تکنیک مذاکره حرفه ای

قدم شصت و نهم تکنیک‌های مذاکره

برای شنیدن پادکست قدم شصت و نهم تکنیک‌های مذاکره  از طریق لینک ذیل اقدام نمائید.

قدم شصت و نهم تکنیک‌های مذاکره بخش دوم

سلام به همه دوستان سعید کاظمی هستم و با قدم شصت و نهم تکنیک‌های مذاکره بخش دوم  در خدمت شما عزیزان هستم امروز هم می‌خواهم بخش مذاکره را ادامه  بدهم و کاملش بکنم.  اصول اولیه‌ای که با هم دیگر در قدم شصت و هشتم صحبت کردیم این بود  که مذاکره را برد، برد جلو ببریم قبل از شروع مذاکره آمادگی لازم را کسب کنید، یک کمی خوش‌وبش بکنید، موضوع مشترک پیدا بکنید، آرام باشید و حالا در ادامه بخش دوم تکنیک‌های مذاکره در خدمت شما هستم.

خودتان را جای طرف مقابل بگذارید

در هر مذاکره‌ای قبلش خودتان را در جایگاه طرف مقابل هم بگذارید. من اگر ملکی می‌خواستم بفروشم چطوری مذاکره می‌کردم من اگر این خودرو مال من بود چند قیمت می‌گذاشتم؛ مثلاً بعد از نگاه طرف مقابلتان به موضوع مذاکره نگاه بکنید؛ یعنی حتماً قبل از مذاکره آمادگی ذهنی تأکید کردم داشته باشید سؤال و جواب‌ها را دارید بعد یک‌جاهایی بنشینید جای صندلی طرف مقابل، مثلاً اگر این قیمت را به من یک کسی پیشنهاد می‌کرد آیا من قبول می‌کردم بعضی از مذاکره‌کنندگان بد مذاکره می‌کنند یعنی می‌آیند مثلاً می‌خواهد بزند تو سر مال اصطلاحاً به‌قدری یک قیمت پایین پرت می‌دهد و خب یک‌طوری جو مذاکره را به هم می‌ریزد به آن طرف مقابل هم گارد می‌گیرد.

اجازه بدهید پیشنهاد اول از طرف مقابل ارائه گردد

شما اول پیشنهاددهنده نباشید یعنی بگذارید طرف مقابل پیشنهاد را بدهد شاید اصلاً آن پیشنهادی که آن طرف می‌دهد از پیشنهادی که تو ذهن شما هم بوده است هم بهتر باشد. من همین روش را توی این چند هفته قبل با یک دوستی توی یک جلسه بودیم می‌گفت اگر متری مثلاً سی میلیون از من بخرد بسیار خوب است من دیگر ته، تهش متری سی میلیون می‌فروشم. وقتی که وارد مذاکره شدیم من از دوستم خواهش کردم گفتم تو بگذار قیمت را طرف مقابل پیشنهاد بدهد ببینیم چه می‌گوید. جالب به دیدیم از سی و دو میلیون شروع کرد. برق توی چشم‌های دوستم پرید می‌گفت اصلاً دو میلیون دارد بالای آن قیمتی که من تو ذهنم بود قیمت ارائه می‌دهد.  

همدلی و همدردی در مذاکره:

تو طول مذاکره باید یک مقداری همدلی و همدردی هم بکنید؛ یعنی یک‌جاهایی مثلاً همه‌اش نقاط منفی و مشکلات ماشین یا خودرو یا هر موضوع مذاکره را پیش نکشید یک مقداری بحث‌های مثل اینکه این ملک محلش خیلی خوب است، دو نبش است یا  مصالح خوبی استفاده شده است هم استفاده کنید. با این تکنیک طرف مقابل هم احساس خوبی به هش دست می‌دهد. کلاً وقتی شما از هر انسان یا محصولش تعریف بکنید خوشش میاد.

با نقطه‌ضعف وارد مذاکره نشوید

وقت به مذاکره از نقطه‌ضعف وارد نشوید. مثلاً نگویید من پول لازم هستم هرطور باشد من دیگر باید این را بفروشم اصلاً این جملات را نباید تکرار بکنید حتی اگر به‌شدت به آن پول نیاز دارید حتی به خود آن رابط و مشاور املاک هم نباید زیاد تأکید کنید که  به هر روشی شده معامله را جور بکند.

تکنیک خروج از معامله:

بعضی موقع‌ها در طول مذاکره اگر دیدید مذاکره به آن نتیجه مطلوب شما نمی‌رسد می‌توانید در مواقعی از تکنیک خروج هم استفاده بکنید؛ یعنی تلاش بکنید؛ مثلاً یک‌دفعه بگویید خب اگر اینطوری است من فکر‌هایم را بکنم؛ مثلاً بیست و چهار ساعت بعد خبر می‌دهم یا من با این شرایط فعلاً نمی‌توانم مذاکره را ادامه بدهم. شما باید در جایگاه مناسب تصمیم بگیرید که کجا از مذاکره خارج بشوید.

تکنیک نفر سوم برای خروج از مذاکره:

از قانون نفر سوم هم استفاده بکنید؛ یعنی بعضی موقع‌ها بگویید با مدیرم یا با خانمم باید یک همفکری بکنم از این تکنیک می‌توانید از آن اتمسفر مذاکره خارج بشوید شاید بعداً با تلاش و فکر بیشتری بتوانید وارد ادامه مذاکره بشوید.

مذاکره را در محل بیزینس خودتان انجام بدهید:

 اگر مذاکره مالی سنگینی دارید بعد توی فضا و اتمسفری هستید سعی بکنید توی فضا و اتمسفر خودتان باشید؛ یعنی دفتر خودتان، شرکت خودتان یا جایی که شما قبلاً آنجا رفتید تلاش کنید در دفتر املاکی که آن طرف معرفی می‌کند نروید.

کنترل چهره و احساسات در مذاکره:

 در طول مذاکره نباید احساسات خود را با چهره و زبان بدنتان نشان دهید. اصطلاحاً  پوکر فیس (poker face ) باشید.نباید با شرایط بدن و احساسات شما این برداشت را بکند که  طرف مقابل بخواهد از روش فروش کمبود محصول به شما  بفروشد. مثلاً آقا من فقط تا دو روز دیگر این را نگه می‌دارم.  اگر نمی‌خواهید من مشتری دیگر دارم خیلی آن موقع خونسرد باشید تأکید بکنید خب اگر  مشتری بهتر دارید. من که راضی به ضرر شما نیستم می‌توانید بدهید این حرف بسیار منطقی نیست در اکثر مواقع چون طرف اگر مشتری بهتر از شما داشت پای مذاکره با شما نمی‌نشست و شما نگذارید از این حربه به شما بخواهند یک محصولی را سریع بفروشند. زمان تصمیم‌گیری را از شما می‌گیرند.

قانون بیست درصد در مذاکره:

بیشتر تصمیمات مهم و سخت  در بیست درصد نهائی زمان مذاکره انجام می‌شود. یعنی بیشتر مذاکره را توی لحظات آخر به نتیجه می‌رسانند همه نقاط ضعف و قوت را با هم دیگر می‌گویند بحث و جدل می‌کنند باز بحث متفرقه می‌کنند؛ ولی در نهایت توی آن بیست دقیقه آخر تو آن بیست درصد آخر است که نتیجه کلی مذاکره به نتیجه می‌رسد و به حاصل نهایی به دست می‌آید.

برای انجام مذاکرات تجاری سنگین یا انعقاد قرارداد به‌خصوص بحث‌های تجاری در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و اروپا من پیشنهاد می‌کنم. از خدمات شرکت آکادمی حرفه‌ای‌ها UPRODEMY.COM  استفاده کنید.

امیدوارم قدم شصت و نهم تکنیک‌های مذاکره برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم شصت و هشتم تکنیک‌های  مذاکره بخش اول اینجا  کلیک کنید و برای مطالعه قدم هفتاد آزمون اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *