یا کالای خاص بفروش یا کالای معمولی را خاص بفروش
برای شنیدن فایل صوتی قدم سی و سوم یا کالای خاص بفروش یا کالای معمولی را خاص بفروش از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.
قدم سی و سوم یا کالای خاص بفروش یا کالای معمولی را خاص بفروش
سلام به همه دوستان عزیز در ادامه بحث انتخاب یا توسعه محصول یا خدمت با گام سی و سوم در خدمتتان هستیم. امروز میخواهم با یک جمله شروع بکنم. این را حتماً یادداشت بفرمایید. یا جنس خاص بفروشید یا یک کالای معمولی را خاص بفروشید. شما حتماً این جمله خودش کاملاً پاسخگو و راهنمای کاملی است میگوید یک جنس خاص بفروشید. اما به نظر خیلی جمله سادهای میآید. اما واقعاً خیلی سخت است جنس خاص فروختن این است.
مثلاً در یک شهر کوچکی مثل شهر ما یک نفر فقط الماس میفروشد، یک نفر فقط لپتاپ گِیم میفروشد، یک نفر فقط نمایندگی محصولات اورجینال سونی را دارد. اینها محصول خاص میفروشند و مشتری خاص دارند و مشتری عام ندارند و اصلاً به دنبال مشتری عام نیستند.محصول یا خدمت انها بسیار خاص و انحصاری هست. اینها محدوده بازار کسبوکارشان بسیار مشخص و کوچک است. اما اکثرا حاشیه سود خیلی خوبی دارد.

کجا دنبال ایده خاص برای محصول یا خدمت بگردیم.
اگر کسبوکارتان را هنوز انتخاب نکردید. باید در نمایشگاهها شرکت کنید. توی اینترنت سرچ بکنید. تحقیق بکنید علایقتان را که پیدا کردید. باز در موردش فکر بکنید. کمی هم چاشنی تجربه را به آن اضافه بکنید. فقط این نیست که من به این کار علاقه دارم حتماً باید تخصص و تجربه را هم با آن موضوع مخلوط بکنیم تا بتوانیم آن جنس خاص را پیدا بکنیم. خیلی از من و شما اسم سایت مامان پز را شنیدیم زمان خودش یک ایده خاص بود خیلی هم ساده است از چند کلمه تشکیل شده است. ارائهدهنده غذای خانگی یعنی یک خانمهایی هستند.که داخل خانههایشان غذا درست میکنند.
این سایت از آنها کمک میگیرد و به آنها هم کمک میکند. اینها هم به این سایت مامان پز کمک میکنند تا غذای خانگیشان را برسانند دست همه مردم، حالا فعلاً هم توی تهران کار میکنند هنوز توسعه نداده است. بعد از سالها بهقدری حجم کاریشان زیاد است که فعلاً توسعهاش ندادند به شهرهای دیگر، ایده مشابه همین طرح را بعدها در مشهد توسط بچه های زود فود انجام شد.انها انی خدمت را برای رستورانها ایجاد کردند. چند جوان بودند که ما اتفاقاً آن اوایل با هم خیلی ارتباط داشتیم اینها آمدند. این سایت را راه انداختند بسیار خوب پیشرفتاند توسعه پیدا کرد اصفهان، کرمان بعد از مشهد و بعد مجموعه اسنپ آمد اینها را خرید ایشان و خودشان را هم جزء مدیران مجموعه نگه داشت.
پیداکردن محصول خاص خیلی سخت است.
پیداکردن محصول خاص خیلی سخت است. یعنی خیلی سخت است که آدم هم به آن موضوع علاقه داشته باشد هم تجربه و هم تخصصش را داشته باشد. اما بسیاری از کسبوکارهای خویش فرمایی بسیاری از کارهایی که مثلاً آموزشی اکثر شغلها تکراری هستند یعنی شما توی یک محله میروی میبینی مثلاً سی تا مشاور املاک است. توی اینترنت میزنی بیست نفر مدرس مدیریت هستند خوب شما هم باید بروی نفر بیست و یکم کنار اینها شروع بکنی مثلاً مدیریت را درس دادن اما اینجا نکته مهم این است که باید ما یک روشی پیدا کنیم.

تا کالای معمولی خودمان را خاص بفروشیم
یعنی برویم بگردیم آن گوشههایی از بازار، آن جاهایی که هنوز کسی زیاد دست تویش نیست. آنجاها را باز کار بکنیم. یعنی این محصول قبلاً کار شده است من بروم روی این تخصصیتر جزئیتر یک محصول را پیدا کنم یا یک خدمت را پیدا کنم یا یک روشی این کالا را بفروشم که برای مشتری تازگی داشته باشد.
داستان ارائه یک خدمت معمولی به روش خاص
من سالها پیش توی شهر خودمان اولین کارواشی را راهاندازی کردم. که روزنامه گذاشته بودیم هر روز مجلات معتبر و با ارزشی میآوردم. گردشگری، فیلم، جهانگردی و مجلات معتبر اقتصاد اینها را من میخریدم بهروز میآوردم و داخل کارواش میگذاشتم. بعد دستگاه چایساز گذاشته بودیم زمستان، قهوه، چایی همه کارواش داشتند ولی تنها کارواشی که این کار را میکرد ما بودیم ضمناً ما تنها کارواشی که در شهر بودیم. که دوتا در داشتیم یعنی یک درب ورودی داشتیم و یک درب خروجی داشتیم و بخشی از کارواشها اصلاً چاله سرویس نداشت، اما کارواش ما دو بخش داشت. یک طرف چاله سرویس داشت یک طرف چاله سرویس نداشت.
خوب این چه بخشی از جامعه را ما جذب کرده بودیم. ما بهمرور زمان فهمیدیم خیلی از خانمها دارند میآیند سمت کارواش ما چرا چون برای خانمها سخت بود بیاورند ماشینشان را روی چاله سرویس از آن ور هم غرورشان اجازه نمیداد به آن شاگرد بگویند یا دوست نداشتند یک نفر دیگر پشت فرمانشان بنشیند. خودشان دوست داشتند بیایند این سمت دیگر این سمت هیچ استرس چاله سرویس نبود راحت میآمدند ماشینشان را پارک میکردند تو دفتر ما مینشستند.
بعضیهایشان مجله میخواندند، روزنامه میخواندند یا قهوه برای خودشان میریختند چون ما کارمندی نداشتیم که برای مشتری ها قهوه بریزد. لیوان تمیز گذاشته بودیم. برای خودشان قهوه و چایی میریختند و میخوردند. یعنی من تلاش کردم یک خدمت معمولی یک کارواش این ایده را رفتم از تهران گرفتهها یعنی رفتم کلی از کارواشهای تهران را گشتم کلی ایده گرفتم و خیلی ایدههای بیشتری داشتم که بعداً با شریکم به مشکلاتی برخوردیم و من کارواش را با یک چیزی نزدیک به صد و هفتاد، هشتاد درصد سود فروختم.
به محصول یا خدمت خودتان یک ارزش اضافه کنید؟
اما میخواهم بگویم شما اگر هر خدمتی انجام میدهید. به ان محصول یا خدمت یک سری داستان، یک سری ارزش یک سری احساس اضافه بکنید تا برای مشتریها خاص بشود. یعنی آن کالای یا خدمت معمولیتان را خاصتر بفروشید. حالا هر آدمی باید برای آن کسبوکار خودش هی دنبال فکر باشد. همیشه دنبال این باشد. که خوب حالا من یک جنس خاص که ندارم این جنس معمولیام را چطوری میتوانم بفروشم یکی از روشهای دیگرش این است.
استفاده از ابزارهای بازاریابی انلاین برای فروختن محصول معمولی
که امروزه باید از سوشیال مارکتینگ(بازاریابی شبکه های اجتماعی) و دیجیتال مارکتینگ بهرهمند بشوید خیلی استفاده کنید شما باید هر روز آموزش ببینید. بروید کسبوکار دیجیتال را فرا بگیرید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ خیلی دارد. توسعه پیدا میکند همه آدمها اول توی گوشی خودشان یک چیز را سرچ میکنند اگر یک مبلمان میآورید. اگر مبلفروشی دارید نگاه بکنید.
چطوری میتوانید مبلمان خاص بیاورید. اگر توان مالی ندارید توی همکارهای تان توی آن شهرستان توی آن شهر تحلیل بکنید. رقبای شما همه مبل میآورند همه تشک میآورند، شما تشکی بیاورید که جمع بشود، تختی بیاورید که زیرش یک فضای بزرگی دارد، باکس دارد که مثلاً طرف کل اسبابهایش را میتواند زیر آن بگذارد. خوب آنوقت که خانهاش هفتاد متر، شصت متر، پنجاه متر است این برایش یک ارزش ایجاد میکند میآید چهکار میکند تمام وسایلش را میگذارد داخلش، بعد که مهمان برایش میآید میتواند از اتاقخوابش یک استفاده دیگر هم بکند.
حالا بزرگ بنویسید یا کالای خاص می فروشم یا کالای معمولی را خاص می فروشم
حالا شروع کنید. توی همان کاغذی که اول درس گفتم. بنویسید که من کالای خاص میفروشم. یا کالای معمولی را خاص می فروشم. یعنی کار یا خدمتی که انتخاب کردهام. آیا جزو کالاها، خدمات و محصولات خاص است یا قرار است خاص بفروشم. باید هم فکری بکنید با من با دوستانتان با خانواده با خیلی از آدمها حتی شبکههای اجتماعیتان به اشتراک بگذارید از مردم نظرسنجی بکنید آنها هم کمکتان بکنند.
امیدوارم قدم سی و سوم با موضوع کالای خاص بفروش یا کالای معمولی را خاص بفروش برای شما مفید بوده باشد. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل زندگی، کسب و کار و تحصیل اگر تجربه دارید. برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.برای مطالعه قدم سی ام و دوم اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم سی و چهارم اینجا کلیک کنید.
اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید. و اگر سوالی داشتید من در خدمتتان هستم. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. من را به دوستان خودتان هم معرفی کنید. و از تحلیل و ارائه نظرات زیبای خودتان در زیر هر قدم من را خوشحال کنید. موفق و پیروز باشید.
حیلی خوب بود ممنون