هزینه زندگی در عمان

هزینه های زندگی در عمان

برای تماشا ویدئو مصاحبه من با خانم بهار فارسی در خصوص هزینه های زندگی در عمان از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید

برای شنیدن پادکست مصاحبه من با خانم بهار فارسی در خصوص هزینه های زندگی در عمان از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

سلام به همه دوستان عزیز با دومین بخش از آشنایی با عمان در خدمت خانم فارسی هستیم، خیلی خوشحالم که با من؛ سعید کاظمی همراه هستید، در یوتیوب، اینستاگرام و سایت saeidkazemi.irT

امروز می‌خواهیم در مورد هزینه‌های زندگی در عمان صحبت بکنیم. خب در لایو اولی بیشتر در مورد تجربیات زندگی، آشنایی با عمان و کلاً اتمسفر و فضای عمان صحبت کردیم. خب پیشنهاد می‌کنم آن لایو را هم حتماً ببینید و خیلی خوشحال هستم که در خدمت شما هستم خانم فارسی بفرمایید لایو دوممان در مورد هزینه‌های زندگی در عمان می‌خواهیم صحبت بکنیم.

سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همة دوستانی که دارند این ویدئو را مشاهده می‌کنند. ان‌شاءالله که برنامه خوبی داشته باشیم و اطلاعات خوبی در اختیارشان قرار بدهیم.

خب بعد می‌رسیم به موضوع شیرین هزینه‌ها، ما بیشتر هزینه‌های زندگی در عمان برای خانواده و مجردی بگویید،

مثلاً اگر کسی تنها می‌آید یا یکی دو نفر یا زن و شوهر دو بخشش کنید هزینه‌ها را، برای یک خانواده سه و چهارنفره هزینه‌ها را صحبت کنید و من فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش هزینه اجاره است، بفرمایید هزینه خانه‌ها، خانه‌ها را اول معرفی کنید بعد هزینه خانه‌ها و انواع اجاره‌ها را بفرمایید.

در موردبحث اجارة خانه، خب منطقه‌های عمان خیلی متفاوت هست. هرچقدر که از مرکز شهر و از سطح دریا دورتر شود، آن لوکیشن و منطقه‌ای که هست، اجارة منزل پایین‌تر هست و مسلماً هرچقدر به مرکز شهر نزدیک‌تر باشد و به دریا نزدیک‌تر باشد، اجاره‌خانه‌ها هم بالاتر است. اگر بخواهیم که حالا کلاً به‌صورت جنرال بگوییم در مورد اجاره‌خانه، از صد و هشتاد ریال شروع می‌شود؛ یک منطقة ضعیف قابل‌قبول، چون ما منطقة ضعیف غیر قابل قبول هم داریم، منطقة ضعیف قابل قبول از صد و هشتاد ریال شروع می‌شود و مناطقی که مرکز شهر هستند، مثلاً از سیصد، دویست و هشتاد ریال، سیصد ریال شروع می‌شود، مناطقی هم مثل الموج و اینها که دیگر معرف همه هست، معمولاً چهارصد، پانصد ریال هست.

خب این هزینه ها را برای آپارتمان در عمان می‌فرمایید یا خانه ویلایی؟

اینها برای آپارتمان هست، خانه‌های ویلایی بیشتر هم هست، ممکن است تا هزار ریال هم باشد.

یعنی چقدر می‌شود امروز؟ مثلاً هزار ریال عمان چقدر می‌شود به پول ایران؟

الان که داریم صحبت می‌کنیم، هر ریال صد و سی و شش هزار تومان باید باشد.

یعنی یک چیزی حدود سه هزار و هشتصد دلار می‌شود؟

صد و سی و شش میلیون تقریباً می‌شود.

صد و سی و شش میلیون تومان اجاره می‌شود، یک‌خانه ویلایی خوب.

بله کنار دریا و این داستان‌ها می‌شود و محلة ضعیف و قابل‌قبول، دویست ریال، بله، صد و هشتاد تا دویست ریال، ولی خب مثلاً ما صد و بیست ریال هم داریم، ولی دیگر قابل‌سکونت نیست.

دویست ریال تقریباً چقدر می‌شود؟ یعنی دویست و هفت، بیست و هفت، هشت میلیون تومان به پول ایران می‌شود.

بله، معمولاً متراژهای خانه‌های اینجا هم‌بالاست. یعنی بالای هفتاد هشتاد نود متر به بالا هست، اصلاً سوئیت و اینها بیشتر برای کسانی که برای مسافرت تشریف می‌آورند؛ ولی معمولاً کسانی که برای اجارة ملک می‌آیند، خانه‌ها متراژ بالا هست. خودشان هم اصلاً متراژ پایین زندگی نمی‌کنند. معمولاً سه خواب، چهار خواب.

پس یک خانواده حداقل هزینه‌ای که بخواهد در نظر بگیرد، گفتید که یک محلة ضعیف قابل‌قبول دویست، در مسقط را می‌فرمایید؟ شهرهای دیگرش فکر کنم قیمتش باید مناسب‌تر باشد؟ یا نه؟ تغییر نمی‌کند؟

آنجاها را اطلاع ندارم، بعد مسقط استان هست، یعنی شامل شهرهای مختلف می‌شود.

جمعیت خود مسقط چقدر است؟ یادمان رفت بپرسیم.

حدود یک میلیون و پانصد، ششصد نفر

یعنی سی درصد، چهل درصد جمعیت در مسقط هست؟

بله چون پایتخت هست. بعد خانه‌ها هم معمولاً فرنی‌اش نیست. اگر فرنی‌اش هم باشد، خیلی فرنیشش ضعیف است. یعنی دوستانی که اگر خواستند تشریف بیاورند، توصیه می‌شود که اصلاً فرنی‌اش تهیه نکنند، آن تصوری که ما در ترکیه داشتیم، مثلاً فرنی‌اش در عمارات خانه فرنی‌اش باشد، تجهیزات هست، یا در اروپا هم همین‌طور، اینجا خانه‌های فرنی‌اش، اسم فرنی‌اش نمی‌شود روی آن گذاشت، ولی خب یک هزینه‌ای را اضافه‌تر می‌گیرند، بابت آن چند تا وسیله‌ای که داخلش هست، ولی خب توصیه نمی‌شود اصلاً.

خب شارژ ساختمان‌ها چگونه است؟

شارژ ساختمان با مالک هست.

اگر فضای سبز و امکانات و استخر و اینها هم داشته باشد، مالک باید هزینه شارژش را بدهد؟

بله، و حتی نظافتی که در داخل ساختمان هست. با همان مالک هست. یعنی با همان شارژی که از شما اخذ می‌شود.

حالا نمی‌دانم چطوری، حالا اخذ می‌شود یا نمی‌شود، ولی معمولاً خود مالک پرداخت می‌کند و اجاره‌ها هم معمولاً مالکین یک ماه یا دو ماه فری می‌دهند، آنهایی که مالک‌های خوبی باشند، یعنی یک ماه تا دو ماهش رایگان است.

یعنی شما وقتی وارد یک ساختمان می‌شوید، یک ماه تا دو ماه رایگان است؟

بله، مثلاً ما یک منزلی که اجاره کردیم، مالک به ما یک ماه اجارة رایگان داده است.

خب ترکیه که یکسال جلوتر می‌گرفتند. امارات شش ماه را حداقل جلوتر می‌گرفتند.

نه اینجا هم همین‌طور هست، یا کش هست، یا چک هست که باید دوازده ماه پرداخت شود، ولی مثلاً معمولاً مالکین می‌آیند یک ماه تا دو ماه را تقریباً آفر می‌دهند به آن شخص تا اینکه بتواند از نظر مالی یک مقداری خودش را جمع‌بندی بکند و کارش را راه بیندازد. خوبی‌ای هم که دارد این است که اینجا اجاره‌خانه‌ها اصلاً افزایش پیدا نمی‌کند. حداقل تا سه سال قانون هست که هیچ‌کسی حق ندارد که اجاره‌بها را افزایش بدهد، ولی مثلاً در ترکیه هم این قانون را داریم، ولی متأسفانه من یکی از دوستانم بود می‌گفت که ما در منطقه‌ای هستیم که گفته دو هزار لیر، ولی امسال گفته دوازده هزار لیر و هیچ قانونی هم نیست که جلوگیری کند از این.

ولی اینجا دیگر این‌طوری نیست و هیچ‌کس حق ندارد در طول سه سال افزایش اجاره‌بها داشته باشد، و کلاً اجاره‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، چون اینجا تورمی وجود ندارد. حتی مثلاً آن شخص می‌تواند با مالک صحبت کند برای سال آینده بگوید که مثلاً ما مستأجرهای خوبی هستیم، یک مقداری اجاره‌بها را کمتر کن و این کار را انجام می‌دهند، خیلی روتین هست، یعنی یک چیز عجیب‌وغریبی نیست اینجا اصلاً.

دقیقاً  من امروز با دوستی صحبت می‌کردم در شهر یالووا زندگی می‎کرد نزدیک اصفهان، خانه اجاره کرده بود، برای مسافرت می‌رفت، من دو هزار و دویست سیصد لیر با شارژش  نزدیک سه هزار لیر اینها هزینه می‌کرد، خب مجتمع با امکانات خوبی بود. امروز می‌گفت: صاحب‌خانه نه هزار لیر کرده. گفت: مجبور شدم یکی دو ماه نگه داشتم، بعد دیدم صرف اقتصادی ندارد، یعنی چون خانوادگی می‌رفتند مسافرت می‌گفت دیگر اصلاً برای منصرف اقتصادی ندارد، کلاً هم تورم ترکیه در این دو سه سال هر سال هشتاد درصد، نود درصد تورم داشته است.

خب، لوازم منزل را بفرمایید هزینه‌اش چقدر می‌شود؟ از قبیل دست‌دوم و نو؟

ببینید دست‌دوم من ندیدم اینجا خیلی باشد. چون اکثر عمانی‌ها خیلی به وسایل نو علاقه دارند و کلاً وسایل دست‌دوم را نمی‌فروشند، یعنی می‌گذارند در خیابان باشد. جزء وسایلی که ببرند. اصلاً آن‌طور نیست که بخواهند وسایل کهنه بفروشند. حتی در مورد خودروهایشان هم همین‌طور است. وقتی یک خودرویی کهنه می‌شود یا از سال ساختش می‌گذرد، دنبال فروشش نیستند. چون حیاط‌های خیلی بزرگی دارند، خودرو را کنار می‌گذارند؛ یک خودروی دیگر می‌خرند. اصلاً به فروش دست‌دوم خیلی علاقه‌ای ندارند. نو را خیلی راحت‌تر و ارزان‌تر می‌توانند تهیه بکنند، یعنی هیچ دغدغه‌ای برایشان نیست.

جالب است یک اینفلوئنسر آلمانی شاید یک ماه پیش در اینستاگرام یک ماشینی را در یک پارکینگی نشان داد، گفت این بندة خدا شش سال پیش ماشین را گرفته، کسی نیامده دنبالش. بعد از نزدیک که نشان داد معلوم شد که ماشین کلاً پوسیده بود، یعنی دیگر هیچ‌چیز رطوبت برایش نگذاشته بود. یعنی هرجایش دست می‌زد می‌رفت داخل.

درست است. ولی این خانه‌ها من فرض می‌کنم فردی دویست ریال داشته باشد، با دویست ریال که تقریباً یک حقوق خیلی معمولی کارگری هست در عمان، یک حقوق سطح پایین هست، می‌شود یخچال، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، کتری‌برقی، دوتکه فرش شش‌متری و یک سری وسایل سادة آشپزخانه مثل بشقاب، چنگال و اینها را تهیه کرد.

یعنی با حقوق دویست ریالی یک کارگر می‌توان وسایل اولیة زندگی را برای خودش در عمان تهیه کند.

بله، حالا نه اینکه برند باشد، چون اینجا هم برند قیمت‌هایش بالا هست، چون اینجا اکثر قیمت برندها بالا هست، ولی اگر برند نباشد، مثلاً فروشگاه لؤلؤ این وسایل را ارائه می‌دهد، خیلی هم ارزان‌قیمت هستند، خود لؤلؤ در عمان برند هست، حتی در وسایل الکتریکی، خیلی راحت می‌توانند اینها را تهیه بکنند، با قیمت خیلی ارزان و با نصف یک حقوق عالی که می‌شود دویست ریال، می‌شود این وسایل خانه را راحت تهیه کرد.

یک چیزی حدود سی میلیون می‌شود این وسایل را به‌خوبی تهیه کرد؟

بله دقیقاً و یک سری وسایل خورده‌ریزه‌ای که در آشپزخانه‌ها استفاده می‌شود، مثلاً ظرف‌وظروف و …

چون در ترکیه هم یادم هست یک شرکت وستل، یک پکیج می‌خریدی، همة وسایل خانه را مثلاً یخچال و ماشین لباسشویی و ظرف‌شویی و … خیلی قیمت خوبی می‌داد، یعنی آن زمان من یادم هست با دوازده لیر، پانزده هزار لیر می‌شد خیلی وسایل خرید. یعنی همین‌الانش هم عددی نیست. سی چهل میلیون تومان در ایران وقتی قیمت یک یخچال هست، فکر نکنم یخچال معمولی دیگر الان به بیست میلیون تبلیغ می‌کند که یخچال، کف قیمت یخچال را ما داریم. بیست میلیون تومان.

پس‌روی لوازم خانه خیلی پرهزینه نیست. برعکس خود اجاره‌خانه که نسبتاً بالاست.

نه اصلاً پرهزینه نیست. در مورد آب و برق و گاز هم که جزء مواردی هست که مهم هست، برق معمولاً اینجا شارژی هست، یعنی یک دستگاهی هست که می‌توانند هر مبلغی که بخواهند شارژ بخرند، مثل دقیقاً بسته‌های اینترنتی که ما برای موبایل می‌خریم، این هم همین‌طور مثلاً پنج ریال، ده ریال، معمولاً بین ده تا پانزده ریال اگر بخواهند مصرف داشته باشند، پانزده ریال در ماه کفایت می‌کند.

ده، پانزده ریال آب و برق و گاز یا فقط برق؟

نه فقط برق.

آب چطور؟

آب معمولاً ده دوازده ریال، تقریباً هست.

شیر آب خوردنی است یا باید آب‌خوردن مجزا تهیه شود؟

خیر آب‌خوردن مجزا باید تهیه شود، چون آب شیر، آب‌خوردن نیست.

گازکشی است عمان؟

خیر کپسول گاز است.

اینترنت چقدر هزینه دارد؟

اینترنت بسته‌های مختلف دارد از شش ریال دارد تا بیست و چهار ریال، سی ریال، بستگی دارد.

نرمالش، بیست ریال است؟

من مثلاً بستة شش ریالی را می‌گویم که از همه کمتر هست و خیلی هم اینجا بیشتر تهیه می‌کنند، معمولاً چهار پنج گیگ اینترنت دارد و فکر می‌کنم صد دقیقه هم مکالمه دارد و صد دقیقه هم مکالمه اینترنشنال دارد، بعضی از بسته‌ها هم هستند که فری کانورسیشن هستند، یعنی هرچقدر که بخواهید می‌توانید صحبت کنید. آنهایی که بیست و چهار ریال هستند، فری کانورسیشن هستند، هرچقدر که بخواهند می‌توانند صحبت کنند.

حدوداً آّب و برق و گاز و اینترنت و اینها پنجاه ریال باید بشود دیگر؟

بله دقیقاً پنجاه ریال می‌شود.

پس دویست ریال هزینه‌های اجاره‌خانه حداقل، پنجاه ریال هم متوسط هزینه آب و برق و گاز و می‌شود.

بله، دقیقاً

پس خانه‌های سوئیت دویست ریال است؟

سوئیت که اصلاً اینجا نیست، حتی آنهایی که یک خواب هستند، مثلاً در ایران می‌گویند یک خواب، یک خواب با یک خواب مَستِر دارد. چون معمولاً خانه‌هایی که در عمان هست، سالن ندارند مثل ایران. یعنی یک اتاق بزرگ‌تر حساب می‌شود، یک مَستِر حساب می‌شود. یک همچنین حالتی، دوخوابه حساب می‌شوند. آشپزخانه‌ها هم همه کلوز هست، یعنی بسته است، اوپن ندارند اینجا.

به‌خاطر فرهنگ خودشان است؟

بله، دقیقاً

خب هزینه‌های مدرسه، را هم بگویید. هزینه مدرسه بچه‌ها چگونه است؟ دولتی دارد؟ خصوصی باید بروند بچه‌های ایرانی، افغانستانی‌ها؟

برای افغانی‌ها اینجا ویزا صادر نمی‌کنند. مگر خب شرایط خاص باشد. به دلیل قوانین خودشان، یا بحث‌های سیاسی که دارند، برای مدارس آنها خیلی اطلاعی ندارم، فقط می‌دانم مدارس بین‌المللی خیلی زیاد هست، و مدارس مختص یک کشور خاص، مثلاً هندی‌ها یک مدرسه جدا دارند، ایتالیایی‌ها یک مدرسه جدا دارند، بنگالی‌ها یک مدرسه جدا دارند، اگر بخواهند، برای ایران و سفارت ایران هم یک مدرسه جدا دارد تا جایی که من می‌دانم، مشکلات مدارس را ندارند اینجا.

من در شهر پونای هند خیلی سال پیش با یک دوست عمانی، در یک پانسیونی بودیم تا یک مدتی. ایشان می‌گفت مدارس ما را کانادا مدیریت می‌کند، یعنی زبان انگلیسی هست مدارسمان و مدیریت آموزش‌وپرورش، خودش معلم بود، می‌گفت: کلاً سیستم آموزشی‌مان را از کانادا گرفتیم و زبان انگلیسی‌زبان اصلی مدارسمان هست. این چیزی هست که در خاطرم هست. خودش معلم بود، آمده بود یک بورسیة تحصیلی در هند بخواند. از طریق دولت عمان.

مدارسشان کیفیت خیلی بالایی دارد و زبان انگلیسی هم خیلی برایشان اهمیت دارد و در کنار آن هم که شما می‌فرمایید که حالا سنتی هستند، خیلی هم آموزش قرآن برایشان اهمیت دارد. یعنی هم بحث‌های بین‌المللی را دارند، یعنی تعادل همیشه حفظ می‌شود بینشان و خیلی هم تعالیم دینی برایشان مهم است. یعنی آموزگارهایی که تعالیم دینی اینجا تدریس می‌کنند خیلی حقوق بالاتری دارند. نسبت به ورزش یا ریاضی یا فیزیک، خیلی اهمیت می‌دهند به این موضوع.

حقوق یک معلم چقدر است؟ حقوق یک معلم عمانی یا یک معلم خارجی که در عمان تدریس می‌کند؟

حدوداً کلاً بحث عمانی و خارجی‌ها خیلی متفاوت است، خارجی‌ها معمولاً حقوق پایین‌تری می‌گیرند. در هر صنفی که باشد، ولی عمانی‌ها حقوقی‌هایشان از هزار و دویست، سیصد ریال به بالاست. یعنی شخصی که در بانک مشغول به کار هست، یک کارمند ساده مثلاً هزار و دویست، سیصد ریال به بالا حقوق می‌گیرد. برای معلمین هم به همین شکل. ولی برای خارجی‌ها مثلاً معلم زبان انگلیسی اگر باشد، مثلاً نهایت چهارصد، یا پانصد ریال به او پرداخت می‌کنند. معلم زبان‌هایی را که بیشتر انتخاب می‌کنند، بیشتر برایشان مهم است که از استرالیا، کانادا و انگلیس باشند، یعنی نِیتیو آنجا باشند. تا مثلاً کشورهای دیگر. یعنی هندی‌ها که خیلی زبان انگلیسی‌شان خوب است، ولی نمی‌پذیرند، می‌گویند حتماً کسی که تدریس زبان انگلیسی را می‌پذیرد باید زبان انگلیسی‌اش نِیتیو باشد.

در لایوهای قبلی در مورد پزشکی و پرستاری هم صحبت کردیم که از طرف ایران خیلی طرف‌دار دارد. آنها حقوقشان چقدر است؟ پرستار حقوقش چقدر است؟

پرستار می‌شود گفت که یک سری مزایا دارند و یک سری حقوق، خب آن می‌تواند مزیت خوبی برایشان باشد، معمولاً چهارصد پانصد، ششصد ریال حقوقشان هست و مکان هم در اختیارشان قرار می‌دهند برای استراحتشان که معمولاً در همان لوکیشنی که همان کلینیک هست یا بیمارستان هست، یک ساختمانی را برایشان در نظر می‌گیرند که آنجا استراحت کنند. من یک عکسی را خدمتتان فرستادم که بیمارستان هست، دقیقاً هم‌جوارش یک خوابگاه پرستاران هست که آنهایی که آنجا کار می‌کنند، می‌توانند آنجا استراحت کنند. سعی می‌کنند در همان لوکیشن باشد.

یعنی امکانات اقامتی و خوردوخوراک هم به ایشان می‌دهند؟

بله برایشان ویزای کار صادر می‌کنند، پزشکان هم‌بستگی دارد، دو روش دارد: یا حقوق ثابت هست که به آن می‌گویند: پرکیس، یعنی به‌ازای هر نفر که معمولاً هزار ریال، هزار و دویست ریال ثابت است و یک‌درصدی هم پرکیس به آنها تعلق می‌گیرد، حالا بستگی به تخصص و تجربه‌شان دارد.

یعنی با هزار و دویست ریال یک زندگی متوسط به بالا می‌شود داشت در عمان؟

هزار و دویست ریال خیلی عالی است.

خب خرید خانه را هم بفرمایید حالا، کسی که خواست خانه بخرد چه؟ چون فکر کنم خودتان هم در یک بخش شرکتی کار می‌کنید، حالا معرفی هم بفرمایید و در بخش املاک قیمت خرید ملک را هم بفرمایید.

پروژه‌هایی که اینجا هست، بخشی از آن ساخته شده است، و نقدی یا کش هست، بعضی از آنها هم که اقساط است، ولی معمولاً از خیلی ارزان‌تر بخواهیم شروع کنیم، از شصت، هفتاد هزار ریال به بالا شروع می‌شود. ولی خب شرایط خوبی دارند، مثلاً یک پروژه‌ای هست بنام خلیج مسقط که ده درصدش را اول پرداخت می‌کنند، بقیه‌اش اقساط سه‌ساله هست، و اقامت دائم هم به آنها تعلق می‌گیرد، پروژه‌هایی هم که هست، کریس اَوِن یو ما الان داریم، الموج هست که بیشتر ایرانی‌ها می‌شناسند، خلیج مسقط هست، چند تا پروژة دیگر هم هست که اینها مختص خارجی‌ها هست، فقط خارجی‌ها می‌توانند از آن خرید داشته باشند.

قیمت‌هایش چطور است؟

عرض کردم، از هفتاد هزار، هشتاد هزار ریال به بالا شروع می‌شود، بستگی به لوکیشنش دارد و معمولاً هم برای مواردی که اقساطی هست، سودی تعلق نمی‌گیرد، یا سود خیلی کم تعلق می‌گیرد، معمولاً ده بیست درصد اول پرداخت می‌شود و بقیه‌اش هم سه تا پنج‌ساله هست.

یعنی خارجی‌ها همه جای عمان نمی‌توانند ملک بخرند، حتماً در شهرک‌ها و یک محیط‌های مشخصی می‌توانند بخرند؟

بله دقیقاً همین‌طور است. الان که این‌طور هست، شاید بعداً قانونشان تغییر پیدا کند. چون قوانین در عمان مرتب عوض می‌شود چون می‌خواهند با امارات رقابت کنند. رقیب خودشان را امارات می‌دانند. مرتب قانون‌ها را عوض می‌کنند، مثلاً ما در یک هفته می‌بینیم که یک اتفاقی می‌افتد، یک قانونی را متوجه می‌شویم، تا بیاییم از آن سر در بیاوریم و بدانیم چی به چی هست، هفتة بعد قانون عوض می‌شود. خیلی قوانینش دستخوش تغییرات است.

یک مقداری شیخ‌ها به همدیگر چشم‌وهم‌چشمی هم دارند، چشم‌وهم‌چشمی و باشگاه خریدن و از این کارها زیاد می‌کنند، به همدیگر روکم‌کنی زیاد دارند. هنوز یک سری قوانین قبیله‌ای و شیخی در آنها هست.

بله دقیقاً همین‌طور هست.

خودرو چطور؟ از چه قیمت تا چه قیمت می‌شود خرید؟

آنها اگر ضعیف قابل‌قبول اگر باشد، از هزار و سیصد، چهارصد ریال به بالا هست که دست‌دوم حساب می‎شوند، ولی آنهایی که مثلاً نو هستند، از چهارهزار، پنج هزار، برند تویوتا مثلاً از هفت هزار شروع می‌شود، ولی خود عمانی‌ها برای خرید خودرو هیچ مشکلی ندارند. چون هم اقساط به آنها تعلق می‌گیرد، هم اینکه درآمدهایشان آن‌قدر خوب هست که بتوانند آن مبلغ را تهیه کنند. کلاً من در عمان می‌بینم، اطراف، فروشگاه‌ها را که می‌بینم، واقعاً افرادی را نمی‌بینم که بی‌بضاعت باشند، یا فقیر باشند، من تابه‌حال برخورد نداشتم. یعنی همه تمکن مالی‌شان خیلی خوب است. یعنی ماشین‌های آخرین‌مدل، بهترین خانه‌ها، بهترین گوشی‌های موبایل، بهترین لباس‌ها، حتی می‌دانید که خلیجی‌ها خیلی به عطر و ادوکلن و اینها و حتی عطر عربی دارند، همه‌شان عطرهای خیلی گران‌قیمت استفاده می‌کنند، یک مورد خیلی جالبی هم که برای دوستان خیلی جالب می‌تواند باشد این هست که پلاک خودروی روند از خود قیمت خودرو ارزشش اینجا بالاتر است.

اصلاً مزایده‌های وحشتناکی در دبی می‌گذارند، برای پلاک خودروی روند.

بله درست است، این بحث‌ها هم من تابه‌حال ندیدم کسی فقیر باشد در خیابان، یا اینکه پول نداشته باشد، تابه‌حال برخورد نداشتم.

خب بنزین چند است؟ هزینه‌های بنزین؟ به تومان ایران بگویید معادلش را.

دقیق نمی‌دانم. چون من خودم بنزین نمی‌زنم، بیشتر خانواده هستند، همسرم هستند، دقیق نمی‌دانم، اطلاعات ندارم. بخواهید می‌پرسم، ولی اطلاعات ندارم.

سیستم حمل‌ونقل عمومی چطور است؟

خوب نیست، یعنی مترو که اصلاً نیست مثل امارات، ولی خب تاکسی استفاده می‌شود، تاکسی اینترنتی جدیداً آمده. اپلیکیشن‌ها خیلی ضعیف است. حتی من توصیه می‌کنم دوستانی که می‌خواهند استارت‌آپ راه‌اندازی بکنند در عمان، خیلی خوب جواب می‌دهد، بحث‌های آی‌تی‌شان ضعیف است هنوز. با اینکه خرج می‌کنند، هزینه می‌کنند، سرمایه‌گذار جذب می‌کنند، بحث استارت‌آپشان خیلی ضعیف است، بحث‌های حمل و نقلشان هم خوب هست، یعنی اتوبوس خیلی کم هست، بیشتر تاکسی استفاده می‌کنند آنهایی که توریست هستند، خودشان هم که سه چهارتا ماشین را دیگر حداقل دارند.

یک تاکسی نرمال چقدر است هزینه‌اش؟

هفت ریال می‌شود.

یعنی هفت تا صد و سی هزار تومان. یعنی یک میلیون تومان. دیشب دوستانی در یک گروه تلگرامی در دوبی یکی نوشته بود این کالا را یکی برای من برود قیمت بگیرد، ولی دوستی به او پیام داده بود: برادر می‌خواهی قیمت بگیری، می‌دانی یک تاکسی رفت‌وبرگشت یک و خورده‌ای باید پول بدهد به‌خاطر شما؟ من می‌گویم بعضی‌ها مرز واقعیت و خیال را نمی‌دانند. می‌گوید برو این کالا را برای من قیمت بگیرد و برای من بیاور. خب دبی بروی، تاکسی بگیری، سوار شوی و برگردی صد درهم، راحت، خب این می‌شود سیصد، چهارصد درهم، زمانش هم که بماند. ولی خب در دبی و امارات سیستم حمل‌ونقل خیلی بهتر است.

بله دقیقاً، خب آنجا هم مسیرها خیلی به هم دور هست. خیلی مسافت طولانی هست. از یک لوکیشن به لوکیشن دیگر، چون شهر به شهر است به‌خاطر همین خیلی مساحت‌ها طولانی است.

ولی دارد سیستم اتوبوس و حمل‌ونقل عمومی؟

بله خیلی کم است، من خیلی کم دیدم. ولی بیشتر تاکسی‌ها هستند که کار می‌کنند. در داخل فروشگاه‌ها یک دستگاه‌هایی دارند که اگر یک نفر گوشی موبایل همراهش نبود یا مثلاً شارژ موبایلش تمام شد، از آن دستگاه استفاده می‌کند برای اینکه بتواند تاکسی اینترنتی بگیرد.

اصلاً اپلیکیشنی مثل اسنپ فود و غذا بیاورند آنی فود و اینها ندارند؟

یکی دو تا دارند، ولی خیلی خب ضعیف است. هنوز خیلی جا نیفتاده است. تمام فروشگاه‌هایشان فروشگاه آنلاین دارد، مثلاً همین لؤلؤ که در امارات هم شعبه دارد، تمام فروش آنلاین دارند، ولی خب عمانی‌ها بیشتر هنوز دوست دارند بروند جنس را ببینند، برآورد بکنند ببینند واقعی هست، نیست، چطوری است. استقبال می‌شود، ولی خب خیلی کم است. ولی دوست دارند که این اتفاق بیافتد. به‌خاطر همین عرض کردم که استارت‌آپ‌ها خیلی خوب می‌توانند اینجا خیلی رشد بکنند، بحث‌های سوشال‌مدیا هم همین‌طور، بحث‌های تولید محتوا هم همین‌طور، بحث‌های عکاسی و فیلم‌برداری، ضعیف هستند، حتی یکی از دوستان می‌گفت: ما از ترک‌ها هم بهتریم، گفتم بله در خیلی از موارد، ایرانی‌ها هنرمندند دیگر، ترک‌ها هم فکر می‌کنند آنها خیلی در بحث‌های عکاسی و فیلم‌برداری تبحر دارند، ولی این‌طور نیست. به نظر من ایرانی‌ها خیلی بهتر هستند.

خب هزینه خوردوخوراک چگونه است؟ یک خانواده دونفره و یک خانواده با دو بچه، سه چهارنفره چطوری است هزینه‌هایشان؟

حدود مثلاً دویست ریال، این‌طورها.

یعنی دو نفر دویست ریال هزینه؟

مثلاً خانواده سه نفر دویست ریال هزینه دارند. ولی این هزینه‌هایی که گفتیم برای مجردها خیلی کمتر می‌شود، مثلاً ممکن است چند نفر یک‌خانه‌ای را اجاره بکنند، خب خیلی هزینه‌هایشان کمتر می‌شود. اکثر کارفرماها هم ناهار را معمولاً به عهده می‌گیرند. کسانی که ویزا می‌گیرند برایشان حساب می‌کند دیگر اگر حالا رزین داشته باشند، دیگر مشکل خودشان است.

محدودیتی ندارند که مثلاً چند نفر یک‌خانه را با هم مشترک بگیرند؟

خیر این‌طور نیست، الان اکثر هندی‌هایی که مقیم اینجا هستند، تعداد نفرات زیادی هستند که یک‌خانه را اجاره کردند، خیر مشکلی نیست.

هندی‌ها داستانشان با ما خیلی فرق دارد، آنها آدم‌های بسیار قانعی هستند. من بیست و چهارتا هندی را دیدم در یک اتاق در دبی، زندگی می‌کنند، دو شیفت دوازده تا می‌روند سرکار، دوازده تا و بالعکس، آنها داستانشان با ما ایرانی‌ها یک مقداری فرق می‌کند.

درست است دقیقاً همین‌طور است.

خب درمان و بیمه به چه شکلی است؟ آیا از بیمه می‌شود استفاده کرد؟ هزینه‌های پزشکی چطور است؟

برای خودشان چرا بیمه‌های دولتی هست، ولی خب برای خارجی‌ها بیمه‌های خصوصی باید استفاده کنند و چون کیفیت خیلی خوبی هم ندارد، پزشک‌هایشان مخصوصاً، تجهیزات را دارند، اما پزشکی ندارند که بتواند از این تجهیزات و تکنولوژی استفاده بکند. به‌خاطر همین از ایرانی‌ها استفاده می‌کنند، خیلی به‌صرفه نیست برای نیروهای خصوصی، ولی نیروهای دولتی را چرا از بیمه‌هایشان استفاده می‌کنند و همچنین اگر بیایند شیراز که خیلی هم برایشان مقرون‌به‌صرفه‌تر هم هست. مثلاً یک آقایی تعریف می‌کرد در یک فروشگاه، می‌گفت: من یک عمل چشم داشتم، حالا من تخصصش را نمی‌دانستم چه عملی بود دقیقاً. می‌گفت اگر من این عمل را اگر در عمان می‌خواستم انجام بدهم هزار و دویست ریال می‌شد. ولی در شیراز من دویست ریال انجام دادم. یعنی حساب‌کتاب‌هایی که خودش انجام داده بود. از کیفیت هم خیلی راضی بود و از هزینه هم خیلی راضی بود.

پول تفریح هم می‌شود دیگر ترکیبی هم می‌شود دیگر. بله در ایران خیلی هزینه‌ها مناسب است. حالا می‌آیند در بهترین هتل در شیراز یا مشهد با پنجاه دلار. با پانزده ریال عمانی یک شب با صبحانه می‌آیند هتل پنج‌ستاره، خیلی قیمت قابل‌قبولی هست، شما می‌دانید که با پانزده ریال یک هزینة نرمال زندگی است.

بعد بیایی هتل، صبحانه هم بخوری، تفریح هم بکنی، می‌شود بیست ریال، ده روز که بیایی مشهد یا شیراز می‌شود دویست ریال می‌خواهد هزینه بکند، عددی واقعاً نیست و این جای توریست سلامت خیلی جای کار دارد؛ هنوز هم کشور ما از نظر زیرساخت‌ها به نظر من هنوز مشکل داریم، توریست سلامتمان من می‌بینم با ایشان در مشهد ارتباطاتی دارم حالا در شیراز اطلاعاتی ندارم، خیلی آن فرایندهایش کامل نیست. سیستمش کامل نیست متأسفانه و این هم به نظر من خیلی جای کار دارد. آدم‌های حرفه‌ای اگر اهل این کار باشند، هم در عمان دفتر داشته باشند، هم به‌صورت رسمی در مشهد یا شیراز دفتر داشته باشند، یا حتی تهران، می‌تواند، خیلی جای کار دارد.

اینجا نمایشگاه سلامت هم برگزار می‌شود. حالا یکی از نقاط مثبتی که عمان خیلی دارد با سرعت پیش می‌رود اینکه اینجا نمایشگاه برگزار می‌شود. یعنی مثلاً به فاصلة خیلی کوتاه نمایشگاه برگزار می‌کنند. سعی می‌کنند که خارجی‌ها را بیاورند، مثلاً آشنا بکنند با سیستم خودشان و یکی هم از مواردی که هست، همین نمایشگاه توریست سلامت هست. چند تا شرکت هستند که دارند کار می‌کنند؛ ولی به نظر من باز هم جای کار دارد.

مسلّم است، به نظر من هم خیلی جای کار حرفه‌ای دارد. چون من یک مدتی برای یک مجموعه‌ای داشتم یک پروپوزالی تهیه می‌کردم، برای توریست افغانستان، می‌دیدم هندی‌ها چه خدمات جالبی به عزیزان افغانستانی می‌دهند که بتوانند رضایت حداکثری آنها را جلب بکنند.

خب زمانمان به پایان رسیده بخش هزینه‌ها را اگر دوستان سؤالی داشتند، در کامنت‌ها در یوتیوب، اینستاگرام برای من بزنند.

لایو دوم را با خانم فارسی اینجا به پایان می‌رسد، در لایو بعدی یک مقداری در مورد مشاغل ایرانی‌ها و ویزا و چگونه می‌توان وارد عمان بشوند و بیزینسشان را راه بیندازند و یکی دو تا لایو تلاش می‌کنیم در آن زمینه با هم صحبت بکنیم که اطلاعات جامع و کاملی باشد که هر کسی بخواهد تصمیم بگیرد چه مهاجرت بکند، چه سرمایه‌گذاری بکند در عمان، با اطلاعات کاملی برود. خب اگر موضوعی مانده است، شما آن موضوع را به اتمام برسانید و فعلاً برای لایو دوم کافی باشد.

نه مورد خاصی فعلاً به ذهنم نمی‌رسد حالا اگر موردی بود حتماً در لایوهای بعدی خدمتتان عرض می‌کنم.

پس به طور متوسط یک خانواده ایرانی با چند ریال عمانی می‌توانند یک زندگی متوسطی در عمان داشته باشند؟

بین چهارصد تا پانصد ریال، با اجاره منزل، خیلی لطف کردید، شب خوبی داشته باشید.

سایر مصاحبه های من با خانم فارسی را از طریق زیر لینک بازدید کنید.

همه چیز در مورد اجاره خانه در عمان

اقدامات اولیه در هنگام ورود به عمان در هنگام مهاجرت

معرفی کشور عمان با هدف مهاجرت

راههای ارتباطی با خانم بهار فارسی :

تماس واتس اپ : 00968-71000075 00968-98570065

کانال تلگرام https://t.me/luminousproperty

ایدی اینستاگرام Oman_opportunitie

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *