قدم چهل و هفتم برنامه ریزی

قدم چهل و هفتم برنامه‌ریزی

برای شنیدن فایل صوتی قدم چهل و هفتم برنامه‌ریزی از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.

قدم چهل و هفتم برنامه‌ریزی

سلام به همه دوستان عزیز امروز با قدم چهل و هفتم برنامه‌ریزی در خدمتتان هستم به یکی از موضوعات مهمبسیار مهم می‌خواهیم بپردازیم و آن بحث برنامه‌ریزی است، برنامه‌ریزی بسیار مهم است ولی دقت بکنید برنامه‌ریزی با فهرست کار‌ها فرق می‌کند البته نه اینکه ما لیست کار‌های روزانه خودمان را یادداشت ننماییم. چرا ما تمام کار‌هایی که در روز انجام بدهیم. مثل کار‌های عمومی خانواده خودمان، شخصی‌مان را باید یادداشت کنیم و برنامه‌ریزی برای آنها داشته باشیم. بر اساس ارزش‌هایی که توی گام قبلی بحث کردیم حتماً دفتر و قلم همیشه تأکید می‌کنم همراهتان باشد. بعضی‌ها هم عادت دارند داخل تلفن‌های همراه برنامه‌ریزی می‌کنند.

چگونه برنامه ریزی کنیم

دقت کنید برنامه‌ریزی که ما در موردش صحبت می کنیم ربطی به فهرست کار‌ها ندارد

دقت کنید برنامه‌ریزی که ما در موردش صحبت می کنیم ربطی به فهرست کار‌ها ندارد. همینطور چک‌لیست هم نیست یعنی تیک بزنید که من این را انجام دادم این را انجام ندادم. ما هدف‌گذاری‌مان را سه‌ساله، پنج‌ساله، یک‌ساله، سه ماه، یک‌ماهه و یک‌هفته‌ای انجام دادیم و لذا برای هرکدام از این‌ اهداف باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. یعنی خاطرتان باشد هدف را یادداشت کردیم. حالا چه راه‌هایی برای رسیدن به آن هدف یک‌ماهه را باید جلوی آن یادداشت بکنیم.

برای رسیدن به ان اهداف نیاز به برنامه‌ریزی داریم. مثلاً قرار است. محتوا تولید کنیم. توی اینستاگرام بگذاریم. هفته‌ای دو محتوا می‌گذارم، هفته‌ای سه محتوا می‌گذارم. آرام، آرام باید وارد برنامه‌ریزی بشویم که چه ساعتی دقیقاً در چه روزی در چه ساعتی من قرار است این محتوا را ضبط بکنم. موضوع‌هایی که قرار است در مورد انها محتوا تولید کنم را مشخص می کنم. چه ساعتی می‌خواهم شروع بکنم به جمع‌بندی محتوا،

خود من چگونه برنامه ریزی میکنم

من برای بعضی از موضوعاتی که برای شما عزیزان ضبط می‌کنم سه، چهار ساعت بعضاً تا شش ساعت محتوا جمع‌آوری می‌کنم. تمام کتاب‌ها، تمام آموزش‌هایی که خودم قبلاً دیده ام. حلاصه تمام دفترهائی که نوشتم. همه تجربیات خودم را روی کاغذ می‌آورم وخلاصه‌نویسی و در نهایت تایپ می‌کنم. سپس محتوا را مرور و ضبط اولیه میکنم. سپس فایل صوتی را گوش میکنم. و در نهایت فایل را ضبط نهائی میکنم.

انواع روشهای برنامه ریزی

روش اول برنامه ریزی همه کارها را یادداشت کن

ما توی برنامه‌ریزی معمولاً می‌آییم کار‌هایی که در راستای ارزش‌ها و در راستای هدفمان هست را یادداشت می‌نماییم حالا انواع روش‌ها وجود دارد یک روش خیلی ساده هست. روش اول همه چیز را یادداشت کنید. یعنی همین روش را خیلی از من و شما انجام می‌دهیم هر چیزی که به ذهنمان می‌رسد را یادداشت می‌کنیم.

روش دوم برنامه ریزی روش فراگیر زمان‌دار

روش دوم روش فراگیر زمان‌دار می‌گویند همه چیز را یادداشت بکن ولی برایش زمان تعیین بکن. مثلاً بگو آقا از ساعت ده تا ده و سی دقیقه به طراح سایتم تماس بگیرم، ده و سی دقیقه تا یازده محتوا آماده می‌کنم یا یازده تا یازده و سی دقیقه با فلان همکار تماس می‌گیرم. که فلان کار را پیگیری بکند. در راستای آن اهداف که قبلا نوشتم و برنامه ریزی کردم. مثلاً می‌خواهم کانال اینستاگرام را قوی بکنم یا پیج مثلاً بیزینس واتس‌اپ راه بیندازم. همه همکار‌هایم را می‌خواهم توی گروه اضافه بکنم. حالا طبق برنامه روزانه از این ساعت تا این ساعت این کار مشخص را انجام می دهم. حالا اگر توی بیست دقیقه انجام شد آن ده دقیقه را به خودتان استراحت بدهید. ولی زمان برایش تعیین بکنید و تو بازه زمانی مشخص باید انجامش بدهید.

روش سوم برنامه ریزی دو فهرسته است

روش سوم دو فهرسته است یعنی هم فراگیر است ولی همراه با جدا نمودن کار‌های مهم یعنی عملاً داریم وارد ساختار برنامه‌ریزی واقعی می‌شویم. یعنی می‌گویی هر چیزی را که به ذهنت می‌رسد. را یادداشت کن. زمان هم مشخص کن. ولی آیا همه این ده مورد، پانزده موردی که امروز یادداشت کردی مهم است نخیر بعضی‌هایش را بگذار برای فردا ، بعضی‌هایش را برای دو روز بعد، بعضی‌هایش را برای سه روز بعد،مثلاً یکشنبه و چهارشنبه من محتوا تولید می‌نمایم تقویم محتوایی برای خودم تهیه می‌کنم چه محتوایی می‌خواهم بگذارم این‌ها همه‌شان را هرکسی خودش باید انجام بدهد و اگر جایی ابهام داشت باید از آن کسی که تجربه بیشتری دارد یا مربی هست از او کمک بگیرد.

روش چهارم برنامه ریزی سه به اضافه دو

یکی از روش‌هایی که از گذشته بسیار استفاده می‌شود سه به ‌علاوه  دو است سه کار بسیار مهم و بزرگ خودمان را انجام بدهیم و دو کار کوچک، کار بسیار بزرگ منظورش این است. کاری که تا دو ساعت انجام می‌شود و کار کوچک کاری است که معمولاً زیر نیم ساعت انجام می‌شود.

روش پنجم برنامه ریزی یک، سه، پنج

این یکی از روش‌های قدیمی است یک روش دیگر یک، سه، پنج می باشد. یعنی یک کار بسیار بزرگ دو ساعت، سه تا کار متوسط و پنج تا کار خیلی کوچک کمتر از ده دقیقه، پانزده دقیقه، ولی واقعیت بنا به تجربه خود من، خیلی این روش جواب نمی‌دهد یعنی شما نه تا کار بخواهید در طول روز برای خودت انجام بدهی خودت را خیلی تحت‌فشار قرار می‌دهی و واقعاً اذیت خواهی شد و این که بگویی می‌توانم من این کار را انجام بدهم. عملاً انجام نمی‌شود

روش ششم برنامه ریزی روش پروژه محور است

روش ششم روش پروژه محور است یعنی فقط کار‌های اصلی را یادداشت می‌نماییم می‌گوییم من امروز یک محتوا ساعت ده تا یازده، دوازده تا یک مثلاً یک جلسه کاری دارم در مورد هدفم یک تا دو مثلاً این کار را انجام می‌دهم این هم یک روش است که انجام می‌شود.

روش هفتم برنامه ریزی سه کار مهم یا MI3

من خودم بیشتر از روش هفتم استفاده می‌نمایم.  most important 3  سه تا از مهم‌ترین کار‌هایی که در طول روز برای من مهم است را یاداشت می کنم. دقت بکنید. خود برنامه‌ریزی نه‌تنها به شما کمک نمی‌کند که هیچ تازه باعث آشفتگی بیشتر و به‌هم‌زدن ذهن شما هم می‌شود. یعنی دائماحساس می کنید.. یک کار ناتمام دارید. درحالی‌که این برنامه‌ریزی باید به شما این احساس را بدهد که خب من سه کار مهم داشتم و امروز سه کار مهم را من انجام دادم. ساعت هشت صبح تا دوازده سه کار را انجام دادم حالا وقتش این است که ذهنم آزاد است می‌توانم برای کار‌های فردایم یا برای بازاریابی‌، برای تبلیغاتم برای کار‌های دیگر و هدفهای مهم زندگی برنامه‌ریزی بکنم.

برنامه ریزی کانبان

روش هشتم برنامه ریزی به روش کانبان

بحث برنامه‌ریزی بحث خیلی پیچیده‌ای است. اما دو تا از روش‌های بسیار با ارزش تو دنیا برای برنامه‌ریزی،برنامه‌ریزی به روش کانبان است که روش هشتم است. روش کانبان اینطور هست که شما یک درخانه‌ یا درمحل کارتان، روی یک کاغذ یا تخته سه تا ستون ترشیم می کنید. ستون اول می‌گویید چه اهداف و برنامه‌هایی دارم، ستون دوم می‌گویی کدام‌ یک در حال انجام است و در ستون سوم می نویسید کدام یک به پایان رسیده. در این روش از کاغذهای کوچک برچسب استفاده می گردد. با تمام هر کار کاغذ برچشب بین ستونها جابجا می گردد.

بعضی‌ها می‌آیند از برچسب‌های رنگی استفاده می‌کنند. مثلاً قرمز‌ها را خیلی مهم می‌گذارند. هرکسی به سلیقه خودش آبی را می‌گذارد به کار‌های بسیار غیر مهم یعنی خیلی مهم نیستند، می‌تواند هر وقتی که وقت آزاد داشتیم انها را انجام بدهم. خوبی ان این است که مثلاً جلوی چشممان است همیشه می‌بینیم آنها را ، مثلاً می‌گوید خب امروز سه کار مهم داشتم انجام شد آمده در مرحله اجرای دوتای انها هم مثلاً تمام شده. الان وقتم آزاد است.

ترکیب دو روش برنامه ریزی کانبان و mi3

من خودم معمولا دو روش mi3 را با روش کامبان ترکیب می کنم. یعنی خیلی ذهنم را آشفته نمی‌کنم. بعضی‌هایش را برای کارهای روزانه می‌گذارم، بعضی‌هایش را برنامه هفتگی می‌گذارم و بعضی‌هایش حتی ماهیانه یا سه‌ماهه، هرکسی خودش باید این برنامه‌ها را برای خودش بریزد.

روش نهم برنامه ریزی ماتریسی

روش آخر، روش ماتریسی است که من یک چند باری استفاده نمودم. نتوانستم باهاش ارتباط برقرار بنمایم. در این روش یک کاغذ را به چهار بخش تقسیم می‌نماییم. کار‌های بسیار مهم و بسیار فوری، کار‌های مهم اما غیر فوری، کار‌های مثلاً بسیار مهم نیست خیلی فوری نیست یک کاغذ را چهار بخش می‌کند. این جدول برای من در واقعیت کاربردی نبود. حالا شاید دوستان بتوانند از آن استفاده بکنند.

روش دهم برنامه ریزی تایم باکس

روش دیگری که روزانه معمولاً استفاده می‌شود توی اینستاگرام هم و شبکه‌های اجتماعی هم خیلی دارد رویش مانور می‌شود. تایم باکسینگ است که معمولاً می‌آید می‌گوید. آقا ذهنت را خالی بکن بریز هر چیزی که توی ذهنت است. تو سطر و ستون اول خیلی شبیه روش کانبان می‌شود همین ترکیب کامبان و mi3 می‌تواند باشد. می‌گوید مثلاً نه تا ده تا کار می‌نویسید. بعد سه تا کار مهم می‌آوری سمت ستون سوم دیگر به بقیه توجه نمی‌کنی شما همان سه تا کار مهم را انجام می‌دهی زمان برایش مشخص می‌نمایی. می‌گویی از این ساعت تا این ساعت انجام می‌دهم و انجامشان می‌دهی یعنی خودت را مکلف می‌کنی انجامش بدهی.

برنامه ریزی تایم باکسینگ
برنامه ریزی باید مطابق هدف گذاری باشد

نکته مهمی که تو برنامه‌ریزی کار‌ها این است که ما نباید همین‌طوری یک برنامه یادداشت بکنیم. مثلاً سه تا کار مهم را یادداشت کنم. دقیقا باید ساعت انجام را مشخص کنیم. و ما باید کاملاً بگوییم این کار بابت رسیدن به این هدف است یعنی بابت این است که من می‌خواهم اصلاً محتوا تولید بکنم روز یکشنبه یکی از کار‌های مهم من تولید محتوا است. روز پنجشنبه تولید محتوا برای من مهم است آن برچسب قرمز من آن سه کار مهم من این‌هاست حتماً باید تا قبل از یازده یا دوازده صبح انجامش بدهم حتماً می‌گوییم من از هشت صبح تا نه تولید محتوا دارم. همه اینها در راستای هدف گذاری من برای تولید دو محتوا در هفته می باشد.

بعضی مواقع خود برنامه ریزی به ما استرس وارد می کند

 جمع‌بندی اطلاعات امروز در مورد این موضوع می‌خواهم صحبت بکنم و کلاً و باز هم تأکید می‌نمایم برنامه‌ریزی همه هدف نیست یعنی همه چیز نیست. که بگوییم آقا اگر من امروز به برنامه‌هایم رسیدم خیلی هم سخت نگیرید اگر روزی به یکی یا دوتا از برنامه ها هم نرسیدی خیلی مهم نیست فقط برنامه‌ریزی می‌خواهد این را بهمان برساند که وقتی یک کار را انجام می‌دهیم احساس پیروزی می‌نماییم مخصوصاً آن کار درشت‌ها را مخصوصاً اصطلاحاً می‌گویند. آن قورباغه بزرگه را اول بخور آن قورباغه زشته را اول کاری که سخت است انرژی زیادی می‌گیرد وقت زیادی ازت می‌گیرد.

منظور هدف از برنامه‌ریزی این است که آشفتگی‌های ذهنی که من توی جلسه چهل و ششم هم در مورد ان  تأکید کردم را کم کنیم. خیلی در قرن بیستم و یکم اشفتگی ذهنی زیاد شده است همه‌اش فکر می‌کنی کار انجام نشده‌ای داری، همه‌اش فکر می‌کنی من یک کاری داشتم نمی‌دانم این می‌خواهد بگوید نخیر بسیار کار زیادی نداشتی تو این سه تا کار مهم را داشتی انجام دادی. بقیه روز به مراقبه و  به ایجاد شبکه‌سازی، بازاریابی و تبلیغات خودت برس که آنها را جلوتر بهتان می‌گویم.

در برنامه کاری‌تان خودم به این نتیجه رسیدم که خیلی آن‌قدر این موضوعات را نباید پیچیده بکنیم. کلی برنامه‌مان را باید بیاوریم توی یک صفحه ببریم توی نه بخش هر بخشش هم برایش یک صفحه دیگر یعنی شما کلیت می‌آیی همه‌ برنامه ها و اهدافت را در نه یا ده صفحه می نویسی. برنامه کسب و کاری ساده، راحت همه چیز را برای خودت برنامه‌ریزی کردی و می‌توانی توی این مسیر حرکت بکنی.

حالا توی این مسیر رشد کسب و کار چه کسی می‌تواند کمکت بکند.

کسی که تجربه‌اش بیشتر است من تو درس‌های اول هم خیلی تأکید کردم ش.ما وقتی می‌خواهید لاغر بشوید. نباید بروی از یک آدم لاغر که هیچ‌وقت توی عمرش چاق نبوده برنامه ورزشی بگیری حتماً باید بروی از یک آدم چاقی که عذرخواهی می‌کنم از این کلمه به مفهوم بدش استفاده نمی‌کنم مثال است فقط چون همه انسان‌ها می‌توانند هر شکل و چهره‌ای داشته باشند هیچ اهمیتی هم ندارد حتی آدم‌های چاق آدم‌های شادتری از آدم‌های لاغر هستند. منظور مثالی هست اگر هرکسی که رفتاری می‌خواهد انجام بدهد باید برود از آن نفر کمک بگیرد تا به موفقیت برسد بحث برنامه‌ریزی خیلی پیچیده و گسترده بود مجبور شدم یک کم طولانی بگویم.

امیدوارم قدم چهل و هفتم برنامه‌ریزی برایتان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید.شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید.یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.

برای مطالعه قدم چهل و ششم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم چهل و هشتم اینجا کلیک کنید.اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

1 پاسخ
  1. سلمانی
    سلمانی گفته:

    سلام برنامه ریزی فوق العاده بود جا داره تشکرکنم از زحماتتون از مطلبتون بسیار بسیار بسیار لذت بردم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *