قدم چهل و هشتم تحلیل و آنالیز برنامه ها
برای شنیدن فایل صوتی قدم چهل و هشتم تحلیل و آنالیز برنامه ها از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.
قدم چهل و هشتم تحلیل و آنالیز برنامه ها
سلام به دوستان عزیز با قدم چهل و هشتم تحلیل و آنالیز برنامه ها در خدمتتان هستم. این هفته کلاً در مورد چشم انداز، هدف گذاری، برنامهریزی و اهمیت ارزشهای پیشنهادی در زندگی صحبت کردم روز آخر این هفته میخواهم. در مورد موضوع بسیار جالبی صحبت بکنم که اصطلاحاً بعضیها بهش میگویند kpi یا شاخص کلیدی عملکردها البته من به شما به زبان ساده می گویم. تحلیل اهداف و برنامه و همین سادهاش را استفاده میکنم. اگر دقت کردید من توی دوره خیلی کلمات و اصطلاحات انگلیسی استفاده نمیکنم تا جایی که مجبور نباشم. شما باید مهم ترین شاخص های بیزینس خودتان را کنترل کنید.
یک مثال ساده از شاخص های کلیدی عملکرد
شما در جلو هر خودرو یک سری شاخص برای نشان دادن شاخص خیلی مهم مثل سرعت، دما آب، دور موتور و غیره دارید. اما در خودرو صدها فاکتور را می شود در معرض نمایش قراردادو مثل باد خودرو، فشار روغن اما معمولا مهم ترین شاخص ها را برای کنترل می گذارند. نه همه موارد را ، در بیزینس هم شما باید همیشه مهم ترین شاخص های تاثیر گذار در بیزینس خودتان را کنترل و آنالیز کنید. البته که در زمان های طولانی تر باید شاخص های جزئی تر را هم بررسی کنید.
موضوع بحث این هست میگوید ما هر برنامهریزی که میکنیم و هر کاری که انجام میدهیم باید یک روزهایی در طول هفته مخصوصاً در انتهای هفته پنجشنبه حدود بیست دقیقه، نیم ساعت بیایم تحلیل بکنیم برنامهای که آیا ابتدای هفته ریختهایم به آن رسیدیم. حالا به هدفگذاری که یکماهه، یکساله، سهماهه انجام دادیم آیا توی سه ماه گذشته بهش رسیدیم. بعضی از جاها در مسیر نیاز است ما تغییر مسیر بدهیم. یعنی آن پیشبینیهای ما به آن نتیجه مربوطه ختم نشده و باید بازبینی انجام بدهیم.

یک مثال برای تحلیل برنامه ریزی در کسب و کار
باز هم مثال مسافرت را برای شما بگویم. در مسافرت شاید با ماشین به سمت مشهد از تهران داریم میرویم. یا از تهران میرویم به سمت تبریز، ولی یک موقع وسط مسیر یک اتفاقی افتاده است یک تصادفی پیشآمده است. چند کیلومتر از جاده حالا به علت تعمیرات بسته شده است این که دیگر نیست که خب ما نباید به هدف برسیم. چرا تغییر مسیر میدهیم از دوتا روستا آنطرفتر میپیچیم توی خاکی هم حتی شده است میرویم تحمل میکنیم. تا در نهایت به هدف برسیم. باید مهم ترین شاخص هائی که مانع ما برای رسیدن به هدف است را پیدا کنیم.
تغییر جهت، تغییر مسیر و اصلاح برنامهها
خیلی وقتها ما یک چیزی توی ذهن ما است یک چیزی نیاز بازار است ما مثلاً میآییم پنج، شش محصول را وارد بازار میکنیم توی یک فروشگاه توی یک مجموعه یک خدمتی به مشتری ارائه میدهیم. مثلاً من میآییم خدمات پرستاری سیار ارائه میدهم بعد کم، کم میبینم که مشتریها بیشتر برای سرم و آمپول دارند همهاش تماس میگیرند کسی مثلاً از من، پزشک اُرتوپد نمیخواهد.
پس پزشک اُرتوپد را من آزاد میکنم میگویم آقای دکتر من اصلاً شما توی سه ماه گذشته یک دانه مشتری هم نداشتید ولی به جایش مثلاً فکر میکردم. مثلاً ده مشتری تزریق سرم توی خانه داشته باشم یا پنج تا مثلاً آمپول داشته باشم ولی دیدم پنجاه تا آمپول در روز تماس میگیرند و سرم مثلاً سی نفر تماس میگیرند. این مثال واقعی است که من با یک بنده خدایی توی تهران داشتم مشاوره کسب و کار میدادم. دقیقاً گفت بله اینطوری شده است. من اول مثلاً میخواستم اُرتوپد بیاورم، متخصص پوست بیاورم، فلان بیاورم بعد مشاهده کردم ایبابا همه مردم مثلاً کارههای روزمرهتر مثل پانسمان و اینها را میخواهند که خیلی هم درآمدش خوب بود.
یعنی مثلاً یک تزریق سرم دویست و پنجاه هزار تومان با هزینه سرم تا سیصد و پنجاه هزار تومان هزینه میگرفت خب عدد قابلی است بههرحال با خودرو خودش آن پرستار مناطق مختلف تهران را ساپورت میکند برنامهریزی میکند دید من پرستار صفر بگیرم صفر نخیر از لحاظ تجربه منظورم یعنی پرستار بگیرم خیلی از پزشک هم برای من هزینهاش کمتر است،
با همه آنها هم شصت به چهل شریک شده بود. حتی بعضیها را هفتاد به سی شریک شده بود. آمده بود کار را به آنها سپرده بود بازاریابی و هزینه را خودش میگرفت. هزینه تبلیغات، بازاریابی سایت همه کارها را خودش انجام میداد آن پرستار توی هر منطقه، هر محله انتخاب کرده بود ده نفر، پانزده نفر باهاشان کار میکرد. میگوید یواش، یواش اصلاً پزشکهایم را جمع کردم چون مشاهده کردم و بر اساس تحلیل و آنالیز بازار بهموقع تغییر مسیر دادم.

یک مثال ساده از آنالیز و تحلیل شاخص های اصلی عملکرد در بیزینس
من مدرس کسب و کار هستم رفتم تدریس کردم. شروع کردم رشته تخصص خودم رشته فنی را تدریس کردم. اما بعد مشاهده کردم بازار به آموزش کسبوکار بیشتر نیاز دارد. خیلی از ادارات دولتی در بخش مدیریتی نیاز به دوره و آموزش دارند که خیلی استقبال خوبی از انها هم هست. خب تغییر مسیر میدهم یکجاهایی تغییر جهت میدهم میروم روی کتابهای مدیریتی بیشتری مطالعه مینمایم تخصص خودم هم باهاش مخلوط میکنم.
بعد در کسبوکار مشاهده کردم. مردم حوصله ندارند. یکعالمه برنامهریزیهای پیچیده انجام بدهند. دوست دارند هدف و برنامه ها را فشرده برای انها بنویسید. در طول مسیر مشاهده کردم. اول باید ذهن خیلی از مشتری را آماده بکنم، یاد گرفتم بهمرور باید این ذهن را از آشفتگی در بیاورم. یعنی طرف کامل آماده ورود به کسبوکار است. اما میآید توی کسبوکار آشفته است. نمیداند دقیقاً باید چه کاری انجام بدهد چه مسیری را برود. اینها همهاش به آنالیز و تحلیل اطلاعاتی که از قبل داشتم بستگی دارد من خیلی امروز بحث را پیچیدهاش نمیکنم.
خلاصهاش را میگویم پس تحلیل و آنالیز هدف و برنامههایی که ریختیم خیلی مهم است حتماً باید ارزیابی بشود بازبینی بشود و در صورت نیاز مسیر تغییر بکند. آنها هم باید به مرور با تجربه و تخصص و مهارت به دست میآید. هر کسی با کمک یک هم رشتهای خودش یا بیزینس کُوچ که کمک بگیرد. مهم ترین شاخص ها را شناسائی و تحلیل نماید. که آیا در مسیر اصلی قرار دارد یا نه،

امیدوارم قدم چهل و هشتم تحلیل و آنالیز برنامه ها برایتان مفید بوده باشد.
ممنون میشوم که از سایت و کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتواها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید.شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید.یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.
برای مطالعه قدم چهل و هفتم اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم چهل و نهم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.