قدم پنجاه و چهارم سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی

قدم پنجاه و چهارم سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای شنیدن فایل صوتی قدم پنجاه و چهارم سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی  از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.

قدم پنجاه و چهارم سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی

سلام به همه دوستان عزیز با قدم پنجاه و چهارم سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی در خدمت شما هستم. توی درس قبلی یک مقداری توضیح دادم.کارکردن در فضای سوشیال مارکتینگ در ایران یک مقداری خطرناک است. چون خیلی از آدم‌ها آمدند. کانال‌های تلگرام بسیار قوی و موفق زدند و خیلی هزینه کردند. اما دیدیم متأسفانه یک‌دفعه کلاً تلگرام فیلتر شد.اکثر این کانالها به‌مرور زمان خیلی از دنبال‌کنندگان خودشان را از دست دادند و عملاً تلگرام جایگاه خودش را از دست داد. خطر دیگر هم امکان بسته شدن پیج یا کانال شبکه اجتماعی شما بدلیل ریپورت شدن توسط مخاطبان است. خیلی مثل سایت جایگاه محکمی ندارد.

بعداز تلگرام، الان در ایران اینستاگرام خیلی جایگاه قوی پیدا کرده است. و عملا شغلی نیست که در اینستاگرام نباشد. خیلی از مشاغل خیلی قوی بر روی اینستاگرام دارند. کار می کنند. به خصوص مشاغل کوچک و متوسط، چون خیلی دانش فنی زیادی مثل سایت نیاز ندارد. یادگیری آن هم آسان است. البته که فوت های کوزه گری زیادی دارد. اول در مورد ساختار کار در شبکه های اجتماعی صحبت خواهم کرد. و در ادامه نکات مهم جهت کار در اینستاگرام را توضیح خواهم داد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

مسائل مهم کسب و کار در شبکه های اجتماعی

اولین کار در شبکه های اجتماعی تولید محتوا با ارزش، قابل اعتماد و معتبر می باشد. محتوا شما باید یک ارزش برای مخاطب ایجاد کند. با طنز حال آن شخص را خوب می کنید. با آموزش زبان انگلیسی دانش او را اضافه می کنید. با نحوه تعمیر خودرو یک کسب و کار یا فوت و فن را به مخاطب می آموزید. با تولید محتوا مربوط به سفر در دور دنیا، مخاطب علاقه مند به گردشگری را با جاذبه های ایران و جهان آشنا می کنید. نمونه کارهای خلاقانه مثلا نقاشی دیواری های خودتان را به اشتراک می گذارید. پس اول نوع محتوائی که می خواهید تولید کنید را مشخص کنید. و سپس چه سبکی این محتوا را می خواهید ارائه بدهید انتخاب کنید.

ویدئو، عکس، پادکست یا متن و بعد بر اساس نوع محتوا و هدفی که دارید باید شبکه اجتماعی خودتان را مشخص کنید. در ایران در حال حاضر فعلا اینستاگرام بیشترین طرفدار را در بین کسب و کارها دارد. اما در خارج کشور فیس بوک حرف اول را می زند. برای ویدئو مارکتینگ هم یوتوب حرف اول را می زند. یکی از مهم ترین دلایل هم بحث امکان کسب در آمد از یوتوب هست). لینکدین هم فضای خوبی برای متخصصین می باشد.

با ورود به دنیای اینترنت در هر جای دنیا و ایران شناخته می شوید

شما با کمک شبکه های اجتماعی دیگر محدود در محله و شهر خودتان نیستید. جهانی می شوید. باید داستان خودتان را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. باید برای تولید محتوا یک سال خودتان برنامه ریزی داشته باشید. حداقل در ابتدا کار هفته ای یک تا سه محتوا تولید کنید. در هر محتوا از خودتان بپرسید. من چه ارزشی برای مشتری ایجاد میکنم و این محتوا من به درد چه کاری می خورد. اگر محتوایی تولید کردین و وارد فضای مجازی شد. امکان حذف آن عملا خیلی سخت است. چون این محتوا توسط افراد مختلف امکان کپی کردن دارد.

در شبکه های اجتماعی باید مستمر محتوا تولید کنید

کار در شبکه های اجتماعی به شدت با اثر مرکب رابطه دارد. باید مستمر باشد و دائم مخاطب را همراه خودتان داشته باشید. دقت کنید. تاثیر ویدئو دهها برابر یک عکس یا متن می باشد. به خصوص اینکه خود شما آن را تهیه کرده باشید. از کپی کردن محتوا دیگران به شدت خودداری کنید. باید سبک کار و نکات کلیدی و مهم هر شبکه اجتماعی را یاد بگیرید و آنها را رعایت کنید.

با کمک گوگل مهم ترین مواردی که مردم در مورد کسب و کار شما جستجو کرده اند را شناسائی کنید. و برای انها محتوا تولید کنید. از ارائه محتوا نمایشی و گفتن دروغ به مردم خیلی پرهیز کنید. چون مردم خیلی باهوش شدن. محتوای کپی و فیک را راحت تشخیص می دهند.

از شنیدن نظرات منفی و بعضا توهین آمیز بعضی از مخاطبان ناراحت نشوید. من چند بار به شدت مورد توهین قرار گرفتم. اما چون دیگر سنی از من گذشته با آرامش و کمی مراوده با اکثر آنها دوست شدم. اگر شخصی هم به توهین کردن. ادامه می دهد. از بلاک کردن آن شخص به خصوص در بخش کامنت ها سریعا اقدام نمائید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای مخاطبان کاتالوگ ارائه ندهید

مردم عاشق شنیدن داستان هستند. تا می توانید. برای مردم داستان های پشت پرده کسب و کارتان را نمایش بدهید. شاید برای من دیدن نحوه تولید عسل در یک روستای کردستان یا آشنائی با صیادان ماهی در قشم، یا نحوه یک مراحل کار یک نقاشی بسیار زیبا دیواری بسیار جذاب باشد. و در نهایت به ایجاد اعتماد و خرید محصول شما بی انجامد.

از مخاطبان کمک بگیرید و انها را دعوت به اقدام یا کال تو اکشن کنید. فواید محصول یا خدمت خودتان را نمایش بدهید. خیلی بر ویژگیهای محصولات خودتان تاکید نکنید و پیج خودتان را شبیه کاتالوگ نکنید. البته بعضی مشاغل مثل لباسهای مجلسی خانمها یا فروش کفش و لباس باید از عکس محصولات استفاده کنند. اما همان را هم جذاب ارائه کنید.

از آدمهای موفق ایده بگیرید

حتما از افرادی که در بیزینس شما موفق هستند. ایده بگیرید. اما کار آنها را کپی نکنید. یا محتوای آنها را پست نکنید. چون عملا رایگان برای آنها تبلیغ کردین. شما باید ادمهائی که در کارهای مختلف موفق هستند را فالو کنید. سبک ارائه و نوع تولید محتوا آنها را کامل یاد بگیرید. تعامل داشته باشید. به خصوص با همکاران و با مخاطبان جدید تعامل داشته باشید. پیام تبریک عضویت ارسال کنید.

موارد مهم کار در اینستاگرام

همانطور که گفتم. می خواهم.چند تا موضوع خیلی اساسی برای کار در اینستاگرام را خدمتتان بگویم. اینستاگرام فضای کار با عکس و ویدئوهای کوتاه است. و به قولی خیلی برای کارهای عمیق و تخصصی مناسب نیست. البته که افراد زیادی هم مثل خود من مطالب زیاد و طولانی در اینستاگرام قرار می دهند. اما عملا جای ویدئوهای تخصصی در یوتوب و سایت شما هست. مردم در اینستاگرام بدنبال فان، شادی، تصاویر جذاب، ویدئوهای کوتاه هستند. البته که اینستاگرام هم داره. جایگاه خاصی برای ویدئو پیدا می کند. اما باز هم ویدئوهای کوتاه و سریع،

سوشیال مارکتینگ

برای کار در اینستاگرام صفحه خود را بیزینسی کنید

اولاً صفحه بیزینسی باید راه بیندازید. تا از مزایای پیج های بیزینسی در اینستاگرام بهره مند شوید. اگر قصد فعالیت دائمی و قوی در شبکه های اجتماعی را دارید و خدمت یا محصول به شخص شما وابسته است. باید عکس اصلی خودتان را در پروفایل بگذارید. اگر یک بیزینس دارید. باید لوگو کسب و کار خودتان را بگذارید.

حتماً در بایو، توضیحات شما کامل، خلاصه و مفید به همراه راههای تماس، ایمیل و ادرس سایت شما باشد. در یک فضای محدود بهترین جملات که کسب وکار شما را معرفی کند. بنویسید.کامل هدفتان را بگویید در چند کلمه و در همان فضای کوچکی که وجود دارد. البته بعد در کپشن هر پست می توانید. حسابی موضوعاتی که مدنظر شما هست. را توضیح بدهید.

یک اسم بسیار خوب و مرتبط با بیزینس خودتان انتخاب کنید. اگر کسب و کار یا برند شما اسم دارد. در شبکه های اجتماعی هم با همان نام وارد شوید. اگر اسم برند شما قبلاً گرفته شده با org با ir یا دیگر پیشوندها اما با نام خودتان پیج راه اندازی کنید.

پیج بیزینسی محل ارائه علایق شخصی شما نیست.

اگر صفحه کاری است مسائل شخصی و علایق تان را در صفحه بیزینسی نیاورید. حالا تو استوری‌ها یا هایلایت ها، اگر بعضی زمان‌ها مسائل مرتبط با علاقه مندی های خودتان را به اشتراک گذاشتید ایرادی ندارد. از استفاده عکس های کودکان و فرزندان خودتان در شبکه های اجتماعی خودداری کنید.

اگر در مورد یک موضوعی بلاگری می کنید. از شو آف و پست کردن عکس‌های زندگی‌های مثلاً لاکچری، تفریحات و لذت‌های آن‌چنانی خودداری کنید. زمان نمایش اینطور عکسها گذشته است. دقت کنید. خیلی از این مطالب واقعی نیست. مخصوصاً این‌ها که خارج از کشور هستند. بعضی عکس‌ها و محتوا‌هایی که می‌گذارند. چون من از نزدیک خیلی‌هایشان را خارج از کشور دیدم محیط‌های کاری‌شان دروغ است به انها توجه نکنید. بلاگری‌ هم اگر می‌خواهید. انجام بدهید خیلی محترمانه باشد و تلاش کنید. مسائل خصوصی و خانوادگی‌تان را در شبکه های اجتماعی مطرح نکنید (به خصوص عکس بچه ها را استفاده نکنید)

پاسخگویی سریع و دقیق خیلی مهم است

پاسخگویی بسیار توی بحث صفحه اینستاگرام بیزینسی مهم است. حتماً پاسخگو باشید. چون با پاسخ گوئی شما می توانید. اعتماد مخاطب را جلب کنید. چون این جا فضای مجازی و به نوعی غیر فیزیکی می باشد و ایجاد اعتماد تنها با ایجاد ارتباط و پاسخگوئی دقیق ایجاد می شود.

داشتن برنامه و تقویم محتوائی

حتماً برای پیج خودتان برنامه محتوایی داشته باشید و تقویم محتوایی داشته باشید. حتماً باید اینستاگرام را آموزش ببینید این‌طوری نیست که بگویید من بروم حالا یک سوشیال مارکتینگ می‌خواهم کار کنم. یک صفحه راه می‌اندازم این که فقط چهار تا پست بگذارید این‌طوری نیست باید هدف و برنامه داشته باشید، هر روز باید یک سری اقدامات را انجام بدهید.

داشتن یک کاور خوب که امکان جذب مخاطب را در بین انبوه مطالب جذب کنید. فعال بودن دائم در هایلایت ها و استوری ها خیلی مهم هست. حتما باید از تمام ابزارها کمک بگیرید. از لایو استفاده کنید. کلی از مطالب مرتبط با بیزینس خود را در لایو براساس نوع بیزینس خودتان ارائه بدهید.

هشتک گذاری را حرفه ای انجام بدهید.

هشتک گذاری خیلی مهم برای دیده شدن در دنیای اینترنت هست. هشتک های کوتاه و بلند را در محدوده سی عدد مجاز اینستاگرام استفاده نمائید. وقت بگذارید. مهم ترین موضوعات را با کمک صفحه جستجو گوگل یا گوگل ترند تهیه کنید. بعد از یک مدت هم امار مرتبط با هشتک هایی که قرار دادین را بررسی کنید.

محل دقیق جغرافیائی بیزینس خودتان را ثبت کنید. برای بیزینسهائی مثل رستورانها، خیاطی ها یا ارایشگاهها می تواند مفید باشد.

تبلیغات توی صفحه‌های اینستاگرام داستان خودش را دارد. از دادن تبلیغات زیاد و گسترده به خصوص به اینفلوئنسرها و بلاگرهای خیلی معروف در ابتدا راه خودداری کنید. به افرادی که دو برابر شما فالوئر دارند یا مینی اینفلوئنسرها تبلیغ بدهید. بازخورد را خیلی دقیق بررسی کنید. اگر صفحه فروش دارید. از مشتری‌های تان کمک بخواهید. سوال بنویسید و خواسته ها و نیازهای مشتریان را شناسائی کنید. باید توی صفحه‌های دیگران فعالیت بکنید و تعامل داشته باشید ارتباط برقرار بکنید مخصوصاً با همکار‌های تان اصلاً همکار را نباید به‌صورت رقیب ببینید.

مطمئنا سبک و شیوه کار در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام خیلی کار دارد و نیاز به آموزش بیشتر و شناخت کاملتر موضوعات مرتبط دارد. اگر دانش و تخصص آموزش شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام را دارید. فضای سایت من به صورت رایگان در اختیار شما هست. تا تجربیات بیزینسی خودتان در اینستاگرام را با دیگران به اشتراک بگذارید.

امیدوارم قدم پنجاه و سوم سوشیال مارکتینگ یا بازاریابی شبکه های اجتماعی برایتان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب saeed kazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.

برای مطالعه قدم پنجاهم و سوم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم پنجاه و پنجم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *