آیلتس چیست

برای تماشا ویدئو مصاحبه من با دکتر فرساد ( دکتری زبان انگلیسی و مشاور کسب و کار) در خصوص معرفی آزمون آیلتس از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

برای شنیدن پادکست مصاحبه من با دکتر فرساد ( دکتری زبان انگلیسی و مشاور کسب و کار) در خصوص معرفی آزمون آیلتس از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

متن کامل صحبت های من با دکتر فرساد در خصوص معرفی آزمون آیلتس را در ادامه می توانید مطالعه بفرمائید.

سلام به همه دوستان عزیز. سعید کاظمی هستم. امروز در خدمت آقای دکتر فرساد هستیم. و قصد داریم. در مورد آزمون IELTS می­خواهیم صحبت بکنیم و این که چه مشخصات، چه تکنیک­ها و چه روش‌هایی برای یادگیری و شرکت در آزمون IELTS انجام بدهیم. آقای دکتر فرساد 10 سال در استرالیا بودند، دکترای زبان انگلیسی دارند، یک مؤسسه آموزش زبان انگلیسی در ایران و امارات، شهر دبی دارند، این­جا دوره ­های فشرده آزمون زبان IELTS برگزار می ­کنند. در خدمتشان هستیم، ا

کلاً IELTS چیست؟ چطور باید امتحان بدهیم، چه مدت باید آموزش ببینیم؟

خواهش می­کنم. آزمون IELTS یک آزمون بین ­المللی هست با دو هدف مهاجرت به معنای شغلی و زندگی در خارج از کشور و تحصیل در دانشگاه، روی همین حساب دو نمونه آزمون IELTS داریم، آزمون IELTS General و آزمون IELTS Academic.

آزمون IELTS General: مربوط به هدف اول است، زندگی در خارج از کشور، کارکردن و شغل در خارج از کشور، گرفتن جاب افر.

آزمون دوم آمون IELTS Academic : برای هدف تحصیل است. برای کسانی که می‌خواهند ادامه تحصیل بدهند و طبیعتاً وارد تحصیلات آکادمیک بشوند.ممکن است کارشناسی Masters باشد و کارشناسی ارشد و PHD به‌این‌ترتیب این کلیتی است در مورد آزمون IELTS است.

چند آزمون کلاً به زبان انگلیسی در دنیا برگزار می­شود؟ حالا کدام را می‌شود گفت معتبر است یا نیست؟

ببینید شما برای اینکه در خارج از کشور تحصیل یا کار کنید، نیاز به ارائه یک مدرک بین­ المللی است. پس این که کدام آزمون معتبر است یا نیست، اول باید نگاه کنیم که کدام آزمون بین ­الملی است یا نیست. آزمون­های TOEFL و آزمون­های IELTS دو آزمون بین ­المللی با سابقه ­ی طولانی هستند. یعنی سال‌ها پیش این آزمون­ها بودند، درست شدند و تکامل پیدا کردند، نه این­که ثابت مانده باشند و امروز این دو آزمون، جزو آزمون­های اصلی هستند.

اما بُعد دیگری از سؤال شما به این برمی ­گردد که کدام کشور، کدام دانشگاه و چه رشته و مقطع تحصیلی را انتخاب می­کنید. خود دانشگاه­ها به ما می­ گویند که چه آزمونی و چه نمره­ای. یعنی اصلاً شما سلیقه‌ای آزمون را انتخاب نمی­کنید. دانشگاه آزمون را به شما می­دهد و می­گوید آزمون Academic IELTS نمره 6.5، مثلاً آزمون TOEFL نمره 70، 80، 120، سقف نمره آزمون است.

6.5 از چند؟

از 9.

حدوداً باید 70% نمره را بتوانیم اخذ بکنیم. چه چیزهایی را باید انجام بدهیم؟ اصلاً روش برگزاری آزمون IELTS چگونه است؟

آزمون IELTS دو بخش دارد. یک بخش writting یا نوشتاری، یک بخش oral یا شفاهی. 2.5 ساعت آزمون نوشتاری طول می ­کشد، مثلاً امروز در یک ساعت و تایم مشخصیT ده دقیقه تا یک ربع آزمون oral طول می­کشه که معمولاً فردای آزمون نوشتاری برگزار می­شود. این ساختار خود آزمون است.

یعنی متنی را به من می­دهند تا بخوانم؟ نوشتاری چطور است؟ یا یک متن درباره موضوعی باید بنویسی؟

آزمون written از سه بخش تشکیل شده، سه مهارت را در بر می­گیرد. از listening شروع می­شود، 40 سؤال listening دارد. 40 سؤال listening در 4 بخش قرار داده شده که به آن section یا part می­گویند. یعنی هر section یا part، 10 سؤال دارد. 4 section یا part داریم که می­شود 40 سؤال listening.

بعد وارد مهارت reading می­شود. مهارت reading هم 40 سؤال دارد، در قالب 3 متن  یا passage به ما داده می­شود. هر passage 13 سؤال دارد، به‌استثنای یک passage که 14 سؤال دارد و در مجموع 40 سؤال هم اینجا داریم.

آزمون آیلتس در بخش writing چگونه است؟

در بخش writing که مهارت بعدی است، دو سؤال از ما پرسیده می­شود؛ یک سؤال مثلاً در مورد موضوع report یا گزارش­ نویسی است، اگر که شما در حال دادن آزمون academic باشید، و یا نامه ­نویسی است اگر در حال دادن آزمون general باشید. سؤال دوم بخش نوشتاری در رابطه‌ با موضوع Task 2 است. Task 2 یک سؤال Controversial، یک سؤال بحث‌برانگیز در قالب­های مختلف، ممکن است که problem solving (حل مسئله) باشد، نکات مثبت و منفی ­اش، ممکن است که نظرخواهی باشد، اصلاً opinion نظر ما را بخواهد، بگوید که view شما در مورد فلان مطلب چیست.

اینجا سؤالی در این زمینه به شما داده می­شود و شما باید سؤال را پاسخ بدهید. برای Task 1، صد و پنجاخ کلمه می ­نویسید و 20 دقیقه تقریباً فرصت دارید. برای Task 2، دویست و پنجاه کلمه می­نویسید و 40 دقیقه فرصت دارید. مجموعاً writing یک ساعت طول می­کشد و نمره Task 2 دوبرابر نمرهTask 1  می­باشد.

آزمون آیلتس به صورت حضوری و کتبی است یا آنلاین هم برگزار می گردد؟

ببینید آزمون IELTS خارج‌ از موضوع نوعش که عرض کردم، دو فرمت دارد؛ این که شما به‌صورت اینترنتی یا کامپیوتری امتحان بدهید که جدیداً آزمون IELTS به این شکل در حال برگزاری است، طبیعتاً باید تایپ کنید و اگر فرمت سنتی یا Traditional رو آزمون بدهید، آن جا به شما قلم و کاغذ به شما داده می­شود و به این صورت با دست خط خودتان می­نویسید.

روز دوم آزمون آیلتس چطور ادامه پیدا می­کند؟

روز دوم آزمون oral است، آزمون Speaking هست که سه بخش دارد، مجموعاً 10 تا 15 دقیقه طول می­کشد. از یک سری سؤالات عمومی، سؤالات اسم و فامیل و علاقه‌مندی­ها، تحصیلات شروع می­شود و وارد یک سری سؤالات توضیحی­تر می­شود. بعد از آن پارت دوم شروع می­شود که یک cue card به ما می­دهند که روی آن سؤالی نوشته شده، یک دقیقه فکر می ­کنیم، دو دقیقه به سؤال جواب می­دهیم و بخش سوم هم سؤالات توضیحی از ما پرسیده می­شود. مقداری سؤال information question­ها هستند، باید اطلاعات بیشتری بدهیم و توصیف بیشتری بکنیم.

هرکدام از بخش­های آزمون آیلتس چند نمره دارد؟ میان­یابی می­شود؟ یعنی میانگین همه موارد جمع می­شود یا امتیاز بخشی بیشتر یا کمتر است؟

ما برای هر مهارت نمره می­گیریم. به‌عنوان‌مثال یک لاین می­گیریم. 4 تا لاین خواهیم داشت، 4 تا مهارت listening، Reading، writing و speaking. میانگین این نمرات می‌شود نمره overall ما که می­شود 5.5 نمره متوسط نمرات آن 4 مهارت است.

کسی که 6.5 می­خواهد بگیرد، چهار عدد جمع می­شود و بعد میانگین گرفته می­شود.

بله. یعنی وقتی به کسی می­گویند شما با نمره 6.5 IELTS بیا، مثلاً دانشگاه یا سفارت به او می­گوید با فلان نمره بیا، آن جا منظور نمره overall هست. الان عملاً هرکسی بخواهد چه استارت مهاجرت، چه استارت تحصیل را بزند، اولین چیزی که هر دانشگاه یا هر سفارتی از او خواهد خواست، نمره IELTS است.

اگر کسی می خواهد شانسش را برای مهاجرت امتحان بکند یا به دانشگاهی بخواهد درخواست دهد، حتماً باید اول IELTS داشته باشد؟

طبیعتاً. بگذارید از این زاویه جواب بدهیم. برای آنهایی که انگلیسی‌زبان نیستند، نیاز به ارائه نمره وجود دارد. یک سری شرایط هم اینجا وجود دارد توجه کنید، مثلاً اگر کسی سه سال یا بیشتر در یک کشور انگلیسی‌زبان، درس‌خوانده باشد و ساکن شده باشد و بخواهد مجدد برای مدرک بالاتری مثل PHD اقدام بکند؛ مثلاً تصور کنید Masters رو تمام کرده و می‌خواهد وارد PHD شود، اینجا باتوجه‌به سه سال اقامت قبلی و یک‌بار دادن آزمون IELTS قبلی، با وجود این که آزمون IELTS بعد از دو سال، expire شده و از درجه اعتبار ساقط هست، معمولاً به او دوباره گفته نمی­شود که مجدداً مدرک IELTS بگیرد. عرض کردم معمولاً، شرایط آن فرد مهم است، یک سری مصاحبه­ هایی دارد که مهم است. اما به‌طورکلی جواب شما بله هست. برای کسانی که زبان اصلی­شان، زبان مادری­شان، انگلیسی نیست، ما نیاز داریم یک مدرک زبان مثل آیلتس

آقای دکتر در مجموعه و وب‌سایت شما englishforuni، دوره ­های یک‌ماهه فشرده برگزار می­کنیم برای کسانی که زمان ندارند.

سؤالی که در ذهن من و شاید خیلی از مخاطبان هم باشد این است که آیا واقعاً امکان­پذیر است که آدم در یک ماه زبان یاد بگیرد؟

ببینید وقتی شما عبارت امکان­پذیر را بیان می­کنید، امکان­پذیر نسبت به چه چیزی؟ اگر منظور و برداشت شما این است که از نقطه صفر و basic قرار است ماکسی را به نقطه 6.5  IELTS برسانیم، جواب منفی است، نخیر امکان­پذیر نیست. اما برای کسی که سطح intermediate، free intermediate هست، b1 زبان را دارد، این جا جواب بله هست. دلیل هم وجود دارد، چرا؟ چون یک سازگاری وجود دارد، رفرنس را هم بدهم بر اساس آماری که British council به ما می­دهد؛ شما باید حداقل زمانی را اختصاص داده باشید که به یک سطحی مثل سطح b1 برسید. ما داریم در مورد کسی که سطحی از زبان دارد، صحبت می­کنیم.

یعنی کسی که صفر باشد، 10 درصد، 20 درصد زبان را به یاد داشته باشد، کسی که کلمه فقط بلد باشد؟

ایشان باید دوره ­های عمومی رو بگذراند، به سطح b1 زبان برسد، بعد از آنجا وارد آزمون IELTS شود، مثلاً وارد فرایند یک‌ماهه شود. چون دوره طولانی‌مدت هم داریم، یک‌ساله هم داریم، یک‌ماهه هم داریم برای کسی که محدودیت زمان دارد، می‌خواهد از زمان خودش استفاده مفیدتری ببرد. این جا در دوره یک‌ماهه هم میزان ساعات مشخص است؛ 240 ساعت آموزش دارد برای چهار skill، یعنی 60 ساعت برای هر skill.

یعنی اگر من یک آزمون دادم و 6 شدم، دوباره آموزش ادامه پیدا می­کند؟

در این نقطه مشخص می­شود که احیاناً کدام بخش زبان آموزی شما مشکل دارد. من اینکه این مسئله را هم عرض کنم شما در طول دوره آزمون­های ماک می­دهید که توسط سیستم ما از شما گرفته می­ شود و ما دقیقاً متوجه هستیم بر اساس نمودار رشدی که ترسیم کردیم، شما در کجای نمودار قرار دارید؛ بنابراین زمانی که به آن سطح لازم رسیدید هم به شما توصیه می­کنیم که آزمون را ثبت‌نام کنید، این یک نکته.

نکته دوم وقتی که شما آزمون را ثبت‌نام کردید، به هر دلیلی به آن سقف نمره هدف نرسیدید، مثلاً به نمره 6.5 نرسیدید، (کورس تکمیلی هم وجود دارد برای نمره 7) شما را رها نمی­کنیم. با همان هزینه­ای که قبل پرداخت کرده، باتوجه‌به skill که در آن نمره کم آوردید و باعث شده که شما به آن نمره 6.5 نرسید، برای شما دوره و کورسی تدارک دیده می­شود و در ادامه همراه شما هستیم که شما به نمره هدفتان برسید.

تا چند مرتبه؟ مثلاً من 10 مرتبه هم در آزمون آیلتس رد بشوم، شما هم­چنان همراهی می­کنید؟

تا هرچند مرتبه. یعنی ارزش ما، رسالت ما، در واقع جزو ساختارهای ارزشی ما این است که شما را به موفقیت برسانیم و در موفقیت شما شریک باشیم. ما گفتیم که موفقیت­تان را با هم جشن بگیریم.

چرا تصمیم گرفتید که در دبی فعالیت کنید؟ چون می­دانم اینجا دفتر هم دارید، شرکت­تان هم در دبی است، چرا تصمیم گرفتید که اصلاً این دوره ­ها را در دبی برگزار کنید؟ چه ارزش­هایی اینجا وجود دارد با توجه این که هزینه ­های بیشتری هم نسبت به ایران دارد؟

سؤال خیلی خوبی است. نکته اول، دبی و آمدن به دبی، خودش یک فضای international هست. برای من که می­خواهم در آینده در یک دانشگاه بین­المللی به‌عنوان international students درس بخوانم، گام اول این است که وارد یک فضای خارجی شوم.

نکته دوم بحث­هایی است که در ادامه مهاجرت و تحصیل اتفاق می­افتد. به‌هرحال ما یک‌جاها و نقاطی، دپرس می­شویم و تحت‌تأثیر شرایط قرار می­گیریم، روانمان، ممکن است ما را اذیت کند، ممکن است که وقت­هایی تصمیم بگیریم که دیگر کورس تحصیلی­مان را ادامه ندهیم یا با وجود تمام مخارج یا تلاش­هایی که کردیم، اقامتمان را کنسل کنیم یا هر دلیل که وجود داشته باشد، اگر شما از قبل برای آن آماده باشید، نقشه ریخته باشید، آن جا هزینه ­های شما را کاهش خواهد داد. آمدن به دبی مثل یک نرمشی است که شما قبل از ورزش انجام می­دهید. شما را برای آن هدفتان آماده می­کند.

نکته سومی که وجود دارد، ما در این دوره از اساتید international استفاده می­کنیم، از اساتید native استفاده می­کنیم. می­خواهیم از دوستان انگلیسی و استرالیایی و امریکایی خودمان دعوت کنیم که به این دوره بیایند و در کنار ما، باتوجه‌به متدهای ما حضور داشته باشند.

یعنی مدرسین به‌غیراز شما، اساتیدی هستند که زبان اصلی­شان و مادری­شان انگلیسی است، اما تحت لایسنس و استانداردهای شما تدریس می­کنند.

بله دقیقاً. این جا شرایطی را داریم که می­توانیم از این اساتید بهره ببریم.

یعنی 240 ساعت دوره آموزش آمادگی آزمون آیلتس؟ عملاً چیزی به نام دوره تفریحی در آن نیست و کسی نباید تصور کند که 30 روز در دبی تفریح می کند

سؤال خیلی سفت و سختی بود. یعنی صفر و یک بود به‌اصطلاح دوستان رشته کامپیوتر ما. تفریح هم وجود دارد، در قالب یک سری پروژه­هایی تفریحاتی تعریف شده، تورهایی تعریف شده، ولی هدف و مسیر آن‌طور هم آموزشی است. آن‌طور هم توسط یک تور لیدری برگزار می­شود که انگلیسی صحبت می­کند، توضیحات انگلیسی می­دهد که سؤالات انگلیسی او را باید جواب بدهید؛ بنابراین هرآن­چه که در طی این تور آموزشی داریم، به زبان انگلیسی است.

یعنی مثلاً من نوعی که در این دوره شرکت می­کنم، باید خودم را برای 30 روز آموزش فشرده و مداوم و در معرض بودن زبان انگلیسی آماده بکنم. یعنی قرار است ذهن من با محیط و اتمسفر عوض شود که من آن تجربه خارج از کشور و غربت و زبان، همه را با هم دیگر داشته باشم.به عبارت خیلی ساده قرار است در این دوره زبان انگلیسی را زندگی کنیم. نه فقط آموزش ببینیم، یکی دو ساعت یا مثلاً دو جلسه در هفته. قرار است زبان انگلیسی را یک ماه زندگی کنیم.

برای مثال من اگر بخواهم پسر 17-18 ساله‌ام را بفرستم، نگرانی دارم که طی یک ماه در خارج از کشور، مؤسسه چه مسئولیتی دارد و چه می­شود؟ تعداد دانش ­آموزهای شما را هم شنیدم که بین 10 تا 16 نفر هستند، یعنی تعداد دانش­آموزهای تان هم کم است.

در بُعد موضوع مسئولیت که شما گفتید، مسئولیتی نه‌تنها برای یک شخص 17-18 ساله که فرمودید، ما این مسئولیت را در قبال بزرگسالان و دانشجویانی که در دوره شرکت خواهند کرد، هم داریم و قبل از این که ثبت‌نام تکمیل بشود، دوره به‌صورت کامل برایشان تشریح می­شود، مواردی که می­بایست رعایت کنند، نکاتی که وجود دارد، همان‌طور که خود شما اشاره کردید، ما نمی­آییم اینجا که فضای تفریحی داشته باشیم، نه. کسی که می­خواهد تفریح کند، باید یک طور دیگری، مثلاً یک تور سیاحتی، یک تور توریستی بگیرد نه تور آموزشی.

آن شخص که می­خواهد تور آموزشی بگیرد و هدفی برای نمره IELTS دارد، شرایط را می­داند. می­داند که باید تلاش استانداردی بکند، هر تلاشی به موفقیت نمی­رسد. تلاش او باید در مسیر باشد، باید آنالیز بشود، اشکالاتش برطرف شود تا به آن نقطه برسد. برای کیس شما این دوره در طول مسیر خودش، فیلم­برداری می­شود و یک سری دسترسی­هایی که به طور جزء، با مساعده و تشریح نفربه‌نفر، این موارد را برایشان باز می­کنند و سؤالاتشان را پاسخ می­دهند. در طول دوره والدین دسترسی دارند برای این که فرزند خودشان را ببیند و دقیقاً متوجه باشند که چه اتفاقی می­افتد.

امیدوارم صحبت های من با دکتر فرساد در خصوص معرفی آزمون آیلتس ر برای شما مفید بوده باشد. خیلی دوست نداشتم مطالب طولانی بشود. اگر شما هم در این این زمینه تجربه دارید خوشحال می شوم. تجربیات ارزشمند شما را هم با سایر فارسی زبانان به اشتراک بگذاریم. حتما از بقیه مطالب سایت سعید کاظمی هم بازدید کنید. پیشنهاد می کنم مصاحبه من با دکتر فرساد در خصوص یادگیری زبان انگلیسی را از کجا شروع کنیم را هم دیدن بفرمائید.