تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش اول

تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش دوم

برای تماشا فایل ویدئویی تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش دوم از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

برای شنیدن فایل صوتی تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش دوم از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

سلام دوستانِ عزیز. با تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش دوم در خدمت شما هستیم. آخرین موضوعی که در بحثِ قبلی ناتمام ماند بحثِ بیمه شخصِ ثالث است. بیمه‌یِ شخصِ ثالث را آنجا توضیح دادم. بیمه‌یِ شخصِ ثالِث برایِ پیمانکارها بسیار مهم است و وقتی که حادثه برایِ شما اتفاق می‌اُفتد بیمه‌یِ شخصِ ثالث است که از شما در موردِ ضرر و زیان‌هایِ مالی حفاظت می‌کند.

به‌هرحال حادثه جزئی از کار است. درسته که سال‌هاست اچ.اِس.ای در ایران وارد شده، بحثِ ایمنی در محیطِ کار خیلی جدی گرفته شده و خیلی از افراد و شرکت‌هایِ ساختمانی الان باید مجوزهایِ مربوط به ایمنی را داشته باشند. به نظرِ من اچ.اس.ای جزءِ واقعاً ضروریات است. یک شعار نیست که اول ایمنی بعد کار. باید باور داشته باشیم. یک داستان برایِ سال‌ها پیش بود،

بیمه پیمانکاری

داستان واقعی از نداشتن بیمه و خسارت در کار پیمانکاری

 چون‌که من پدرم و برادرم پیمانکار ساختمانی بودند سال‌ها این را تعریف کنم خدمتتان. یادم هست که پدرم یک کاری را سالِ 85 و یا 86 برداشت و یک پروژةِ سی میلیونی تحتِ تشریفات کارفرما به پدرم داده بود داخلِ شهری که پروژه‌ای بسیار ساده بود. یک حصارکشی بود و فَنس بود و به قولِ پیمان‌کارها خیلی کارِ پردرآمد و خوبی هست. حدودِ بیست و نه یا سی میلیون تومان بود که خُوب سودِ خوبی هم داشت.

 یادم هست که یک روزی فوراً زنگ زدن و پدرِ من آن زمان خیلی پروژه‌ها را بیمه نمی‌کرد، زنگ زدند که نگهبان سیمان خالی می‌کرده و اتفاقی برایِ ایشان افتاده و جفت‌پاهای ایشان از زانو شکسته شده. پدرِ من خودش را فوراً به محلِ اجرایِ پروژه رساند و بنده خدا را برده بودند بیمارستان و خُوب با ما هم آشنا بودند. یک چیزی حدودِ بیست میلیون هزینه‌هایِ درمانیِ این بنده خدا شد.

یعنی این پروژه نه‌تنها سودی نداشت فکر کنم ده میلیون هم ضرر کرد در مجموع. چون اگر پدرِ من این پروژه را بیمه می‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد. خیلی به بیمه دقت کنید. خواهش می‌کنم اگر شما پیمانکاری می‌کنید اگر خودِ کارفرما و خودِ مدیرعاملِ ارشدِ به شما گفت استارت بزن فردا بیمه می‌کنیم. حتی برایِ یک‌ساعته بدونِ بیمه کار نکنید. چون بیمه خیلی سفت‌وسخت پیگیر می‌شوند و خیلی دقیق رعایت می‌شود و اگر شما بیمه نکنید این لحظه حادثه ثبت می‌شود و اصلاً نمی‌شود کاری کرد. پس بحثِ بیمه را خیلی جدی بگیرید.

ثبت تمامی مدارک و فاکتورها در کارگاه و دفتر مرکزی پیمانکار

بحثِ بعدی که می‌خواهم خدمتتان عرض کنم این است که اطلاعاتِ‌تان را ثبت و ضبط کنید. یعنی چه؟ هر کاری که در مجموعِ کارگاهِ شما اتفاق می‌اُفتد را ثبت و ضبط بکنید و بنویسید. دفتر داشته باشید. چه فاکتورهایی رد و بدل شدند؟ چه اجناسی، چه زمانی و از چه کسی خریداری شدند همه‌یِ اینها در دفاتر معین و روزنامه ثبت شود.کلِ جزئیاتِ کارهایتان باید تحتِ کنترلِ شما باشد. باید بفهمید که پیمانکاری مجموعه‌ای از این عوامل هستند. همه‌یِ ده مواردِ را که امروز به شما گفتم که شاملِ بیمه، ثبت و ضبطِ اطلاعات با مدیریت شما ارتباط مستقیم دارد. همه این مسائل با هم شما را پیمانکار می‌کند. دفاترتان را نگه دارید.

سال‌ها بعد مالیات از شما سؤال‌وجواب می‌کند، یک کارگری شکایت می‌کند. که مثلاً حقوقِ من را ندادند همه چیز را ثبت و ضبط بکنید، هر پرداختی را رسید بگیرید، دفاتر داشته باشید، تویِ دفاتر همه را ثبت کنید، مثلاً فلان لوله‌کش در فلان تاریخ فلان مقدار پول پرداخت شده است. هم به فردِ موردنظر رسید بدهید و هم یک نسخه به حسابدارتان و یک نسخه هم برایِ خودتان ذخیره کنید. پس تمامِ ورود و خروج‌ها را و تمامِ کارهایی را که کارفرما به شما می‌گوید، دستورِ کارها و صورت‌جلسه‌ها کتبی کنید و ثبت و ضبط داشته باشید.

راه اندازی دفتر مرکزی و دفتر فنی پیمانکاری

موضوعِ دومی که به ضبط و ثبت خیلی مهم است این است که یک مقدار که شرکتِ شما جا افتاد علاوه بر سرپرستِ کارگاه خوب نیروهایِ فنیِ خوب بگیرید. یعنی در لیستِ دفترِ مرکزی خودتان حتماً منشی بگیرید، حتماً دفتر کار بگیرید و حتماً دفترِ فنیِ قوی راه‌اندازی کنید. البته این برایِ اولِ کار نیست. یعنی هنوز که یک شرکتِ تازه‌کار هستید و درآمدِ شما کم است و هنوز دارید از جیبِ خودتان هزینه می‌کنید صبر کنید. نیاز نیست همان ابتدایِ کار دفترِ آن‌چنانی، تابلو، سربرگ، لوگو و … هزینه کنید نه.

یک‌ساله، یک‌سال و نیم تا دو سال که گذشت به مرور نیروهایِ فنی خودتان را اضافه کنید، یک منشی استخدام کنید که کارهایِ دفتریِ شما را انجام دهد. حسابدارِتان را از پاره‌وقت به تمام وقت تبدیل کنید که حداقل هفته‌ای یک‌بار حساب‌هایِ شما را انجام دهد. پس بحثِ بعدیِ ما که خیلی مهم است دفترِ فنی هست که حتماً در برنامه و اهدافِتان داشته باشید.

تجربیات یک پیمانکار

روابط عمومی و شبکه سازی از اصول پیمانکاری است

یک پیمانکارِ خوب پیمانکاری است که؛گفتم که پیمان‌کاری چند وجهی است، که روابط عمومیِ خوبی داشته باشد. ببینید شما اگر بهترین پیمانکارِ دنیا باشید و اگر بهترین پروژه‌ها را هم انجام دهید زمانی که روابطِ عمومی و نت‌ورکینگ ضعیف باشد و شبکه‌سازیِ شما با افراد و آدم‌هایِ مختلف، مخصوصاً سبکِ کارفرمایی در ایران که یک سبکِ نسبتاً یک طرفه است و روابط مشاور با پیمانکار هنوز وضعیتِ بهتری دارد؛

پیمان‌کار و کارفرمایی معمولاً یک‌طرفه هست و کارفرماها خُوب نیرویِ کارمندِ دولت هستند و از بالا به پایین نگاه می‌کنند. شما فقط با شبکه ‌سازی و روابطِ عمومی و با اخلاقِ خوش، با حرف گوش کردن و ارتباطِ مستقیم با ناظر گرفتن؛ مثلاً ناظر یک نجاری را به عنوانِ نجار خوب معرفی می‌کند و سال‌هاست که با آن نجار کار می‌کنند؛ خُب من چون نظام‌مهندسی دارم این مطلب را می‌گویم،دستورالعمل‌هایِ نظام را هم بلد هستم و مجوزِ لازم لا هم دارم چه اتفاقی می‌اُفتد؟ آنها کار را یادمی‌گیرند. بحثِ بعدی بحثِ شبکه‌سازی و نت‌ورکینگ هست که به شما گفتم. روابط عمومی و شبکه‌سازی را به عنوانِ دو موضوعِ مهم درنظر گرفتم.

کیفیت کار برگ برنده پیمانکار

و یکی از مسائلی که من در موردِ پیمانکاری خواهش می‌کنم رعایت کنید اگر می‌خواهید پیمانکاری موفق شوید و اگر می‌خواهید پولِ با ارزش، همیشگی و بادوام برای شما ایجاد شود. این است که خواهش می‌کنم کار را با کیفیت انجام دهید. از اینکه فکر کنید که کار را بی‌کیفیت انجام بدید و با یک کارفرما در یک استان کار کنید بعد دیگه تمام و من در این استان کار نمی‌کنم این ذهنیت را از خودِتان بردارید.

الان دنیا خیلی کوچک شده و کارفرماها همه از هم خبر دارند و از هم استعلام می‌گیرند. برایِ امتیازِ فنی که میدهند بررسی می‌کنند، تحقیق می‌کنند. حتماً کیفیتِ کارِّ شما باید خوب باشه. اگر جایی اشتباه کردید و مسئله‌یِ فنی را  رعایت نکردید و کارفرما یا مشاور به شما تأکید کرد بپذیرید. بهتانه نیاورید که این اتفاق افتاد و فلان اتفاق و بهانه‌هایِ الکی نیاورید. بپذیرید.

احترام به نیروی کارگری برگ برنده پیمانکار

نکته‌یِ بعدی که دوست دارم خیلی رویِ این مطلب تأکید کنم این است که  روابطِ اخلاقی و انسانیِ خودتان را به همان‌صورت که با کارفرما و نیروهایِ اداری کارفرما رعایت می‌کنید در محیطِ کارگاه هم با کارگر، اوستا و بنا هم رعایت کنید چون‌که اینها هستند

 که برایِ شما کار می‌کنند. بازوهایِ اجرایی و عملیاتیِ شما اینها هستند. حتماً باید خیلی به این‌ها احترام بگذارید و به آنها توجه کنید. بعضی از آدم‌ها اوایلِ کار به ما می‌گفتند که مهندِس نباید داخلِ کارگاه برود، مهندِس نباید دستِش به خاک بخورد. این تفکرِ بسیار اشتباهی است. من مهندس‌هایِ اتریشی را چابهار دیدم که در آب‌شیرین‌کن‌ها کار می‌کردند. می‌دیدم که همه‌ یک فرم هستند و همه‌یِ کلاه سفیدها کار می‌کردند. همه‌ِ آنها لباس‌هایشان روغنی می‌شد و درگیرِ کار بودند و به این شکل نبود که بگویند. فقط کارگرها کار می‌کنند. همه کار می‌کنند.

کار را نه در دانشگاه که در کارگاه یاد می گیرید

مهندِس باید کار بکند. باید دستِش را به آچار بزند. باید هر چیزی را تجربه کند. مهندِس تا گچ نسازد گچِ مرده را از گچِ زنده تشخیص نمی‌دهد. باید دستِش را به سیمان بزند،سیمان را فشار دهد تا بفهمد اسلامپِ یک بتن با یک بتنِ دیگر چه فرقی می‌کند. میزانِ کم و زیاد بودنِ سیمان را در کارگاه یادمی‌گیرد و اینها را هیچ دانشگاهی یاد نمی‌دهند. از چه کسی بهترین چیز را من یاد گرفتم؟ من از کارگرهام یادگرفتم، از اوستا و بناها. از نیروهایِ فنی من مسائلِ فنی را یادگرفتم. خیلی چیزها در کتاب‌ها نوشته نشده. بعضی چیزها هم نوشته شده اما عملی نیست و نمی‌شود انجام داد.اینها را استا و بنا می‌گویند.نیرویِ متخصصِ برق‌کار هست که در کارگاه به شما یاد می‌دهد. یک سری فوت و فن‌ها هست که بعضی اوقات نیروهایِ فنی دارند که در هیچ کتابی پیدا نمی‌شود.

بحث‌هایِ حقوقی و مسائلِ قانونی در مسائل پیمانکاری خیلی مهم هستند

اگر شریک دارید و در زمینه‌هایِ مختلف شریک می‌گیرید باید درصدِ کارتان و تفکیکِ قرارداد انجام شود،که هرکدام چند درصد سهام دارد و بعداً به چه شکلی باید سهام‌ها تقسیم شود. سود و ضرر با چه‌کسی هست. به هرحال همه‌یِ پروژه‌ها که قرارنیست سود بدهند. داستانِ بیمه را که براتون تعریف کردم یک پروژه ضرر هم می‌دهد. حتماً که همه چیز قرار نیست سود باشد. پس حتماً همه‌یِ مسائلِ حقوقی را یاد بگیرید. برید مطالعه کنید و قوانینِ کار را یاد بگیرید. کارگر به چه شکلی می‌تواند از شما شکایت کند؟

جلویِ شکایت‌هایش را بگیرید. به موقع لیستِ بیمه‌ها را رد بکنید. به موقع بیمه‌یِ بیکاریش را پیگیری کنید. اگر حادثه‌ای برایِ وی اتفاق می‌افتد در چهار پنج روزِ قانونی قراردادتان حتماً بیمه‌یِ وی را پیگیری کنید. ببینید چه زمانی قرار هست بیمه‌یِ آن شخص تمام شود، لیست‌هایِ بیمه‌شون و کلاً با کارگر جماعت رفیق باشید. ضرر نمی‌بینید. کارگر اگر دوستتان داشته باشد از ته دل برایِ شما کار می‌کند.

و برایِ مسائلِ حقوقی هم یک کارشناسِ حقوقی بگیرید. لازم نیست که دکتر فلان یا وکیلِ فلان را استخدام کنید که کارهایِ حقوقیِ شما را انجام دهد. مشاوره و راهنمایی بگیرید. همه‌یِ مسائل را خدمتتان عرض‌کردم. خیلی تجربیاتِ خودم را دخیل‌کردم. این کارها را اگر من انجام می‌دادم سالِ 79 نه شرکت زدم اگر دانِشِ این کارها را داشتم و بلد بودم که چه کارهایی باید انجام دهم و اگر از افرادِ متخصص کمک می‌گرفتم،

اگر این مسائل را بلد بودم امروز یک شرکت پیمانکاری موفق بودم

 تمامِ این مسائلی که امروز خدمتِ شما عرض کردم یاشد امروز یک پیمانکار بسیار قوی بودم. بیست و یک‌سالِ پیش من شرکت را ثبت کردم. زمانی که رقابت کم بود، زمانی که منابعِ مالیِ دولت خیلی خوب بود. پیمانکارها که 90 درصد پیمانکارهایِ دولتی هستند. ما پیمانکارهایِ بخشِ خصوصی هم داریم که بی تو بی هستند یعنی بیزینِس تو بیزینِس فعالیت می‌کنند. مثلاً بیمارستان برایِ بخشِ خصوصی می‌سازند.

 خُوب این‌ها بخشِ جزئی‌تری از جامعه‌یِ ما هستند و در جامعه بیش‌تر دولت کارفرمایِ ما هست. در مجموع پیمانکاری کارِ بسیار سخت، هنری و تخصصی است. همه‌یِ مسائل را شما باید با هم یاد بگیرید. اگر می‌خواهید یک مشتِ واحد باشیم باید مدیریت بلد باشیم، روابطِ عمومی داشته باشیم، منابعِ مالی را کنترل بکنیم، منابعِ انسانی را کنترل بکنیم، کارِ فنی باید انجام دهیم، همه‌یِ مسائلِ حقوقی و بیمه و مالیات را در کنار هم باید داشته باشیم. آخرین حرف این‌که شما حتماً باید آموزِش ببینید. خواهش می‌کنم برید و وقت بگذارید.

 سال‌ها تجربه کسب کنید. مستقیم سراغِ پیمانکاری نروید. اگر امروز بعد از پنج سال کار هم بخواهید. پیمان‌کاری بزنید یا شرکتی تازه ثبت کردید یا این‌که چهار سالِ کار می‌کنید حتماً از همکاران و شرکت‌هایِ قدیمی و باتجربه و مهندسانِ باسواد، کسانی که سال‌ها پیمانکاری می‌کنند و در شرکت‌هایِ مشاوره کارکردند و دانِشِ بسیار زیادی دارند در موردِ فهرست‌بها، شرایطِ عمومیِ پیمان، قوانین و بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها،  جزئیاتِ آیین‌نامه‌ها را کامل بلد هستند حتماً از اینها کمک بگیرید و با آنها تعاملِ خوب داشته باشید. با هم دوست باشید و اینها را به چشمِ رقیب نگاه نکنید. یک خواهشِ بزرگ ازتون دارم.

خواهشاً فقط صرفِ داشتنِ کار کار نگیرید و در مناقصات و استعلام‌ها شرکت نکنید. این‌که من فقط یک کار داشته باشم. حتماً آن کار یا پروژه را مدیریتِ مالی کنید. بررسی کنید و باید سود بکنید. سودِ خوب نکنید و تمامِ طولِ پروژه به فکرِ این باشید که گم‌تر سود می‌کنید یا دارید ضرر می‌کنید نه پروژه بابِ میلِ شما می‌شود و نه کارِ خوبی از آن پروژه بیرون می‌آید.

پیمانکار ساختمان
یک کار یا دو کارِ خوب در سال داشته باشید بهتر از 5 کار است که هیچ‌کدام برایِ شما سودی ندارد.

ذهنتان را درگیر نکنید، آشفته نکنید و اگ رشریک هم می‌خواهید بگیرید سعی کنید شرکایِ متخصص، درگیر در کار و باسواد و با مهارت و تخصص بگیرید. امیدوارم بحثِ امروزِ من که تجربیاتِ من خیلی فشرده در زمینه‌یِ پیمانکاری، کارفرمایی و بیش‌تر تخصصیِ پیمانکاری بود براتون مفید بوده باشد. اگر بخش اول این صحبت ها را نشنیدین. اینجا کلیک کنید.

همه عزیزان، همه دوستان، هرکس در هر جایِ ایران و در هر زمینه‌ای تخصص دارد و هر چیزی که به ذهنتان می‌رسد و سال‌هاست کار کردید، عروسک‌سازی می‌کنید و تجربه دارید، یک چیزی تولید می‌کنید و تجربه دارید و هر خدماتی به مردم دادید،هتل دارید و هر خدماتی که دارید ارائه می‌دهید من خواهش می‌کنم به من کمک کنید و تجربیاتِتان را با من و همه فارسی زبانان عزیز به اشتراک بگذارید یا دایرکت به من پیام دهید که با هم یک لایو بگذاریم و یا این‌که مثلِ من یک دوربین جلویِ خودتان بگذارید و حدودِ 15 تا سی دقیقه یا 45 دقیقه کارِ خودتان را معرفی کنید و تمامِ تجربیاتِ خودتان را بیان‌کنید و اجازه دارید تبلیغِ کارِ خودتان را هم انجام دهید و خودتان را معرفی کنید.

 پیجِ اینستاگرام، یوتیوب و یا هر شبکه‌یِ اجتماعیِ دیگری که دارید و از آن درآمد دارید را در سایتِ، پیجِ و در کانالِ یوتیوبِ سعید کاظمی اجازه دارید تبلیغ کنید و خیلی به من لطف می‌کنید که این تجربیاتِتان را در اختیارِ من قرار می‌دهید. امیدوارم صحبت‌هایِ امروزِ من برایِ شما در موردِ پیمانکاری مفید بوده باشد.

هر مهندس یا پیمانکاری باید علاوه بر مهارت و تخصص مهندسی ، مسائل مربوط به آموزش کسب و کار را هم یاد بگیرد. پس برای یادگیری نود قدم رایگان و کوتاه آموزش کسب وکار اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *