قدم هشتاد و یکم آنالیز برنامه‌ها در بیزینس

برای شنیدن پادکست قدم هشتاد و یکم آنالیز برنامه‌ها در بیزینس از طریق لینک ذیل اقدام نمائید.

قدم هشتاد و یکم آنالیز برنامه‌ها در بیزینس

سلام به همه دوستان عزیز با گام هشتاد و یکم در خدمتتان هستیم امروز می‌خواهم در مورد اهمیت آنالیز برنامه‌ها و اهداف صحبت بکنم خیلی مهم است چرا این را آوردم زیر مجموعه بخش هفتم و بخش کوچینگ چون یکی از بخش‌هایی است که خیلی مشاور کوچ می‌تواند بهتان کمک بکند.

این مطلب را  از استاد بزرگ مدیریت دنیا جان مکس  ول  می‌خواهم خدمتتان بگویم که در سخنرانی چند سال قبل در سازمان ملل برای رؤسای جمهور کشورها گفت من آن را از همان جا مستقیم نقل‌قول می‌کنم ایشان تأکید می‌کرد که ما در بخش مدیریت یک بیزینس یا سازمان  در پنج بخش برای سازمان هدف گذاری و تصمیم گیری می کنیم. بخش  اول فکر می کنیم. دوم برنامه ریزی می کنیم. سوم  اقدام می‌کنیم. (طی دوره زمانی که از مراحل اجرا آن برنامه گذشت. چهارم  آنالیز می کنیم. پنجم اصلاح مسیر را انجام می دهیم بر اساس همین آنالیز و در نهایت همین مسیر را مجدد تکرار می کنیم.   

در نهایت شاید بخشی از این برنامه موفق باشد و بخشی از آن شکست بخورد آن بخش‌هایی که موفق است مجدد انجام می‌دهیم و بازهم در مراحل مختلف آنالیز می‌کنیم. اما وقتی آنالیز کردید و دیدید به هدف مورد نظر نمی رسید. باید کار متوقف کنید و موضوع را مورد ارزیابی قرار بدهید.  اگر روی یک دایره تصور بکنید اول با فکر کردن آغاز می گردد. سپس برنامه ریزی می کنیم. بعد اقدام و در مراحل اجرائی آنالیز را انجام می دهیم. اگر موفق بوده برنامه اجرائی را ادامه می دهیم. در غیر اینصورت کار را متوقف و موضوع را مجدد آنالیز می کنیم. نواقص را برطرف می کنیم. و همین فرآیند را روی دایره مجدد اجرا می کنیم.

آیا همه بیزینس ها کسب و کار خودشون را آنالیز می کنند.

اگر فکر میکنید که  بیزینس افراد موفق تو کسب‌وکارهای مختلف و توی فضای مجازی هیچ شکستی نخوردند، هیچ برنامه‌ای نداشتند، هیچ اهدافی نداشتند و از همه مهم‌تر برنامه‌هایشان را و اهدافشان را آنالیز نکردند به‌صورت ماهیانه، سه‌ماهه و سالیانه، همه این‌ها را اگر آنالیز نکردند سخت در اشتباه هستید؛ چون حتماً  این افراد، این آدم‌ها آمدند این کارهایی را که انجام دادند را کامل برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، آنالیز کردند نقاط ضعف و قوت را شناسایی کردند.

آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی

آنالیز سایت و شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از ابزارهای خیلی مهم بازاریابی و کسب  وکار خیلی ساده تر شده است. با استفاده از ابزارهای مختلف آنالیز گوگل مثل  گوگل سرچ کنسول و گوگل انالتیک و  خیلی از نرم‌افزارهایی که درون خود اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی قرار دارد می توانید. وضعیت بیزینس خودتان را آنالیز کنید. مثال برای شما عزیزان بزنم. مثلا من در سایت خودم تعدادی کلمه کلیدی را برای هر محتوا به گوگل تعریف میکنم. بعد از چند ماه این کلمات را تحلیل می کنم. ببنیم ایا موجب افزایش ورودی با ارزش به سایت من شده است یا نه، اگر دیدم کلمه ای خیلی مورد استقبال قرار گرفته. حتی براش تبلیغات گوگل ادز را هم میرم. اما کلماتی که خیلی سرچ نشده و ورودی مفید برای من نداشته را حذف میکنم. با کلمات دیگری که گوگل پیشنهاد می کند.  

شما باید نیاز مشتری را هم دائم آنالیز کنید.

از ابزار ساده‌ای مثل گوگل ترند که رایگان هم است و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند می توانید نیازهای مشتری‌تان را شناسایی ‌کنید و بر اساس آن محصول و خدمت تولید ‌کنید. بعد می‌روید آنالیز می‌کنید ببینید آیا برداشت شما از آن نیاز و درد مشتری درست بود یا نه،

 مثلاً کارخانه‌ تولید آبمیوه که به آنها مشاوره می دادم. یک سری از محصولات محلی را از کشاورز می خرد و تبدیل به آبمیوه می‌کند اتفاقا بدلیل کیفیت خوبی که دارد خیلی مورد استقبال قرار گرفته، اما مدیر کارخانه تمام فکرش واردات کنستانتره انبه و اناناس بود. من ایشان را قانع کردم. تا  از فروشندگان و توزیع کنندگان صحبت کند و جالبه در نهایت به این نتیجه رسید که  اگر حجم تولید آب انار، آب‌زرشک و محصولاتی که براحتی مواد اولیه آن را  در داخل کشور می تواند تولید کند. بیشتر موردپسند مشتری قرار می گیرد.

اما ایشان رفته بود بدون آنالیز بازار،  انرژی‌اش را روی  واردات گذاشته بود. محصول جانبی بیاورد.  به‌عنوان یک مشتری دائمی این محصول گفتم من هر موقع می‌روم توی قفسه فقط این دو محصول شما را برمی‌دارم و خیلی از مشتری‌های دیگر هم دیدم همیشه این دو محصول شما را انتخاب می کنند. چون کیفیتش خیلی خوب و  طبیعی است را انتخاب می کنند. اگر بیزینس ها یک مشاور خوب  در کنار خودشان داشته باشند که برنامه‌های آنها  را آنالیز بکند.  متوجه می شود که شاید بخشی از تولیدم را تعطیل بکنم انبارهایم را، سردخانه‌هایم را اختصاص بدهم به خرید کلی این محصول زرشک و انار در کل کشور و نیازی هم به واردات ندارم کلی هم به کشاورزی داخل کشور کمک کردم.

برنامه ها و اهدافتان را آنالیز کنید.

پس بعد از سه ماه تا شش ماه که دیگر کارتان  راه‌اندازی شد و  فعالیتتان آغاز شد شروع کنید تحلیل کنید؛ یعنی اگر اول فکر می‌کردید ما این پنج مدل محصول را بیاوریم و بعد به‌مرور می‌بینیم یک محصول بیشتر از بقیه دارد فروش می‌رود پس‌نیاز بازار آن محصول است آرام، آرام بقیه را حذف بکنید. یا بررسی کنید چرا ان بخش محصولات فروش ندارد. شما باید جریان نقدینگی را در بالاترین حد خود در بیزینس خودتان رشد بدهید. نباید منتظر بمانید یک محصول زمان زیادی در انبار شما بماند. بدون گردش مالی لازم، در انتها می خواهم از شما بپرسم آیا گردش مالی، اهداف و برنامه ریزی هایی که برای بیزینس خودتان انجام می دهید را آنالیز می کنید.

امیدوارم قدم هشتاد و یک آنالیز برنامه‌ها در بیزینس برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست مصاحبه برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم هشتاد  کلیک کنید و برای مطالعه قدم هشتاد و دوم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *