موفقیت

قدم بیست و دوم مفهوم موفقیت

برای شنیدن فایل صوتی قدم بیست و دوم مفهوم موفقیت از طریق لینک ذیل اقدام فرمائید.

می‌خواهم امروز با قدم بیست و دوم مفهوم موفقیت با هم صحبت کنیم. موفقیت یک مفهوم انتزاعی است و یک مفهوم قطعی نیست. خیلی موفقیت موضوع پیچیده و سختی است. قبل از ادامه بحث درمورد مفهوم موفقیت را با بیان یک مثال بهتر بیان کنم.

مثالی از مفهوم موفقیت:

من یک ساختمان 4 طبقه را شروع می‌کنم و هم‌زمان با من دوستم نیز ساخت یک ساختمان 20 طبقه را شروع می‌کند. در پایان سال من ساختمان 4 طبقه‌ام را تمام می‌کنم ولی دوستم در حال ساخت طبقه 18 مانده و نتوانسته کار ساختمان خود را به اتمام برساند. در حال کار است. ولی باتوجه‌به حجم کار جهت اتمام ساختمان در واقع ظاهراً  از نظر زمانی کمی عقب‌افتاده است. آیا به نظر شما او موفق‌تر بوده است یا من؟ واقعیت به‌راحتی نمی‌توان گفت که چه کسی موفق‌تر بوده است.

چون او بیش از 4 برابر من واحد ساخته و سرعت ساخت او خیلی از من بیشتر بوده اما به هدف خودش نرسیده، پس متوانیم از یک دیدگاه بگوییم او موفق نبوده است. اما از دیدگاه ثروت‌اندوزی می‌گویید. نه او موفق بوده، دوست من صاحب 18 واحد آپارتمان است. اما من صاحب 4 واحد آپارتمان هستم. یا محاسبه می‌کنید می‌گویید شما 400 مترمربع صاحب آپارتمانی هستید.  اما او مثلاً 1800  مترمربع ساختمان است.

این مفهوم در کار و زندگی و کسب‌وکار هم می‌تواند تعریف شود. شما با قطعیت نمی‌توانید بگویید من در این کسب‌وکار یا زندگی موفق بوده‌ام یا نه! ممکن است بعضی‌ها بگویند. آیا ثروتمند شدن و پول درآوردن بد است؟ نه …  ذاتاً بد نیست.ما قرار نیست بگوییم پول درآوردن بد است. ما باید پول در بیاوریم تا در درجه اول برای خودمان، خانواده و فرزندانمان رفاه و آسایش فراهم کنیم. همین که ما به سمت بانک‌ها نرویم و 30 درصد درآمد خود را برای بازپرداخت وام اخذ شده نمی‌دهیم خود یک موفقیت است.

مفهوم موفقیت

مثالی دیگر از مفهوم موفقیت

حالا بیاییم با یک مثال دیگر جلو برویم. شما از مشهد می‌خواهید بروید به تهران، هدف رسیدن به تهران است. به طور مثال می‌خواهم بروم تهران نمایشگاه یا در همایش و کنفرانس شرکت کنم. می‌روم در سایت علی‌بابا جستجو می‌کنم. هزینه‌های قطار اتوبوس و هواپیما و هزینه‌های سفر با خودرو شخصی خودم را نیز کنترل می‌نمایم می‌بینم من تنها هستم، هواپیما را چک می‌کنم می‌بینم 800 هزار تومان، قطار را چک می‌کنم چون دارم زودتر اقدام می‌کنم و برنامه‌ریزی می‌کنم می‌توانم تا 200 هزار تومان یک قطار 4 تخته خوب بگیرم و تا 500 هزار تومان هم می‌توانم یک قطار فدک درجه یک 5 ستاره بگیرم و از طرف دیگر می‌گویم خوب با 150 هزار تومان با اتوبوس هم می‌توانم بروم.

حال می‌سنجم که کدام رفاه من بیشتر است. خوب مسلماً هواپیما، ولی بودجه بیشتری هم از من می‌گیرد. اما یک جوری کنترل می‌کنم که هم بودجه کمتری بدهم و هم رفاه و امنیت بیشتری را داشته باشم به نتیجه می‌رسم که قطار بهترین گزینه است برای یک نفر، حال اگر 4 نفر باشیم هزینه خودرو را حساب می‌کنیم می‌بینیم خودرو بهتر است.اما همه اینها را با هم جمع می‌کنیم می‌بینیم هدف تهران است. هرکدام شما را به تهران برسانند شما موفق شده‌اید. اگر خودرو شخصی بروید یا با قطار بروید و ایستگاه ورامین پیاده شوید و نروید داخل تهران یعنی موفق نشده‌اید چون به مقصد موردنظر نرسیده‌اید. اگر با خودرو در ورامین سروته بکنید یا خدای ناکرده تصادف کنید باز هم به مقصد و موفقیت نرسیده‌اید.

تعریف موفقیت چیست؟

من موفقیت رو می‌خواهم این‌طور برای شما تعریف و جمع‌بندی کنم. من موفقیت رو کسب درآمد و آرامش و از همه مهم‌تر لذت بردن از کاری که داریم انجام می‌دهیم می‌دانم. حال کسب درآمد را یکی می‌گوید ماهی 500 میلیون تومان از نظر من موفقیت هست و یکی 50 میلیون تومان می‌گوید.من می‌گویم در حدی که رفاه آسایش و آرامش را برای ما فراهم کند و رو به بهبود بوده یا به عبارتی بهبود مستمر داشته باشد.

یک کسب‌وکاری است. سالی 200 میلیون درآمد داشته موفق بوده و دیگری 900 میلیون تومان درآمد داشته اما موفق نبوده است. چون او نسبت به سرمایه، وقت و انرژی که گذاشته و تخصصی که صرف انجام این کارکرده. موفق‌تر بوده و با یکدیگر قابل‌مقایسه نیستند. پس در داخل موفقیت ثروت رو حتماً  بگذارید، یعنی حتماً باید ثروت به دست بیاورید.

از جایگاه امروز که مثلاً عدد یک هستید، اگر به 2 رسیدید. یعنی ثروت شما در سال آینده 2 برابر شده.  خوب مطمئناً موفق بوده‌اید. ولی 1.3 درصد شود یعنی 30 درصد هم سود کرده باشید هم بازم موفق هستید. ولی اگر از 1 کمتر شده باشد. شما مطمئناً موفق نبوده‌اید. شما ضرر کردید و شکست‌خورده‌اید.از طرفی  دیگر ما زندگی می‌کنیم که آرامش داشته باشیم آسایش داشته باشیم و از طرفی به علایق و لذت‌های خودمان برسیم. یکی از نشانه های موفقیت لذت‌ بردن از انجام آن کار است. یعنی از نوع خود آن شغل یا بیزینس و خویش فرمایی و کارآفرینی که انتخاب می‌کنیم هم باید از آن لذت ببریم.

راههای رسیدن به موفقیت

نوشتن اهداف و برنامه ها در مسیر موفقیت:

حتماً اهداف خود را باید سالیانه بنویسید که در بخش اهداف خیلی با آن سروکار داریم و باید حتماً تحلیل و بررسی و آنالیز کنیم که با آن کار داریم. من خودم به‌شخصه علاوه بر اینکه موارد گفته شده، تا کنون را کنترل می‌کنم. هر شخص را که بتوانم در زندگی شخصی آن  تأثیری بگذارم یا تغییری ایجاد کنم یا ذهنیت او را عوض کنم و آرامش را به او انتقال دهم، از نظر خودم موفق بوده‌ام.

مطمئناً این  دوستان که دور خودم جمع می‌کنم و این تأثیرات مثبت را روی آنها می‌گذارم، ثروت هم برای من ایجاد خواهند کرد. کلامی خواهم یک مفهوم یا یک اثر انگشت در ذهن شما بگذارم و بعد بریم بعدها خیلی جلوتر در سوشیال مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی به موضوع مربوطه  خواهیم رسید.شما باید برای مشتری خود ارزش ایجاد کنید. آن‌قدر ارزش، اعتبار و تجربه به دیگران منتقل کنید.

که یک روز بتوانید از آنها دریافت کنید، آن موقع کی هست؟ زمانی که مشتری به سراغ شما می‌آید. نه شما با تبلیغات سرد سراغ مشتری نمی‌روید، امروز خدا رو شکر به کمک فناوری دیجیتالی و شبکه‌های اجتماعی شما می‌توانید. آن‌قدر هر روز در معرض چشم مشتری باشید. که مشتری به سراغ شما بیاید.اگر شما هدف‌گذاری کنید. بر اساس علاقه و تخصص خودتان مطمئناً با رسیدن به 80 درصد آن هدف‌گذاری شما موفق بوده‌اید.

امیدوارم قدم بیست و دوم مفهوم موفقیت برای شما مفید بوده باشد. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از زندگی، کسب و کار و تحصیل اگر تجربه دارید. برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.برای مطالعه قدم بیست و یکم اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم بیست و سوم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *