سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی

سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی

برای تماشای فایل های ویدئویی صحبت های من با آقای ابراهیمی در مورد سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی از طریق فایل های ذیل و در سه بخش اقدام فرمائید.

سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی بخش اول

سرمایه گذاری در قبرس شمالی بخش دوم
سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی بخش سوم

برای شنیدن فایل صوتی صحبت های من با آقای ابراهیمی در مورد سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی از طریق فایل اقدام فرمائید.

سعید کاظمی:  امشب ما می‌خواهیم در موردِ سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی صحبت بکنیم. خیلی سؤال آماده شده و یکی‌یکی از آقای ابراهیمی پرسیده می‌شود. سؤالاتِ چالشی خواهد بود. یکی از دوستان با شروعِ لایو نوشتند که خودتان را بدبخت نکنید و همین ایران بمانید. من خودم ایران هستم و اصلاً در سایت خودم قصد تشویق مهاجرت برایِ کسی ندارم. اما کسی که قصدِ مهاجرت دارد باید حتماً با دانش و اطلاعات اینجا را ترک کند و تمامِ تلاشِ من هم این است که هرکسی که قصدِ مهاجرت یا تحصیل در خارج کشور را دارد. با اطلاعات و دانش کافی این کار را انجام دهد.

آقایِ ابراهیمی: حرف‌هایِ درستی می‌زنید.

سعید کاظمی:  بله. مطمئناً این سرمایه‌گذاری برایِ همه مناسب نخواهد بود و هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر شما یک‌خانه و یا یک ماشین در ایران دارید این سرمایه‌گذاری را انجام دهید. خیلی باید بافکر و تدبیر پیش برود. با واقعیت باید زندگی کرد و اصلاً با رؤیا، توهم مهاجرت و تحصیل یا سرمایه‌گذاری یا هر چیز دیگری نباید اقدام به خروج از ایران کنید؛ ببخشید من خیلی رک می‌خواهم صحبت کنم چون نمی‌خواهم کسی به‌اشتباه بیافتد. این لایو به دردِ کسی می‌خورد که پولِ مازاد و سرمایه خوبی دارد و البته با دانش هم باید اقدام کند و اطلاعاتِ کافی داشته باشد.

سعید کاظمی:  سؤالی که یکی دو نفر از دوستان پرسیده بودند که اطلاع دارید که لیر در ترکیه خیلی بالا و پایین دارد. اولین سؤالی که پرسیده شده بود این است که خُب ما اگر لیر در قبرِس سرمایه‌گذاری کنیم این کاهشِ ارزشِ لیر در برابرِ دلار به سرمایه ما آسیب می‌زند یا نه؟ این یکی از سؤالاتی بود که من هم در یوتیوب پرسیده بودند و هم در اینستاگرام؟

آقایِ ابراهیمی: یکی از نکته‌هایی که ما تأکید می‌کنیم که چرا ترکیه نه قبرِس دقیقاً همین مورد است. چون شما به پوند انگلیس در قبرِس خانه می‌خرید  و به پوندِ انگلیس هم می‌فروشید. در قبرس شمالی واحد پول معاملات برایِ خانه و ماشین پُوندِ انگلیس هست.

سعید کاظمی:  یعنی تمامِ قولنامه های خرید و فروش‌ها ملک و خودرو در قبرس شمالی به پوند نوشته می‌شود؟

آقایِ ابراهیمی: بله. قانوناً به پوندِ انگلیس است.

سعید کاظمی: با چه بودجه‌ای یک نفر تواناییِ سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی را دارد؟  حتماً سرمایه‌گذاری باید روی ملک باشد؟

آقایِ ابراهیمی: برایِ بیزینِس و کار هم می‌شود سرمایه‌گذاری کرد. چرا که نه؟

سعید کاظمی:  حداقلِ بودجه برای سرمایه گذاری در قبرس چه مقدار باید باشد؟

آقایِ ابراهیمی: برایِ کار نمی‌توان گفت چون واقعاً هر کاری بودجةه خودَش را می‌خواهد و برایِ هر کاری هم باید تحقیق کنید و بودجه‌یِ تعین‌شده برایِ ایکار مشخص شود. برایِ کار نمی‌توان دقیق مبلغی گفت اما برایِ  خریدِ ملک حداقل دو و دو نیم میلیارد تومان به بالا بودجه لازم است.

سعید کاظمی:  دو یا دونیم میلیارد بودجه برای خرید ملک در قبرس شمالی لازم است؟

آقایِ ابراهیمی: بله. ببینید من دونیم میلیارد را گفتم مثلاً دو میلیارد پولِ برایِ خانه و نیم میلیارد هم خُب هرکسی که می‌داند مهاجرت کردن یک سری خرج‌هایِ اولیه دارد و برایِ این خانه خریدن شما چیزی حدودِ حول‌وحوش پنج درصدِ ارزِشِ ملک را باید یک‌بار یعنی دفعه‌ای که خانه را خرید کردید. برایِ مالیات و هزینه انشعابات  پرداخت کنید و حالا نیم میلیاردی که گفته می‌وده یک مقدار برایِ این مورد است و یک مقدار هم برایِ این هست که خُب بالاخره آدم مهاجرت که می‌کند یک سری وسایل اولیه‌یِ مورد نیاز برایِ زندگی احتیاج دارد، وسایلِ خونه را باید تهیه کند.

حتی ممکن هست که خانه در قبرس شمالی مبله باشد. ولی خُب باز هم یک سری وسایل و چیزهایِ اولیه هست که فرد باید خودش تهیه کند. چیزهایِ مایحتاجِ زندگیِ شخصیش. و من معمولاً به دوستان پیشنهاد می‌کنم که همیشه یک پولی اضافه‌تر هم داشته باشند برایِ خرجِ چند ماه، بسته به تجربه و شخصیتی که از این افراد می‌بینم و درستِش هم به همین صورت است. چون شما دارید در یک کشورِ دیگر مهاجرت می‌کنید و زندگی را از اول شروع می‌کنید خُب حالا یک زمانی نیاز هست که زبانتان را به حدِ پرفکت برسانید؛ چه زبانِ ترکی و چه انگلیسی. هر دویِ این زبان‌ها را اینجا بلد باشید در واقع یک پله جلوتر هستید برایِ کار پیدا کردن و حتی برایِ خودِ کار.  

سعید کاظمی: هزینه‌هایِ جانبی خرید ملک در قبرس شمالی چی است؟ هم اینجا در سؤالات داشتم یک بخشش بحثِ مالیات است و یک  بخشش هزینه‌هایِ نقل‌وانتقال است؛ یعنی هزینةِ نقل‌وانتقال سند و کمیسیون مشاور املاک ؟

آقایِ ابراهیمی: بله. ببینید قرارداد که منعقد می‌شود و مالکِ ملک می‌شوید باید یک سری هزینه‌هایِ اولیه مثلِ تاپو(سند) و انشعابات در واقع همان برق و آب و.. چون اینها توسطِ دولت گرفته می‌شود و اصلاً ربطی به کانستراکشِن کمپانی هم ندارد اینها باید پرداخت شود. یک هزیه مالیات هم هست که در واقع مالیات برایِ خانه‌ای که شما مالکِ آن شدید و همه‌یِ اینها برایِ یک بار فقط پرداخت می‌شوند و دوباره به بهانه‌هایِ مختلف تکرار نخواهد شد.   

سعید کاظمی:  یعنی اگر کسی قصد داشت شش ماهِ یا یک سالِ دیگر ملک خودش را در قبرس شمالی بفروشد دیگر نباید هزینه‌ و مالیات پرداخت کند؟

آقایِ ابراهیمی: نه تمامِ این پرداخت‌هایی که بابتِ خانه موردنظر شده درموردِ خانه نو هست، خانه‌ای که پیش‌خرید شده یا نوساز است و تمامِ این مواردی که در مورد خانه خریداری شده پرداخت شده زمانی که به مالکِ بعدی فروخته شود مالکِ بعدی لازم نیست این پرداخت‌ها را انجام دهد و شما می‌توانید رویِ مبلغِ خانه اضافه کنید.

سعید کاظمی:  یعنی هر زمان که نقل‌وانتقال انجام می‌شود مالک باید هزینه نقل‌وانتقال را پرداخت کند. درست؟ در ایران هم این عرف است و هر خریدوفروش ملکی باید هزینه نقل‌وانتقال پرداخت شود.

آقایِ ابراهیمی: نقل‌وانتقال بحثِ بانک است و صراف. ما صراف معرفی می‌کنیم و از طریقِ صراف ریال واریز می‌شود و بعد به شرکتِ سازنده واریز می‌شود.

سعید کاظمی:  نه منظورِ من هزینه‌هایِ دفترخانه و این موارد است. در ایران ملک باید دفترخانه ثبت بشود و هزینه پرداخت بشود.

آقایِ ابراهیمی: بله تمبر باید باطل شود دقیقاً تمامِ این کارها انجام شود و بچه‌هایِ متخصصِ شرکت هستند که از لحاظِ زبان فول و تکمیل هستند و انگلیسی هم به همین ترتیب و اصالتاً ایرانی هستند و کلاً کارِشان همین است که با مهمان‌هایِ ما همراه می‌شوند و کارِ اقامتِ آنها و سند و تمامیِ این کارها را انجام می‌دهند. برایِ سند هم تا همین چند ماهِ پیش یک درصد بود که فکر کنم در حال حاضر سه درصد است؛ یک درصد ارزشِ ملک. یعنی زمانی که هزینه ‌کانتراکت شما آمد و کانتراکتِ‌تان را دریافت کردید بعد از سی درصد پرداخت و این‌که بعد از این‌که پولِ کلِ ارزِشِ ملکتان را دریافت کردید به شرکتِ سازنده می‌توانید اقدام کنید. برایِ سند؛

سندی که به نامِ شخص است. ببینید با همین قراردادی که دارید بینِ خودتان و شرکت سازنده شما هم قادر خواهی بود ملک خودتان را بفروشید و هم اجازه بدهید. یعنی هیچ مشکلی وجود ندارد. ولی خُب بعضی از دوستان مثلِ خودِ من که آدمِ محافظه‌کاری هستم رفتم برایِ سندم اقدام کردم و شش ماه هم پروسه طول می‌کشد و  یک چیزی حول‌وحوش یک تا سه درصدِ ارزشِ ملک از شما گرفته می‌شود و سند دائمی به نامی شما صادر می‌شود.

سعید کاظمی:  سرچ می‌کردم دیدم که کشاورزی و دامداری هم جزءِ شغل‌هایی است که برایِ سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی؟ حتی مردم خیلی به زبانِ انگلیسی هم سرچ می‌کنند. یعنی کشاورزی و دامداری یعنی تقاضا دارد در قبرس شمالی؟ 

آقایِ ابراهیمی: ببینید قبرِس در واقع همه چیز ماشالله دارد. یعنی خودش تولیدکننده‌یِ همه‌چیز است. ولی بیش‌تر در زمینه‌یِ کریپتو  کارِنسی‌ها و در زمینه‌یِ کارهایِ ترَید و کارهایی در این زمینه فعالیت دارد.

سعید کاظمی:  یوتیوبرها و اینفلوئنسرها می‌توانند آنجا فعالیت داشته باشند.

آقایِ ابراهیمی: دقیقاً. بهشتِ این گروه از افراد هست. آزادی کار دارند، مالیات نیاز ندارد، اینترنتِ پرسرعت و راحت در اختیار دارند. 

سعید کاظمی:  فکر کنم خیلی مثلِ ترکیه رفت‌وآمد برایِ ایرانی‌ها به قبرس شمالی راحت نیست. یعنی بدونِ دعوت‌نامه و غیرِ توریستی امکان آمدن وجود ندارد؟

یکی از نقطه‌ضعف‌هایِ ترکیه این بود که هرکسی هر خلافی هم می‌کرد؛ یعنی صبح کلاهِ همه را برمی‌داشت این امکان را داشت که با اولین پروازِ ظهر استانبول باشد و هیچ کسی هم این فرد را نه کنترل می‌کرد و نه پیگیری می‌کرد و اصلاً چیزِ جالبی نبود. حالا من خودم به‌شخصه زیاد از این موارد  در این مدت دیدم.

ابراهیمی: جنابِ مهندس برتری که قبرِسِ شمالی نسبت به ترکیه دارد این است که امنیتِ خیلی بالایی دارد. شما هرکسی را اینجا می‌بینید در واقع یا دانشجو است، یا مالکِ ملک، یا کارمندِ یک شرکت که هر ماه برای او  بیمه رد می‌شود؛ حسابدار است و آدرس و همه چیز دارد یا اینکه خود فرد اصالتاً قبرسی است. از این چهار حالت خارج نیست و شما هرکسی را در جزیره نمی‌بینید. مثلاً در قبرسِ شمالی چیزی به اسمِ پناهنده تعریف نشده است و چیزی به اسمِ پناهنده ندارند و اگر کسی بخواهد پناهنده شود قبول نمی‌کنند. در نتیجه امنیتِ اینجا خیلی بالاتر از خیلی جاها است و به‌جرئت می‌توانم بگویم که امنیتِ قبرس از خیلی جاهایِ اروپایی و آمریکایی هم بالاتر است.  

سعید کاظمی: جناب ابراهیمی یکی از بحث‌هایی که خیلی مطرح شد همین چند وقت پیش، طیِ یک سالِ گذشته بحثِ اتحادِ دوباره‌یِ قبرسِ شمالی و جنوبی بود و فکر کنم به نتیجه هم نرسید و احتمالِ خیلی زیادی دارد که بعد از برگزاریِ انتخاباتِ جدیدِ ترکیه در سالِ 2023 که به احتمالِ زیاد هم اردوغان برنده نشود این دو قبرسِ شمالی و جنوبی متحد شوند؟

 ابراهیمی: ببینید این اتفاق نمی‌اُفتد و اگر هم اتفاق بیفتد کاملاً به نفعِ ماهایی است که مهاجرت کردیم.   

سعید کاظمی:  من توضیح بدم چون دوستان در کامنت‌ها سؤال می‌پرسند. بحثِ سرمایه‌گذاری در تمامِ دنیا متداول است. یعنی چه؟ 

یک مثالِ واقعی برای شما  بیان می‌کنم. اگر اشتباه نکنم یا شرکتِ داماک یا شرکتِ اِعمار در اِستانبول در قسمتِ آسیایی یک سرمایه‌گذاریِ 50 میلیون دلاری کرده بود. یک برجِ مسکونی ساخته بود، یک برجِ بیزینِس ساخته بود و یک مرکزِ خرید و ارزش‌افزودةه زیادی برایِ منطقه داشت. به نسبت یکی از کنسِرسیوم‌ها و هولدینگ‌هایِ بزرگِ کشورِ ترکیه هم الان در دبی درحال ساختِ بزرگ‌ترین هتلِ دنیا است. البته فعلاً پروژه تعطیل است به دلیلِ مشکلاتِ مالی که برایِ شرکت پیش آمد و هم بحثی کرونا.

منظورم این است که سرمایه‌گذاری در کشورها یک امری طبیعی است. ما در ایران هم منعِی بر این نداریم که یک نفر سرمایه‌اش را در کشوری دیگر سرمایه‌گذاری کند. خُوب هر کسی دنبالِ این است که سرمایه‌اش در یک محیط امن باشد و سرمایه‌ اش را افزایِش دهد. این ذهنیت‌هایِ منفی است اما این‌که بدرد چه کسی می‌خورد و چه هولدینگی باید این کار را انجام دهد این بخشِ تخصصی است و من خواهش می‌کنم که جنابِ ابراهیمی به این ابهامات تخصصی جواب بدهند؟

سرمایه گذاری مردم یا شرکت ها در کشورهای مختلف امری متداول است.

ابراهیمی: ببینید یک از چیزهایی که می‌شود این ابهامات را حل کرد این است که خیلی از دوستان هستند که شاید حدودِ 70 درصدِ مشتریانِ ما در داخلِ قبرس زندگی نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری کردند یا از داخلِ ایران یا از ایرانی‌هایی که در اروپا یا آمریکا یا هرجایِ دیگری که زندگی می‌کنند. به این دلیل که اجارةِ خانه اینجا بالاست و قیمتِ خانه ارزان، امنیت بالاست و همچنین بحثِ مالکیتِ دائم هست. با توجه به این نکات و این‌که غیر از همه‌یِ اینهایی که خدمتتان عرض کردم دولتِ اینجا از سرمایه‌گذار هم حمایت می‌کند. و برایِ بحثِ ابهامی که شما اشاره کردید و من گفتم که 70 درصدِ مشتریانِ ما قبرس نیستند، این اشخاص خانه‌هایشان را اجاره دادن و درآمدی که دارند. از اجاره‌یِ این ملک‌ها به ایران می‌برند. چندین برابرِ پولی است که قبرِس سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در نتیجه نمی‌توان در موردِ خروج ارز اصلاً صحبتی کرد.

سعید کاظمی:  اجاره‌ها در قبرس شمالی به پوند است یا به لیر؟

 ابراهیمی: پوند و یک نکتةِ خیلی خوب اینجاست که اجاره‌یِ شش‌ماهه یا یک‌ساله همان اولِ قرارداد دریافت می‌شود.

سعید کاظمی: آیا امکانِ اجاره شبانه هم در قبرس شمالی هست؟  

ابراهیمی: بله در همین شهرک‌هایی که ما داریم اجاره شبانه هم هست و خودِ صاحب‌ملک‌ها هم از طریقِ سایت ایر بی اند بی  اجاره می‌دهند. یا این‌ که شرکتِ سازنده با شما قراردادی می‌بندد و خانه را فِرنیش‌شده به شما تحویل داده و خودش تا یک‌ساله تا دو سال هرچقدر که قرارداد بسته شود. برایِ شما خانه را اجاره می‌دهد.

سعید کاظمی: کمیسیونِ مشاوره املاک برای فروش ملک در قبرس شمالی چقدر است؟

 ابراهیمی: درسته. چه سؤالِ خوبی. ببینید لیستِ قیمتِ ما با لیستِ قیمتِ شرکتِ سازنده یکی است. یعنی چه دوستان از من خانه را بخرند و چه از خودِ شرکتی که آن ساختمان را ساخته قیمت یکی است. ولی خُب به این دلیل که ما با آن شرکت قرارداد داریم و تا الان سابقةِ فروشِ یعنی یک اَندیکسِ بالایی از فروشِ ملک را ما داشتیم در قبرسِ شمالی …

سعید کاظمی:  مزیتِ این‌که ملک را از شما خرید کنند و از خودِ سازنده در قبرس خرید نکنند چیست؟  

ابراهیمی: دقیقاً نکته‌اش همین‌جاست که ما یک سری خدماتی به هم‌وطنانِ عزیزمان ارائه می‌دهیم که شرکتِ سازنده هیچ زمان این کار را انجام نمی‌دهد. مثلاً ما در تمامِ مراحلِ خرید، قرارداد، بعدِ قرارداد، حتی اجاره و گرفتنِ اقامت، در کنار خریدار هستیم. یعنی قانوناً باید در کنارشان باشیم. چون در قراردادِ ما هم ذکر شده و تمامِ کارها برای آنها انجام می‌شود. اقامتِ آنها گرفته شده و حسابِ بانکی برای آنها باز می‌شود. چون این حسابِ بانکی بازکردن هم  مثلِ ایران نیست. باید وقتی از قبل گرفته شود و یک سری مدارکِ خاص باید آماده شود که همه آنها تأیید شده و باهم برایِ بازکردنِ حساب برده شود. چون حسابی هم که اینجا با خریدِ ملک باز می‌شود. همان ویزا کارت یا حسابِ اینترنشنال است که از هرجایِ دنیا می‌توان خرید کرد و به آدرسِ شما فرستاده شود. 

سعید کاظمی:  پس امکانِ بازکردنِ حساب برایِ کسی که ملک نخریده و سرمایه‌گذاری نکرده در قبرس شمالی وجود ندارد، درست است؟  

 ابراهیمی: بله. چون ببینید اصلاً باز کردنِ حساب لازمه‌اَش این است که شما یک آدرِس داشته باشید. این برایِ این است که کسی مثلاً کلاهبرداری و این موارد را انجام ندهد و سستمِ بانکی به هم نریزد. در نتیجه شما بدونِ آدرس نمی‌توانید حسابِ بانکی داشته باشید.

سعید کاظمی:  بله. من اینترنت دیدم که بعضی از شرکت‌ها اقامتِ شش‌روزه و ترانسفِرِ فرودگاهی و مزایایی برایِ مشتری می‌دهند برایِ این‌که حضوراً املاک را ببیند و … حقیقت دارد؟ و  اصلاً این کار شدنی هست؟ خُب هرکسی می‌تواند از این به‌عنوانِ یک مسافرت رایگان استفاده کند و بعد اعلام کند که من خواهانِ خریدِ خانه نیستم و برگردد. اصلاً به نظرِ من منطقی نیست.  

ابراهیمی: ببینید حالا شرکت‌هایِ دیگری هستند که همه کاری انجام می‌دهند و حتی الان بعضی از فروشندگان می گویند. بنز هم با خانه می دهیم.. جنابِ مهندِس شما یک‌ خانه دومیلیاردی بخرید یک بنزِ دومیلیاردی هم به شما تحویل داده می‌شود.

سعید کاظمی: ببینید واقعیت این است  که املاک در ایران یک عرف است و وقتی که یک نفری یک چیزی را تقاضا می‌کند اصطلاحاً به آن شخص می‌گویند که باید فایل ارائه بدهد و یک چیزی ارائه دهد که بیانگرِ توانِ مالیِ آن شخص باشد. نه حالا این‌که طرف دنبالِ این هست که یک حرفی بزند و چیزی هم ارائه بدهد و چند روز هم وقتِ مشاور را بگیرد. یعنی مشاورانِ املاکِ حرفه‌ای به این راحتی اطلاعات به کسی ارائه نمی‌دهند و کسی را بازدید نمی‌برند. خُب حالا یک نفر اگر قطعاً مایل به خرید باشد چه کاری باید انجام بدهد؟ مثلاً من در حال حاضر سه میلیارد پول دارم و قصدِ سرمایه‌گذاری دارم. چه اقداماتی باید انجام بدهم.

 ابراهیمی: اولین اقدام به این شکل است که عکسِ پاسپورت و بلیت خودتان را برایِ من می‌فرستید به همراهِ کارتِ واکسن و یعنی کیو، آر، کدِ واکسن و یک پس.سی.آرِ بیست‌وچهارساعته. با این‌ها من یک دعوت‌نامه برایِ شما می‌فرستم. دعوت‌نامه یک فایلِ پی.دی.اِف است. در فرودگاه پلیس از شما می‌پرسد که جهتِ چه کاری به این جزیره آمدید؟ دعوت‌نامه را باید نشان بدهید که حتماً من به دوستانم پیشنهاد می‌کنم که قبل از آن پرینت هم کرده باشند که یک درصد اگر گوشیِ آنها خاموش شد پرینت را داشته باشند.

سعید کاظمی:  بعد به‌صورت عادی کسی نمی‌تواند مثلاً به‌صورتِ غیر توریستی و غیرِ برنامه سرمایه‌گذاری به صورت توریستی قبرس بیاید؟

ابراهیمی: نه. عرض کردم که یا باید هتلی رزرو کرده باشند و برنامه مشخصی داشته باشند که کجا تصمیم به رفتن دارند یا باید به‌عنوان سرمایه‌گذار اقدام به آمدن کنند یا به‌عنوان دانشجو.

سعید کاظمی: خُوب اگر من آمدم قبرس و خانه‌ای گرفتم بعد خانواده یا دوستانِ تصمیم بگیرند به من سر بزنند چه؟

 ابراهیمی: پدر و مادر که جزءِ خانواده درجه یک به‌حساب می‌آیند و هر موقع که بخواهند این امکان برایِ آنها فراهم هست و اگر اشتباه نکنم شش‌ماهه می‌توان برای آنها تمدید کرد. یعنی هر شش ماه شش ماه به‌عنوان همراه.  

سعید کاظمی:  برایِ بچه‌هایِ بالایِ 18 سال امکانِ صدورِ ویزا فکر کنم نیست و جزءِ افرادِ مستقل محسوب می‌شوند. درست است؟

ابراهیمی: دقیقاً. بچه‌های بالایِ 18 سال یا باید دانشجو باشند و حتماً در دانشگاه مشغول به تحصیل باشند یا این‌که خانه‌ای که شما می‌خرید مثلاً دو خواب باید باشد. تعداد اتاق‌خواب‌های خانه در قانون قبرس هست.  

سعید کاظمی: یعنی اگر بچه داشته باشید امکان خریدِ سویت در قبرس شمالی وجود ندارد؟  

 ابراهیمی: ببینید بچه کوچک داشته باشید چرا.

سعید کاظمی:  بحثِ خرید اقساطی. خریدِ اقساطی چه مزیتی دارد؟ یک نفر که بخواهد خریدِ اقساطی انجام دهد باید سودِ بیش‌تر پرداخت کنند؟

ابراهیمی: ببینید اکثر شرکت‌ها سود نمی‌گیرند. یعنی اعلام می‌کنند که سی درصد پیش، بیست درصد تا زمانِ تحویل و مابقی به‌صورت اقساط البته سه‌ساله تا پنج‌ساله بدونِ بهره. اکثرِ شرکت‌ها قانونی به این شکل دارند در قبرس شمالی کار می کنند. ولی خُوب یکی دو شرکتِ خیلی بزرگ هستند که با کسی تعارف ندارند اعلام می‌کنند که یا 50 درصد پیش، 50 درصد تا زمانِ تحویل که پر سرویس تحویل می‌دهند و یا این‌که بیست درصد تا زمانِ تحویل و مابقی هم به‌صورت اقساط قسط‌بندی می‌شود. 

سعید کاظمی: خب این خیلی به‌صرفه‌تر هست که شما همه ِآنها را به‌نقد پرداخت نکنید. عملاً می‌توانید سرمایه را جایی دیگر استفاده کنید.  یک نگرانیِ زیادی که مردم دارند این است که خُب پولشان را چگونه انتقال دهند. چون‌که کارتِ بین‌المللی ندارند. چون عددِ زیادی هست که قابل‌حمل نیست. اگر پول به‌حساب طرف تویِ قبرِس وارد بشود آیا صراف پول را به این افراد می‌دهد یا نه؟ و اینها بحث‌هایِ استرس داری هست برایِ هرکسی که قصدِ انتقالِ سرمایه‌اش را دارد.   

 ابراهیمی: ببینید اینجا یک جزیره کوچک هست و کسایی که ما معرفی می‌کنیم همه بیش‌تر از ده سال هست که اینجا هستند، مغازه دارند و جا دارند وکلاً هم دو سه نفر صراف نیستند آنهایی که تواناییِ این کار را دارند. در نتیجه بحثِ نگرانی وجود ندارد و یک نکته‌یِ دیگر این‌که شما وقتی به صورتِ پَیمنت پلن دارید پرداخت می‌کنید یه مقدارِ زیادی پول رو به یک‌باره جابه‌جا نمی‌کنید. یک مقدارِش را الان و یک مقداری را بعداً پرداخت می‌کنید. 

سعید کاظمی:  هزینه‌ شارژ آپارتمان در قبرِس چقدر هست؟ من مثلاً یک آپارتمان دوخوابه گرفتم و ماهیانه چقدر باید بابت شارژ پرداخت کنم؟

ابراهیمی: بستگی دارد. اگر داخلِ شهرک  و ریزورت و چنین جاهایی باشد یعنی شهرک‌هایی که همةِ امکانات را دارند گران‌ترینِش 40 تا 50 پوند هست در ماه و نهایت 60 پوند. ولی خُب به دلیلِ امکاناتی که دارد کاملاً به صرفه هست. مثلاً یک آپارتمانِ تک باشد و فقط یک آسانسور که چیزی نیست فقط هزینة تعمیر و اینهاست نهایت که مثلاً سالی 70 تا 80 یورو نهایت. 

سعید کاظمی: کسی که در قبرس شمال ملک می‌خرد باید هرسال اقامتش را تمدید کند؟ درست؟

 ابراهیمی: بله هرسال باید تمدید کند. یعنی تا زمانی که ملک را داشته باشد می‌تواند اقامتَش را تمدید کند. حالا مثلاً بعضی‌ها هستند که فقط برایِ سرمایه‌گذاری یا اجاره یا حتی از اروپا و آمریکا به قبرِس برایِ گذراندنِ تابستان می‌آیند و این افراد قصدِ اقامت ندارند.

سعید کاظمی:  برایِ چند سال امکان دارد که مثلاً اقامت دائم بدهد؟ مثلاً یک فردی 5 سال 10 سال هرسال اقامتش را تمدید می‌کند. 

ابراهیمی: ببینید دو حالت دارد. یکی این‌که شما هفت هشت یا ده سال اینجا مشغول به کار باشید و برایِ شما بیمه رد شود. یا این‌که مبلغی که سرمایه‌گذاری می‌کنید بیش از 125 هزار پوند باشد. اگر مبلغی که سرمایه‌گذاری می‌کنید مثال می‌زنم که جنابِ آقایِ مهندِس

سعید کاظمی:  ببخشید یکی از دوستان پرسیده بود شرایطِ اقامت که من توضیح دادم. شما ملکی که بخرید حالا ملکی به قیمتِ دو میلیارد و تا دو میلیارد و خورده‌ای با هزینه‌هایِ سند و غیره به شما اقامتِ یک‌ساله می‌دهد. آیا اقامتِ یک‌ساله دلیلی بر مجوزِ کار نیست؟  

ابراهیمی: چرا اقامتِ یک‌ساله شما مجوزِ کار هم دارید.

سعید کاظمی: ترکیه اجازه کار با خرید ملک نمی‌دهد؟

ابراهیمی: نه شما اینجا با همان اقامتی ملکی که می‌گیرید؛ اقامتِ سالیانه، اجازه کار هم دارید و هیچ مشکلی ندارد.

سعید کاظمی: 125 هزار پوندی که سرمایه‌گذاری بکنیم در قبرس شمالی چه مزیتی می‌تواند داشته باشد؟

ابراهیمی: ببینید هرکسی که بالایِ 125 هزار پوند سرمایه‌گذاری کند بعد از چهار سال که داخلِ قبرس باشد؛ حالا شما می‌توانید این چهار سال را مثلاً پدرِ خودِ دوستِ من چهار سالش را ده سال پر کرد، حالا شما می‌توانید به این شکل پر کنید یا این‌که چهار سال پشتِ سرِ هم بمانید.

سعید کاظمی: بعد چه اتفاقی می‌اُفتد؟ اقامتِ دائم می‌دهد؟ 

ابراهیمی: بعد از چهار سال می‌توانید کیملیک کارت بگیرید. کیملیک کارت همان اقامتِ دائم است. هرسال هم لازم نیست که تمدید کنید و هر زمان هم بخواهید می‌توانید قبرس را ترک کنید و باز هم بخواهید می‌توانید برگردید.

سعید کاظمی: هدفِش این هست که سرمایه‌گذاری که 4 سال پولش در قبرِس مانده و قوانینِ کشور را کامل رعایت  راحت بتواند زندگی کند. کرده  و برای رفت‌وآمد هم مشکلی نداشته باشد. یک سؤالی هم که خیلی پرسیدند این هست: ه آیا با ارزِ دیجیتال هم امکانِ خرید هست یا نه؟ 

براهیمی: بله اکثرِ شرکت‌های سازنده خودشان وَلِد (کیف پول الکترونیکی) دارند و من خیلی بلد نیستم ولی معمولاً مشتریانی که به این طریق خرید می‌کنند با تتِر خرید می‌کنند که مثلِ این‌که با دلار یکی هست کارِنسیش مشخص هست و خودِ شرکتِ سازنده حساب می‌کند. مثلاً هزار پوند چقدر دلار یا چقدر تِتِر می‌شود  این‌قدر تِتر ریخته شود به‌حساب و تمام.

سعید کاظمی: بعد ارث‌ومیراث در قبرس شمالی چه می شود؟ اگر کسی ملک در قبرس شمالی خرید به خانواده‌شان ارث می‌رسد،

ابراهیمی: خیلی این نکته برایِ ما ایرانی‌ها مهم است چون فرهنگِ ما به شکلی هست که دوست داریم اگر چیزی داریم حتماً برسد به بچه‌هایِ خودمان و نگران هستیم از این‌که یک‌وقت نرسد و من اینجا عرض کنم خدمتتان که اینجا هم به‌صورت ورثه‌ای هست و تمامِ ملک‌هایی که خریده می‌شود کاملاً به‌صورت ورثه‌ای هست و مثلاً بعدِ فوتِ من در حالِ حاضر می‌رسد به خواهر و مادرم.

سعید کاظمی: اگر کسی در قبرس شمالی ملک خریداری کرد آیا واقعاً راحت برایِ این فرد قابل‌فروش هست؟ و چقدر ارزش‌افزوده دارد؟ مثلاً من ملکی را دو سالِ پیش خریدم اگر الان قصدِ فروشش را داشته باشم به فردی خارجی می‌توانم راحت بفروشم؟ یا این‌که حتماً باید به قبرسی بفروشم.

ابراهیمی: ببینید ملک خریداری شده در قبرس شمالی قابل‌فروش به هرکسی هست و فردی هم که خونه‌یِ شما را خرید هم می‌تواند بعداً برایِ خودَش اقامت بگیرد و مشکلی ندارد.

سعید کاظمی: یعنی برایِ گرفتنِ اقامت قبرس شمالی  حتماً الزامی نیست که از یک قبرسی بخرد؟

ابراهیمی: نه اصلاً.

سعید کاظمی: یکی از دوستان نوشتن هزینه یک خانواده چهار نفره در ماه چقدر است.؟ این مورد را ما در لایو‌هایِ دیگه خیلی با جزئیات صحبت کردیم. و الان جنابِ ابراهیمی به صورتِ خلاصه‌وار توضیح می‌دهند.

ابراهیمی: بله. یک چیزی حول‌وحوش چهار پنج هزار لیر در ماه. چون اینجا خانه و ماشین به پوندِ انگلیس هست و سوپرمارکت و خریدهایِ دیگر به لیرِ ترکیه. پولِ برق و آب و گاز و این موارد هم به لیرِ ترکیه است. در نتیجه تمامِ این‌ها یک خانواده چها نفره را الان؛ با این‌که قیمت‌ها یک ذره بالا رفته، با دو سه بار خریدِ کلی در ماه مثلِ خریدِ گوشت و مرغ و پولِ برق و آب و گاز و کلاً همه‌چیز چهار پنج هزار لیر تا شش‌هزار لیر برایِ چهار نفر کافی است. حالا اگر مازادِ این مقدار باشد  دیگه کاملاً به خودشان مربوط است.

سعید کاظمی: دوتا بچه هم دارند و هزینه مدرسه در قبرس شمالی به چه صورت هست؟ رایگان یا باید هزینه پرداخت کنند؟

ابراهیمی: مدرسه‌هایِ دولتیِ اینجا کاملاً رایگان است یعنی فقط برایِ پدر و مادرها هزینة سرویسِ رفت‌وآمد هست. ولی خُوب بعضی‌ها هستند که دوست دارند برایِ آیندةِ بچه‌ها سرمایه‌گذاری کنند کالج‌هایِ بین‌المللی هم اینجا هست که خودِ کالج‌ها مربوط به دانشگاه‌هایِ انگلیس هستند که اگر کالج را اینجا تمام کنند خودِ دانشگاهی که در کالِج مربوط به آن دانشگاه تحصیلاتِشان را گذراندند. برای ادامه تحصیل آنها را در کشورِ انگلیس جذب می‌کند و مسلماً خیلی بهتر از مدارسِ دولتی هست. البته مدارِسِ دولتیِ اینجا هم  انصافاً کامل هستند و چیزی کم ندارند و دوستانه عرض کنم خدمتتان که واقعاً به مردم رسیدگی می‌کنند.

سعید کاظمی: شرکتِ خودتان را هم در قبرس شمالی  معرفی بفرمایید. تویِ ایران هم دفتر یا شعبه‌ای دارید که اگر کسی خواست اینجا مراجعه بکند؟

ابراهیمی: شعبه که همین دوستان هستند که با ما کار می‌کنند. ولی در خودِ قبرِس سه شعبه داریم و این‌که شرکتِ دِوِلوکو هست. ده سال سابقةِ کاری داریم و این‌که بیش‌ترین فروشِ ملک در قبرِس را داریم. اولین و تنها شرکتِ ثبت شده‌یِ قبرس هست. شماره‌یِ ثبت دارد و قراردادهایِ ما بیمه دارند و به همین ترتیب. یکی از دوستان پرسیدند که؛ فکر کنم همان دوستی که سؤالِ هزینه برایِ چها نفر روکرده بودند، پرسیدند که آب و هوا به چه صورتی هست؟ اینجا آب و هوا تقریباً هفت ماه معتدل هست، دوماه گرم و سه ماه هم سرد است.  

سعید کاظمی: سرد یعنی باید پکَیج روشن باشد؟

ابراهیمی: بله. اَی. سی(ایر کاندیشن)

سعید کاظمی: یکی دیگر از دوستان پرسیدند که حداقلِ پیش‌پرداخت برایِ خرید یک واحدِ دوخوابه در قبرس شمالی چقدر است؟ منظورِ دوستمان اقساطی هست.

ابراهیمی: ببینید یک واحد دوخوابه و ارزان‌ترین واحدِ دوخوابه که می‌توان در قبرس خرید داخلِ یک شهرکِ درست‌وحسابی که تمامِ امکاناتِ اولیه را دارد می‌توان گفت 90 هزار پوند که سی درصد از نود هزار پوند برایِ پیش‌پرداخت که چیزی حدودِ بیست و پنج‌هزاری پوند است که جدیداً دولت قانونِ جدید وضع کرده است که برایِ گرفتنِ اقامت سی و سه درصد ارزشِ ملک باید به‌عنوان پیش‌پرداخت پرداخت شود. 

سعید کاظمی: آدرِسِ پیجِ آقایِ ابراهیمی را پرسیدند. من بگم sam. Ebrahimi.develco.@admin

من شرکت آقایِ ابراهیمی را بی‌دلیل و به‌راحتی انتخاب نکردم. خیلی بررسی کردم. چون من تجربه زندگی در ترکیه را یک‌سال داشتم و رزومه داشتم و می‌دانم که بعضی حرف‌ها را متأسفانه توسطِ افرادی که تبلیغ می‌کنند همه‌یِ واقعیت گفته نمی‌شود. در ترکیه مشکلی که هست این است که شما اگر ملکی خریداری کنید حتماً باید به ترک فروخته شود. چون اگر فردی خارجی بخرد به آن فرد اقامت برایِ پاسپورت نمی‌دهند. یعنی اقامتِ سالیانه برایِ آن فرد گذاشته می‌شود اما برایِ 250 هزار دلار که فرد باید پاسپورت بگیرد حتماً باید از ترک خانه بخرید.

ابراهیمی: دقیقاً. با 250 هزار دلار اینجا می‌توان سه دست آپارتمان خریداری کرد. در جاهایِ امن و آپارتمان‌هایی که ارزشِ اجاره دادن دارند و با قیمت‌هایِ خوب می‌توان اینجا اجاره داد. هم سرمایه‌گذاریِ خوب و هم رشدِ قیمت دارد. حالا نه که یک‌شبه چندبرابر رشدِ قیمت داشته باشد اما سالیانه یک درصدِ خوبی رشدِ قیمت هست. 

خرید ملک در قبرس شمالی
سعید کاظمی: زمین‌هایِ تی.اِم.دی در قبرس شمالی چه هست؟ خیلی رویِ این مورد بحث است. بعضی زمین‌ها شهرک‌سازی خوبی رویِ آنها انجام می‌شود اما تی.اِم.دی هستند. یعنی گفته شده که زمین‌هایی هستند که مالکِ آن‌ها قبرِسِ جنوبی بودند. که بعد از جنگ قبرسی‌هایِ جنوبی که یونانی‌تبار بوده‌اند رفتن و زمین‌هایِ آنها غصب شده.

ابراهیمی: درسته به این سندها در قبرس شمالی سندهای شهید گفته می‍شود. ببینید پنج شش مدل سند در قبرِس داریم. که ما فقط سندهایِ ترک؛ یعنی از اول یعنی قبل از جنگ صاحبِ این زمین‌ها ترک بوده، و یا زمین های معاوضه ای که در جنوب عینِ آن زمین‌ها زمین داشته، زمین‌ها را داده و به‌جایِ آن‌ها زمین قسمتِ ترک‌نشین را گرفته است که به این روال اِکس‌چَینج گفته می‌شود و فقط هم این دو مورد اعتبارِ بین‌المللی دارد. ما هم با شرکت‌هایی که کار می‌کنیم فقط سندهایِ ترک و اِکسچَینج دارند.

سعید کاظمی: دلیلِ نام‌گذاری  زمین‌هایِ تی وام. دی در قبرس  را نمی دانستم.

ابراهیمی: بله خُوب سندهایِ شهید یا تی.اِم.دی اینها هستند که ما اصلاً کار نمی‌کنیم. خودِ کانستراکشِن‌هایی که این سندها را می‌سازند اصلاً سراغِ ما نمی‌آیند چون می‌دانند که ما اصلاً کار نمی‌کنیم.

سعید کاظمی: یکی از اعتراضات هم که من فکر کنم در شبکه‌هایِ اجتماعی دیدم این بود که پروسه اداری در قبرس شمالی  یک مقداری طول می‌کشد. مثلاً شش‌ماه تا نه ماه.

دوستانی هم که مایلند از آقایِ ابراهیمی سؤالات خودشان در مورد زندگی ، تحصیل یا کار در قبرس شمالی را به صورت مستقیم بپرسند. می توانند. از طریق پیج اینستاگرام sam.Ebrahimi.develco@ با ایشان در ارتباط باشند. همچنین آقای ابراهیمی یک آفر ویژه گذاشتند. برای دوستانی که از طریق پیج یا سایت سعید کاظمی از شرکت ایشان ملک خریداری نمایند.

این افر، علاوه بر آفرهای سازندگان (شامل پنج قطعه اصلی آشپزخانه) می باشد. و شامل یک‌دست مبلمان وِیژه افرادی می باشدکه از طریق سایت من با ایشان آشنا شده اند. امیدوارم موضوع سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی برای علاقه مندان مفید بوده باشد.برای مطالعه یا شنیدن دو مصاحبه دیگر من با اقای ابراهیمی در مورد تجربیات تحصیل در قبرس شمالی و تجربیات زندگی در قبرس شمالی بر روی عنوان ها کلیک کنید.

دوستانی هم که مایل هستند. از آقایِ ابراهیمی سؤالات خودشان در مورد زندگی ، تحصیل، کار یا خرید ملک در قبرس شمالی را به صورت مستقیم بپرسند. می توانند. از طریق پیج اینستاگرام sam.Ebrahimi.develco@ با ایشان در ارتباط باشند. همچنین آقای ابراهیمی یک آفر ویژه گذاشتند. برای دوستانی که از طریق پیج یا سایت سعید کاظمی از شرکت ایشان ملک خریداری نمایند.

این افر، علاوه بر آفرهای سازندگان (شامل پنج قطعه اصلی آشپزخانه) می باشد. و شامل یک‌دست مبلمان وِیژه افرادی می باشدکه از طریق سایت من با ایشان آشنا شده اند. امیدوارم موضوع سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی برای علاقه مندان مفید بوده باشد.برای مطالعه یا شنیدن دو مصاحبه دیگر من با اقای ابراهیمی در مورد تجربیات تحصیل در قبرس شمالی و تجربیات زندگی در قبرس شمالی بر روی عنوان ها کلیک کنید.

2 پاسخ
  1. سمانه
    سمانه گفته:

    سلام وقت بخیر آقای کاظمی.. ممنونم از لایو ها و مصاحبه های شما با اقای ابراهیمی در مورد قبرس شمالی. راستش خیلی سخت میشه این روزا به کسی اعتماد کرد. مخصوصا که تو اینستا هر کسی رو می بینیم در قبرس هست، همگی دستی در کارهای ملک و املاک هم دارند. امیدوارم گزینه ی معرفی شده در سایت شما واقعا از هر لحاظ مورد اطمینان باشند🙏😊

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      با سلام و احترام ، روز بخیر ،حق کاملا با شما هست، اعتماد کردن خیلی کار سختی است، اگر قصد سرمایه گذاری در داخل یا خارج کشور را داشته باشد، حتی در شهر و محله خودش ، هم باید تحقیق کند و با شنیدن حرفهای یک نفر تصمیم نهایی را نگیرد.
      شرکتی که آقای ابراهیمی با آنها همکاری می کند، را بعد کلی بررسی و تحقیق انتخاب کردم، چون چند. سال هست فعال هستند و مجوز رسمی دارن و در قبرس ثبت شده هستند،
      اما در مجموع حسابی تحقیق کنید، با بقیه شرکتها هم صحبت کنید. اگر کسی خیلی حرف غیر واقعی زد یا قول های عجیب داد. مطمین باشید دارد دروغ میگوید،
      اگر به امید خدا برای خرید ملک و سرمایه گذاری رفتین، نکته مهم پرسیدن هر سوال یا ابهامی است، در هنگام نوشتن قرارداد برای شما پیش می اید، اصلا با کسی تعارف نداشته باشید، هر موضوعی که احتمال دارد در آینده به مشکل بر بخورید را از آنها بپرسید، در نهایت یک وکیل دادگستری باید قرارداد شما را تایید کند، کسی که میخواهد چند. میلیارد سرمایه گذاری کند چند میلیون هزینه وکیل دادن اصلا هزینه نیست،
      امیدوارم، به بقیه بخشهای سایت من هم سر بزنید، و سایت من را به دوستان خودتان هم معرفی کنید، اگر تجربه با ارزشی در مورد مهاجرت، تحصیل ، زندگی یا کار در ایران یا هرجای دنیا دارید، با من طی یک لایو مشترک با همه فارسی زبانان به اشتراک بگذارید،
      روز و روزگار خوشی داشته باشید،
      با احترام سعید کاظمی

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *