنگاران برای ورود به ترکیه

– بدون انتصاب در دفتر دائمی در ترکیه، اعضای مطبوعات بین‌المللی که مایل به بازدید موقت هستند، نیازی به دریافت “ویزای شرح داده شده برای مطبوعات” ندارند. درصورتی‌که فرد خارجی مشمول ویزا باشد، اخذ ویزای توریستی کافی خواهد بود. در صورت نیاز، مطبوعات خارجی که برای مدت کوتاهی می‌آیند می‌توانند توسط اداره کل مطبوعات و اطلاعات نخست‌وزیری کارت مطبوعاتی موقت صادر کنند و این کارت برای اقامت آنها در ترکیه معتبر خواهد بود. کارت مطبوعاتی موقت حداکثر برای مدت سه ماه قابل صدور و در صورت لزوم تا سه ماه دیگر قابل تمدید است. اعضای مطبوعاتی که مجوز اقامت کوتاه‌مدت دریافت می‌کنند، نیازی به داشتن مجوز کار ندارند. اعضای مطبوعاتی منصوب برای دریافت “ویزای مشروح برای مطبوعات” منوط به اجازه هستند.

ویزای ترکیه برای نمایندگی اپراتور تور

– نمایندگان خارجی مجریان تور تا هشت ماه از اخذ ویزای کار برای انجام وظایف خود معاف هستند. درخواست اتباع خارجی که از اداره مهاجرت استانی به‌عنوان نمایندگان تورگردانان درخواست اجازه اقامت می‌کنند، تحت قوانین تنظیم بازدیدهای توریستی بررسی می‌شود.

ویزای ترکیه برای حمل‌ونقل

– به اتباع خارجی متقاضی ویزا برای حمل‌ونقل بین المللی ، در صورت ارائه مدارک مورد نیاز، ممکن است. ویزای چند بار ورود با اعتبار یک سال داده شود.

– رژیم ویزا برای رانندگان کامیون یک کشور ممکن است با رژیم کلی ویزای مؤثر برای شهروندان آن کشور خاص متفاوت باشد. برای اطلاعات بیشتر، لطفاً با نزدیک‌ترین نمایندگی ترکیه تماس بگیرید.

ویزای ترکیه برای پرسنل بنیادهای مذهبی خارجی

– پرسنل شاغل رسمی در مؤسسات مذهبی خارجی در ترکیه – مجوز کار اتباع خارجی شاغل در مؤسسات مذهبی تحت شرایط استثنایی است. درخواست مجوز از طریق وزارت ما انجام می‌شود و مجوز اقامت توسط وزارت امور داخلی صادر می‌شود تا آنها بتوانند در کشور ما کار کنند.

ویزای ترکیه برای کاوش‌های باستان‌شناسی، اکتشاف، مستندسازان

– خارجیانی که اقدام به فیلم‌برداری یک فیلم مستند می‌کنند، تحقیقات یا کاوش‌های باستان‌شناسی انجام می‌دهند، باید از قبل مجوز ویژه‌ای از مقامات ترکیه دریافت کنند.

– لازم است فرد با اخذ ویزای مربوطه از طریق نمایندگان خارجی ما برای حفاری و تحقیق وارد ترکیه شود.

– اتباع خارجی که برای فیلم‌برداری و فیلم‌برداری مستند به کشور ما می‌آیند باید از وزارت فرهنگ و گردشگری، اداره کل سینما و استانداری استان مجوز بگیرند.

– می‌توان مستقیماً برای انجام تحقیقات علمی، ضبط صدا، فیلم‌برداری مستند و فیلم، عکس‌برداری در مورد مسائل باستان‌شناسی، تاریخی، زمین‌شناسی، جامعه‌شناسی و طبیعی در ترکیه، در خشکی، هوا، به مؤسسات مرتبط مراجعه کرد. دریا، در رودخانه و دریاچه. درخواست‌های مربوط به کاوش‌های سطحی که باید در سوابق کاداستر ثبت زمین با کاوش‌های باستان‌شناسی و تحقیقات باستان‌شناسی زیرآبی انجام شود، جدا از این موارد، از طریق نمایندگی دیپلماتیک خود متقاضی در ترکیه به وزارت امور خارجه و از طریق نمایندگان خارجی ترکیه در خارج از کشور به وزارت امور خارجه ارسال می‌شود.

این قوانین مستقیم از سایت https://www.mfa.gov.tr/default.en.mfa ترجمه شده و هر جا لازم بوده ، تجربیات خودم و نکات مهم را در متن اضافه کردم . شما هم اگر نکته مهمی اطلاع دارید. برای من به صورت مستند ارسال کنید. تا در داخل متن به صورت توضیحات تکمیلی اضافه کنم. چون خیلی از ایرانیها برای مسافرت، سرمایه گذاری و اقامت به ترکیه سفر می کنند. داشتن اطلاعات کافی برای انها خیلی می تواند مفید باشد.برای مطالعه بقیه قوانین ترکیه و کشورها در سایت سعیدکاظمی اینجا کلیک کنید. امیدوارم ااطلاعات کلی در مورد ویزای ترکیه برای شما مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *