تفاوت منتور و کوچ

قدم هشتاد مفهوم منتور، مشاور و کوچ در بیزینس

قدم هشتاد مفهوم منتور، مشاور و کوچ در بیزینس

برای شنیدن پادکست قدم هشتاد مفهوم منتور، مشاور و کوچ در بیزینس از طریق لینک ذیل اقدام نمائید.

سلام به همه دوستان و همراهان عزیز با گام هشتادم در خدمتتان هستم کلاً  ده گام دیگر مانده تا این دوره ما تمام بشود از همه‌ شما عزیزان ممنونم که سایت و  کانال یوتیوب من سعید کاظمی را پیگیری می‌کنید و همراه من هستید. امروز می‌خواهم در مورد اهمیت همراهی یک منتور یا کوچ با شما صحبت بکنم. امیدوارم برایتان مفید بوده باشد. در دنیای کسب‌وکار اگر مستندهای خارج از کشور به زبان انگلیسی را ببینید. شما با کلمه منتور، با کلمه کوچ و مشاور برخورد می‌کنید می‌دانید که خیلی از بیزینس‌من های فعال و بزرگ در دنیا از منتور، کوچ و مشاور استفاده می‌کنند.

منتور در بیزینس کیست

منتور کسی است که یک کسب‌وکار را از صفر تا صد انجام داده. یعنی من منتو از ابتدای کوه تا قله کوه را بارهاوبارها رفتم یا حداقل دومرتبه رفتم از تمام سختی‌های مسیر مطلع هستم من منتور کسی هستم که تمام زیروبم یک کسب‌وکار را بلدم راحت می‌دانم که چطوری باید یک کسب‌وکار را پیش ببرم چطوری  نقاط ضعفش را شناسائی بکنم، جلوی هزینه‌های غیرضروری را جلوی آن  را بگیرم این می‌شود منتور خیلی از شرکت‌های بزرگ اگر توی اینترنت هم جستجو بکنید یک نیروی جدید که استخدام می‌کنند تحویل یک آدم باتجربه‌تر می‌دهند به او می‌گویند این منتور شماست شما را آموزش خواهد داد و آموزشش زمان بر است؛ یعنی یک یا دو سال و معمولاً به آن کارمندشان قرارداد منتور می‌بندند و یک هزینه مازاد بر حقوقش به او می‌دهند؛ چون قرار است یک نفر یا دو نفر را توی این شرکت آموزش بدهند.

مشاور در بیزینس کیست

موضوع بعدی بحث مشاور است. شما در بخش های مختلف مدیریتتان توی کسب‌وکار نیاز به مشاوره دارید یعنی شاید مثلاً در بخش مدیریت، در بخش بازاریابی و فروش، در بخش تولید و در بخش‌های مختلف منابع انسانی، منابع مالی، بحث‌های مالیاتی است. که امسال می‌دانید که دولت مطابق استانداردهای جهانی کلاً برنامه‌اش را روی بحث مالیاتی ریخته است. به نظر من خود بیزینس‌ها یک مقدار آسیب خواهند دید سال‌های اولش ولی اگر انشا الله درست اجرا بشود خیلی ارزشمند است.

از بحث اصلی‌مان دور نشویم ما می‌آییم توی آن بخش های مختلف مشاور می‌گیریم برای مدیریت مشاور می‌آید حرف‌های ما را کامل می‌شنود مشکلات ما را می‌شنود؛ مثلاً مشاور مدیریت، مشاور منابع انسانی می‌آید کاملاً ارتباطات مدیریتی ما را تحلیل می‌کند یا منابع انسانی ما را باهاشان صحبت می‌کند و آنالیز می‌کند صحبت می‌کند حرف‌های ما را می‌شنود و نقاط ضعف ارتباطی مدیریتی منابع انسانی را شناسایی می‌کند و در ازای آن  یک هزینه مشاوره می‌گیرد؛

کوچ در بیزینس کیست

 اما کوچ معمولاً دنبال حل مسئله نیست کوچ کسی که شاید تو آن زمینه کاری شما تخصص هم نداشته باشد کوچ بیشتر یک شنونده و یک هم دل است و به قول خدا رحمتش کند دکتر روستا می‌گفت کوچ یک همیار است؛ یعنی قرار است به ما یاری کند در کنار ما باشد کوچ قرار است لحظاتی که  کلاف ذهنی ما سردرگم است به ما کمک می کند. بگذارید یک مثال بزنم. خاطر شما هست. مادرها کاموا که می‌گرفتند بعد به‌هم‌ریخته می‌شد یکی کمکشان می‌کرد آن کاموا را شکل می‌دادند به حالت توپی درستش می‌کردند که خیلی هم برای ماها خاطره‌انگیز است.

آنجاست که آن کوچ نقش همیار و همراه را برگزار می‌کند؛ یعنی باز هم شما باید این را بچرخانید و شکل بدهید کوچ میاد در کنار شما قرار می‌گیرد تمام بخش‌های کسب‌وکار شما را شناسایی می‌کند و سؤالاتی که از شما می‌پرسد می‌فهمد که کدام بخش نیاز به کمک دارید. من خودم بیشتر در زمینه بیزینس کوچینگ فعالیت دارم.

اما ما انواع کوچ داریم. مثل لایف استایل، کوچ ورزشی، کوچ فن بیان، سخنرانی و انواع کوچ‌های مختلف داریم. هر کسی بر اساس نیازش کوچ می‌گیرد من بیشتر در بحث بیزینس کوچینگ و بیزینس صحبت می‌کنم اساتید بسیار متغیر هستند؛

ایا کوچ حق مشاوره دادن دارد

بعضی از افراد می‌گویند اصلاً کوچ حق ندارد راهنمایی کند؛ ولی بیشتر اساتیدی که من با آنها دوره و آموزش دیدم و کار کردم این‌ها تأکید دارند که کوچ باید منتور هم باشد و در جایگاه مشاور هم بعضی جاها قرار می‌گیرد. یکی دیگر از کارهای کوچ استفاده از شبکه ای از ادمهایی است که در شاخه های و زمینه های تخصصی مختلف می شناسد. در راستای بهبود کسب و کار شما است.

مثلاً بیزینس شما در بخش دیجیتال مارکتینگ مشکل دارد متخصص دیجیتال مارکتینگ را به‌عنوان مشاور می آورد در کنار شما قرار می‌دهد. کوچ در کنار شما هست آن به هم ریختگی‌ها و آشفتگی‌هایی که توی ذهن شما ایجاد می‌شود را شناسایی می‌کند. کوچ تیم‌سازی، سیستم سازی، آنالیز برنامه‌ها شما را می‌شنود و در کنار شما هست. تا با کمک خود شما برای رسیدن به اهداف، چشم انداز و ماموریت بیزینس به شما کمک کند. کوچ عملاً آینه است کوچ کلاً قرار است. شکل بدهد و جهت بدهد و بعضی موقع‌ها بعضی چیزها را به شما بگوید که انجام ندهید کجاها فیل سفیدتان را بکشید کجاها مثلاً این کسب‌وکارتان نیاز به تزریق مالی دارد.

یک کوچ حرفه ای ابتدا یک هفته، دو هفته، یک ماه قبل از ورود به مجموعه شما تمام خدمات یا محصول شما را تحلیل می‌کند سایت‌های شما را کنترل می‌کند، شبکه‌های اجتماعی‌تان را کنترل می‌کند، با نیروهایتان صحبت می‌کند، با بخش‌های مختلف مجموعه شما صحبت و مذاکره می‌کند. با مدیرانتان صحبت می‌کند مشکلات و دیدگاههای آنها را می‌شنود بعد می‌آید اولین جلسه کوچینگ را با شما انجام می‌دهد. یک نکته مهم را یادآوری کنم. شما باید با کوچ یک قرارداد حفظ اسرار محرمانه هم ببندید.

یک کوچ خوب در زمینه مشاوره و منتورینگ هم تجربه دارد

 از نظر من منتور، مشاور، کوچ ترکیبش خیلی  خوب است؛ یعنی اگر یک بیزینس کوچ خوب باشد می‌تواند جاهایی حتی به شما مشاوره هم بدهد بعد اگر جایی خیلی تخصصی بود؛ اما جایی را که بلد نیست. شما را راهنمائی می کند. مثلا سایت شما نیاز به تبلیغات در گوگل دارد. در نتیجه کارهای مربوط گوگل اَدز سایت را به یک مشاور قوی که خودم باهاش کار می‌کنم ارجاع می‌دهم و خودم این کار را نمی‌پذیرم چون می‌دانم کار خیلی تخصصی است. اگر سِئوی خیلی تخصصی بخواهد من در حد خودم توضیح می‌دهم؛ ولی اگر بسیار حرفه‌ای بخواهد خب دوستان دیگری هستند که مشاور هستند و تخصصی سئوکار می‌کنند به آنها معرفی می‌کنم.

امیدوارم قدم هشتاد مفهوم منتور، مشاور و کوچ در بیزینس برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست مصاحبه برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم هفتاد و نهم کلیک کنید و برای مطالعه قدم هشتاد و یک اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *