قدم شصت و چهارم تبلیغات در کسب‌وکار

قدم شصت و چهارم تبلیغات در کسب‌وکار

برای شنیدن پادکست قدم شصت و چهارم تبلیغات در کسب‌وکار از طریق لینک ذیل اقدام نمائید

قدم شصت و چهارم تبلیغات در کسب‌وکار

سلام به همه دوستان عزیز امروز با قدم شصت و چهارم تبلیغات در خدمتتان هستیم امروز می‌خواهیم در مورد تبلیغات صحبت بکنیم از یکی از بزرگان شنیدم که می‌گفت یک تاجر موفق می‌خورد، می‌خوابد، بازاریابی و تبلیغ می‌کند. البته نباید مفهوم این جمله را اشتباه برداشت کنید که ما نباید محصول باکیفیت تولید بکنیم یا خدمت خوب ارائه ندهیم، این جمله  می‌خواهد به اهمیت تبلیغات تأکید بکند و به نظر من تبلیغات، قلب کسب‌وکار است. همان قدر که قلب توی بدن ما مهم است تبلیغات هم خیلی مهم است حتماً باید به تبلیغ باور داشته باشید و حتماً برای تبلیغات یک هزینه مناسبی کنار بگذارید و به این نکته توجه کنید تبلیغات زیرمجموعه بازاریابی قرار دارد و اینکه کسب‌وکار به چه مقدار تبلیغ و در چه کانال‌های ارتباطی نیاز دارد، بستگی به برنامه‌ها و اهداف از کسب‌وکار دارد. اول با تعریف تبلیغات شروع کنیم.

تبلیغات چیست؟

 تبلیغات راهی برای بازاریابی کسب‌وکار شما به‌منظور افزایش فروش یا آگاه کردن مخاطبان از محصولات یا خدمات شما است. تا زمانی که مشتری مستقیماً با شما معامله کند و واقعاً محصولات یا خدمات شما را بخرد، تبلیغات شما ممکن است به ایجاد اولین برداشت آنها از تجارت شما کمک کند.

داستان تبلیغات از کجا شروع شد؟

تبلیغات در طول تاریخ وجود داشته است. اما تبلیغات برای کسب‌وکارها بعد از اختراع صنعت چاپ بود  و اولین‌بار در سال 1704 در یک روزنامه  محلی تبلیغ یک مشاور املاک چاپ شد.بعد از آن تا اواسط قرن نوزدهم که آژانس‌های تبلیغاتی ظهور کردند. تبلیغات شامل چاپ مطالب در روزنامه‌ها، مجلات، بیلبوردها و تراکت‌ها بود. اما با ظهور رادیو و تلویزیون تبلیغات به این عرصه هم وارد شد و بازخورد خیلی خوبی هم گرفت. تا اینکه وارد عصر دیجیتال شدیم. در حال حاضر تبلیغات در دنیای دیجیتال و آفلاین به‌صورت یک تخصص درآمده و  کاملاً یک کار علمی و تخصصی شده. شما دقیقاً هوشمندانه و هدفمند از تمامی ابزارهایی که مخاطبان احتمالی شما آنجا قرار دارند. کمک می‌گیرید. تا محصول یا خدمت خود را به آنها معرفی کنید.

مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی در قرن بیست و یکم:

  1. بیلبورد
  2. رادیو و تلویزیون
  3. پیامک
  4. مجله و روزنامه
  5. وب‌سایت‌ها (تبلیغات همسان – بنری – ریتارگتینگ – پوش نوتیفیکیشن – رپرتاژ آگهی، ایمیل مارکتینگ)
  6. ویدئویی (آپارات و یوتیوب)
  7. شبکه‌های اجتماعی (اینفلوئنسرها و بلاگرها)
  8. گوگل ادز، گوگل ادسنس (البته به نظر من بهترین محل برای تبلیغ خلاقانه، هوشمند و با قابلیت آنالیز دقیق و هوشمندانه در گوگل است) نه اینکه بقیه روش‌ها بد باشند. بستگی به نوع کسب‌وکار شما و میزان درآمد و  هزینه مدنظر شما برای تبلیغات دارد. برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ردیف پنج تا هشت بهترین بازگشت سرمایه را دارد.

تبلیغ باید بخشی از توانائی شما را نمایش بدهد؟

 دقت بکنید تبلیغ شما باید حدود شصت درصد توانایی شما را شامل بشود؛ یعنی نباید بروید یک موقع یک تبلیغ توی یک سایت معروف مثل ورزش سه بدهید بعد مثلاً یک مشاور املاک هستید یک کسب‌وکار کوچک توی شهرستان دارید یک هزینه هنگفتی را بروید تبلیغ بدهید بعد آیا شما اصلاً توانمندی آن حجم ورود اطلاعات مشتری که از آن تبلیغ شما را پیدا می‌کنند دارید یا نه خب مطمئناً باید تبلیغات را خیلی‌خیلی هدفمند و بر اساس بودجه‌ریزی مناسب باید تلاش بکنی بعد از چند ماه از سود تبلیغ بکنید.

برای تهیه روش و محل ارائه تبلیغات مشاوره بگیرید؟

برای تهیه متن، عکس و محل تبلیغات حتماً باید از آدم‌های متخصص و باتجربه در زمینه تبلیغات مشاوره بگیرید شعار و  متن تبلیغات خیلی مهم است.  شما دقت بکنید الان از بسیاری تبلیغات که توی تلویزیون پخش می‌شود هیچ ارزش تبلیغاتی به معنای واقعی ندارد. زمان بسیار طولانی سی ثانیه‌ای، بیست ثانیه تبلیغ می‌شود یک داستان خیلی طولانی دارد اگر خاطرتان باشد سال‌ها پیش مثلاً یک تبلیغ می‌آمد می‌گفت امرسان زیبا، جادار، مطمئن چند ثانیه یعنی یک مفهوم را توی کل جامعه جا انداخته بود. اگر به گذشته فکر بکنید از این تبلیغات خیلی زیاد بود؛ مثلاً ایران رادیاتور تبلیغ می‌کرد، شرکت پاک تبلیغ خیلی زیبایی داشت (پاک یادت نره) این شرکت‌ها در دو یا  سه کلمه‌ مفهوم  را در ذهن مشتری جا می‌انداخت.

 آیا همه بیزینس‌ها  باید با تبلیغات گسترده به فروش بیشتر  برسند؟

 اما برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک همان‌طور که تأکید کردم تبلیغات باید خیلی موشکافانه و بادقت به مخاطب احتمالی که شانس تبدیل به مشتری ما را دارد ارائه بشود.  هرکسی که دقیقاً توی بازاریابی درون‌گرا دنبال شما می‌گردد یکی از بهترین جا‌ها برای تبلیغات کردن توی گوگل است. (قدم بازاریابی درون‌گرا و برون‌گرا را مطالعه کنید)

برای تبلیغات از مشاور کمک بگیرید؟

البته  شما برای تبلیغ در گوگل حتماً باید  از یک متخصص تبلیغات در گوگل ادز مشاوره و کمک  بگیرید. من خودم هم برای بسیاری از شرکت‌ها، سایت‌ها و سایت‌های دوستانم که بهشان مشاوره می‌دهم باز آن کسی که تخصص گوگل اَدز دارد از او کمک می‌گیرم. چون نباید همین‌طوری هزینه‌هایمان را دور بریزیم بسیار آمار و اطلاعات تحلیل می‌شود حتی ماه اول با خود آن بنده خدایی که این کسب‌وکار را دوست دارد با آن کلمات کلیدی مد نظرش که می‌خواهد مستقیم به آن کسی که آن را دارد توی این محصول دنبالش برای آن محصول یا خدمت دنبالش می‌گردد. معرفی‌اش بکنند.قرار نیست ما به همه تبلیغات گروهی بیلبوردی یا تلویزیونی بدهیم؛ چون باید توی کسب‌وکار کوچک همیشه هم تأکید می‌کنم بودجه بسیار بادقت مدیریت بشود و اصلاً نباید هزینه‌های اضافه بشود.

تبلیغات گسترده و پرهزینه برای کسب‌وکار کوچک ممنوع؟

 یکی از بزرگ‌ترین درد‌های کسب‌وکارهای کوچک این است که چون سریع انتظار دارند به درآمد برسند هرکسی هر چیزی می‌گوید گوش می‌کند و شروع می‌کنند آنجا هزینه تبلیغ کردن و بعد از یک مدتی هم آن هزینه‌ها هم از بین می‌رود و خب آسیب جدی می‌بینند و به هدفشان نمی‌رسند شما به‌ازای هر یک ریال که تبلیغ می‌کنید باید یک ریال تا دو ریال درآمد کسب بکنید اصلاً تبلیغ بدون درآمد معنی ندارد آن شرکت‌هایی مثل کوکاکولا یا برند‌های بزرگ تبلیغات زیاد می‌کنند با هزینه‌های چند صد میلیاردتومانی یا میلیون دلاری آنها هدف‌های دیگری دارند آنها می‌خواهند رقبایشان را رقابتشان را به رخ رقبا بکشند نامشان را همیشه همه‌جا بگویند اصلاً یک کسب‌وکار کوچک  نباید دنبال برندسازی به معنای عامش به معنای این که من اسمم را جا بیندازم باشد. فقط باید تمرکزش این باشد من با چه سبکی تبلیغ بیشتر و ارزان‌تری  انجام بدهم تا به فروش بیشتر ختم شود.

تحلیل و کنترل هزینه‌ها در تبلیغات خیلی مهم است؟

تحلیل و آنالیز آمار‌ها و هزینه‌های تبلیغات خیلی مهم است. اگر در  اینستاگرام می‌خواهید تبلیغ کنید  به کدام اینفلوئنسر تبلیغ بدهید. مثلاً من در شهر تهران دارم کار می‌کنم در شرق تهران کدام اینفلوئنسر در کدام منطقه فعال است توی تهران یا توی تبریز یا تو شیراز آن نفر را پیدا بکنم مینی اینفلوئنسر، میکرو اینفلوئنسر ده‌هزار دنبال‌کننده دارد تو شهر کوچک ما هست شهر دومیلیونی، سه میلیونی همه می‌شناسندش آن خیلی تأثیرگذار است هزینه‌اش هم مناسب است یک میلیون، پانصد هزار تومان، دو میلیون تومان این می‌شود یک تبلیغ خیلی خوب برایتان برود. گروه‌های تبلیغات طنز هستند تو خیلی از شهر‌ها تو حالا با زبان محلی تبلیغ می‌کنند آنها خیلی می‌تواند مفید باشد؛ ولی باز هم باید آن را هم تحلیل بکنید؛ یعنی اگر یک‌بار به میکرو اینفلوئنسر تبلیغ دادید حداقل روی آن دو میلیون تومان حتماً باید کلی  مشتری و فالوور  برای شما ختم بشود برای شما اعتبار ایجاد بکند دقت بکنید.

 تبلیغات بسیار موضوع تخصصی و فنی هست آن‌طور نیست که هرکسی بیاید خودش به طور تخصصی تبلیغات من خودم بعدازاین همه سال کار باز هم از دوستانی که تخصص دارند کمک می‌گیرم برای شعار تبلیغاتی، برای متن تبلیغاتی با چه کلماتی توی گوگل تبلیغ بکنم باز آن را می‌نشینیم با هم دیگر تحلیل می‌کنیم هرچند هفته آنها با من تماس می‌گیرند باز می‌گوید؛ مثلاً این کلمات را رفتیم با این کلمات کار کردیم این چقدر ورودی گرفتی، چقدر تماس‌هایت بیشتر شد بعد باید مثلاً بگویم تماس‌ها کم شده است یک مقداری مثلاً پیام‌هایی که ارسال می‌کنند مشتری‌ها کم شده است آنها باز رویش تغییر می‌دهند خیلی روی بحث تبلیغات باور داشته باشید پنجاه تا شصت درصد توانایی‌تان را تبلیغ بکنید تا به‌مرور قوی بشوید و بیش از حد و غیرمنطقی اصلاً تبلیغ نکنید.

مشخصات یک تبلیغ خوب چه هستند

یک تبلیغ را باید یک بچه ده‌ساله و یک خانم مسن هفتاد‌ساله به‌راحتی درک کنند. حتماً تبلیغ خود را به ده‌ها نفر ارائه بدهید. بعد ببینید این افراد متوجه هدف شما در تبلیغ شدند. بعد از آن تبلیغ را عمومی کنید. یک تبلیغ خوب باید درد، مشکل، دلیل خرید و سودی که مشتری از این محصول یا خدمت می‌برد. را در چند کلمه و تصویر متحرک یا یک ویدئو ده تا 15 ثانیه‌ای محصول خود را به او منتقل کنیم. این تبلیغ باید تأثیرگذار و گیرا باشد. تبلیغ تأثیرگذار باید بلافاصله مشتری را تشویق کند تا به شما زنگ بزند. کلمات کاربردی در تبلیغ باید به توسعه برند شما هم کمک کند. یعنی کلمات و شعار شما بهتر است. خلاقانه و مختص خود شما باشد.

تبلیغات در دنیای مدرن

دقت کنید در دنیای دیجیتال و مدرن،  تبلیغات بسیار هوشمندانه و خلاقانه برای رسیدن به مخاطبانی که دنبال محصول یا خدمت شما می‌گردند. نمایش داده می‌شود. شما دقیقاً رصد می‌کنید که کدام روش تبلیغاتی و شیوه شما را به مشتری نهائی می‌رساند. البته اگر هدف شما فروش بیشتر باشد. باید بر اساس بودجه و محل ارائه تبلیغ، تعداد فروش را کنترل و آنالیز کنید. البته همیشه هدف از تبلیغات فروش بیشتر نیست. خیلی وقت‌ها شرکت‌ها برای معرفی و آگاهی محصول جدید از تبلیغات استفاده می‌کنند. اما برای کسب‌وکارهای کوچک تبلیغات باید تمرکز خود را بر فروش قرارداد. یعنی یک ریال تبلیغ کن، یک ریال تا دو ریال بفروش، 

تبلیغات کسب‌وکار کوچک شما همیشه کار ساده‌ای نیست، به‌خصوص اگر مطمئن نیستید که از کدام پلتفرم‌ها و ابزارها استفاده کنید. دانستن اینکه چگونه کسب‌وکار کوچک خود را به‌درستی تبلیغ کنید فرصت بیشتری برای رشد و درعین‌حال به حداکثر رساندن دسترسی آنلاین خود، ایجاد سرنخ و کسب درآمد برای شما فراهم می‌کند. با ابزارها و تاکتیک‌های بازاریابی مناسب، می‌توانید کسب‌وکار خود را در زمان مناسب و در حد بودجه برای مخاطبان هدف خود تبلیغ کنید.

تبلیغات در گوگل:

با استفاده از تبلیغات گوگل، می‌توانید عبارات جستجوی بسیار گسترده یا خاص را هدف قرار دهید. شما می‌توانید تبلیغات خود را مستقیماً به افرادی که به دنبال خرید محصول یا خدمت شما هستند ارائه بدهید.  یا می‌توانید مخاطبانی را جذب کنید که فقط در مرحله تحقیق هستند. بستگی به این دارد که کسب‌وکار شما در کجای «قیف» فروش می‌خواهد مشتریان یا مشتریان بالقوه را جذب کند.

سبک، متن و نوع تبلیغات چگونه باید باشد؟

در هر روش تبلیغاتی که شما انتخاب کنید. نوع متن، سبک نمایش و انتخاب کلمات متفاوت است. همه اینها بستگی به هدف شما از تبلیغ مربوطه دارد. یک تبلیغ با هدف اطلاع رسانی با تبلیغ برای برندینگ یا معرفی محصول جدید کاملا متفاوت هستند.

مطمئناً یک تبلیغ پیامکی با یک تبلیغ بنری یا تبلیغات در یوتیوب بسیار متفاوت هستند. اما همان‌طور که در بالاتر اشاره کردم. همه این تبلیغ‌ها باید بر مهم‌ترین کلمات کلیدی و شعاری که قرار است. مشتری شما را با آنها بشناسد باید تأکید داشته باشند.

کمپین‌های تبلیغاتی تخصصی

کمپین‌های تبلیغاتی تخصصی برای کسب‌وکارها بسیار مهم است. اما همه باید کمپین تبلیغاتی گسترده بروند. مطمئناً جواب خیر است. شما باید بر اساس بودجه، حجم تولید و تأمین محصولات باید کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کنید. گرفتن مشاوره از افراد متخصص تبلیغات و آژانس‌های تبلیغاتی بسیار حیاتی است.

امیدوارم قدم شصت و یکم اهمیت پاسخگویی در کسب  و کار برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب saeid kazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم شصت و سوم آزمون اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم شصت و پنجم ارجاع در بیزینس اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *