توهم مدرک تحصیلی

قدم شانزدهم توهم مدرک تحصیلی

برای شنیدن فایل صوتی از طریق لینک ذیل اقدام به گوش دادن بفرمائید.

با قدم شانزدهم در خدمت شما هستم. امروز می‌خواهم در مورد مفهوم توهم مدرک تحصیلی با شما صحبت کنم. امروز 22 سال از گرفتن مدرک من از یکی از دانشگاه‌ صنعت آب و برق تهران می‌گذرد و شاید نفر اول نبودم. ولی درسم خوب بود و همیشه در دبیرستان و مدرسه جزو نفرات خوب بودم.ما در فرهنگ ایرانی خیلی سال است که به مدرک دانشگاهی خیلی اهمیت دادیم و همین‌الان هم خیلی از سیستم‌های دولتی مدرک تحصیلی را ملاک قرار می‌دهند تا تخصص و تجربه را و واقعیت این است که در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی ایران عملاً تخصص یاد نمی‌گیریم و یک سری حفظیات می‌خوانیم که عملاً از بین 140 واحد درسی 40 واحد عمومی است و شاید 30 تا 40 واحد تخصصی را بادقت بالا در ترم‌های آخر آموزش ببینیم.

گرفتن مدارک بالای دانشگاهی توهم ذهنی برای ما ایجاد می کند.

بحث این است که این مدرک در ذهن ما یک ذهنیت برای ما ایجاد می‌کند که ما مدرک گرفتیم و باید همیشه دیسیپلین خود را حفظ کنیم و دست به آچار نزنیم و برای ما توهم ایجاد می‌کند و این توهم مانع رشد ما می‌شود.  بعد از خروج از دانشگاه دیدم. یک دوست دوران دبستان من، که درس را از راهنمایی رها کرده است و دنبال فروش رنگ رفته بود. برای خودش چند ساختمان بزرگ ساخته است با کلی دفتر کار و کارمند و من تازه می‌خواهم دنبال کار بگردم. بدون تخصص وارد بازار کار شویم و اصلاً کاربلد نیستیم. تخصصی نداریم و فقط یک مدرک تحصیلی داریم. ولی دوست من به خودش گفته بود. من باید تلاش کنم و با تلاش خودم به نتیجه باید برسم.

Confused-woman-student-phone-books-money-bag-university

یک داستان واقعی از تلاش ویژه

  علاقه دارم یک داستان واقعی از باجناقم برای شما تعریف کنم. با جناق من که 15 سال است شریک من است در یک خانواده‌ای که بقیه برادران درس‌خوان بودند بعد از دیپلم می‌رود سربازی و در خانواده به فردی که به درس اهمیت نمی‌داده شناخته می‌شده و به موسیقی و شعر علاقه داشته است. او واقعاً تلاش کرده و یک روز به من گفت که به مدت 7 سال شاگردی مغازه کامپیوتر فروشی کرده است و به حداقل درآمد در آنجا شروع به کارکرده است و شاید روزی 4 مرتبه این مسیر را از حتی پیاده می‌رفته و به مدت یک سال هم پیاده طی مسیر می‌کرده است.

 من امروز او را انسان خیلی موفقی می‌دانم. چون در 20 سال گذشته به‌صورت شبانه‌روزی تلاش کرده است. بدون اینکه به این فکر کند که من مدرک دانشگاهی ندارم. به قول خودش وقتی می‌خواستم. بروم خدمت سربازی پدرم به من گفت. تو که هیچ مدرکی نداری و تو را مرز خواهند فرستاد و من سریع پیش دوستی رفتم و گفتم چه چیزی یاد بگیرم. که در خدمت به کار من مورداستفاده قرار بگیرد و آن گفت تایپ یاد بگیر. من هم به مدت یکمان تایپ را تمرین کردم و روزی که در خدمت گفتند چه کسی تایپ یاد دارد. من سریع دستم را بالا بردم و گفتم من یاد دارم و در تستی که از سربازان گرفتند من نفر اول شدم و آن نفری که تست می‌گرفت.

بلافاصله من را از بین چند نفر انتخاب کرد و تمام مدت خدمت را در دفتر فرمانده بودم و از رفاه و مزایای آن بهره‌مند شدم. درحالی‌که فقط یک ماه تلاش کرده بودم. من خیلی وقت‌ها در جنوب کشور که مهندس‌های اتریشی و هندی آب‌شیرین‌کن نصب می‌کردند و من هم با آن‌ها کار می‌کردم هیچ تفاوتی بین مهندس و کارگر حس نمی کردیند و فقط از روی تفاوت رنگ کلاه‌ها متوجه می‌شد. چه کسی مهندس است.

مدرک تحصیلی مانع ذهنی برای رشد

 این توهم که در ذهن ما ایجاد شده است. که ما مدرک تحصیلی داریم و کسر شان ما است اگر فلان کار را کنیم فقط تصورات بیهوده ما است. در دنیا حدود 20 درصد مردم دنبال مدرک دانشگاهی می‌روند و آن‌هایی هستند که عاشق تحصیل و علم هستند و درس‌خواندن در رشته‌های تخصصی برای آن‌ها مهم است ولی این را مانعی برای تلاش کردن نیست.

امروز خوشبختانه جامعه ما کم‌کم ارزش دانشگاه مانند گذشته نیست چون در هر مکانی یک دانشگاه زدند و گاهی با کمبود دانشجو مواجه هستند و بعضی دانشگاه‌ها را منحل می‌کنند.جامعه به سمت واقعی شدن پیش می‌رود ولی اگر مدرک دانشگاهی داریم و می‌خواهیم وارد فضای کسب‌وکار شویم باید ذهنیت خود را اصلاح کنیم. به یک بی باوری برسیم و بدون باورهای غلط قبلی وارد فضای کار شویم و با تمام تلاش در یک فرایند 3 تا 5ساله به موفقیت برسیم.

شما موافق هستید. مدرک تحصیلی مانع ذهنی برای بیزینس است؟

 امیدوارم حرف‌های من کسی را ناراحت نکرده باشد و من به‌عنوان کسی که تحصیل‌کرده است این درد را شناسایی کردم و این موضوع را وارد درس‌ها کردم و خیلی مهم است که ذهنیت خود را تغییر بدهیم. اگر عاشق تحصیل وعلم هستید. بهترین گزینه تحصیلات دانشگاهی است. تا پست دکتری و تخصص پیش بروید و به علم و پیشرفت بشریت کمک کنید. اما داشتن مدرک تحصیلی خیلی به شما کمکی برای موفق شدن در بیزینس نمی کند. یک مشکل دیگری که در جامعه بوجود آمده. عدم استقبال مردها از تحصیلات دانشگاهی و افزایش بسیار زیاد خانم های تحصیل کرده در جامعه است. که این موضوع هم مشکلات فراوانی برای آینده جامعه به خصوص ازدواج جوانان ایجاد کرده. که من خانم تحصیل کرده و مثلا فوق لیسانس چطور همسر یک مرد دیپلم بشوم . نظر شما چیه ؟

illustration-woman-university-building

امیدوارم قدم شانزدهم توهم مدرک تحصیلی برای شما مفید بوده باشد. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از کار، تخصص و کار اگر تجربه دارید. برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.برای مطالعه قدم پانزدهم اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم هفدهم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.