مشارکت در بیزینس

قدم بیست و نهم مشارکت در بیزینس

برای شنیدن قدم بیست و نهم مشارکت در بیزینس از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید

امروز در قدم بیست و نهم مشارکت در بیزینس می خواهم در مورد اهمیت مسائل حقوقی و به خصوص یک موضوع خیلی مهم بنام مشارکت با شما عزیزان صحبت کنم. شاید چند سال پیش من در کلاس‌های آموزشی یکی از کوچ‌های برتر که با من کار می کرد و هنوزم از تجربیات ایشان بهره مند می شوم. به من گفت مسائل حقوقی یکی از 9 پایه اصلی کسب و کاره و من با خودم گفتم چی می گوید. استاد مسائل حقوقی چه اهمیتی دارد، بعداً از کوچ‌های زیاد و مدرس‌های کسب‌وکار زیادی این موضوع رو شنیدم.

من مدرس که می گویم منظور مدرس واقعی هست و این مدرس‌های رؤیا فروش داخل اینستاگرام نیست. اینها که خودشان یک سوپرمارکت رو هم نمی توانند اداره کنند اصلاً منظورم آنها  نیست. این بزرگواران کوچ‌ها و مدرس‌های کسب‌وکار فوق‌العاده‌ای هستند.من یادم است که بیزینس کوچ من  بحث حقوقی و مسائل حقوقی را خیلی تأکید می‌کرد. وقتی که شروع کردیم به بحث کردن در دوره به این نتیجه رسیدم که ایشان راست می‌گویند. خیلی از شکست‌های من به‌خاطر مشکلات قراردادی مشکلات مشارکتی و مشکلات حقوقی و بیمه و خیلی از مسائل دیگر تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

شراکت

اهمیت مشارکت در بیزینس

قدم 29 را با مشارکت شروع می‌کنیم. در فرهنگ ایرانی ما این ضرب‌المثل هست که می‌گویند اگر شریک خوب بود. خداوند متعال شریک می‌داشت. ببینید بسیاری از ضرب‌المثل‌های ما در فارسی مشکل دارد و نباید به آن توجه کرد. به‌نوعی دشمن کسب‌وکار است. اما یک نکته را می‌خواهم به شما بگویم، شراکت بسیاری در همه‌جا توسط بزرگان کسب و کار تأکید شده بخصوص در مباحث مذهبی به آن تأکید شده،

من خودم یکی از موافقین مشارکت هستم. شراکت به شخصیت آن آدم بستگی دارد. ببینید ما شریک می‌گیریم، چون بعضی روزها حوصله نداریم کار کنیم یا وقت، تخصص یا سرمایه آن را نداریم یا بلعکس.من کسب‌وکارهای زیادی را با شراکت پیش بردم. شاید دو مورد به مشکل برخورد، یک استارت‌آپم به مشکل برخورد با شریک‌هایم. خیلی هم قرارداد سفت‌وسخت با ایشان بسته بودم. این جمله را من همیشه تأکید می‌کنم.

اگر آدمی که ما با او شریک می‌شویم متعهد به اخلاقیات نباشد. اگر بهترین متن قراردادها رو هم پیش روی او گذاشته باشید به‌محض بروز اختلاف باید دادگاه را بروید. ولی کار از پیش نخواهید برد. اگر آن آدم تعهد اخلاقی نداشته باشد. اما اینکه شریک بد است یا خوب باید بگویم هر دو، شما از بسیاری کارآفرینان بزرگ بپرسید می‌گویند شریک خوب نیست. می گویند شریک بد است.

آیا برای بیزینس خودمان شراکت کنیم یا نه ؟

من مدتی پیش با یک کارآفرین صحبت می‌کردم می‌گفت کسب‌وکار من ماهی 100 تا 150 میلیون تومان درآمد داشت. آمدم سرمایه‌گذار فرشته یا سی وی انجل گرفتم.  یک هیئت‌مدیره افتاده بالای سرم درآمدم درسته به 650  تا 700 میلیون تومان رسیده. ولی گفت سعید در نهایت 200 تا 250 میلیون دست مرا می‌گیرد و هر هفته من از شدت استرس  و فشار عصبی که باید بروم به هیئت‌مدیره جواب بدهم خواب ندارم.

می‌گوید. خیلی وقت‌ها می‌گویم ای‌کاش شرکت من همان‌طور کوچک می‌بود، ولی این شرکا رو نمی‌گرفتم. ما قبل از اینکه با هرکسی شریک بشویم با شخصیت آن آدم شریک می‌شویم. این رو همیشه در نظر بگیرید. اما از جنبه مثبت می‌توانیم به مسئله نگاه کنیم. من کارواش زده‌ام و شریک گرفتم. اما شروع کرد دزدی از دخل کارواش و من متوجه شدم و چون همه مدارک به نام من بود او را بیرون کردم و کارواش را هم فروختم.

ولی در همان کارواش من 200 درصد سود کردم. در یک سال نسبت به سرمایه‌گذاری که کردم حدود 200 درصد روی آن رفت و هیچ کار فیزیکی هم انجام ندادم. ایده‌پردازی و سرمایه‌گذاری می‌کردم. همیشه اینطور نیست. من با باجناغم 13 یا 14 سال است. که شراکت دارم حتی به تو هم به هم نگفتیم. حتی گاهی از هم دلخور هم شده‌ایم و بحثمان شده است، اما دعوا نکردیم هیچ‌وقت.

partnership

برای تخصص و سرمایه شریک می گیریم

ما باید ببینیم چه توانایی‌هایی داریم.  بعضی شخصیت‌ها هستند که شریک بدردشان نمی‌خورد. یعنی طرف توانمند است و خودش به کارش تسلط کافی دارد و نیازی به شریک ندارد به‌جای گرفتن شریک نیرو استخدام می‌کند. ما با دوستان چند سال پیش یک مجتمع ساختیم، ساختمان که تمام شد به دوستم که با او صمیمی هستم به او گفتم بیا با هم ادامه بدیم گفت ببین. دو سال پیش که با شما شریک شدم نیاز داشتم که برای سرمایه‌گذاری از دوستانم شریک بگیرم ولی در حال حاضر سرمایه من به اندازه کافی هست و دوست دارم برای خودم کار کنم. می‌توانم یک زمین بخرم و 5 واحد یا 6 واحد روی آن بسازم.

پس شما برای این شریک می گیرید. که یا سرمایه ندارید یا به خاطر تخصص طرف با او شریک می شوید. ببینید شراکت هم خوب است و هم بد، ولی در جایی که شما سرمایه، تجربه و تخصص دارید شریک نگیرید. بهتر هست یعنی خودتان کار خودتان را پیش ببرید. ولی اگر برای هرکدام از موارد بالا نیاز داشتید شریک بگیرید عیبی ندارد. اما

برای هر شراکتی قرارداد ببندید

ولی حتماً تمامی مواردی که احتمال دارد باعث بروز اختلاف شود را در قرارداد بنویسید و بارها  پیش‌نویس قرارداد را مطالعه کنید. از کسانی که تخصص نوشتن قرارداد را دارند کمک بگیرید. نه یک وکیل، از همین کارشناس حقوقی اداره از یک دوست، همکار یا فامیلی که لیسانس حقوق دارد کمک بگیرید و دوتا شاهد بگیرید و قرارداد را امضا کنید. در نتیجه شما یک قرارداد دارید که تعهدات همه در آن با تمام جزئیات مشخص هست.

بدترین شریک شریکی هست که با شما کار نمی‌کند. مثلاً ما شریک می‌گیریم و قرارداد می‌بندیم. اما شریک در جریان کار نیست، سرمایه‌گذاری می‌کند ولی در کار درگیر نمی‌شود. همیشه از شما متوقع هست و میزان سود خود را با سود بانکی مقایسه می‌کند. پس همیشه کسی را شریک کنید که بیاید در کار با شما درگیر شود.

پس در نتیجه مشارکت در بیزینس هم خوب است و هم بد است و این بستگی به شرایط دارد. وقتی کارتان را شروع کردید فکر کنید، برنامه‌ریزی کنید که آیا شریک بگیرم یا نه در ابتدای کار تا به یک استانداردی کارتان می‌رسد سعی کنید شریک نگیرید. ولی از یک جایی به بعد دیدید که توان مالی ندارید و نیاز به نقدینگی برای تبلیغات، توسعه و تولید دارید شریک بگیرید. شریکی بگیرید که هم صنف، همدل و همراه باشد. 

امیدوارم قدم بیست و نهم مشارکت در بیزینس

برای شما مفید بوده باشد. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از زندگی، کسب و کار و مهاجرت اگر تجربه دارید. برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.برای مطالعه قدم بیست و هشتم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم سی اینجا کلیک کنید.

اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید. و اگر سوالی داشتید من در خدمتتان هستم. لطفا کامنت و ارسال بازخورد فراموش نکنید. من را به دوستان خودتان هم معرفی کنید. خیلی خوشحالم که با شما همراه هستم موفق و پیروز باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *