قدم بیست و چهارم حس نسبت

قدم بیست و چهارم حس نسبت

قدم بیست و چهارم حس نسبت

برای شنیدن فایل صوتی قدم بیست و چهارم حس نسبت از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

بگذارید همین اول راه حس نسبت را با یک مثال شروع کنم. وقتی چنگیزخان مغول به مرزهای ایران رسید، یک دسته از تجار را به کاخ پادشاه وقت ایران فرستاد. پادشاه به‌خاطر اینکه درک درستی از اندازه قدرت و توانایی مغول‌ها نداشت دستور داد بازرگانان رو کشتند و بقیه داستان را که همه به‌خوبی می‌دانید که دویست سال تأثیر قوم مغول بر ایران چه ضایعات بزرگی را به بار آورد.

حس نسبت و شروع بیزینس

خیلی وقت‌ها ما یاد نمی‌گیریم که نسبت توانمندی‌ها، قدرت، سرمایه و انرژی خودمان را بسنجیم. می‌آییم یک کسب‌وکار را شروع می‌کنیم یا یک سری ذهنیت‌هایی که روی آن تحقیق نکردیم. برنامه‌ریزی نکردیم و فکر نکردیم. توان مالی و سرمایه خودمان را نسبت آنها با آن پروژه  درست نسنجیدیم. شروع می‌کنیم یک کسب‌وکار را راه‌انداختن، شش ماه، هفت ماه یا یک سال می‌رویم جلو، بعد به مشکل بر می‌خوریم. خیلی وقت‌ها خیلی از آدم‌ها به طور مشخص نمی‌گویم خانم‌ها، چون خیلی از آقایان هم هستند که از یک سوسک خیلی می‌ترسند. اما در واقعیت سوسک هیچ آسیبی به ما نمی‌زند.

شاید ترس از مار یا یک عقرب برای ما منطقی تر باشد چون ممکن است مارا نیش بزند و آسیب جدی به ما بزند.اما یه سوسک به اندازه همان مار در ما ترس ایجاد می کند.این به خاطر فرایند هایی است که از کودکی به ما القا شده است.این همان حس نسبت معیوبی است که در کودکی در یک فرایند شرطی شدن به ما القا می شود.

اشتباه در حس نسبت

یک داستان دیگر در محاسبه حس نسبت ایرانی

این شکل‌گیری حس نسبت اشتباه، در فاجعه بعدی که 200 سال پیش در کشور ما اتفاق افتاد در معاهده ترکمنچای و گلستان بود و هیچ‌کس از ما نیست که از این دو معاهده دلخور و ناراحت نباشد. حجم عظیمی از بهترین و سرسبزترین مناطق ایران از وطن اصلی  جدا شد. شما اگر برگردید به مدتی قبل از آن جنگ ها تأثیرات تبلیغات یک سری آدم‌ها را مشاهده می‌کنید.

که روی پادشاه وقت می‌خواستند تأثیر بگذارند. اما یک چیزی را نمی‌دانستند، اینکه روسیه تزاری آن موقع از نظر جمعیتی 6 برابر ما جمعیت داشت و از همه مهم‌تر از نظر ثروت و درآمد ملی در اون سال 40 برابر ما درآمد داشت و از نظر توان نظامی قابل با روسیه قابل‌مقایسه نبودیم.شاید 10 درصد توان نظامی روسیه را هم نداشتیم. در نتیجه به‌خاطر مشکل حس نسبتمان وارد یک جنگی شدیم که دیدید عاقبت آن چه شد. حتی آذربایجان و بخشی از گلستان امروز و شمال خراسان را هم قرار بود ما از دست بدهیم. یعنی هدف این بود که دریاچه خزر به طور کامل از ایران جدا شود.

اول علایق خودمان را بشناسیم و بعد بر اساس توانمندیها شروع کنیم

ما باید هر کاری را که می‌خواهد شروع کنیم یا توسعه دهیم. اول نسبت توانمندی‌های خودمان را بسنجیم. اگر ما یک مشاور املاک نزدیک خود می‌بینیم که ظاهراً خیلی بزرگ هست و دفتردار و 20 یا 30 مشاور دارد و میز، صندلی دکوراسیون و اتاق جلسات دارد، نباید این حس نسبت ما را به هم بزند که حس کنیم ما هم می‌توانیم.

می‌رویم وام می‌گیرم، قرض می‌کنم و یک دفتر بزرگ‌تر تأسیس می‌کنم. خیر … شما باید نسبت خود را به‌اندازه توانمندی خودت و بر اساس بودجه‌ات و راه  و روشی که شما انتخاب کردی و او نمی‌داند. شاید او 20 سال از شما سابقه‌اش بیشتر باشد. تجربه‌اش بیشتر باشد. روابط  بیشتری در این سال‌ها نسبت به شما ایجاد کرده باشد.اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم، حتماً باید نسبت خود را بسنجیم و باید با حس نسبت درست پیش برویم. اگر می‌خواهید مطالعات خیلی کامل‌تری در این مورد داشته باشید.

حس نسبت

مقایسه اشتباه توان و ظرفیت در بیزینس

پس در مجموع خودتان را با فلان حاجی بازاری، فلان دفتر طراحی با کلی امکانات و نیرو، فلان مشاور املاک سی‌ساله مقایسه نکنید. هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات خودتان را خیلی دقیق و شفاف مدیریت کنید. تلاش نکنید. روش‌های کاری رقبای بزرگ را کپی یا تکرار کنید. خیلی آرام جلو بروید. تا موفق شوید. این برداشت آزادی از مفهوم حس نسبت استاد رنانی بود. من خیلی احساس کردم.

ما ایرانیها در هر زمینه ای دچار مشکل در محاسبه حس نسبت هستیم. این مفهوم خیلی مهم را با بیزینس هم خیلی مرتبط دانستم. وقتی در سایت استاد رنانی با این مفهوم اشنا شدم. خیلی در زندگی و کسب وکارهای خودم مشابهت دیدم. بین عدم تناسب جایگاه مالی و توانائی فنی در انتخابها و کارهای اشتباهی که انجام دادم. برای مطالعه کامل این مفهوم در سایت استاد رنانی اینجا کلیک کنید. حتما مطالعه کامل این موضوع را به شما توصیه میکنم .

امیدوارم قدم بیست و چهارم حس نسبت برای شما مفید بوده باشد. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از زندگی، کسب و کار و مهاجرت اگر تجربه دارید. برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.برای مطالعه قدم بیست و سوم اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم بیست و پنجم اینجا کلیک کنید.

اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *