بازار یابی درون گرا و برون گرا

قدم پنجاه و یکم بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا

برای شنیدن فایل صوتی قدم پنجاه و یکم بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.

قدم پنجاه و یکم بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا

سلام به دوستان عزیز با قدم پنجاه و یکم بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا در خدمت شما هستم اگر خاطرتان باشد تا همین هفت، هشت، سال قبل که هنوز شبکه‌های اجتماعی و اینترنت به‌صورت اینقدر گسترده نشده بود و توی فضای کسب‌وکارها خب خیلی وقت‌ها ما برای این که بازاریابی بکنیم از آگهی روزنامه‌ها استفاده می‌کردیم. حالا اگر توان مالی داشتیم روزنامه سراسری یا نصب بیلبورد در خیلی از شهر‌ها مد بود. ارسال پیامک هم سال‌های زیادی مد بود و مشتری را جذب می‌نمود.اما دیگر امروزه بازاریابی برون‌گرا که حالت یک‌طرفه داشته باشد و ما نسبت به ارسال پیام و صدای خودمان اقدام می‌نماییم زمانش گذشته است.

دیگر قرار نیست ما یک‌طرفه تبلیغ بکنیم و همه‌اش بگوییم من این را دارم. این محصول خوب را دارم من این خدمت خوب را دارم. دیگر ارسال پیامک و ایمیل بدون اجازه مشتری عملاً از مد افتاده است. یعنی درست است ایمیل مارکتینگ هنوز جایگاه خودش را برای مشتری‌هایی که ما با آنها تماس گرم داریم یعنی از قبل ما را می‌شناسند و خودشان ایمیل خودشان را در اختیار ما قرار دادند.جواب می‌دهد ارسال پیامک برای آنهایی که با ما ارتباط گرم دارند جواب می‌دهد ولی اگر شما ارتباط سرد برقرار کنید. هنوز طرف هیچ ارتباط و هیچ شناختی از شما ندارد و یک خدمت را برایش معرفی بنمایید تبلیغ بکنید مطمئناً آن را مشتری را از دست خواهید داد و حتی ریپورت و اسپم هم خواهید شد.

روشهای بازاریابی برون گرا و درون گرا

تعریف بازاریابی برون گرا

در بازاریابی برون‌گرا ما پیاممان را برای طیف گسترده‌ای از مخاطبان می‌فرستیم البته از کسی اجازه نمی گیریم یا آن مخاطب دنبال محصول یا خدمت ما نمی گردد. به طور مثال این بیلبورد که توی شهر می‌زنیم. طیف خیلی گسترده از مخاطبان هر روز از آنجا رد می‌شوند و واقعیت این است. که مثلاً یک مثال بزنم من یک ساختمان خیلی لوکس در مشهد، تهران یا تبریز دارم می‌سازم خب یک بیلبورد خیلی بزرگ می‌زنم مطمئناً هدفش همه آدم‌هایی که آنجا رد می‌شوند نیستند و بیشتر آن آدم‌ها توان خرید ملک در آن برج را ندارند و آن برج کلاً هشتاد یا هفتاد واحد دارد و عملا فروشنده دنبال آن آدم‌های خاص می‌گردد.

البته که هزینه‌های بازاریابی برون‌گرا بسیار زیاد است. بسیاری از هزینه‌هایش نسبت به روش‌های درون‌گرا زیاد است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای برندسازی‌شان، ارائه پیام قدرتشان به رقبا از روش‌های برون‌گرا استفاده می‌نمایند.همان‌طور که تأکید کردم. هزینه‌هایش خیلی زیاد است. بعضی از برند‌های بزرگ هم برای آگاه‌سازی مشتری‌های و مخاطبانشان از این روش‌های بازاریابی برون‌گرا استفاده می‌کنند.

معمولا روش بازار یابی برون گرا در مرحله اول قیف بازاریابی باقی می ماند

اکثر روش‌های بازاریابی برون‌گرا در مرحله اول قیف بازاریابی می مانند. یعنی فقط شما آگاه‌سازی و اطلاع رسانی از نام برند و محصول باقی می مانند. اما این روش‌ها برای شرکت‌های کوچک و متوسط خیلی هزینه بر است و قابل‌کنترل و قابل‌دسترسی نیست. یعنی نمی‌توانیم تحلیل و آنالیزش بکنیم بسیاری از وقت‌ها ما نمی‌دانیم که چطوری این هزینه هنگفت تبلیغ که کرده‌ایم چطوری باید برگردد و این روش برای کسب‌وکارهای کوچک اصلاً مناسب نیست.

روشهای بازاریابی درون گرا

تعریف بازاریابی درون گرا

شما الان هر کاری می‌خواهید بکنید. حتی اگر می‌خواهید بروید یک شامپو بخرید . اگر می‌خواهید یک‌خانه اجاره بکنید، یک دفتر کار اجاره بکنید. هر کاری، امروز اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد تلفنتان را بردارید یا لپ‌تاپ خودتان را باز بکنید و شروع به جستجو در مورد یک موضوع بکنید. دیگر الان بسیار مد نیست که شما بلند بشوی بروی درب مشاور املاک که توی محلتان دنبال اجاره بگردی.

اول به دانش خودت اضافه میکنی. اطلاعاتتان را کامل جمع می‌کنید بعد می‌روید. سراغ آن مشتری شما دنبال یک خدمت خاص می‌گردید. مثلاً توی موضوع طب سنتی یک موضوع خاصی را داری دنیال میکنی. مثلاً موضوع طب سوزنی را دنبال میکنید. اول در اینستاگرام و گوگل جستجو می‌کنی. می‌خواهی ببینی نزدیک‌ترین فرد به تو چه کسی است.چه کسی را گوگل به شما معرفی می‌نماید کسی که بازاریابی درون‌گرا را انجام داده است یعنی چه؟

یعنی آمده توی گوگل خودش را معرفی کرده، خدمتش را کامل معرفی کرده است. ارزش ایجاد کرده است برای مشتری محتوا تولید کرده است. و حتی اگر می‌خواهد خانه اش را اجاره بدهد یا محصولی را می‌خواهد ارائه بدهد. خودش را در جایگاه و محل هائی که احتمال دارد مشتری او را پیدا بکند قرار داده است.

در بازاریابی درون گرا مشتری دنبال شما می گردد

یعنی برای بازاریابی درون‌گرا آن مشتری است که شما را پیدا می‌کند. برعکس برون‌گرا که شما خودت را در معرض دید مشتری قرار می‌دهی. در بازاریابی درون‌گرا شما اول ارزش برای مشتری ایجاد می‌کنی با تولید محتوا(متنی، ویدئویی، پادکست) و بعد مشتری از طریق آن ارزش و محتوا می‌آید شما را در فضای دیجیتال پیدا می‌کند. بازاریابی درون‌گرا خیلی بحث گسترده و پیچیده‌ای است. بازاریابی درون‌گرا را الان خیلی‌ها دارند استفاده می‌نمایند.

البته این نکته را تأکید بکنم که هنوز هم جاذبه تبلیغات در تلویزیون برای شرکت‌ها و برند‌های بزرگ ارزش خود را از دست نداده است. برای فروش‌های انبوه، خیلی وقت‌ها هنوز بازاریابی برون‌گرا اعتبار و ارزش خودش را از دست نداده است و نه این که ما کلاً نفی بنماییم، بله بعضی از روش‌ها مانند تبلیغ در روزنامه دیگر زمانش گذشته است. ولی بیلبورد هنوز اعتبارش را دارد بیلبورد‌های محلی هدف‌گذاری شده که با دانش و با استفاده از مربی‌ها و متخصصین تبلیغاتی قوی مشاوره‌ گرفته باشید. حتماً باید با این‌ افراد مشاوره بکنید و آنها بر اساس بودجه و ساختار کاری شما تعریف می‌نمایند که سایت و پیج داشته باشید، بیلبورد تبلیغ کنید، روزنامه، تراکت بزنید.

روشهای بازاریابی برونگرا و درونگرا

یک مثال ساده از بازاریابی برون گرا

توی شهر خودمان دیدم آقایی امداد باطری راه انداخته خیلی ایده جالبی بود من خیلی دوست داشتم این ایده را یک وانت هم کامل دورش را لگو و برچسب زده. من خیلی از این آدم خوشم آمد که چقدر بازاریابی برون‌گرای خوبی را دارد انجام می‌دهد توی این شهر کوچک وقتی دور می‌زند با این وانت خب همه می‌بینند امداد باطری من خودم دو، سه نفر از دوستانم را معرفی کردم گفتم ماشینت خوابیده است باطری‌ات تمام شده است سریع خودش می‌آید. هر ساعت شبانه‌روز می‌آید. این‌ها ارزش ایجاد می‌کند برای مشتری با تبلیغات برون‌گرا هم این کار را انجام داده است خب این می‌تواند درون‌گرا هم انجام بدهد.

روشهای بازاریابی درونگرا

تولید محتوا(محتوائی که برای مخاطب ارزش ایجاد کند)، ویدئو مارکتینگ(تولید ویدئو و انتشار در پلتفرمهای ویدئو)، شبکه های اجتماعی، سایت، سئو، گوگل، کمک گرفتن از بلاگرها و اینفلوئنسر مارکتینگ، crm، تبلیغات کلیکی همسان و ریتارگتینگ مارکتینگ، روابط عمومی و شبکه سازی، معرفی خدمت یا محصول در پلتفرم تخصصی(مثلا فروش خانه در دیوار)

اینباند مارکتینگ

روشهای بازاریابی برون گرا

تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه ها، بیلبورد، تراکت، ارسال پیامک یا ایمیل گروهی، نمایگشاههای تجاری و تخصصی، کنفرانسو همایش تخصصی، تبلیغات بنری و کلیکی، پاپ اپ در پلتفرمهای مختلف، شرکت در نمایشگاه‌ها می‌تواند یک نوع بازاریابی برون‌گرا باشد.

برای انتخاب نوع بازاریابی برون گرا و درون گرا از متخصص کمک بگیرید

بعضی از کسب‌وکارها از برون‌گرا بیشتر جواب می‌گیرند. بحث بازاریابی برون‌گرا و درون‌گرا خیلی بحث گسترده و پیچیده‌ای است. که حتماً دوستان عزیز توجه بکنند. که این بازاریابی را حتماً با کسانی که متخصص هستند و تجربه دارند یک هزینه مشاوره بدهید چون نگاه کنید. ما این هزینه‌های بازاریابی را خیلی باید مدیریت شده و هماهنگ هزینه کنیم.

اگر یک ریال هزینه می‌کنید. باید یک ریال تا دو ریال به شما برگرداند. تبلیغات بدون حساب، کتاب بی‌برنامه برای شما سم خواهد بود و خیلی ضرر خواهد داشت. برای شما خیلی بادقت گوش بکنید پس مجدد یک خلاصه بگویم بازاریابی برون‌گرا ما خودمان را محصول و خدمتمان را برای دیگران ارائه می‌دهیم. ولی در درون‌گرا با استفاده از ابزار‌های دیجیتال با استفاده از روش‌هایی که باز در خود ابزار‌های دیجیتال خیلی الان مد است و استفاده می‌شود. توی جامعه الان همه نیاز‌هایش را الان از اینترنت دارد دریافت می‌کند هر خدمتی را دارد اول از اینترنت می‌گیرد از بازاریابی درون‌گرا باید استفاده بکنیم. بازاریابی برون‌گرا، درون‌گرا هر کدامشان برای هر شغل و رشته و سبک‌کاری متفاوت است و باید دقت بکنید. و با مشاوره پیش بروید.

اوت باند مارکتینگ

امیدوارم قدم پنجاه و یکم بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا برایتان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب saeed kazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید.یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.

برای مطالعه قدم پنجاهم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم پنجاه و دوم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *