قدم پنجاه بازاریابی

قدم پنجاهم بازاریابی

برای شنیدن فایل صوتی قدم پنجاهم بازاریابی از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.

قدم پنجاهم بازاریابی

سلام به همه دوستان عزیز با گام پنجاهم در خدمتتان هستم. یکی از اساسی‌ترین قدم‌ها بحث‌هایی است. که در این هفته و درس‌های بعدی ادامه خواهیم داد. دربی ست گام آینده‌ بیشتر ما بر بحث‌های بازاریابی، تبلیغات، فروش، مذاکره، روابط‌عمومی، پروموشن و این‌ موارد بحث خواهیم کرد. ابتدا به شما عزیزان بگویم. ما در شرکت‌ها ابتدا مدیریت داریم و بازاریابی بخشی از مدیریت می باشد و همه کسب‌وکار وابسته کامل به بازاریابی نیست. ولی بازاریابی بسیار، بسیار مهم است.

یعنی توی مدیریت ما استخدام، تأمین منابع مالی، مدیریت دارایی، مدیریت هزینه داریم. خیلی بخش‌های مختلفی زیرمجموعه مدیریت هست ولی یکی از بخش‌های بسیار مهمش بحث بازاریابی است. خود بازاریابی نیز شامل تبلیغات، فروش، پروموشن، برندینگ، مذاکره، روابط عمومی، هدف گذاری، تولید محتوا،شبکه های اجتماعی، دنیای دیجیتال،اینترنت تشکیل می شود.

بازاریابی اینترنتی

بازاریابی با فروش و یزیتوری فرق می کند.

دقت بفرمایید بازاریابی با فروش و ویزیتوری فرق می‌کند.(یک محتوا خیلی خوب در مورد تفاوت بازاریابی، فروش و ویزیتوری دارم. پیشنهاد می کنم. اگر علاقه مند هستید. این مصاحبه را بازدید بفرمائید) اما تعریفی که من خودم از بازاریابی از تعاریف مختلف توی کتاب‌های مختلف شنیدم این جمله را بسیار دوست داشتم. ساده و مفهومش هم خیلی راحت بود.

جذب، حفظ و رازی نگه داشتن مشتریان با شناخت نیاز و خواسته آنها و ایجاد ارزش

ما در بازاریابی رقبا، بازار و مشتریان را تحلیل می کنیم. و در مجموع بر اساس نیاز و خواسته مشتری خدمت یا محصول برای او تولید یا ارائه میدهیم. ما محصولی یا خدمتی که خودمان دوست داریم را ارائه نمی دهیم. در هر کسب و کاری مشتری و فروش مهم ترین رکن آن بیزینس می باشد. بدون مشتری و فروش عملا بیزینسی وجود ندارد. ما در بازاریابی باید صدای خودمان را به گوش مشتریان که به خدمت یا محصول ما نیاز دارند برسانیم. حتی مشتریانی که اطلاع ندارند و یا شاید حتی نمی دانند که به این محصول نیاز دارند.

یعنی شما خدمتی ارائه می‌دهید.که باید صدای خودتان را به گوش مشتری که بدنبال خدمت شما می گردد برسانید. و بر اساس خواسته و نیاز مشتری برای او محصول یا خدمت تولید یا تامین کنید. در همه فرایند بازاریابی خوشحالی و رضایت مشتریان از اولویت های اساسی شما باید باشد. چون اکثریت مشتریان با احساسات خودشان خرید می کنند نه با منطق و عقل، در نتیجه ایجاد یک حس رضایت و خوشحالی بسیار ضروری می باشد. ما در فرآیند بازاریابی بر اساس بازخورد مشتریان و برای مشتریان محصول یا خدمت ارائه می دهیم.

یک مثال ساده از بازاریابی (دیجیتال مارکتینگ)

به‌صورت مثال من فایل‌های صوتی که توی صفحه اینستاگرام خودم مصاحبه‌هایی که انجام می‌دهم. دوست داشتم این‌ها تایپ بشود از طرفی من زمان نداشتم. خب می‌گردم دنبال کسی که این خدمت را ارائه بدهد حالا انشا الله جلوتر توی بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا کامل توضیح خواهم داد. خب توی اینترنت جستجو کردم شرکت‌هایی را مشاهده کردم. تخصصی این کار را انجام می‌دهند با آنها وارد مذاکره شدم. قیمت گرفتم و حسابی بین شرکت های مختلف تحقیق کردم.

اگر آن شرکت آن شرکت خدمتش را توی اینترنت ارائه نمی‌داد و خدمات خود را از طریق بازاریابی معرفی نمی‌کرد. من که به آن خدمت نیاز داشتم نمی‌توانستم به آنها دسترسی پیدا بکنم. برای آنها هم یک منفعت و یک فروش اتفاق می‌افتد و مشکل من هم حل می گردد.

تعریف بازاریابی به زبان ساده

پس دقت بکنید بازاریابی یعنی استراتژی ما برای رسیدن به بازار هدف است. این که ما را بشناسند و به ما اعتماد بکنند و مشتری ما بشوند. شاید به خدمت ما نیاز داشته باشند و ندانند از کجا باید پیدایش بکنند. شاید به خدمت ما حتی نیاز هم نداشته باشند.در قدمهای بعدی خیلی روی این موضوع و جزئیاتش بحث می‌کنیم. خواهش می‌کنم این بحث بازاریابی را خیلی بادقت مطالعه کنید.

بازاریابی دیجیتال

داشتن استراتژی و تاکتیک در بازاریابی

در بازاریابی حتماً باید استراتژی و تاکتیک داشته باشیم مثلا شما یک ساختمان می‌خواهید بسازید. اول شروع می‌کنید به نقشه‌کشی طرحی که در ذهن شما است. و پاسخ به سوالات کلیدی، چند خواب بسازم، چقدر هزینه بکنم. مدیریت مالی‌اش را چگونه انجام بدهم و در ادامه با روش‌های استراتژی که شما تعیین می‌کنید. مشخص می‌کنید. من چطوری بتوانم این ساختمان را بسازم و سپس نقشه‌ها، پلن را کامل آماده میکنیم. بعد که نقشه ها و تمام جزئیات آماده شد.حالا با این تاکتیک‌هایی که انتخاب می‌نماییم مشخص می کنیم. چه استادی بگیرم، چه مصالحی و از کجا بخرم. مطمئناً اگر شما یک دفعه بخواهید از وسط راه شروع بکنید. بدون طرح و برنامه و پلن موفق نخواهید شد.

استراتژی بیزینس های کوچک و متوسط با غولهای بیزینس متفاوت است

نکته بسیار مهمی که من بسیار، بسیار تاکید می‌نمایم چون من تدریسم بیشتر برای بیزینس‌های کوچک و متوسط است این است که اصلاً روش‌های بازاریابی شرکت‌های بزرگ را کپی برداری نکنید. دشمن و سم شرکت‌های کوچک اسمال بیزینس‌ها و بیزینس‌های کوچک این است که بروند روش‌های بازاریابی مثلاً شرکت میهن با چندین میلیارد فروش روزانه را یا دیجی کالا را بروند کپی کنند.

نخیر اصلاً این روش درست نیست. بازاریابی در جلوتر هم خواهیم گفت که توی درس بعدی پنجاه و یک و پنجاه و دو بسیار روی این دو موضوع تاکید می‌کنم که این دو روش بازاریابی بسیار مهم برای کسب و کار‌های کوچک است. باز هم تاکید می‌کنم توی بازاریابی همانطور که توی درس‌های قبلی گفتم دو تا سوال همیشه باید اول از خودمان باید بپرسیم و بعد باید جواب آن را بدهیم.

چرا از باید بخرند و چرا باید از من بخرند. حتماً ما باید این‌ها را بپرسیم بعد روش بازاریابیمان را انتخاب بکنیم ما الان خیلی روش‌های بازاریابی داریم. دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال، سوشیال مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی‌های سنتی و صدها روش بازاریابی تخصصی دیگر در از طرفی بازاریابیبه صورت بنر، تلویزیون ، رادیو، تراکت وحتی تو روزنامه(البته الان خیلی دیگر مد نیست)

بازاریابی

خیلی روش‌های بازاریابی متنوعی برای کسب و کارهای کوچک وجود دارد. ولی باید هزینه آن برای بیزینس‌های کوچک و متوسط بشدت کنترل گردد. من توی درس بعدی پنجاه و یک ابتدا بازاریابی برون گرا و درون گرا را برایتان تعریف خواهم کرد. دقت بکنید و بسیار تمرکز مفهوم بازاریابی را جدی بگیرید و عمل بکنید. همه درسها به زبان ساده و دور از تعاریف خیلی پیچیده ارائه دادم. طوری که هرکسی بتواند متوجه موضوع بشود. برای مطالعه حرفه ای باید از کتابهای فیلیپ کاتلر استفاده کنید. که استاد بزرگ بازاریابی در دنیا می باشد.

نه مرحله بازاریابی بنا به تعریف استاد و پدر علم بازاریابی ایران مرحوم دکتر احمد روستا

خدا رحمت کنه. پدر علم بازاریابی ایران را که همیشه علوم انسانی را ادبیات و شاعرانگی ارائه می داد. درسهای ایشان علاوه بر بیزینس شما، روح انسان را نیز جلا می داد. موارد ذیل کاملا از درسهائی است. که من مستقیما از استاد روستا یاد گرفتم و هیچ کلمه یا جمله ای مربوط به خودم نمی باشد.

1- بازارگرائی: خلق ارزش پیشنهادی، خلق مزیت رقابتی برای شرکت و رضایت مشتری

2- بازارشناسی: شناخت دقیق بازار و رصد تغییرات آن به صورت مستمر است. شرکتی موفق است که بتواند مشتریان و نیازهای آنها را بهتر از رقبا بشناسد.(بازاریابی بدون اطلاعات، رانندگی با چشمان بسته است.

3- بازاریابی: انتخاب هدف مناسب یکی از اصول مهم مارکتینگ می باشد.

4- بازار سازی: برنامه های شما برای نفوذ در بازار، با معرفی درست محصول، مزایا و منافع آن، قیمت گذاری درست و توزیع هدفمند

5- بازارگردی: حضور مستقیم و مستمر در بازار (سنجش مشتریان، رقبا، شبکه های واسطه و اصلاح به موفق برنامه ها)

6- بازارسنجی: سنجش میزان موفقیت یک برنامه بازاریابی و جایگاه شرکت در بازار

7- بازارداری: مشتریان، شبکه های توزیع، شرکا و حفظ روابط با آنها

8-بازارگرمی: مارکتینگ نباید مثل آب راکد بماند. باید به صورت مستمر اجرا گردد. با تبلیغات و پروموشن

9- بازار گردانی: انجام 8 وظیفه بالا، نیازمند برنامه ریزی، اجرا، کنترل و اصلاح مستمر مدیریت مارکتینگ دارد.

امیدوارم قدم پنجاهم بازاریابی برایتان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب saeedkazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید.یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.

برای مطالعه قدم چهل و نهم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم پنجاه و یکم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *