تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش اول

تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش اول

برای تماشا فایل ویدئویی تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش اول از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

برای شنیدن فایل صوتی تجربیات راه اندازی پیمانکاری بخش اول از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

سلام بر همه دوستانِ عزیز که با پیجِ  من سعیدِ کاظمی همراه هستید. امروز می‌خواهم تجربیات راه اندازی پیمانکاری را با شما عزیزان درمیان بگذارم. یک تجربه‌یِ واقعی از زندگیِ خودم برایِ شما تعریف کنم. من حدودِ دو سال پیمانکارِ ساختمانی بودم و وقتی که رشته‌یِ عمرانِ دانشگاهِ تهران را تمام کردم بدونِ هیچ تجربه‌یِ خاصی شرکتِ پیمانکاری ثبت‌کردم. البته من خیلی از همان ابتدا عاشقِ کارآفرینی و خویش‌فرمایی و این موارد بودم و دوست داشتم همیشه شغلی داشته باشم که زمانَش برایِ خودم و در اختیارِ خودم باشد.

شما هم تجربیات خودتان را به اشتراک بگذارید

امروز برایِ شما یکی از این موارد را بیان می‌کنم و تجربیاتِ خودم را در اختیارِ شما قرار می‌دهم. که بتوانید استفاده کنید و یک نمونه ساده برایِ همه‌یِ دوستان و در اختیارِ همه در هرجایِ دنیا قرار می‌دهم. که دوستانی که علاقه‌مند بودند به من کمک کنند و تجربیاتِ با ارزشِشان را در هر زمینه‌ای، یعنی اگر شما دندان‌پزشک هستید به دردِ کارِ من می‌خورد، فروشگاهِ گل دارید، در شرکتِ مازاراتی کار می‌کنید.مفید خواهد بود، 

اگر در جزیره لنکاوی رستوران دارید باز به دردِ کارِ من خواهد خورد.  حتماً اینها را با من به اشتراک بگذارید. هر چیزی که به تحصیل، به کار، به کسب و کار، به زندگی و مهاجرت و این موارد ارتباط داشته باشد برایِ من مفید خواهد بود و خیلی ممنون می‌شوم که در فایل‌هایِ 15 دقیقه‌ای ، سی دقیقه‌ای یا 45 دقیقه‌ای برایِ من ویدئوهایِ خودتان را ارسال کنید.

داستان پیمانکاری و تجربیات من

از دانشگاه که بیرون آمدم سه یا چهار ماه بعد از دانشگاه یک شرکتِ ساختمانی ثبت کردم و شروع به فعالیت کردم. می‌خواهم تحلیل کنم که کارِ من چه اشکالاتی داشت. خیلی وقت‌ها از جوان‌ها می‌شنوم که می‌گویند می‌خواهند پیمانکار شوند. حالا پیمانکار لزوماً پیمانکارِ ساختمانی نیست. خیلی پیمانکارهایِ گسترده‌ای داریم. یکی از جوان‌ها چند هفته پیش از من پرسیده بود. پیمانکاریِ شرکتِ گاز داریم، آب و فاضلاب داریم، حتی بخش‌هایِ اسکله داریم، راه‌سازی داریم. خُب شاخه‌هایِ پیمانکاری خیلی زیاد هستند، معدن داریم. هر رشته مهندسی معمولاً رشته‌یِ مرتبِطش با بحث‌هایِ پیمانکاری امکان‌پذیر هست که امکان داشته باشه که شرکتِ پیمانکاری زد.

خُوب بحث‌هایِ پیمانکاریِ قدیم یعنی سال‌هایی که من سال‌هایِ 79 و 80 شرکت ثبت کردم خیلی فرآیندها آسان بود. مدارکِ خیلی زیادی نمی‌خواستند. یک مدرکِ مهندسی کافی بود. آنلاین نبود و سامانه‌ای وجود نداشت. به دفترِ ثبتِ شرکت‌ها مراجعه می‌کردید و شرکتی ثبت می‌کردید و از سازمانِ مدیریتِ آن زمان و سازمانِ برنامه‌ریزی یک مجوز می‌گرفتید و نوعِ رتبه‌بندی‌ها با الان فرق داشت. اگر علاقه‌مند هستید که پیمانکار شوید با من همراه باشید که سختی‌ها و مشکلاتِ کار را برایِ شما توضیح دهم و این‌که چه مسائلی را باید رعایت کنید. یعنی واقعاً شما اگر قله یخِ پیمانکار را می‌بینید و یک پیمانکار بعد از سال‌ها تلاش یک ماشین خوب خریده است یا سرمایه‌ای به دست آورده. حتماً باید به این مسائلی که من جزءبه‌جزء برایِ شما بیان می‌کنم توجه داشته باشید.

سرپرست کارگاه

پیمانکاری قبل از هر چیزی نیاز به دانش و تخصص دارد.

تأکید می‌کنم که اشتباهِ من را مرتکب نشوید. من بدونِ دانش و بدونِ این‌که در یک شرکتِ ساختمانِ فردِ دیگری کار کنم و تجربه کسب کنم جلو رفتم و شرکتِ ساختمانی ثبت کردم و پروژه برداشتم. پروژه‌هایِ من خیلی بی‌کیفیت می‌شدند. و اگر من با این دانش ناظرِ آن زمانِ پروژه‌هایِ خودم بودم پروژه‌هایِ خودم را قبول نمی‌کردم. خیلی ناظرها را اذیت کردم. من و برادرم با هم کار می‌کردیم،

تجربه ما کم بود، هیچ سابقه و دانشی نداشتیم،

شاید یک رشته‌یِ تخصصی خوانده بودیم. اما مهارت لازم را نداشتیم. مهارت این نیست که من فقط یک مدرکِ دانشگاهی از رشته‌یِ عمران، برق، مکانیک یا هر رشته‌ای داشته باشم.مهارت این است که شما بروید و داخلِ کارگاه‌هایِ دیگران کارکنید به‌عنوان سرپرستِ کارگاه و به‌عنوان مسئولِ دفترِ فنی و برید تجربه کسب کنید، کار یاد بگیرید و کار را بقاپید. به این شکل نیست که من چون یک مدرکِ تحصیلی دارم خُوب خیلی عالی هست. نه، باید علمِ خودتان را با تجربه ترکیب بکنید، مخلوط بکنید تا دانش به دست بیاید.

من آدمِ ایدآل‌گرایی هم بودم، دوست داشتم ناظر که کار را می‌بیند کار خیلی خوب باشد و تلاشم را هم می‌کردم. نه این‌که تلاش نکنم. ولی متأسفانه دانشِ مربوطه را نداشتم. یک نقطه ضعفِ دیگری که داشتم و سال‌ها بعد یادگرفتم این بود که نیروهایِ متخصص و فنی کنارِ من نبودند. من در اولین پروژه که یک پروژه‌یِ هفت واحدی بود و یک پروژه‌یِ سه چهار واحدی که با شعبه‌یِ بانکِ صادرات بود که کار می‌کردم و اصلاً برایِ من باور نکردنی بود. خیلی کیفیتِ کار پایین بود . سرپرست کارگاه و نیروهایِ فنی که آورده بودم. عملا خیلی ضعیف بودند.

داستانی از اهمیت نیروی متخصص در شرکت پیمانکاری

اینجا یک داستان براتون تعریف کنم، یک داستانِ واقعی. من دو سال پیمانکاری را بیش‌تر ادامه ندادم. واقعاً در توانِ من نبود و به‌ موقع فهمیدم که باید از این سیستم خارج شوم. رفتم جاهایِ دیگری کار کردم و خُوب خیلی از فایل‌هایِ من رو حتماً شما دیدید و به‌مرور زمان تجربیاتِش را می گویم. من چهارده شغل این ‌سال‌ها داشتم. یکی به یکیِ این تجربیات را برایِ شما خواهم گفت. توضیح خواهم داد. که چه‌کارهایی خوب بوده و چه‌کارهایی نباید می‌کردم و چه‌کارهایی باید می‌کردم.

تجربیات پیمانکاری

تجربه همکاری با شرکت ساختمانی در چابهار

سالِ 83 یا 84 بود که یک مجتمعِ بزرگ 52 واحدی تویِ چابهار بود که بنیادِ مسکن در حالِ ساختِ آن بود. با یکی از پیمانکارهایِ بسیار قدیمی و بسیار باتجربه که از دوستانِ پدرِ من بود من ناظرِ قسمتِ برق و مکانیکِ مجتمع بودم و بیش‌تر بخشِ مکانیک را داشتم و چون ناظرِ برق نداشتن و من هم در این زمینه دانش و تجربه داشتم از من استفاده کردند و نقشه‌هایِ آنها را بیش‌تر کنترل می‌کردم. من یک روز سرِ پروژه مجتمعِ پارسِ چابهار رفتم؛  همان ابتدا که من به‌عنوانِ ناظر انتخاب شدم از طرفِ بنیاد و مشاوره پاره‌وقت بودم،

یک آقایِ مسنی با یک هیکلِ خیلی درشت و خیلی انسانِ شریف آنجا ایستاده و به حاج ‌آقایی که مدیرعامل و صاحبِ شرکتِ پیمانکاری بود. گفتم حاج‌آقا این کیه؟ گفت بعداً صحبت می‌کنیم. بعد شب خانه‌ای که پیمانکار گرفته بود، مهمان‌سراهایی که برایِ نیروهایِ نظارت گرفته بودند نشسته بودیم. آن حاج‌آقا آمد و بعد رفت. دوباره به مدیرعامل گفتم حاج‌آقا این آدم مسن چه آدمِ باشخصیتی هستند. گفت که بله ایشان یک پیمانکاری هستند که از همشهری‌هایِ خودم و تبریزی هستند و چابهار کار می‌کند. ورشکست شدن و من ایشان را آوردم.

یک چیزی که شنیده بودم این بود. که حدودِ 2 میلیون تومان سالِ 83 به ایشان حقوق می‌دادند. عددِ خیلی زیادی بود. هم اجاره خانه‌اش را می‌داد و هم هزینه‌یِ ماشینِش را، از حاج‌آقا پرسیدم که به نسبت خیلی زیاد بهش پرداخت نمی کنید، شاید پنج برابرِ یک کارمند دارید به بنده خدا حقوق می‌دهید. در جواب گفتن اولین دلیلِش این است که این بنده خدا ورشکست کرده وظیفه‌یِ من هست. که هواش را داشته باشم. به عنوانِ یک پیمانکار. دوم این‌که چندین برابرِ حقوقِ خودش را به‌دست خواهد آورد،

نیروی متخصص چند برابر دستمزد خودش برای شما سودآوری دارد.

 یعنی برایِ من سود خواهد آورد با تجربه و با دانش. و تجربه‌ای که قبلاً من داشتم در پروژه‌هایِ خودم می‌دانستم که بله درست است و اگر ایشان یک آدمِ متخصص و ماهر را سرِ کار بیاورد. مطمئناً این آدمِ متخصص، ماهر و با تجربه خیلی بیش‌تر از حقوقِ خودش برایِ این ‌شرکت ایجادِ سود و درآمد خواهد کرد.یادم هست که اواخرِ پروژه بود و این بنده خدا که هم خیلی با تجربه و دانشِ عجیبی در ساخت و ساز داشت. زمستانِ سالِ 84 اگر اشتباه نکنم و آخرهایِ پروژه بود. من رفته بودم برایِ نظارت و دیدم دو تا اتوبوس آمدند و از اتوبوس‌ها یک سری آدم پیاده می‌شدند.

گفتم این همه نیرو چی هست. آقا تقی گفت تبریز سرد است و کلی سیمان‌کار و کارگر را از تبریز برداشتم آوردم. خُوب چابهار هم شرایط یک کم خاص است و نیرویِ فنی هم کم پیدا می‌شود. گفت 15 تا بیست روزِ دیگر قرار است 52 واحد را ما گچ و سیمان کنیم، تمامِ راه‌پله و نما هم سیمانِ سفید بود و سیمان رنگی. من با خودم گفتم. مگر امکان‌پذیر هست؟ 52 واحد هم گچ‌کاری بشود و هم سیمان‌کاری شود و پارکینگ و نما خیلی پروژه نسبتاً قابلی بود.

من بیست روز بعد که برایِ تحویلِ نهاییِ پروژه رفتم. زمانی که وارده کوچه‌یِ پروژه شدم اصلاً باورم نمی‌شد. که این پروژه تمام شده بود. یعنی این دو اتوبوس که همه هم متخصص بودند آمده بودند و ظرفِ بیست روز پروژه را تمام کردند.  همان‌جا گفتم احسنت حاجی. دمت گرم که آقا تقی را آوردی و واقعاً این همان چیزی هست که گفتید پولِ خودش را حلال می‌کند؟ با دانش و تخصص و با خریدنِ مصالحِ مناسب.

پیمانکاری ساختمان

تجربه را با کار کردن برای دیگران بدست بیاورید

هرکسی که این فایلِ من را می‌بیند چه پیمانکار و چه نیرویِ جوانی که می‌خواهد پیمانکاری بزند،چه کسی که پیمانکاری دارد خواهش می‌کنم از شما که اولاً تخصص و مهارت را یاد بگیرید با کارکردن برایِ دیگران. تجربیات را از جیبِ خودتان هزینه نکنید که یاد بگیرید بعد ورشکست بشید و آسیب ببینید جه آسیبِ جسمی و چه روحی. من در طولِ یک‌سالی که برایِ خودم کار می‌کردم، یکسال و یک‌سال و نیم باور کنید به قدری اِسترِسِ شدیدی را تحمل می‌کردم. که منتظر بودم در شهرِ کوچکی که کار می‌کردم که کی مؤذن‌ها اذان بگویند و من برم به کارگاه چون اصلاً خواب نداشتم.

تمام طول آن یک‌ساله شاید من سه روز تعطیل بودم. یک فشارِ عصبیِ زیادی را تحمل می‌کردم. به چه دلیل؟ به دلیلِ نیروهایِ متخصصی که کنارم نبودند و خودم هم تخصص نداشتم. دو موضوع را اینجا من روش تأکید می‌کنم.

داشتن نیروهایِ متخصص و تجربه و مهارتِ خودتان برای پیمانکاری.

هم در مسائلِ فنی، هم در مسائل فهرست‌بها و هم در مسائل قانونی و حقوقی شما باید همه را مهارت داشته باشید. دقت کنید که شما اگر یک گچ‌کار متخصص و یک باسواد، یک لوله‌کشِ متخصص و باسواد را ببرید و مقداری گران‌تر از عرفِ بازار به آنها بدید مطمئن باشید که بعداً در آن پروژه و در آن کاری که شما می‌خواهید به‌عنوان پیمانکار انجام بدهید کم‌تر آسیب خواهید دید و خیلی مهم است .که شما در پیمانکاری‌تان این دو مورد را به‌عنوان موضوعِ ابتدایی در نظر بگیرید.

مدریت مالی و محاسبه سود و ضرر در پیمانکاری

موضوعِ بعدی از منابعِ انسانی که بگذریم بحثِ منابعِ مالی هست. ببینید پیمانکاری از سال‌هایِ دهه هفتاد تا اواسطِ دهه‌یِ هشتاد در کشورِ ما خیلی عالی بود. یعنی منابعِ مالیِ کشور خیلی خوب بود، تحریم‎ها نبود و خیلی از پیمان‌کارها پیش پیش پول دریافت می‌کردند. یعنی پیمانکار فقط وظیفه‌اش این بود که مصالح تأمین کند و مدیریت کند و کار را به انجام برساند و کار را با کیفیت و سریع تحویل می‌داد. اما از اواسطِ دهه‌یِ هشتاد به این سمت شرایطِ اقتصادی بدتر شد. و بحثِ تحریم‌هایِ ظالمانه ایجاد شد برای کشورِ ما،

منابعِ مالی محدود شد و الان به جایی رسیدیم که اگر قصدِ پیمانکاری داشتید. شما سرمایه‌‌گذار هستید و شما باید حتماً بیش‌ترِ پولِ پروژه را بیاورید و دیگر دولت پول ندارد که جلو، جلو به شما بدهد. خیلی وقت‌ها الان دیگر پیش‌پرداخت‌ها پرداخت نمی‌شود، کارفرماها مشکلاتِ مالی دارند، منابعِ مالی‌شان محدود است. پس دقت کنید. دیگر نمی‌شود پروژه برداشت.

اگر مخصوصاً جو گیر شده و قیمتِ پایین بدهید.تمامِ مدتِ طولِ پروژه دارید با خودتان حساب‌کتاب می‌کنید. کیفیتِ کار را مجبور هستید یک مقدار بزنید، چون برایِ شما صرف نخواهد داشت و نه‌تنها به‌صرفه نخواهد بود و برای شما سودی نخواهد داشت بلکه متضرر هم خواهید شد مخصوصاً با اسنادِ خزانه و با منابعِ مالی که الان نیست که کارفرماها  در اختیار شما بگذارند.

بیمه پیمانکاری

مسائلِ بیمه و مالیات در پیمانکاری

بحثِ بعدی بحثِ مسائلِ بیمه و مالیات است. شما اگر حتماً از این مسائل اطلاع ندارید.یعنی از مسائلِ بیمه‌ای و مالیاتی اطلاع ندارید حتماً باید نیروهایِ متخصص را بیارید. لزومی ندارد فردی را بیاورید و تمام‌وقت برایِ  شما کارهایِ بیمه‌ و مالیات شما را انجام بدهد و حقوق بدهید. می‌توانید یک نیرویِ پاره‌وقت بگیرید. که می‌توانید از دوستانی که رشته حسابداری هستند استفاده کنید ، بچه‌هایی که اداره‌یِ دارایی کار می‌کنند از آنها سؤال و جواب بپرسید، دفاتر را به موقع تحویل بدهید.

هر کدام از مسائلی که گفته شد اگر رعایت نشود پیمانکارِ خوبی نمی‌شوید. یک باره یک سری مشکلات مالیاتی، مالیاتِ مستقیم، مالیاتِ ارزِشِ افزوده، مالیاتِ بر سود برایِ شما ایجاد می‌شود. که به مشکلاتِ عدیده‌ای برخورد می‌کنید. حساب‌هایِ شما بسته می‌شود. اداره دارایی الان خیلی سفت و سخت رویِ منابعِ مالی مخصوصاً شرکت‌هایِ پیمانکاری دقت دارد و محاسبه می‌کنند. حتماً باید دقت کنید و رعایت بکنید.

اهمیت بیمه شخص ثالث و بیمه تمام خطر در پیمانکاری

بحثِ بعدی بحثِ بیمه هست. خواهش می‌کنم از شما که وقتی پیمان‌کار شدید موضوعِ بیمه را خیلی جدی بگیرید. یعنی چی ؟ ما دو نوع بیمه داریم در پروژه‌هایِ عمرانی. بیمه تمام خطر و بیمه‌یِ شخصِ ثالث. در بیمه‌یِ تمام خطر هزینه را باید کارفرما بدهد. یعنی این‌که آسیب، سیل، زلزله ، مصالح از بین می‌رود. هر چیزی که اتفاق می‌اُفتد پولِش را کارفرما پرداخت می‌کند.

اما در بیمه‌یِ شخصِ ثالث است که شما آسیبِ جدی می‌بینید.باید افراد را بدونِ نام بیمه کنید. کلَوزهایِ بیمه را باید کامل دانش داشته باشید در موردِشان. از افرادی که متخصصِ بیمه هستند کمک بگیرید. از نیروهایِ کارفرما کمک بگیرید. بیمه خوب ببندید. بیمه‌یِ شخصِ ثالث خیلی مهم است که در قسمتِ بعدی با یک داستان بیمه را برایِ شما شروع می‌کنم.‌ ادامه موضوع در بخش دوم تجربیات راه اندازی پیمانکاری مطالعه بفرمائید.

شما هم اگر هر نوع تجربه در هر موضوعی در این دنیای بزرگ دارید. و علاقه مند هستید. این صحبتها را با دیگر انسانها به اشتراک بگذارید. فقط لازم است. گوشی همراه خودتان را در مقابل خودتان قرار دهید و یک ویدئو یا پادکست ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ای از خودتان بگیرید و برای من ارسال کنید. یا برای یک لایو مشترک به من پیام بدهید. کلی محتوا با ارزش با اساتید و افراد دیگر هم در مورد کسب و کار اماده کردم. اینجا را کلیک کنید. تا به این مطالب با ارزش دسترسی پیدا کنید.

هر مهندس یا پیمانکاری باید علاوه بر مهارت و تخصص مهندسی ، مسائل مربوط به آموزش کسب و کار را هم یاد بگیرد. پس برای یادگیری نود قدم رایگان و کوتاه آموزش کسب وکار اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *