هدف گذاری در کسب و کار

قدم چهل و پنجم هدف‌گذاری در کسب و کار

برای شنیدن فایل صوتی قدم چهل و پنجم هدف‌گذاری در کسب و کار از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.

قدم چهل و پنجم هدف‌گذاری در کسب و کار

سلام به همه دوستان عزیز با قدم چهل و پنجم هدف‌گذاری در کسب و کار در خدمت شما عزیزان هستم. امروز دوره‌ عملاً به نیمه راه رسیده است و می‌خواهم در مورد نکته بسیار مهمی صحبت کنم و آن هم هدف گذارب است. ما باید بدانیم. در مورد چه مسائلی می‌خواهیم هدف‌گذاری بکنیم. اگر توی بخش محصولات خاطرتان باشد گفتم ما محصول یا خدمتی را انتخاب می‌کنیم که خیلی به آن  علاقه داریم عاشقش هستیم وبیشتر فکر و وقت ما در مورد آن موضوع هست.

خیلی باز تأکید می‌کنم فقط علاقه محض مهم نیست. حتماً باید به تخصص و مهارت خودتان نگاه بکنید. یعنی حتماً باید تخصص و مهارت کسب و کار مورد علاقه خودم را داشته باشد. برنامه، هدف و نوع خدمت و محصولی که می‌خواهم انتخاب بکنیم باید مشخص باشد. زیرا این مسائل توی انتخاب هدفمان خیلی برایمان مهم است.

برای نوشتن هدف گذاری باید پایتان را به اندازه گلیم خودتان باز کنید

نکته دیگر این است که از قدیم گفتند پایمان را اندازه گلیممان باز کنیم. یعنی یک مقداری باید به جیبمان هم نگاه بکنیم مثلاً من دوست دارم بزرگ‌ترین شرکت طراحی مثلاً فضا‌های داخلی یا طراح نمای ساختمان در ایران بشوم باید ببینید آیا من توان مالی را هم دارم یا خیر خب توی چشم‌انداز می‌نویسیم حالا اگر اول نشویم می‌توانیم جزو بهترین‌ها باشیم می‌توانیم تو شهر، منطقه، شرق کشور، غرب کشور، مرکز کشور حالا در کل ایران هم پروژه بگیریم. ولی باید توی درس قبلی گفتم باید چشم‌اندازتان را بلند بگیرید.

یعنی باز هم باید بگویید من یک روزی قرار است جزو چند تا اول و انگشت‌شمار در ایران بشوم. یعنی اگر بقیه توانستند شما هم می‌توانید من هم می‌توانم اگر می‌بینید آدم‌هایی که اصلاً هیچ کسب‌وکاری را هم راه نمی‌اندازند هیچ‌وقت شکست نخوردند هیچ کسب‌وکار موفقی نداشتند. می‌آیند آموزش کسب‌وکار می‌دهند درآمد‌های میلیاردی دارند پس منی که تخصصش را دارم تجربه‌اش را دارم شکست خوردم می‌توانم بقیه شما هم می‌توانید موفق بشوید. دقت کنید که باید علاقه، تخصص و مهارتتان را در هدفی که انتخاب می‌کنید مدنظر داشته باشید.

هدف را دقیق یادداشت بکنید.

مثلاً من می‌خواهم پنج سال آینده اینجا برسم. هدف نهایی هدف سه‌ساله، هدف یک‌ساله، سه‌ماهه و هفتگی را مشخص کنید. بعضی‌ها مثلاً می‌گویند یک‌ماهه و هفتگی هم بنویسیم.بله باید بنویسید. یعنی هدف کاملاً مشخص باید باشد. هدف باید قابل ارزیابی باشد. یعنی حتماً باید بگوییم. من قرار است به فروش مثلاً ده تا دوره آموزشی و پنج قرارداد‌های مثلاً طراحی ساختمان هر هدف کاملاً قابل ارزیابی باشد. که در پایان آن هفته و پایان آن ماه و سه ما بتوانید ارزیابی بکنید که حالا می‌گویم بعداً جلوتر بروید.

روی ارزیابی ما توی بخش های بعدی بحث خواهیم کرد. هدف باید قابل‌ دسترس باشد با توانایی‌ها، تخصص و مهارت و علاقه شما قابل‌دسترس باشد. یعنی یک هدف غیرواقعی شما را خسته‌ نمی‌کند، ناامیدتان می‌کند و تأکید مجدد می‌کنم هدفتان حتماً باید زمان‌بندی داشته باشد. این‌طور نباشد که حالا من می‌روم جلو به صد مشتری یک هفته، یک سال، دو سال، سه سال حتماً باید ان را مشخص بکنید. که این هدف‌گذاری‌تان قرار است به کجا برسد و زمان برای آن تعیین بکنید. چون زمان نداشته باشد خیلی خطرناک است. نکته‌ای که توی این مسیر باید خیلی دقت بکنند.

آموزش هدف گذاری در کسب و کار

اگر قرار است به هدفتان برسید باید سه تا پنج صبر کنید و از مسیر لذت ببرید

شما قرار است به هدفتان برسید. ولی یک موضوع مهم را بگویم باید تمام فکر و ذهن و انرژی و تمرکزتان این نباشد که من قرار است به سه سال یا پنج سال آینده به این هدف برسم. شما از مسیر باید لذت ببرید امروز مثلاً من مدرس می‌روم توی یک مجموعه‌ای برای ده نفر آموزش می‌دهم باید از تمام انرژی آن ده نفر اوج لذت را ببرم، اوج بهره را ببرم، از صحبت‌های آنها خودم را کامل‌تر بکنم، اشکالات خودم را بگیرم.

تو مسیر شاید بروم به ده نفر، بیست نفر رایگان تدریس بکنم شاید بروم با یک هزینه مناسب‌تر به یک نفر آموزش بدهم. نسبت به آن وظیفه اجتماعی که من دارم که بعضی از آدم‌ها را باید مناسب‌تر یا رایگان آموزش بدهم و تمام طول مسیر باید لذت ببرم. خیلی هم نباید سخت بگیرید در مورد هدف یک موضوع خیلی تأکید می‌کنم شما حتماً بنویسید که من هدفم این است می‌خواهم به صد مشتری برسم.

بعد نوشتن هدف بیست راه رسیدن به ان را مشخص کنید

حالا که می خواهید در یکسال به صد مشتری برسید. باید در ادامه بیست روش رسیدن به این هدف را مشخص بکنید و بنویسید. یعنی بگویید من چطوری به این فروش بیست محصول، به این نمی‌دانم بیست خدمت برسم. مثال می‌گویم بیست تا سؤال برای خودمان مثلاً چه کسایی قرار است از من بخرند چه چیزی را باید بفروشم، کجا‌ها باید بفروشم، چه آدم‌هایی به من می‌توانند در ایجاد شبکه کمک بکنند و می‌توانند من را به دوستانشان ارجاع بدهند.

چرا باید از من بخرند، چرا من باید در دوره آموزشی من حاضر بشوند و برای آن پول بدهند. یعنی من توی هدفم مثال می‌گویم یادداشت کردم من در پایان سال مثلاً هزار تا دوره آموزشی بفروشم خب چرا، چطوری و چه روشی من توی پایان یک سال یا پایان سه سال باید به فروش هزار دوره پکیج آموزشی برسم. البته من که آموزشم کاملاً رایگان است و هدف فروش پکیج آموزشی ندارم به‌صورت مثال گفتم.

هدف گذاری در بیزینس

برای رسیدن به هدف از چه کانالهای ارتباطی باید استفاده کنم.

من قرار است. از اینستاگرام مثلاً کمک بگیرم قرار است از سایتم کمک بگیرم، قرار است توی دیجی‌کالا به‌صورت مارکت پلیس محصولم را بفروشم، قرار است توی سایت ای سمینار بروم سمینار‌های رایگان بگذارم. قرار است فیلم‌هایم را توی آپارات یا یوتیوب بگذارم. یعنی همه این‌ها را باید بنویسید. آن‌وقت ذهنتان قلیان پیدا می‌کند چه آدم‌هایی تو این مسیر می‌توانند کمک کنند، اولین خدمت و محصولم را به چه کسانی می‌توانم بفروشم. من مثلاً دوره آموزشی را تمام آموزشگاه‌های شهر خودم بودند مؤسسات دولتی که دوستان من آنجا یک ارتباطاتی داشتند مدیر بودند، مسئول بودند رفتم به آنها نمونه رزومه بردم نمونه سابقه کار بردم سر فصل‌های آموزشی را برایشان بردم.

دقیقاً یک مؤسسه رفتم روز شنبه بردم سه‌شنبه‌اش قرار بود برگزار بشود بعد کنسل شد بعد چهارشنبه‌اش من دوباره آنجا کلاس گرفتم خب شاید دو میلیون تومان عدد قابلی نباشد توی این دوره و زمانه ولی خوب است دیگر من ظرف سه ساعت یا چهار ساعت ظرف یک هفته شاید از یکی از آن جا‌هایی که یادداشت کرده بودم به یک هدفم رسیدم.

اهمیت هدف گذاری در کسب و کار

هدف گذاری مانع سردرگمی ما می شود

هدف‌گذاری خیلی مهم است و مسیر را به شما نشان می دهد وقتی ما هدفمان را دائم نگاه می‌کنیم. پس هدفمان را دوباره تأکید می‌کنم مشخص، قابل ارزیابی، قابل‌دسترسی و زمان‌بندی‌شده باشد حتماً دقت بکنید هدف‌هایتان را واقعی یادداشت بکنید با توان خودتان یادداشت بکنید. حالا دیگر سردرگم نیستیم. می دانیم قرار است در پنج سال اینده به کجا برسیم. از چه راههایی قرار است. این کار را انجام بدهیم و پرموشن یا ترویج مشخص است. هر کاری که روزانه انجام می دهیم. کاملا به ما در رسیدن به این هدف کمک می کند. این برنامه ها را خیلی سخت گیرانه انجام ندهید اگر یک روز هم انجام ندادین. ما یاد گرفتیم با اثر مرکب که به زمان فرصت بدهیم. اگر علاقه مند بودید هدف گذاری کنید خوشحال می شوم که بتوانم به شما مشاوره بدهم. پس به من پیام بدهید.

امیدوارم هدف‌گذاری در کسب و کار برایتان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب سعید کاظمی بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید.شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید.یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.

برای مطالعه قدم چهل و چهارم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم چهل و ششم اینجا کلیک کنید.اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *