اجاره خانه در عمان

همه چیز در مورد اجاره خانه در عمان

برای تماشا ویدئو مصاحبه من با خانم بهار فارسی در خصوص همه چیز در مورد اجاره خانه در عمان در هنگام مهاجرت از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید

برای شنیدن پادکست مصاحبه من با خانم بهار فارسی در خصوص همه چیز در مورد اجاره خانه در عمان در هنگام مهاجرت از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

-با سلام خدمت همه عزیزان، در خدمت خانم فارسی هستیم. با چهارمین لایو در خصوص اجاره ملک در عمان، کلاٌ مسائل قولنامه آن، هر چیزی که به اجاره در کشور عمان، شهر مسقط مرتبط هست، صحبت خواهیم کرد. خانم فارسی خیلی ممنون که دعوت من را پذیرفتید. در خدمتتان هستم. بفرمایید.

-خب همان‌طور که من در مقدمه گفتم در این مصاحبه بیشتر سعی می­کنیم در مورد اجاره در عمان صحبت بکنیم.

خب در لایو دوم هم یک مقداری درباره اجاره صحبت کردیم. ولی امشب کلاً می­خواهیم تخصصی در مورد اجاره صحبت بکنیم. خب بفرمایید چند مدل خانه داریم و اجاره­هایشان چه تفاوتی با هم دارد؟ محلات… حالا شما بیشتر مسقط فکر می­کنم زندگی می­کنید و اطلاعات دارید.

بله

-کسی که می­خواهد بیاید، خانواده­اش را بفرستد یا خودش بیاید، هر جور که کامل راهنمایی کنید ممنون می­شوم. بفرمایید.

خب اینجا هم مثل ایران هست. املاکی که وجود دارد به دو قسمت تجاری و مسکونی تبدیل می­شود و املاکی هم متفاوت هستند. هم حالت آپارتمانی دارند، هم حالت ویلایی دارند معمولاً.

-خب اجاره ­ها در عمان از چند قیمت شروع می شود؟

اجاره ­ها معمولاً از 180 ریال شروع می­شود به بالا. بستگی به موقعیت و لوکیشن دارد که در کدام موقعیت واقع شده باشد. بعد بحث­های تجاری هم اگر بخواهیم تقریباً از 300 تا 280 ریال شروع می­شود که آن­ها سندهای تجاری دارند.

-280 تا 300 ریال

حالا دیگر بله از 280 تا 300

-اگر کسی بخواهد کارگاه یا سوله در عمان اجاره کند؟ اطلاع دارید قیمت­ها اجاره آنها را؟

اتفاقاً ما امروز یک جلسه­ای داشتیم با یکی از دوستان که آمده بودند برای سوله کارخانه محصولات کشاورزی گفتند به چه شکل هست. معمولاً از 300-1200 به بالا شروع می­شود برای سوله

-300-1200؟ بله حالا برق صنعتی داشته باشد، آب صنعتی، آب شرب صنعتی داشته باشد، قابل‌استفاده  بشود برای کارشان

– هزینه آب و برق و گاز و تلفن و این­ها روی ساختمان چه گونه است در عمان؟ این­ها را هم یک توضیح دهید. هزینه­ هایش روی اجاره، شارژ ساختمان؟

شارژ ساختمان اگر که اجاره باشد که با مالک هست معمولاً حالا بحث نظافت و این داستان­ها، برای بحث آب هم در برخی مناطق رایگان هست، یعنی رایگان هست که مالک پرداخت می­کند. مجدد ممکن است دو ماه هم رایگان به شخص ارائه دهد آن بحث اجاره را. یعنی دو ماه فری است. معمولاً خیلی هم رایج هست؛ یعنی عجیب غریب نیست. یک ماه، دو ماه فری هست. اصلاً در آگهی­ها نوشته؛ مثلاً یک ماه فری یا دو ماه فری و برخی مجتمع­ها هم اینترنتشان فری هست. رایگان است.

-چرا رایگان است؟ من متوجه نمی­شوم چرا یک ماه دو ماه رایگان است؟

مرسوم هست در عمان به‌خاطر این­که حالا مخصوصاً آنهایی که تازه‌وارد هستند، به‌خاطر این­که بتوانند یک مقدار خودشان را پیدا بکنند در هزینه­هایشان صرفه­جویی شود، خیلی مرسوم است در عمان این اتفاق.

-بعد اجاره در عمان ماهیانه گرفته می­شود یا شش‌ماهه و یک‌ساله؟

معمولاً چک اخذ می­شود. دوازده تا چک. برخی از صاحبخانه­ها هم در نظرشان هست که مثلاً یک ماه، یا دو ماه را به‌صورت کش بگیرند، ولی مابقی به‌صورت چک هست یک‌ساله.

-چیزی به نام رهن هم در عمان دارید؟ یعنی پول پیش هم می­گیرد کسی؟

نه خیر نداریم.

-ضمانت چه؟ مثلاً پولی بابت دو ماه اجاره؟ مثلاً ترکیه دو ماه سه ماه بیش از مبلغ چیز رو یکجا می­گرفتند که اگر یک موقع ول کردی رفتی،  یا خسارتی به ساختمان زدی، از روی آن برمی­داشتند.

معمولاً این­ها یک چک ضمانت می­گیرند. به‌صورت چک هست. بعضی از صاحبخانه­ها می­گیرند. بعضی هم نه نمی­گیرند آن چک ضمانت را.

-خب هزینه ­های جانبی مثل شهرداری و اینها هم با صاحبخانه هست دیگر؟

بله اگر اجاره باشد. بله

-خب به اینجا رسیدیم که الان می­خواهیم خانه اجاره کنیم در عمان. از کجا باید شروع بکنیم اجاره را؟ سایت یا مشاور املاک برویم؟ یا ایجنت خاصی هست؟ برای اجاره باید اقدام کنیم.

خب برای بحث املاک که شما فرمودید هم می­توانند به سایت­ها مراجعه کنند. سایت­هایی که حالا مشابه سایت دیوار و شیپور در ایران هست، در عمان هم وجود دارد. ولی خب شرکت­های املاک خیلی معتبری هستند در عمان که می­توانند از مشاورین آن­ها هم استفاده بکنند و بهتر هست که از مشاوره املاک استفاده کنند؛ چون که بعداً یک سری مشکلاتی که در بحث­های نوشتن اجاره یا مشکلاتی که ممکن است خود آن ساختمان داشته باشد، می­توانند از مشاوره­هایشان بهره ببرند. ولی خب مواردی که داخل سایت­های جنرال هست و کلاسی فاید هست خب مسلماً هیچ پشتیبانی نمی­تواند داشته باشد.

-با زبان انگلیسی همه مشکلات حل است در عمان؟ یعنی کسی انگلیسی مسلط باشد تمام نیازهایش برای اجاره یا فلان حل می­شود؟ یا از املاک ایرانی هم هستند و می­توانند از ایرانی­ها هم استفاده کنند؟ کمک بگیرند؟

بله املاک­های ایرانی هم خیلی کم هستند من زیاد ندیدم؛ ولی معمولاً اجاره‌نامه به دو زبان انگلیسی و عربی تنظیم می­شود. قراردادهای خرید هم به همین شکل، به دو زبان هست.

-قبل از آمدن به عمان می‌تواند؛ یعنی کسی که کارهایش را انجام داده، قبل از آمدن یک‌خانه‌ای را اجاره کند؟ یا حتماً باید حضوری بیاید؟

چون که اینجا باید حتماً چک پرداخت شود و کش پرداخت شود و خب آن قرارداد تنظیم شود، می­توانند قبل از آن با یکی از مشاورین املاک هماهنگی داشته باشند که چند تا ملک مثلاً برایشان پیدا بکنند؛ ولی باید حضور داشته باشند حتماً.

-خب گرفتن چک و حساب باز کردن خودش خب خیلی زمان می­برد. خب رسیدی، کار ویزا و اقامتت را انجام دادی، سریع می­شود دسته‌چک گرفت و چک گرفت یا باید بریم سراغ…

تقریباً یک هفته زمان می ­برد. نه خیلی زمان طولانی نیست. ولی مستلزم داشتن چک هست. البته حالا برخی از دوستانی که می­آیند اینجا من دیدم که اول مثلاً ممکن است از چک­های دوستانشان استفاده کنند. خب ممکن است اقوامی، دوستی، آشنایی داشته باشند، بعد که خودشان دسته‌چک گرفتند، می­توانند آن موارد را جابه­جا کنند. هیچ مشکلی ندارد از این بابت. مالکین هم خودشان می­دانند که خب کسی که تازه‌وارد هست که خب دسته‌چک ندارد، قبول می­کنند این مورد را. ولی حتماً باید ذکر شود در آن اجاره­نامه و توافقاتی که انجام می­شود که ما بعداً مثلاً بعد از مدتی که چک را دریافت کردیم، می­خواهیم که آن را تعویض انجام دهیم.

-خب چه نکاتی را در قولنامه باید خیلی دقت کنند برای نوشتن اجاره یا قولنامه اجاره در مسقط؟

نکات آن دقیقاً شبیه ایران هست. یعنی آن سند ملکی را حتماً رؤیت بکنند. دقیقاً همان ملک باشد، همان متراژ باشد و این نکته­ای که خیلی مهم هست، یکی از دوستان به مشکل خورد، من حالا بگویم خدمتتان که به چه صورت بود، یک واسطه­ای بود برای خرید، برای اجاره ملک و این فردی که در واقع مستأجر، آمده بود چک­ها را به نام آن واسطه نوشته بود و تنظیم کرده بود نه به نام آن مالک و اجاره‌هایش را خب ماه‌به‌ماه بنده خدا پرداخت کرده بود اصلاً توجه هم نکرده بود که

خب این چک‌ها به نام شخص دیگری هست نه به نام آن مالک و همان مالک رفته بود از آن شخص شکایت کرده بود و خیلی مشکلات زیادی برای آن شخص ایجاد کرده بود، درحالی‌که آن بنده خدا هم از هیچ جا خبر نداشت که یک همچنین اتفاقی افتاده. ولی علاوه‌برآن شرایط مقتضای خود ملک را که حتماً چک می­کنند بعد از آنکه تنظیم شد اجاره‌نامه، چون اجاره‌نامه دقیقاً مثل ایران هست؛ یعنی خیلی موارد آن تایپی و آماده هست؛ ولی آن نکات را حتماً بررسی بکنند و حتماً چک هم به نام صاحب‌ملک یا صاحب­خانه باید چک بکنند که صادر شده باشد و تنظیم شده باشد؛ چون به مشکل می­خورند.

اینجا هم چک برگشت بخورد خدای‌نکرده، خیلی‌خیلی مجازات سنگینی دارد.

-آره، امارات هم همین­جوری است معمولاً چک برگشت بخورد، خیلی سخت‌گیری خاصی می­کنند.

دقیقاً برای تمدید ملک، برای تمدید اجاره‌نامه‌شان هم نکته خیلی مهمی که هست که اینجا دوستان رعایت نمی­کنند، من دیدم به مشکلات خیلی زیادی برخورد کردند، مثلاً من خودم را تصور می­کنم من می­خواهم که برای سال آینده این ملک را مثلاً موو (جابجائی) کنم بروم جای دیگری. مثلاً منطقه دیگری. حتماً باید سه ماه قبل از آن به صاحب‌ملک، یک حالا حالت رسمی باشد اطلاع بدهم که من می‌خواهم؛ مثلاً از این ملک جابه­جا بشوم به ملک دیگری. حتماً باید اطلاع داده شود. اگر که اطلاع داده نشود، فرض بر این است؛ یعنی دیفالت بر این هست که شما می­خواهید بمانید در آن ملک و این خودبه­خود تمدید می­شود نیاز به قرارداد مجدد هم نیست.

-خب برای سال جدید نباید باز بنشینیم مذاکره کنند؟ قیمت­ها را مثل ایران هر سال کلی افزایش بدهند؟

نه اینجا تا سه سال هیچ مالکی حق اضافه اجاره‌بهای را ندارد. حتی ممکن است در برخی موارد کاهش هم پیدا بکند با توافق طرفین. مثلاً ما دوستانی داشتیم که اینجا  سر سال، به‌اصطلاح، سر سالشان تمام شده بود، به اتمام رسیده بود می­خواستند که آن ملک را جابه­جا کنند و خب مالک گفته بود شما باید سه ماه قبل این اتفاق برایتان می­افتاد نه اینکه الان. الان یعنی شما تمدید شده این اجاره‌نامه و خب خیلی مشکلات زیادی هم برایشان بود. آنها می­خواستند برگردند ایران و تمام وسایلشان داخل آن منزل بود و اصلاً یک حالت بلاتکلیفی برایشان بود. خودشان برگشته بودند ایران، مالک هم نمی­توانست حتی آن ملک را اجاره دهد، چون تمام وسایل داخل آن ملک باقی‌مانده بود. این مورد را حتماً دقت بکنند.

مورد بعدی که خیلی در اجاره و بحث تحویل مورد اجاره مهم هست، این هست که حالا اگر بیشتر در املاک تجاری اتفاق می­افتد. مثلاً من رفتم یک مغازه­ای را اجاره کردم، ‌ دکور زدم، یا مثلاً یک تغییراتی دادم حتی، یا مثلاً رنگ آن خراب شده در محیط کار، فضا مثلاً صنعتی بوده یا هر اتفاق دیگری، رنگ آن مثلاً خراب شده، دقیقاً موقع تحویل مورد اجاره باید عین روز اول آن، تحویل داده شود. دقیقاً مثل ترکیه هست دیگر، یعنی قانون آن همین‌طور هست. باید به‌روز اول آن برگردانده شود و تحویل داده شود.

-خب در مورد محلاتی که بیشتر ایرانی­ها می­روند برای اجاره‌کردن خانه در عمان و از نظر شما متوسط به بالا، خوب، ضعیف، حالا محلات را اگر شما اطلاعاتی دارید در مورد آن­ها هم به ما بگویید. یک نفر می­خواهد بیاید کجا بیشتر؟

منطقه الخویر خب مرکز شهر هست. هم مسکونی دارد هم تجاری دارد که بیشتر ایرانی­ها هم آنجا هستند.عذبیه هست، قروم هست و منطقه غلا که بیشتر ایرانی­ها همان جا حالت تجاری را اجاره می­کنند، هم مسکونی، هر دو. چون اینجا بهتر است که حتماً محل زندگی و محل کار نزدیک به هم باشد؛ چون خیلی فاصله­ها زیاد است و هزینه بنزین خب اینجا سرسام­آور است. یعنی اصلاً به‌صرفه نیست. مثلاً من خیلی پیام دارم که پیام می­دهند ما مثلاً یک جای دور اجاره کنیم؛ چون هزینه‌اش کمتر است، مثلاٌ اجاره­اش کمتر است؛ ولی مثلاٌ در یک نقطه خیلی دور از شهر محل کارمان است. یعنی مثلاً برایمان به‌صرفه است. ولی این­طور نیست. یعنی آن هزینه بنزین خیلی برایشان بیشتر درمی‌آید.

-درسته، ایرانی­ها جامعه خاصی دارند؟ مثلاً محله­ای که بیشتر باشند ایرانی­ها یا نه؟ یا پخش هستند؟

ایرانی­ها همه‌جا هستند معمولاً.

-نه اون که بی شک، ولی جای خاصی هستند یا بیشتر محیطی یا محله­ای که ایرانی­ها بیشتر باشند؟ خب عمانی­ها از خیلی سال پیش با ایرانی­ها مراوده خیلی زیادی داشتند مخصوصاً مردم بلوچستان، بندرعباس این­ها آنجا خیلی مستقر هستند، خیلی هستند فکر کنم اصلاً. جزو الان سران آن کشور هم خیلی­ها بلوچ هستند و این­ها.

بله دقیقاً همین­طور است.

-درست می­گویم؟

ایرانی­ها همه جای شهر هستند؛ یعنی محله خاصی نیست. معمولاً هندی­ها هستند که محلات خاص دارند؛ ولی ایرانی‌ها همه‌جا هستند. همه محلات هستند. محل خاصی نیست معمولاً. ولی خب چون معمولاً تمکن مالی خوبی هم دارند، مراکز خوب هستند دیگر. معمولاً الخ ویر و این­ها که مرکز شهر است، بیشتر آنجا هستند. مرکز تجاری هم آنجا هست.

-مناطق ضعیف مسقط کجا می­شود؟ چه محلاتی مثلاً می­شود؟

محله سیب می­شود. شهر سیب می­شود. محله نزوا هست. معبیله هست. این­ها منطقه­های ضعیف هستند. یک کمی از شهر دورند.

-خب مسقط هیلز و الموج و اینها دیگر محلات یعنی شهرک­های ویلایی خیلی…

بله آنها برای خرید خارجی­ها هست که به آنها اقامت داده می­شود.

-یعنی خود عمانی­ها آنجا اصلاً نیستند؟

عمانی­ها معمولاً ویلایی را ترجیح می­دهند.

-آهان

چون شهرک­ ها بیشتر برای خارجی­ ها هست تا خودشان.

-خب دیگر چه موضوعاتی به نظر شما روی ملک، اجاره کردن ملک هست؟ چون من سؤال­ها را مرور بکنم تا وقتی شما می­گویید.

والله این مواردی بود که خیلی من چون برخورد داشتم، بیشتر مشکلاتی که ایجاد شده را سعی کردم که بگویم خدمت دوستان که این موارد را رعایت بکنند، خیلی سخت نیست بحث اجاره. بحث سخت و پیچیده­ای نیست. چون همه چیز مشخص و به‌صورت دیفالت و تایپ شده اینجا انجام می­شود.

کمیسیون اجاره در عمان چند درصد است؟ کمیسیون اجاره چه جوری است و چند درصد است؟ چطور پرداخت می‌شود؟

کمیسیون اجاره معمولاً توسط مالک پرداخت می­شود توسط مستأجر نیست. سیستم شبیه تقریباً امریکا هست. آنجا هم همین‌طور است. فقط مالک کمیسیون را پرداخت می­کند، معمولاً سه درصد است.

-چه خوب، مالک دو ماه تخفیف می­دهد. ترکیه که همه دوازده ماه را یک­جا از تو می­گیرد بعد سه ماه هم باز روی آن دیپازیت می­گیرد، یک اصطلاح خاصی به کار می­بردند که الان خاطرم نیست. که باز فردا ول کردی و رفتی و

خب اگر چک‌هایت را پاس نکردی چه می­شود؟ صاحب­خانه، پلیس می­آید سراغت؟ یا شکایت می­کند و یا…

بله دقیقاً دیگر مراحل هم زندان دارد هم جریمه­های خیلی سنگینی دارد و ممکن است در برخی موارد هم کلاً برود داخل بلک‌لیست و از کشورهای JCC کلاً ورود او منع شود.

-درست. خب مجتمع­ هایی هست که امکانات مثلاً جانبی کاملی داشته باشد؟ استخر، باشگاه، فضای سبز برای بچه ­ها؟ بازی کودک؟ اینها؟ خانه مثلاٌ نرسینگ و پرستاری و این­ها داشته باشد؟

بله هست. به‌خصوص همین شهرک­ هایی را که خارجی­ها می ­توانند خرید بکنند، همان­طور که می­­دانید قبلاً عمان قانونی نداشت برای مالکیت خارجی­ها. ولی الان شهرک­هایی وجود دارد به نام ITC هست و می­توانند خارجی­ها آنجا خرید داشته باشند و با خرید ملک هم به آن­ها اقامت دائم داده می­شود.

ولی خیلی از سؤالاتی هم که از من می­پرسند می­گویند پاسپورت داده می­شود؟ پاسپورت در کشورهای عربی معمولاً به خارجی­ها داده نمی­شود مگر در شرایط خیلی خاص که حالا خودتان هم بیشتر در جریان هستید؛ ولی اقامت دائم داده می­شود با خرید ملک. حالا همین مسقط هیلز که شما می­فرمایید یا الموج یا خلیج مسقط یک سری پروژه­هایی هستند که می­توانند با خرید ملک که به‌صورت اقساطی هم برخی از آنها هستند، می­توانند ملک را تهیه بکنند و برخی هم که اصلاً آماده هم هست. با یک پرداخت؛ مثلاً ده‌درصدی می­توانند ملک را تحویل بگیرند و اقساط آن هم معمولاً سه تا پنج سال است. بستگی به پروژه دارد.

-بعد پروژه ­هایی که کامل هستند، بلافاصله اجاره می­رود؟ یعنی اینکه متقاضی برای اجاره­اش وجود دارد؟

بله چون که اولاً ملک­ها خیلی لاکچری هستند در مناطق خیلی خوبی هم معمولاً امکان‌سنجی شدند، چون از قبل برنامه­ریزی می­شود که مثلاً کدام منطقه می­تواند خیلی کشش خوبی داشته باشد، بله اجاره می­رود و حتی مثلاً به اروپایی­ها هم می­توانند اجاره دهند. اجاره­های کوتاه‌مدت و بلندمدت که معمولاً اجاره­های کوتاه‌مدت به­صرفه­تر هست. یعنی مبلغ بالاتری را می­توانند روی آن داشته باشند تا نسبت به سالیانه. در کل دنیا همین­طور هست. معمولاً اجاره­های کوتاه‌مدت سودآوری آن بیشتر از اجاره­های سالیانه است.

-کوتاه‌مدت منظورتان مثلاً روی AirBNB بروند یک شب، یک هفته­، دو هفته­ اجاره دهند؟

بله بله دقیقاً

-یعنی خانه را مبله کنند، تجهیز کنند و این­جوری اجاره­ اش بدهند؟ آره؟

بله دقیقاً، چون شهرک­ها معمولاً کناردریا هست امکانات خیلی خوبی دارد. امکانات ورزشی دارد همان‌طور که شما می­فرمایید امکانات تفریحی دارد، خیلی هم متقاضی زیاد دارد. متقاضی­های آن هم همه خارجی­ها هستند معمولاً.

-چقدر توریست می­آید؟ الان اطلاعات و آماری دارید که مثلاً عمان نسبت به امارات که خیلی فکر کنم توریست داشته باشد؟

والله هفته گذشته یک کشتی کروز از ایتالیا آمده بود که حدود 300-3200 نفر از ایتالیا آمدند.

-درسته

چرا اتفاقاً مقصد خیلی خوبی هست عمان، حتی از امارات هم گردشگر خیلی می­آید. یعنی معمولاً مثلاً اگر امارات بروند، یک­سری هم عمان می­آیند. به این شکل شده.

-یعنی واجب شد من سفر بعدی امارات را…

در خدمتتان هستیم

-تا یک‌جاهایی‌اش آمده­ ام آره تا نزدیکی­ های مرز عمان همین سفر، دو سفر قبل­تر آمدم؛ ولی هنوز وارد عمان نشدم. خیلی هم خودم دوست دارم بیایم عمان را از نزدیک ببینم

-مخصوصاً بخش جنوبی­اش را. صلاله است اگر اشتباه نکنم جایی که همین حالت استوایی دارد. بادهای مانسون، باران­های مانسون می­بارد خیلی قشنگ می­شود، آنجا خیلی فیلم، مستند در یوتیوب زیاد دیدم در مورد آن.

-چقدر خارجی می­بینید آنجا؟ شما می­آیید خانه را بگیرید به خارجی­ها به AirBNB اجاره بدهید؟ یعنی منظور این که در آن محیط که شما هستید، چند؟ خارجی منظورم اروپایی‌ها، چینی­ها، ژاپنی­ها کشورهایی که حالا بنده خدا هندی­ها و بنگلادشی­ها و اینها خب معمولاً آنجا کارهای خدمات پر زحمت را انجام می­دهند.

بله درسته

-از کشورهای دیگر چقدر می­بینید؟ چه دلایلی دارد آنها به نظرتان می­آیند آنجا خانه اجاره کنند یا حتی بخرند؟

بیشتر از کشورهای اروپایی هستند و بیشتر از بریتانیای کبیر یا انگلستان، چون که همان‌طور که می­دانید قبلاً عمان مستعمره انگلیس بوده و تا حدودی روابط خوبی دارد و الان هم چندین تفاهم­نامه با انگلستان تنظیم شده برای جذب سرمایه­گذار خارجی از انگلستان. من خیلی زیاد می­بینم که اینجا رفت‌وآمد دارند. چرا چینی­ها هستند، ژاپنی­ها هستند. از کشورهای مختلف زیاد می­آیند اینجا.

-یعنی به‌عنوان توریست می­آیند یا به‌عنوان تجارت می­آیند یا صنعت می­آیند؟

بیشتر به‌عنوان تجارت می­آیند. به‌خصوص کسانی که انگلیسی هستند برای تجارت می­آیند. اروپایی­ها خب بیشتر برای بحث تفریح و گردش و این­ها می­آیند. بحث سافاری و اینهایی که هست اینجا.

-درسته، خب در مجموع بحث اجاره را بخواهیم ببندیم، نکته خاص دیگری اگر مانده و نکاتی که یک جمع­بندی بکنیم دوستانی که می­خواهند بیایند به چه نکاتی باید توجه کنند و چه چیزهایی را مدنظر داشته باشند؟ یک جمع‌بندی بفرمایید.

یکی همان چک‌کردن ملک هست، یعنی مشخصات ملکی که دارند، حتماً سند را رؤیت بکنند. اگر هم خودشان تسلط ندارند، می­توانند از مشاورین املاک استفاده بکنند از مشاورینشان حتماً این کار را انجام بدهند؛ چون که بعداً دچار مشکل می­شوند. بعد، مشخصات مالک را حتماً چک بکنند در سایت­هایی هم هست که بخواهند این کار را انجام بدهند.

بعد، برای بحث آن سه ماه قبل هم که خیلی مهم است، حتماً اطلاع دهند فکر نکنند باید تا پایان موعد اجاره صبر کنند بعد به مالک اجاره بدهند، اطلاع بدهند. چون برایشان مشکل ایجاد می­شود.

بحث پاس‌کردن چک ­هایشان خیلی مهم است اینجا برایشان دردسر ایجاد می­شود و این هم بدانند که حتماً باید برای اجاره، هم اقامت داشته باشند و هم دسته‌چک داشته باشند. مثلاً ما دوستانی را داشتیم که دو سه هفته گذشته آمده­ اند، هنوز کارهای اقامتی‌شان انجام نشده روز اولی که تشریف آوردند، آمدند دفتر ما دنبال اجاره‌خانه بودند. گفتم خب اصلاً امکان­پذیر نیست. یعنی شما هر جایی که بخواهید مراجعه بکنید، حتماً باید اقامت داشته باشید. مگر اینکه مثلاً بخواهید اقامت کوتاه‌مدت یا اجاره کوتاه‌مدت داشته باشید، بلندمدت امکانش نیست.

برای بحث تجاری هم حتماً زمانی که با مالک صحبت می­کنند، به ایشان بگویند که برای چه مقصدی هست؛ چون برای گرفتن لاینسس­شان که بعداً بخواهند آن شرکتشان را مجوز برایش بگیرند، خیلی مهم است. معمولاً در اساسنامه شرکت، مثلاً ده تا مورد را مشخص می­کنند، ده تا از فعالیت­هایی را که می­خواهند در آینده داشته باشند، یکی دو مورد آن را بعداً می­توانند فعال بکنند که به آن می­گویند نشاط.

حتماً باید مالک، آن موارد را در اجاره‌نامه درج بکند که مثلاً این شرکت قرار است کار مثلاً صادرات، واردات انجام دهد. مثلاً قرار است که مثلاً کار ریالستیک (واقعی) انجام دهد. دقیقاً باید ذکر شود. چون که بعداً برای بازدید می­آیند و اگر که آن ذکر نشده باشد در اجاره‌نامه‌شان ممکن است دچار مشکل شوند و ممکن است حالا هزینه­های مجددی هم برایشان داشته باشد. – آن سه ماه زودتر که فرمودید، باید به مالک اطلاع دهد یا به مشاور املاک؟

می­تواند به هر دو باشد فرقی نمی­کند می­تواند یک نامه رسمی باشد مثلاٌ از طریق مشاور املاک ارسال شود برای مالک. یک چیزی که حالا قابل‌استناد باشد. حتی می­تواند یک ایمیل رسمی باشد حتی.

-امیدوارم بیشتر سؤال­های، به تمام سؤال­های دوستان در خصوص اجاره ملک در عمان پاسخ داده شده باشد. باز هم دوستان اگر سؤالی داشتند در مورد عمان، سؤالاتی که در لایوهای ما اگر مطرح نشده، باز هم بفرستند برای من، سعی می­کنم در مصاحبه­های بعدی باز با خانم فارسی اینها را مطرح کنیم.

برای دیدن سایر مصاحبه های من با خانم فارسی به لینک های ذیل مراجعه کنید.

اقدامات اولیه در هنگام ورود به عمان در هنگام مهاجرت

معرفی کشور عمان با هدف مهاجرت

هزینه های زندگی در عمان

راههای ارتباطی با خانم بهار فارسی :

تماس واتس اپ : 00968-71000075 00968-98570065

کانال تلگرام https://t.me/luminousproperty

ایدی اینستاگرام Oman_opportunitie

2 پاسخ
  1. Davood Ehyaei
    Davood Ehyaei گفته:

    سلام و درود فراوان
    من مدیر فراملاک ایران هستم ، برای آشنایی بیشتر ما رو در گوگل مپ دنبال کنید .
    مصاحبه چهارم سرکار خانم بهار فارسی رو شنیدم ، خیلی خوب بود ، خواستم تشکر کنم .
    من مدتی هست که به کار و مهاجرت به عمان فکر میکنم . البته مهندس مکانیک و کارمند رسمی با سابقه 27 ساله شرکت مهندسی و توسعه نفت هستم ، در زمان کورنا که ادارات تعطیل می شد من میرفتم درب املاک درمنطقه مرزداران تهران و این شد که الان خودم یه املاک 18 متری ( ملکیت) ، دوبر در جنت آباد جنوبی رو حدودا یک ساله فعال کردم . و به صورت خانوادگی اداره میکنیم .
    دوست دارم در زمینه املاک عمان و تهران همکاری داشته باشم .

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      درود بر شما برای اخذ اطلاعات بیشتر در مورد عمان با سرکار خانم فارسی ارتباط برقرار کنید. راههای ارتباطی با ایشان در پائین تمام محتواها قرار دارد. همچنین در صورتی که اطلاعاتی بابت خرید ملک یا سرمایه گذاری مستقیم در املاک امارات خواستید. دوستان دیگری هستند که می توانم شما را به انها مرتبط کنم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *