قدم هفتاد و هشت تبلیغات در دنیای مجازی
برای شنیدن پادکست قدم هفتاد و هشت تبلیغات در دنیای مجازی از طریق لینک ذیل اقدام نمائید.
قدم هفتاد و هشت تبلیغات در دنیای مجازی
سلام به همه دوستان عزیز با گام هفتاد و هشتم در خدمتتان هستیم داریم آرامآرام به پایان دوره نزدیک میشویم از بحث اینترنت و دنیای کسبوکارهای مجازی دو تا موضوع دیگر مانده که تو درس هفتاد و هشتم و گام هفتاد و نهم به امید خدا با اینها بیشتر خواهیم پرداخت و سعی کردم هر موضوعی که در این بحث دنیای مجازی نیاز بوده، خلاصهاش را بهتان بگویم موضوعاتی که میگویم خدمت شما عزیزان، خیلی به زبان ساده است؛ مثلاً بحث سئو که من خدمت شما توضیح دادم. بسیار پیچیدهتر و تخصصیتر از این هست.
اگر یک سایتی راه میاندازید حتی اگر یک صفحه اینستاگرام دارید حتماً باید با یک سئوکار حرفهای مشورت بکنید مخصوصاً برای سایتتان با تیمها و افراد موفق سئو باید کار بکنید. سئو یک موضوع مفهوم ساده نیست،
روشهای تبلیغات در اینترنت
امروز میخواهم در مورد انواع روشهای تبلیغات در اینترنت یک توضیحاتی بهتان بدهم تا ذهنیت برای شما ایجاد بشود. ما با کمک ابزارهای دیجیتال بهخصوص تبلیغات توی فضای مجازی خیلی وقتها زود میتوانیم به فروش محصول برسیم؛ یعنی ما انواع تبلیغات را خدمتتان توضیح میدهم ولی بدانید که این روشهای تبلیغی در فضای مجازی میتواند به فروش فوری ما کمک بکند همانطور که توی درس گوگل کدخدای فضای مجازی هم گفتم خب اولازهمه آدم باید دم کدخدا را ببیند خب کدخدا هم گوگل است من خودم بیشتر تبلیغاتم را توی گوگل اَدز میروم. البته برای انجام تبلیغات در گوگل اَدز مشاور و راهنما دارم که از تجربیاتشان کمک میگیرم.
با مشاوره، هم فکری و همدلی با هم دیگر گوگل اَدز را پیش میبریم خیلی بادقت کنترل میکنیم با کلمات هفتهبههفته و ماهبهماه کنترل میکنیم تحلیل میکنیم کلمات را کموزیاد میکنیم که چه کلمهای بیشترین ورودی را برای ما دارد و چه کلمهای بیشترین فروش را برای ما خلق میکند؛ یعنی حتی اگر جهت فروشمان هم بعضی موقعها تغییر میدهیم بلافاصله رو کلمات که کِیبوردهایی که توی گوگل تبلیغ میکنیم تغییر مسیر میدهیم که البته گوگل خودش هم میآید هر هفته و هر ماه تحلیل میدهد و بعضی از کلمات را پیشنهاد میکند جایگزین بعضی از کلمات دیگر کنیم.
تبلیغات در گوگل چیست؟
تبلیغات در گوگل یا گوگل اَدز چیست؟ اگر دقت کردید در کنار چند پیشنهاد اول صفحات اول و دوم در جستجو گوگل کلمه ads نوشته شده جدیداً به فارسی حامی مالی مینویسد. این نمایش در ازای هزینهای است که گوگل از شرکتها و وبسایتها میدهد؛ مثلاً روی آن کلمه کلیدی خاصی تبلیغاتشان را انجام بدهد. خیلی از مردم عادی متوجه این موضوع نیستند و روی اولین پیشنهادها گوگل کلیک میکنند. اهمیت تبلیغات گوگل ادز دریافت مشتری هست که دقیقاً دنبال محصول و خدمت ما میگردد.
یک مثال ساده از تبلیغات گوگل:
مثلاً رو سایت دکونزو (فروشگاه تخصصی لپتاپ) که مالکش هستم آنجا رو کلمه لپتاپ گِیمینگ تبلیغات را به گوگل دادیم و بعد تحلیلش کردیم و شخصاً کلی ورودی از گوگل گرفتیم و به چندین فروش ختم شد که بیش از هزینه انجام شده بر روی آن کلمه در گوگل بود.
یا مثلاً روی کلمه رفرش چیست؟ ما یک مقالهای نوشتیم توی سایت دکونزو که لپتاپ رفرش چیست، تلفن همراه رفرش چیست، کامل توضیح دادیم این مقاله را خودمان یونیک تهیه کردیم و بعد روی کلمه رفرش چیست تحلیل آمارهای را بررسی کردیم دیدیم؛ مثلاً تو سه ماه نه هزار ایمپرشن از طرف گوگل دارد. من از این نه هزار تا سیصد تا ورودی گرفتم خب خیلی زیاد نیست. روزانه چهار یا پنج تا ورودی از این صفحه گرفتم اما میتوانستم نه هزار ورودی بگیرم و خب توی سهماهه یعنی روی این کلمه شروع کردیم گوگل اَدز رفتن، شاخههای مختلف کلمه رفرش چیست، لپتاپ رفرش چیست، تا جایی که بعد از قطع تبلیغات هم این مقاله در صفحه اول گوگل بهعنوان یک مقاله معتبر پیشنهاد میشود و کلی ورودی برای سایت ما دارد. این بحث گوگل ادز فقط برای آشنائی شما بود و من خودم برای این بخش از افراد متخصص کمک میگیرم.
تبلیغات کلیکی:
یک روش تبلیغ دیگر توی اینترنت داریم روش تبلیغات کلیکی اوایل که آمده بود خیلی جواب گرفتند خیلی از برندها کسبوکارها سراغش رفتند الان یک مقداری کیفیت تبلیغات کلیکی کاهش پیدا کرده است اگر دقت کردید توی وبسایتهای معروف مثل ورزش سه، عصر ایران یکسری تبلیغات با لوگو شرکتهایی مثل یکتا نت یا مدیا اَد میآید. اینها شرکتهای معروف ایران هستند که تبلیغات انجام میدهند. هم به شما برای راهاندازی یک کمپین تبلیغاتی خوب بر اساس هدفگذاری که کردید کمک و مشاوره میدهند.
مثلاً من لپتاپ میفروشم. تبلیغات من را فقط توی زومیت یا سایتهایی که در معرفی و اخبار فناوری فعال هستند نمایش بده، یعنی کاملاً هدفمند و برنامهریزیشده باشد. اما یک موقع است شماست؛ مثلاً شما لپتاپ آوردید و میخواهید سریع صدایتان را به گوش همه همکارها برسانید یکی از روشها تبلیغات کلیکی است. البته تیم ما بیشتر از تبلیغات همسان استفاده میکنیم که توی روش بعدی خدمتتان میگویم
تبلیغات همسان:
تبلیغات همسان مطابق با آخرین جستجو مخاطب به وی نمایش داده میشود. مثلاً شخصی کلمه لپتاپ گیمینگ را در گوگل سرچ کرده. در دفعات بعدی که این شخص دارد. سایتهای موردعلاقه خودش را میگردد. گوگل یا سایتهای مشابه مدیا اد بسیار هدفمند و هوشمندانه تبلیغات لپتاپ گیمینگ را برای این شخص نمایش میدهد.
مزیت این روش این است که ما دقیقاً مشخص میکنید. تبلیغات برای چه رده سنی، در چه موقعیت مکانی و در چه سایتهای نمایش داده شود. (البته تنظیمات خیلی پیشرفتهتری دارد که من بخشهای مهم را گفتم) با این روش شما کاملاً هزینههای خودتان را مدیریت میکنید. مزیت دیگر این هست. شما در معرض دید افرادی قرار میگیرید که دنبال محصول شما میگردند.
مثلاً تبلیغات من فقط در زومیت در زیر مقاله لپتاپ گِیمینگ مدل فلان نمایش داده بشود؛ یعنی تبلیغتان را کاملاً هدفمند میکنید میبرید برای مشتری که دنبال آن موضوع دارد میگردد؛ مثلاً مشتری دارد دنبال یک لپتاپ ایسوس برند tuf میگردد شما میروی آنجا تبلیغات را با موضوعی که مشتری دارد جستجو میکند نمایش میدهید. اما اگر مشتری دارد در مورد لباس عروس توی نینی سایت جستجو میکند شما آنجا اگر تبلیغ لپتاپ انجام بدهید. اصلاً جذابیتی ندارد؛ چون آن مخاطب دارد دنبال لباس عروس میگردد.
یک روش دیگر استفاده از این روش کمکگرفتن از هوش مصنوعی هست. مثلاً امروز بلیت هواپیمای تهران، مشهد را جستجو میکنی بعد دو روز بعد دوباره میروی تهران کیش را جستجو میکنی. روز سوم میبینی آن پایین در صفحهای یک موضوع دیگر را جستجو میکنی برای شما تبلیغات علیبابا، فلایتیو، یا مستربلیت را میآورد. هوش مصنوعی متوجه موضوعات موردعلاقه شما در جستجو میگردد؛ لذا احتمال دارد که باز هم دنبال بلیت هواپیما میگردد؛ لذا بدون این که شما متوجه باشی از اطلاعاتی که قبلاً جستجو کردی میآیند دوباره شما را شناسایی میکنند. پس شما باید دقت بکنید که کاملاً هدفمند و هوشمندانه و با کمک متخصص باید تبلیغاتتان را انجام بدهید.
تبلیغ ریتارگتینگ:
ریتارگتینگ یا هدفگذاری بازگشتی، به این صورت هست که اگر شخصی از سایت شما برای موضوع خاصی بازدید کرد. در تبلیغات کلیکی ریتارگتینگ برای آن ای پی در روزهای بعد بهصورت نامحسوس مجدد تبلیغات سایت شما را در معرض دید مشتری قرار میدهد.
تبلیغات بنری:
تبلیغات بنری بیشتر برای برندسازی و ایجاد ذهنیت در مخاطب یا معرفی محصولات یا خدمات جدید شما است. این روش به نسبت پرهزینه بوده و برگشت فوری سرمایه را در برنخواهد داشت. حتماً در خیلی از سایتها مثل ورزش سه، عصر ایران یا سایتهای برند تبلیغات بنری را دیدهاید. اما روش بسیار خوبی برای حضور دائمی در بازار، بهرخکشیدن قدرت خودتان به رخ رقبا و ایجاد حس قدرت مالی بر روی مخاطبان و رقبا است.
تبلیغات در سایتهای مقایسه قیمت:
یک روش دیگر هم کمکگرفتن از سایت ترب و ایمالز است. شما اگر نماد اعتماد داشته باشید آنجا میتوانید یک اکانت رسمی داشته باشید. مزیت این سایتها قدرت آنها در ذهن مخاطبان بهعنوان مجموعههای عالی برای مقایسه قیمت انواع کالا در سایتهای مختلف است.
در این سایتها شما بهازای هر کلیک که به سایت شما ریدایرکت میشود یک هزینه پرداخت میکنید. ترب و ایمال برای ما خیلی ورودی گرفتند حدوداً ماهی یک تا دو میلیون تومان متوسط به هر سایت هزینه میدهم؛ چون خیلی ورودی میگیریم؛ یعنی ما یادم است یک روز چهارشنبهای من تبلیغات را ساعت شش بعدازظهر استارتش را زدم تا شش بعدازظهر پنجشنبه، همکارانم گفتند آقا میشود دیگر قطعش بکنید. حجم ورودی تماسهایمان بیش از حد توان ما شده و توان پاسخگویی نداریم. خیلی بازخورد دارد مخصوصاً برای سایتهایی که برند و معروف نیستند یا محصول خاص میفروشند خیلی به فروش شما کمک میکند و جالب است؛ مثلاً آن هزینهای که میگیرند تو بعضی از کسبوکارها مثلاً ما که لپتاپ هستیم. خوب جواب میدهد. چون ما با دومین فروش کل هزینه ماهیانه که رو آن محصول یا رو آن دو تا سایت انجام دادیم از خودشان برمیگردد. حالا بعد از آن هر چه بفروشیم به برندسازی و آشنایی مردم با سایت ما کمک میکند.
رپرتاژ آگهی:
رپرتاژ آگهی به زبان ساده: شما یک مقاله بسیار باکیفیت تهیه میکنید در مورد محصول یا خدمتی که دارید. بعد بهصورت نامحسوس در دل آن مقاله تبلیغات سایت خودتان را انجام میدهید و از آنجا کلی ورودی میگیرید و خیلی برای لینکسازی و سئو کمک میکند. رپرتاژ آگهی زیادش اصلاً خوب نیست. یک تعداد مناسب هر ماه بروید.
کجا تبلیغات کنیم؟
این برای ما خیلی مهم است که کجا هزینه بکنیم دنیای تبلیغات توی فضای مجازی خیلی گسترده و تخصصی است من بعضی بخشها مثل گوگل اَدز را از دیگران کمک میگیرم، ترب و ایمال را خودم انجام میدهم خودم تحلیلهایش را انجام میدهم، در نتیجه از متخصصین کمک بگیرید و حتماً بودجهتان را شدیداً مدیریت بکنید حتی اگر یک شرکت و کارخانه ثروتمند هم هستید دلیلی ندارد همینطوری بدون هدف تبلیغات بکنید. باید دقیقاً بدانید کجا دارید هزینه میکنید آمارهایتان را باید آنالیز کنید. اگر بودجه خیلی زیادی ندارید باید خیلی کنترل شده و باکیفیت این کارها را انجام بدهید.
امیدوارم قدم هفتاد و هشت تبلیغات در دنیای مجازی برای شما عزیزان مفید بوده باشد.
ممنون میشوم که از کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتواها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم هفتاد و پنجم سئو به زبان ساده کلیک کنید و برای مطالعه قدم هفتاد و هفتم آزمون یازده اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید