روش انتخاب محصول یا خدمت

قدم سی و دوم انتخاب محصول یا خدمت

برای شنیدن فایل صوتی قدم سی و دوم انتخاب محصول یا خدمت در کسب و کار از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.

قدم سی و دوم انتخاب محصول یا خدمت

سلام به همه دوستان عزیز همراه با گام سی و دوم همراهتان هستیم می‌خواستم. در ده قدم آینده در مورد روابط‌عمومی و اهمیت آن صحبت بکنم. اما برنامه‌ریزی‌ها را بررسی کردم گفتم بهتر است که بخش سوم را با یکی از مهم ترین بخشهای یک بیزینس که انتخاب محصول یا خدمت است. شروع کنم. روابط عمومی را گذاشتم. برای بخش تحقیقات و بازاریابی و فروش، .

امروز می‌خواهیم یواش، یواش دیگر کسب و کارمان را شروع بکنیم یعنی انتخاب بکنیم یک‌رشته خاص شروع بکنیم یا اگر رشته‌ای را توی ان کار قوی هستیم را می‌خواهیم روی ان کار بکنیم. ببینیم کجا چه‌کارهایی انجام بدهیم که بهتر عمل بکند و بهتر بفروشد یا توسعه‌اش سریع‌تر و با سرمایه کمتری انجام بشود. قبل انتخاب محصول یا خدمت باید علاقه خودتان را بنویسید.

انتخاب محصول یا خدمت مناسب

 خوب اگر کسب‌وکاری ندارید. اول باید علاقه خودتان را بنویسید یعنی روی یک دفتری یا یک کاغذی، چند سطر و ستون بگذارید و علایقتان را بنویسید بعد در مورد هر علاقه‌ای که دارید مزایا و معایبش را باید بنویسید. یعنی سمت راست باید مزایای آن علاقه مندی و معایبش را بنویسید، توانمندی‌هایتان را که نسبت به آن موضوع علاقه دارید را بنویسید.

 بعد میزان ارزش‌افزوده که توی جامعه می‌تواند برایتان ایجاد کند و میزان سود یعنی فقط علاقه تنها ملاک نیست بگذارید یک مثال برای شما می گویم. اگر عکاس هستید. شما انواع عکاسی خانواده، عکاسی پرتره، عکاسی شبکه‌های اجتماعی، عکاسی عروسی را می توانید انتخاب کنید. توی یک ستون سمت راست علایق را می‌نویسید و آن طرف مقابل مزایا و معایبش را می‌نویسید. چون شما عکاسی را به‌عنوان یک علاقه انتخاب کرده‌اید حالا جزئیاتش را می‌نویسید. باید تحلیل کنید. کدام یک از روشهای عکاسی انتخاب شده. شما بیشترین علاقه را دارید. و کدامیک بیشترین درامد را دارد. رقیب کمتری در ان شاخه فعال است. و از همه مهمتر بقیه همکاران به ان بخش از نیاز جامعه توجه کافی نکردند.

ولی عجله نکنید این برگه را ما حالا توی این چند وقت خیلی باهاش کار داریم و حتی اگر شغلی هم الان فعال دارید خدمت یا محصول خودتان را توی ستون موضوع شغل بنویسید. این شغل یا خدمت را دارم، بعد زیر مجموعه‌هایی هم از این محصول یا خدمت را سمت راست توی ستون اول بنویسید. حالا سطر اول ما شروع می‌کنیم این مفاهیم را که در بحث انتخاب خدمت محصول خیلی مهم است را با هم مرور می‌کنیم. در ستون سمت چپ مزایا و معایب را هم که نوشتید. یک بخش ویژه در مورد میزان درامد بنویسید. و شروع کنید. علاقه، درآمد و مزایا و معایب ر ا با هم مقایسه کردن. تا به نتیجه مطلوب برسید.

شاخص PVP

در انتخاب خدمت یا محصول مزرعه درو شده دیگران را درو نکنید.

توی این مزرعه که کامل محصولش درو شده برای شما چیزی باقی نمانده که شما آن را درو کنید . وقت که می‌خواهید خدمت یا محصولی را انتخاب کنید یا یک گوشه یا بخشی از نیچ بازار را که حالا باز انشاالله در قدم های بعدی به شما توضیح می‌دهم می‌خواهید انتخاب بکنید یک چیزی در نظر بگیرید خیلی از مردم چون ایده ندارند می‌روند شروع می‌کنند ایده‌های مردم را کپی‌کردن. بگذارید با مثال به شما بگویم من خیلی وقت‌ها آدم‌ها میایند پیش من مثلاً می‌گویند.  آقا شما که توی اینترنت کار کردید تجربه دارید.

می‌خواهیم مثل دیجی‌کالا یک سایت بزنیم خبو از نظر آنها چون تجربه و ساختار دیجی‌کالا را نمی‌دانند و شناختی مثل اندازه من نسبت به دیجی‌کالا ندارند نمی‌دانند که با چهارصد، پانصد میلیارد تومان امروز نمی‌شود به دیجی‌کالا رسید دیجی‌کالا یک مجموعه هولدینگ بزرگ مثل سر آوا پشتش است خیلی از شرکت‌های بزرگ پشتش هستند. فقط پوسته ظاهری دیجی‌کالا را می‌بینند خوب می‌روند توی سایت و محصول اضافه می‌کنند نمی‌دانند تیم عظیم امنیتی و مدیریتی و فنی و کدنویس و این‌ها داخل این سایت هستند بازاریاب، فروشنده، تیم‌های آموزشی روان‌شناسی خیلی گسترده دارند کار می‌کنند.

حتی بامیلو با آن‌ همه ثروتی که زیرمجموعه اسنپ بود جمع کرد نتوانست در مقابل دیجی‌کالا رقابت بکند. چون زیر ساخت‌هایش را نداشت اصطلاحاً می‌گویند آیا کپی‌کردن آیا ما را به موفقیت می‌رساند یعنی هر ایده دیگران را مشاهده کردید به موفقیت می‌رسید یادم است چند سال پیش توی شهر ما یک‌دفعه یک نفر از بچه‌های جنوب کشور بود یک فلافلی خیلی تمیز و قشنگ و سلف‌سرویس درست کرد خب شهر کوچک بود و سریع گل کرد من به‌جرئت بهتان بگویم توی چند ماه بعدش هشتاد و شش مجوز فلافلی صادر شد توی شهر ما چون من از رئیس صنفش شنیدم این موضوع را و عملاً چه شد عملاً همه‌شان با هم ورشکست کردند.

یک داستان دیگر از کپی کردن ایده در انتخاب خدمت یا محصول

یا چند سال قبل که خیلی تب تاکسی‌های اینترنتی و پلت فرم‌ها و اپلیکیشن‌ها مد شده بود شاید ده، دوازده تا اپلیکیشن مختلف توی یک شهر کوچک داشتند. با هم دیگر رقابت می‌کردند با هزینه‌های هنگفت، تبلیغات دیواری، بنر، نمی‌دانم کارت هر چیزی که شما فکر بکنید بعد اسنپ از راه رسید یک‌دفعه همه این‌ها را بلعید همه‌شان با هم محو شدند و مطمئناً خیلی آدم‌های مختلف زیادی آنجا شکست خوردند شکست‌های مالی، روحی و ذهنی بدی دیدند چون حجم تبلیغاتشان را داشتم می‌دیدم.

 بنده خدا فقط تا دو، سه سال فقط تبلیغ می‌کنید تا هزینه‌های اولیه‌ات دربیاید اگر ایده خدمت یا محصول انتخاب می‌کنید معمولاً نروید مزرعه‌ای که یک نفر درو کرده همه گندم‌هایش را برده است دیگر چیزی توی آن برای شما نمانده است مگر این که یک تیم خیلی قوی، ثروت زیاد، سرمایه آن‌چنانی دارید که می‌توانید با آنها مقابله بکنید اما من توصیه نمی‌کنم شما هیچ‌وقت نروید به جنگ هیولاها، اصطلاحاً تو حیطه کسب‌وکار می‌گویند به جنگ گوریل‌ها نروید.

 اگر ایده دارید. و ایده‌ات را به درآمد رسانده ای و یک شرکت از آن گوریل‌ها آمد گفت ایده را به بفروشید من ایده‌تان را می‌خواهم بدهید برود. این را از بزرگ‌ترین کارآفرین‌های دنیا شنیده‌ام همین اینستاگرام با سیزده کارمند داشت کار می‌کرد حجم حمله‌های هکری وحشتناکی را داشتند شبانه‌روز تحمل می‌کردند خوب. هکر‌های غول دنیا داشتند به آنها فشار می‌آوردند.

وقتی فیس بوک چند میلیون دلار به آنها پیشنهاد کرد فروختند. مطمئنا با آن سرمایه عظیم هزاران کسب‌وکار می‌شود راه‌اندازی کرد پس مزرعه درو شده دیگران را درو نکنید. سعی کنید خلاق باشید درد و نیاز جامعه را شناسایی کنید و بروید جلو حالا توی آن بحث بایست می‌نوشتیم. ما قرار نیست ایده دیگران را کپی بکنیم اما می‌توانیم بهبودش بدهیم.

مهم ترین عوامل شاخص PVP

انتخاب محصول یا خدمت شما سبک کشاورز یا شکارچی را انتخاب کرده اید؟

می‌نویسیم ایده حالا کنارش ما باید حتماً ببینیم این ایده ما این ایده کسب‌وکار ما سبک شکارچی است یا سبک کشاورز می‌گوید آقا شما رفته‌اید چند تا کانتینر لباس از چین آورده‌اید. خوب باید هر چه سریع‌تر این‌ها را به‌صورت عمده بفروشید مشخص نیست دوباره هم بروید چین لباس بیاورید اگر هم بروید مثلاً شش ماه دیگر بروید یک سال دیگر می‌روید و پس بسیار برندینگ نمی‌خواهید کار بکنید زیاد نمی‌خواهید سایت بزنید و سِو کنید تبلیغات دامنه‌دار و مدت‌دار بگذارید.

پس می‌آیید چه‌کار می‌کنید روش شکارچی را انجام می‌دهید. سریع با تبلیغات خیلی زیاد کلیکی بازار هدفتان را مشخص می‌کنید بازاریاب می‌گیرید. توی آن محدوده عمده‌فروش‌ها شروع می‌کنید به تبلیغ کردن می‌روید این چهار کانتینر را رد می‌کنید حالا هر چه زودتر به پول برسید. خوب مطمئناً موفق هستید. اما اگر ایده شما ایده زمان بری است می‌خواهید مدرس باشید، می‌خواهید یک املاکی باشید، می‌خواهید مثلاً بیمه بزنید، دفتر بیمه بزنید یا وبسایت بزنید، استارت‌آپ که مشمول مرور زمان است شما کشاورزی را انتخاب کرده‌اید.

شیوه کسب و کار کشاورزی نیاز به صبر و حوصله دارد

کشاورزی نیاز به صبر و حوصله دارد. ولی وقتی که شروع می‌کند به محصول دادن دائم محصول می‌دهد شما آن تبلیغ کلیکی که برای یک‌لحظه می‌آیید توی سایت‌های معتبری یک کمپین راه می‌اندازید چهار کانتینرت را می‌فروشی. خوب چون ما مشتری مداوم نداریم هر هفته چهار کانتینر لباس نمی‌توانی؟ وارد بکنی. شما شکارت را کرده‌ای و رفته‌ای دیگر در لحظه هم به سود می‌رسی و تمام می‌شود پس انتخاب کردید امشب که ما اول علایقمان را می‌نویسیم.

 اگر شغلی داریم بحث‌های تخصصی‌اش را می‌نویسیم روش شکار یا کشاورز را انتخاب می‌کنیم و اینکه تلاش می‌کنیم ایده دیگران را کپی نکنیم. اما اگر کپی کردید هیچ ایرادی ندارد بهبودش بدهید درد و نیاز جامعه را شناسایی بکنید. ببینید آن خدمت یا محصولی که الان آن نفر یا آن تیم یا آن شرکت دارد به جامعه می‌دهد کافی و کامل نیست؟ من می‌خواهم بهبودش بدهم. خوب خیلی از کسب‌وکارها اصلاً ایده‌اش ثابت است یعنی مثلاً املاک می‌گوید من مثلاً می‌خواهم چه‌کار بکنم.در درس‌های بعدی می‌رسیم. به اینکه خیلی، خیلی بخش محصول خدمت جزئیات دارد موضوع به موضوع می‌رویم جلو، شما باید بروید رقبایتان را تحلیل کنید ببینید نیاز جامعه چه چیزی هست بعضی موقع‌ها نیاز را شما نمی‌توانید کشف کنید.

شاید نیاز باشد در طول مسیر کسب و کار انتخاب محصول یا کالا را تغییر بدهید

 مگر این که از خود آن جامعه بازخورد بگیریم. ما خیلی وقت‌ها برای وبسایت فروش لپ تاپ خودمان بنام دکونزو تصور داشتیم می‌گفتیم لپ‌تاپ استوک بیاوریم خوب فروش می‌رود. خیلی هم رقیب داشتیم اما در کنار استوک شروع کردیم لپتاپ گِیمینگ هم آوردیم یواش، یواش دیدیم گِیم خیلی بهتر سود دارد. خیلی بهتر طرف‌دار بیشتر هم دارد و نسبت به لپ تاپ استوک باکیفیت تر هم هست و آبروی ما بیشتر حفظ می‌شود. مشتری راضی می‌رود بیرون استوک دردسر‌های خاص خودش را دارد بعد کم، کم ما دیدیم. نیاز بازار ما را به آن سمت می‌کشاند.

و یک ایده‌ای هست که توی این جدول اتفاقاً من برای خودم یک جدولی طراحی کردم این‌ها را با هم مقایسه کردم حالا به هر دلیل برای تک، تک هر عزیز که دوست داشت این جدول‌ها را با هم دیگر تهیه می‌کنیم و بعد از یک ده، پانزده جلسه آینده می‌بینیم چه محصولی را و چه خدمتی را باید انتخاب بکند تا وقتی برود جلو بعد بتوانیم آن محصول نهایی را اکی بکنیم و بعد بخش بعدی هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی و این‌ها برسیم که بدانیم حالا چه قصدی داریم چه محصولی را می‌خواهیم به جامعه ارائه بدهیم.

امیدوارم قدم سی و دوم انتخاب محصول یا خدمت برای شما مفید بوده باشد. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از زندگی، کسب و کار و مهاجرت اگر تجربه دارید. برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.برای مطالعه قدم سی ام و یکم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم سی و سوم اینجا کلیک کنید.

اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید. و اگر سوالی داشتید من در خدمتتان هستم. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. من را به دوستان خودتان هم معرفی کنید. و از تحلیل و ارائه نظرات زیبای خودتان در زیر هر قدم من را خوشحال کنید. موفق و پیروز باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *