قدم سی و نهم حداقل محصول قابل پذیرش یا MVP
برای شنیدن فایل صوتی قدم سی و نهم حداقل محصول قابل پذیرش یا MVP از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.
قدم سی و نهم حداقل محصول قابل پذیرش یا MVP
سلام به همه دوستان عزیز با قدم سی و نهم حداقل محصول قابل پذیرش یا MVP در خدمتتان هستم. امروز میخواهم با یک اصطلاح بحثمان را شروع بکنیم به اسم mvp یا Minimum viable product یعنی حداقل محصول پذیرفتنیt اصطلاحی که خیلی استفاده میشود مخصوصاً در بخش تولید محصول خیلی استفاده میشود. البته من یک مقداری گستردهترش میکنم. بهصورت مثال بگویم مثلاً کسی که دارد فایل آموزشی هم میفروشد از این حداقل محصول قابلقبول باید استفاده بکند. شاید بشود یک مقداری با ایدهآلگرایی ترکیبش کرد.این مفهوم میگوید که شما محصول و خدمتی را که ارائه میدهید نیاز نیست کامل، کامل باشد. یک حداقلی از آن چیزی که احساس میکنیم برای مشتریهای آینده نیاز دارند. شما ارائه میدهید این به معنی این نیست که حداقل یعنی یک محصول ناقص، بگذارید مثال همین دوره آموزشی خودم را مثال بزنم.

یک مثال واقعی از MVP یا حداقل محصول قابل پذیرش
مثلاً این دوره آموزشی من برای نود روز طراحی کردهام با امکانات و تجهیزات خیلی ساده ضبطش کردم نه مونتاژ، نه ویرایش صدا، نه موسیقی رویش گذاشتم من آمدم یک mvp به بازار ارائه میدهم یعنی با خودم گفتم خوب بگذار من این را با همین حداقل به جمعی از دوستان خودم ارائه بدهم.خوب من مسلماً این را نمیتوانم توی یوتیوب خودم بگذارم با این کیفیت بههرحال مشتری هدف دارم. حتی اگر رایگان هم بگذارم فعلاً نمیتوانم این محتوا را اینطوری توی یوتیوب بگذارم.
ولی خب آمدم بازخورد بگیرم مثلاً بیست و خردهای نفر ابتدا آمدند و در ادامه بچههای دیگری هم به تیم اضافه شدند. به دوستانی که علاقهمند بودند در چند دوره سه ماهه من یک حداقل محصولی یا خدمتی را ارائه دادم. که انتظار داشتم ببینم بازخوردش چه چیزی است. چون دیدم بازخورد مخصوصا جونان خیلی زیاد است. تشویق شدم. همین نود فایل ضبط شده را تایپ کنم و بر روی سایت خودم هم بگذارم.
همیشه کارخانجات خودروسازی اول یک محصول کانسپت یا مفهومی ارائه می دهند
اگر دقت کنید خیلی از کارخانههای ماشینسازی محصولات کانسپت بیرون میدهند.یعنی این محصول تولید انبوه نمیشود فقط یک دانه، دو دانه، پنج دانه یا ده دانه فقط برای نمایشگاههای سطح دنیا تولید میشود و اتفاقاً خریدار خوبی هم دارد. این محصولهای کانسپت خوب ثروتمندانو و متخصصان میآیند این محصولات را میخرند اینها توی نمایشگاه شرکت میکنند و بیشتر به دنبال جمعآوری اطلاعات هستند یعنی میخواهند ببینند بازخورد مشتریها چیست.
مثلاً میگوییم بدنهاش محصولهایی که شاید مثلاً برای ده سال آیندهشان الان دارند رویش کار میکنند آیا ده سال آینده روی این کار بکنیم آیا چراغش را عوض بکنیم آیا آن موقع تکنولوژی بعضی از تکنولوژیها فرضی است یعنی حتی وجود ندارد هنوز تکنولوژیاش نیامده است. من خاطرم هست خودرویی شرکت بنز داده بود حدود پانزده سال پیش بود. من این را در نمایشگاهی در دبی دیدم. کل صفحه جلوی داشبورد کلاً دیجیتال بود. یعنی شما فقط با یک صفحه در ارتباط بودید یعنی یک فرمان بود و کنار فرمان بهجای ضبط و کلی اجزای نرمال خودرو که ما به انها عادت داشتیم. فقط یک صفحه مانیتور خیلی بزرگ بود .
و جالب است شاید یکی، دو ماه پیش دیدم نمونه این محصول واقعیاش آمده توی بازار، یعنی دیدم توی دبی دارند استفاده میکنند. یعنی آن محصول کانسپت پانزده سال پیش الان دارد عملی میشود یعنی کل داشبورد اصلاً حذف شده است. دیگر خبری از عقربه های سرعت و کیلومت نیست. شما هرطور که دوست دارید برای خودت ابزارهای (KPI اشاخص کلیدی عملکرد ) را چیدمان می کنید.

نیاز نیست در ابتدا مسیر کلی محصول تولید کنید
منظورم این است که وقتی میخواهید یک محصول یا خدمتی ارائه بدهید. خیلی نیاز نیست که هزینههای سنگین بکنید و حجم بالا تولید کنید. مینیموم حداقلی از محصول یا خدمتی که خودتان را راضی میکند. تولید کنید. یعنی حداقلها را تهیه میکنید بعد شروع میکنید به بازخورد گرفتن و بعد بر اساس نیاز و درخواست مشتری تولید می کنید. نه بر اساس علاقه خودتان،دقت کنید. من این قدم سوم را کلا در مورد هر آن چیزی که به انتخاب و ارائه محصول مرتبط است تمرکز می کنم.حال وقت آن است.
ایده و نمونه محصول یا خدمت را از دوستان، فامیل، مردم یا خیلی از آدمهای داخل اینستاگرام سؤال بپرسیم. و ببینیم چه بازخوردی میگیریم. حتی اگر پول داشته باشید یک مقدار تبلیغ هم برایش میرویم. مثلاً این سؤال را بپرسید مثلاً پیجی هست با صدهزار دنبالکننده دویست هزار دنبالکننده مینی اینفلوئنسر و از آن شخص خواهش میکنیم یک تبلیغی برای ما برود تا ببینیم. اصلاً بازخوردهای مردم چگونه است. در دنیای امروز این اطلاعات و دیتا است که به شرکتها خیلی کمک میکند تا به محصول یا خدمت نهائی برسند.
حالا انشا الله در بخش آخر این بخش که بخش کنترل هست کنترل اطلاعات زیاد رویش بحث خواهیم کرد ولی در مرحله اول شما الان میتوانید. از هزار نفر از دنبالکنندههایتان سؤال بپرسید، خواهش بکنید به انها مستقیم خدمت یا محصولتان را ارائه بدهید. بعد ببینید آیا اصلاً بازخورد میگیرید یا آن چیزی که مدنظر شما هست واقعاً آن بازخورد انجام میشود.
ارائه حداقل محصول یا خدمت خیلی مهم است بجای کلی هزینه کردن
توی هر خدمت و محصولی میتوانید شما mvp را انجام بدهید. اگر باز دوست داشتید سؤال داشتید من در خدمتتان هستم mvp را باز بیشتر هم میتوانید توی اینترنت جستجو بکنید مطالعه بکنید نمونه ببینید امیدوارم برایتان این درس امروز مفید بوده باشد و شروع کنید به امید خدا حالا در دو درس بعدی دوتا سؤال خیلی اساسی را مطرح میکنم که شاید هم باز با mvp هم میتواند مرتبط باشد خیلی فقط توی mvp دقت کنید میخواهد مدیریت هزینههایتان را کنترل بکنید.
mvp نه این که برویم من حالا فعلاً دههزار تا از این محصول تولید بکنم ببینم بازار چه چیزی میخواهد. خوب خیلی هزینه هنگفتی می کنی. بعد مشاهده میکنی صد تا از تولیدات را هم نتوانستی بفروشی بعد مجبوری همهاش را دوباره ضایعات بفروشی. تو باید بروی از همان محصول صد تا تولید بکنی. اگر توان مالی داری شاید ده دانه و بعد آن را بازاریابی بکنی. و در مرحله بعد بروید بازار را تحلیل بکنید. اول نمونه محصول یا خدمات را به بازار ارائه بدهید و بعد به مرور زمان شروع به توسعه محصول کنید. تو را خدا با سلیقه خودتان محصول یا خدمت ارائه ندهید. شما براساس نیاز و خواسته مشتری باید تولید کنید. کلی هزینه زیادی بابت تولید یا زیرساخت های یک خدمت انجام ندهید.

امیدوارم قدم سی و نهم حداقل محصول قابل پذیرش یا MVP برای شما مفید بوده باشد.
ممنون میشوم که از سایت و کانال یوتیوب سعید کاظمی بازدید بفرمایید و این محتواها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی در هر نقطه از این دنیای پهناور تجربه دارید. یک ویدئو یا پادکست 15 تا 45 دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.
برای مطالعه قدم سی ام و هشتم اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم چهل اینجا کلیک کنید.اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.