قدم هفتاد و پنجم سئو به زبان ساده

برای شنیدن پادکست قدم هفتاد و پنجم سئو به زبان ساده از طریق لینک ذیل اقدام نمائید.

قدم هفتاد و پنجم سئو به زبان ساده

سلام به همه دوستان امروز با قدم هفتاد و پنجم سئو به زبان ساده در خدمتتان هستم می‌خواهم با یک مفهوم در دنیای سایت شما را آشنا بکنم با موضوع سئو  search engine optimization یا مجموعه کار‌هایی که ما در درون و بیرون سایت انجام می‌دهیم که صفحات سایت ما  به‌خصوص در گوگل برای کلمات کلیدی خاص مرتبط با کسب‌وکار ما بهتر نمایش داده بشود. این مطلب فقط برداشت آزاد از مفهوم سئو و ده سال کار من در دنیای اینترنت است. سئو بسیار مفهوم پیچیده ای است و برای آموزش کامل بهتر است از اساتید این حوزه مثل عادل طالبی یا فرشید رمضانی کمک بگیرید.

دنیا وقتی به شما می خندد که گوگل به روی شما بخندد

 همان‌طوری که قبلاً هم خدمت شما گفتم وقتی دنیا به کسب‌وکار ما می‌خندد که گوگل به ما بخندد و آن هم وقتی است که ما بیایم توی صفحات اولی گوگل مخصوصاً رتبه یک تا شش البته اولویت یک تا دو است؛ ولی تا شش هم قابل‌قبول است این‌ها متوسط است وقتی می‌گویند شش منظورشان این است که از یک تا دوازده شما متوسط شش هستید. حالا تو تحلیل‌هایی که گوگل آنلتیک  و گوگل سرچ کنسول به شما می‌دهد آنجا بحث بسیار تخصصی می‌شود.

معمولاً سایتتان که راه افتاد شش ماه تا یک سال بعد باید شروع بکنید به تحلیل آنالیز اطلاعاتی که مشتریان بیشتر تو سایت شما جستجو کردند. خب این تعریف ساده سرچ انجین کاستومایز یا سئو  است.سئوکار خیلی زمان بر و تخصصی است و از همین ابتدا باید بدانید بسیار کار زمان بر، وقت‌گیر، پر هزینه‌ای است و باید خیلی صبور باشید اگر امروز یک برنامه سه تا پنج‌ساله ریختید از همین امروز باید سئو سایتتان را شروع بکنید.

تعریف ساده سئو:

بگذارید یک تعریف دیگر برای این سئو خدمتتان بگویم می‌گوید تمرین و تکرار برای افزایش کیفیت و کمیت جهت ورود ترافیک اضافه به وب‌سایت شما به‌صورت ارگانیک (به‌صورت طبیعی) یعنی شما با زور پول، تبلیغات و گوگل اَدز و این‌ها نمی خواهید صدای خودتان را به گوش مشتری برسانید. الان ربات‌های گوگل خیلی باهوش هستند خیلی هوشمند شدند می‌فهمند مشتری می‌آید تو صفحه سایت شما آن محتوا را می‌خواند چند ثانیه حداقل چهل و پنج ثانیه باید این محتوا توی سایت شما بماند حتی می فهمند که بازدید کننده در سایت شما اسکرول کرده، یا بین صفحات سایت شما حرکت کرده.

برای تمام حرکات محاطبان و امثال این‌ها برای شما باز امتیاز قائل می‌شود. یعنی ربات گوگل می فهمد. این سایت با محتواهائی که دارد باارزش بوده است مشتری آمد صفحه یک را خواند بعد رفت صفحه دو را خواند و عملا تو این سایت زمان گذاشت.

یک مثال از اهمیت سئو

اگر شما کلمه سفرنامه را جستجو کند.اولین سایتی که گوگل به شما پیشنهاد می کند. در نود درصد مواقع سایت لست سکند است. گوگل بعد دوازده سال فعالیت این مجموعه خوب می‌فهمد. که در سایت لست سکند محتوا‌های باارزش در مورد سفرنامه وجود دارد. که در این دوازده سالی که لست سکند فعالیتش را آغاز کرده جمع‌آوری کرده. لذا در بیشتر مواقع این سایت را به شما معرفی می کند. این اول بودن در گوگل حاصل سالها تلاش بی وقفه تیم لست سکند ابتدا در جمع آوری اطلاعات و محتواهای دقیق، معتبر و با ارزش بوده که در کنار یک تیم حرفه ای و انجام تمام موارد مورد نیاز جهت سئو انجام داده است. بدون صبر و فعالیت مستمر در گوگل جائی نخواهید داشت.

آیا سئو کارها دقیقا میدانند باید چکار کرد در گوگل بهتر دیده شد؟

بعضی‌ها می‌گویند تا دویست و هفتاد مورد را گوگل برای ارائه سوالات شما بررسی و تحلیل می کند. حتی یک استادی تا هفتصد و بیست مورد را می گفت. اما در واقعیت هیچ‌کس در ایران یا در هیچ جای دنیا نمی‌تواند با قاطعیت به شما بگوید برای بهتر دیده شدن در گوگل چه کارهایی باید انجام داد؛ چون گوگل همه مسائل را محرمانه دارد و هرچند سالی می‌آید کلک‌هایی که سئو کار‌ها به گوگل می‌زنند را شناسایی می‌کند آنها را دائم بهبود می‌دهد.

ایا همه نیاز به استخدام سئو کار در ابتدای کار دارند؟

واقعا پاسخ این سوال خیلی سخت است. بازهم بستگی به توانمندی مالی شما و میزان سوددهی ایده و پروژه شما دارد. اما برای کسب وکارهای کوچک خیلی توصیه نمی شود. به خصوص تا وقتی که به درآمد نرسیدید. اما اگر منابع مالی دارید و برنامه ریزی بلند مدت کردید. حتما توصیه میکنم. از افراد یا سئوکارهای حرفه ای کمک بگیرید.اما اگر بهترین سئوکار را هم استخدام کنید و به نظر من سایت شما یک محتوای، محصول یا خدمت قابل رقابت، باارزش، یونیک و مفید برای مشتری نداشته باشد. عملا موفق نخواهید بود. اگر اطلاعات یک سری سایت‌های دیگر را کپی بکنید بعد بیاورید تو سایت خودت بگذارید این سئو نیست گوگل بلافاصله می‌فهمد حتی نه‌تنها نمره مثبت بهتان نمی‌دهد نمره منفی می‌دهد.

کار گوگل چیست؟

کلاً گوگل خودش یک شرکت خصوصی است که می‌خواهد اطلاعات مفید در اختیار مشتری‌هایش قرار بدهد. شما از گوگل انتظار ندارید وقتی که جستجو می‌کنید شارژر یک لپ‌تاپ مدل فلان بیاید. دستمال کاغذی را به شما معرفی بکند. می‌خواهید دقیق‌ترین اطلاعات را به شما بدهد و شما را به آن هدف نهایی‌تان برساند روزانه پنج میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود. همه اطلاعات می‌رود به دویست، سیصد زبان مطرح دنیا تحلیل و آنالیز می‌شود.حتی شما فینگلیش هم تایپ می‌کنید؛ آن‌قدر آن‌قدر این اصطلاحات را کامل بررسی کرده کامل می‌فهمد که شما چه‌کارهایی می‌خواهی انجام بدهی.

برای سئو سایت های خودم چکار میکنم؟

سئو یک سری اصول اولیه دارد اما برای موضوع تخصصی سئو من خودم سال‌ها است دارم کار می‌کنم هنوز هم از اساتید سئو کمک می‌گیرم دوره می‌روم. بگذارید یک مثال برایتان بگویم من بحث سئو را کار می‌کردم کلمات کلیدی را از طریق (درسهای استادم آقای عادل طالبی) هشتاد کلمه کلیدی برای سایت فروشگاه دیجیتالمان دکونزو درآورده بودیم بعد این‌ها را تحلیل کردیم شش ماه روی آنها کار کردیم. بعد خیلی اتفاقی تو تحلیل‌هایی که روی سایتمان انجام می‌دادیم دیدیم دو تا از محصولاتمان که قیمت میان‌رده‌ای دارد خیلی دارد خوب سرچ می‌خورد. اینها را از کجا درآوردم. با کمک گوگل سرچ کنسول و گوگل انلیتک که به ما مشاوره‌های خوب می‌دهد.

می‌گوید آمار خیلی خوبی دارد با این که مثلاً محصول داریم شش ماه است روی سایت است؛ مثلاً دویست تا ورودی و بازدید داشته این محصول جدید مثلاً این دو تا محصولی که رده میانی بوده؛ چون نو بوده حالا به‌هرحال هر دلیلی که مشتری دنبالش خیلی دارد می‌گردد خب این اطلاعات را و تحلیل‌ها خیلی به ما کمک می‌کند که ما یک‌دفعه از آن کلمه کلیدی که شش ماه پیش شروع کردیم هم‌جهت خرید محصولاتمان را عوض کردیم؛ یعنی به ما گفت که آقا این مشتری دنبال این می‌گردد؛ یعنی آن چیزی که تو فکر می‌کردی نیست. بعد ما آمدیم تحلیل کردیم از آن هشتاد کلمه سی تا از آنها را حذف کردیم چهل کلمه جدید به محتواها اضافه کردیم.

کلا سئو با کلمات کلیدی شروع می شود

سئو خیلی بحث‌های تخصصی دارد ِکی از اول پایه ای آن کلمات یا کِی وردها هستند، اساس کار در سئو با کلمات و جملات آغاز می گردد. ما باید بررسی کنیم. مخاطب چه چیز‌هایی را دارد جستجو می کند. بعد به‌مرور شما باید کلمات را اصلاح بکنید. بعدش می‌بینید خیلی سرچ نمی‌خورد خیلی مشتری دنبالش نیست این‌ها را باید حذف بکنید گوگل‌ترند باید بروید تو گوگل‌ترند شما کلماتی که خودتان حدس می‌زنید این‌ها را می‌برید توی گوگل‌ترند ثبت می‌کنید مقایسه می‌کند برایتان بعضی از کلمات را شما حس می‌کنید خیلی مشتری جستجو نمی‌کند؛

شما باید شاه کلید کلمات را هم به کلمات کلیدی اضافه کنید

مثلاً یک مثال بسیار ساده بزنم خیلی از محصولات و خدمات توی ایران با کلمه قیمت، ارزان، مشخصات، بررسی این‌ها به عنوان پیشوند و پسوند در گوگل سرچ می گردد. مثلاً قیمت لپ‌تاپ، قیمت تلفن همراه، قیمت دلار ، این پسوندها و پیشوندها خیلی می تواند به شما در بهتر دیده شدن در جستجوهای گوگل کمک کند.

آنالیز و تحلیل اطلاعات در ابزارهای گوگل:

این آمار‌ها این تجزیه و تحلیل‌ها و این آمار‌هایی که گوگل می‌دهد. خیلی در جهت‌دهی، تغییر مسیر، اصلاح هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کارها به شما کمک می‌کند. بگذارید من یک آمار جالب به شما بدهم ما ده درصد بازار اینترنت ایران برای فروش محصول در اختیار تلفن همراه است ده تا از پرفروش‌ترین محصولات دیجی‌کالا تلفن همراه است یعنی دارد نشان می‌دهد که تقاضا برای تلفن همراه به‌صورت خریدوفروش آنلاین بسیار زیاد است. ده درصد یک بازار چند صد میلیاردتومانی در اختیار تلفن همراه است.

به همان نسبت تلفن همراه بسیار محصول خطرناکی است به‌خاطر این که دست تویش بسیار زیاد است شما هر شهر، هر روستای کوچکی هم بروی الان می‌بینی یک فروشگاه تلفن همراه باز شده است یک سایت هست. بعضی از مواقع مثلاً من بنا به تجربه به شما می‌گویم. یک محصولی روی سایت خودم سایت لپ‌تاپ داریم می‌بینیم؛ مثلاً یک یا دو رقیب تو سایتمان هست؛ ولی یک تلفن همراه را می‌آوریم می‌بینیم تا صد و پنجاه تا همکار سایت‌های مختلف دارند این محصول را می‌فروشند؛ ولی همان لپ‌تاپ را وقتی جستجو می‌کنی می‌بینی یک یا دو رقیب یا یک همکار دارد و جالب است آن همکار می‌فروشد دو روز بعد متوجه می‌شویم آن محصولمان را همکار فروخته است و ما تنها در بازار دیجیتال موجود داریم این مدل دستگاه را، به‌هرحال ما دائم هر هفته پنجشنبه، جمعه اطلاعات آمار سایتمان را تحلیل وآنالیز می‌کنیم.

همه چیز فروختن یا دیده شدن آیا فقط از سئو می گذرد:

با قاطعیت می گویم. خیر، تبلیغات، بازاریابی، شبکه های اجتماعی و استفاده عالی از تمامی ابزارها می تواند به شما در بهتر دیده شدن کمک کند. اما در نهایت باید با گوگل دوست باشید حالا بعضی موقع‌ها اولش شاید باگوگل اَدز (تبلیغات) بروید.سئو خیلی چک‌لیست‌های پیچیده‌ای دارد و باید از متخصصین کمک بگیرید اگر یک برنامه بلند مدت دارید.

می توانید انواع چک‌لیست سئو را از اینترنت بگیرید. و از تمامی مواردی که اعلام کرده استفاده کنید. مثلا عکسی را روی سایتتان که می‌گذارید باید به گوگل معرفی‌اش بکنید با کمک تگ‌هایی که به ان عکس وصل می کنید، باید صفحات اصلی و صفخات جدیدی که به سایت شما اضافه می شود را به گوگل معرفی بکنید. سایت مَپ‌هایتان را باید به گوگل معرفی بکنید.

ux(تجربه کاربر در سایت شما)، UI (ظاهر سایت)، سرعت، عمر دامنه، پسوند دامنه، لینک سازی، تبلیغات بر روی صفحات خاص یا صفحه اصلی سایت، معرفی در دیگر سایتها به خصوص سایت های مقایسه قیمت، بلاگ ها، آنالیز و تحلیل رقبا، ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول، استفاده از رباتها، استفاده از url مناسب،رسپانسیو موبایل، خوانائی متن ها، کیفیت عکسها و ویدئوها، یونیک بودن مطالب و سایر محتواها و دهها مورد دیگر خیلی مهم است. سئو کلاً خیلی بحث تخصصی است من از شما خواهش می‌کنم برای سئو حتماً اگر تخصص ندارید و تجربه ندارید سایتتان را راه‌اندازی کردید با یک آدم حرفه‌ای مشاوره بگیرید سئوی داخلی، سئوی خارجی را با آنها تحلیل بکنید خیلی از روش‌های سئو سیاه استفاده نکنید.

خلاصه سئو برای چه کسب و کارهای است؟

برای سئو یک موضوع کسب‌وکار کشاورزی است؛ یعنی شکار نیست فوری به نتیجه نخواهید رسید شاید بعضی از روش‌های سئو سه سال طول بکشد تا شما توی یک موضوعی توی گوگل بالا بیاید برند یک بشوید و دیده بشوید امیدوارم درس امروز که خیلی بحث تخصصی بود فقط می‌خواستم ذهنیت بهتان بدهم امیدوارم برایتان مفید بوده باشد روز خوبی داشته باشید.

امیدوارم قدم هفتاد و پنجم سئو به زبان ساده برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم هفتاد و چهارم اصول پیج اینستاگرام بیزینسی  کلیک کنید و برای مطالعه قدم هفتاد و ششم معرفی افراد فعال در شبکه های اجتماعی اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید