چشم انداز یا رویا اینده کسب و کار

قدم چهل و چهارم داشتن چشم‌انداز یا vision برای کسب و کار

برای شنیدن فایل صوتی قدم چهل و چهارم داشتن چشم‌انداز یا vision برای کسب و کار از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.

قدم چهل و چهارم داشتن چشم‌انداز یا vision برای کسب و کار

سلام به همه دوستان عزیز با قدم چهل و چهارم داشتن چشم‌انداز یا vision برای کسب و کاردر خدمتتان هستم. امروز می‌خواهیم در مورد چشم‌انداز صحبت بکنیم می‌خواهیم ببینیم چه vision  یا چشم‌اندازی قرار است ما برای سه تا پنج سال آینده برای خودمان بریزیم این‌ها را بعضی‌ها اوایل خود من هم می‌شنیدم.خیلی به آن توجه نمی کردم و باور نداشتم. مثل اهمیت مسائل حقوقی در بیزینس که خیلی تأکید کردم (حالا توی سایت یک داستان واقعی از عدم توجه به مسائل حقوقی را حتماً برایتان تعریف خواهم کرد. چون مستقیم از طرف یکی از نزدیکانم با آن درگیر هستیم)

اما موضوعات چشم‌انداز، هدف گذاری و برنامه‌ریزی، تحلیل اهداف و ارزش پیشنهادی این‌ها مسائلی که در ادامه این هفته قرار است. با هم مرور بکنیم این‌ها خیلی مهم است. حتماً تأکید می‌نمایم  شما یک‌قلم و دفتر همراهتان بردارید برای آن محصول یا خدمتی که انتخاب کردید. یک چشم‌انداز بنویسیم.

برای اینده بیزینس خودتان رویا پردازی کنید

چشم انداز یا vision همان رویا پردازی برای اینده بیزینس شما است.

عملاً چشم‌انداز را این‌طوری ببینید باید یک رؤیاپردازی بکنید برای خودتان، شاید این‌ها را خیلی از این آدم‌ها موفق شنیدید و شاید ما هنوز ذهنمان کارمندی است، ذهنمان یک خویش‌فرمای کوچک است، هنوز نمی‌توانیم به سمت کارآفرینی یا خویش‌فرمای بزرگ حرکت بکنیم که دویست و پنجاه نفر نیرو داشته باشیم که ما بخوابیم و نیروها برای ما کار بکنند.

 شاید برایتان اول سؤال بشود که نه بابا این حرف‌ها چه چیزی است من اول چشم‌انداز تعریف بکنم هدف‌گذاری بکنم به آن موضوع باور داشته باشید. در ادامه تعریف جهانی vision یا چشم انداز را برای شما عزیزان می گویم. و بعد یک داستان ساده بگویم. چشم انداز تصویر ذهنی واضحی از آنچه می خواهید کسب و کارتان در زمانی در آینده باشد، بر اساس اهداف و آرزوهایتان است. داشتن چشم‌انداز به کسب‌وکار شما تمرکز واضحی می‌دهد و می‌تواند شما را در مسیر اشتباه متوقف کند.

یک داستان ساده از تغییر اتفاقات در مسیر حرکت ما با تصویر سازی

بگذارید من یک داستانی همین چند روز پیش برایم اتفاق افتاد برای شما تعریف کنم. باعجله باید یک سری مدارک پزشکی را می‌بردم فرودگاه، در ورودی فرودگاه برای ورود به پارکینگ یک نفر در ورودی هزینه می گیرد. حالا من کارت بانکی خودم را برنداشتم. هیچ پول نقدی هم همراه ندارم. توی مسیر می‌رفتم دائم با خودم می‌گفتم. مثلاً این آقا به من بگوید پول بده. نهایتش من بهش می‌گویم خب من پول همراهم نیاوردم، بعد نمی‌دانم نهایتش آنجا ماشین را بیرون پارکینگ پارک می‌کنم یک مسیر طولانی را پیاده می‌روم.

بعد یک‌لحظه به خودم گفتم آمدم چشم‌انداز تعریف کردم حتماً جمعش کردند تا الان دیگر من چند وقت است سمت فرودگاه نرفته‌ام حتماً آن آدمی که پول جمع می‌کند را جمع کردند الان پول‌ نمی‌گیرند. حالت رؤیایی بود دیگر جمع‌کردن خب بعید است دیگر تو کشور هزینه پارکینگ به این راحتی کسی بگذرد. من همین‌طور پیچیدم وارد پارکینگ شدم دیدم آن دکه هست هیچ‌کس داخلش نیست. ایستادم یک نگاهی دو طرف کردم دیدم نخیر کسی نیست رفتم داخل پارکینگ.

حالا چطور مدارک را تحویل قسمت بار فرودگاه بدهم یک نفر در صف بود. ازش خواهش کردم. مدارک را برای من ببرد. کارت و مدارک شناسائی نشان بنده خدا دادم. خودش دکتر بود و کامل مدارک را کنترل کرد. حتی نظر هم داد. و حتی ادرس داد. که فردا مدارک را بیان بیمارستان قلب از من تحویل بگیرند. خودم برای مادر نوبت هم می گیرم . حالا اصلاً کارت و پول هیچی همراهم نبود.

یعنی با خودم گفتم نخیر هیچی همراهم نیست دیگر چه‌کار بکنم رفتم داخل مدارک را تحویل دادم برگشتم دیدم آقا ایستاده است توی دکه همان جا با خودم گفتم ای‌بابا، تو در رویا خودت یک‌لحظه تصور کردی که دکه برای ورودی پارکینگ نخواهد بود این هم شد. حالا چیزی هم نبود هزار تومان، دو هزار تومان بود. ایستادم گفتم آقا من رد شدم شما نبودید و می‌خواستم یک سری مدارک را تحویل هواپیما بدهم. گفت برو آقا فدای سرت

اهمیت رویاپردازی در کسب و کار

داشتن رؤیا و چشم‌انداز خیلی مهم است.

حالا می‌خواستم بگویم داشتن رؤیا و چشم‌انداز خیلی مهم است. مثلاً من الان می‌خواهم آموزش بدهم من می‌خواهم یک معمار خوب بشوم، می‌خواهم من یک دفتر بیمه داشته باشم که مثلاً هزار نفر فروش سالیانه داشته باشم این‌ها می‌رود توی هدف‌گذاری، این‌ موارد چشم‌انداز نیست. من توی چشم‌انداز می‌خواهم یک مقداری رؤیاپردازی بکنم می‌گویم آقا من قرار است از این درآمد یک ماشین بنز مدل فلان بخرم، قرار است از این درآمد یک‌خانه خرید کنم. بعد این‌ها را باید تصور کنید. اگر شده عکسش را بگیرید.یعنی من همه این کار‌ها را کردم. مثلاً سفر به کنیا یا سفر به مصر این‌ها جزو رؤیاهای من است.

خب چون من عاشق گردشگری و سفر هستم عکس‌های این‌ها را گرفتم بک‌گراند (پس‌زمینه)  موبایل و لپ‌تاپم گذاشتم که هر روز این تصور را انجام می‌دهم هر روز این تصور چون خیلی سفر را دوست دارم ماهیگیری مثلاً دوستم دعوتم کرده کانادا یا یک دوست دیگر توی نیوزلند دعوتم کرده است. الان خب شرایط کرونا هم هست امکان‌پذیر نیست ولی در درازمدت همه این‌ها را رؤیاپردازی کردم که اگر سه تا پنج سال آینده به اهدافم و برنامه‌ریزی‌هایم برسم حتماً به این رؤیاها برسم.

حالا رؤیا می‌تواند مالی باشد و اصلاً بد نیست

 خانه ویلایی باشد اصلاً بد نیست، یک ویلا توی شمال باشد باز هم اصلاً بد نیست برای خودتان رؤیاپردازی بکنید امروز ما فقط قرار است یک کم رؤیا پردازی کنیم از جایگاه بیزینس و کسب و کار خودمان در آینده ، با خودمان یک چشم‌انداز زیبایی از تصورات و رویاها را مرور کنیم. من قرار است یک شرکت این‌طوری بزنم یک سوله با کلی کارمند داشته باشم بخش‌های سوله را تعیین بکنید.

اینجا کارمندان بخش خرید، بخش مدیا، بخش انبارداری، بخش نمی‌دانم تحویل کالا، پاسخگویی مشتریان همه را برای خودتان رؤیاپردازی بکنید. روی کاغذ بنویسید به هیچ‌کس هم‌نشان ندهید. فقط برای شخص خودتان باشد به آن ایمان داشته باشید هرچند روز هم به آن سر بزنید. ذهن ما هر چه را تصور کند به آن می رسد. داشتن یک رویا در ذهن به جسم شما برای رسیدن به موفقیت کمک می کند.

چشم انداز در کسب و کار
امیدوارم قدم چهل و چهارم داشتن چشم‌انداز یا vision برای کسب و کار برایتان مفید بوده باشد.

و با من همراه باشید. تا بتوانیم روال راه اندازی یک بیزینس کوچک یا متوسط را با هم یاد بگیریم. ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب سعید کاظمی بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید.شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید.

یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم چهل و سوم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم چهل و پنجم اینجا کلیک کنید.اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *