معرفی کشور عمان

معرفی کشور عمان با هدف مهاجرت

برای تماشا ویدئو مصاحبه من با خانم بهار فارسی در خصوص معرفی کشور عمان با هدف مهاجرت از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید

برای شنیدن پادکست مصاحبه من با خانم بهار فارسی در خصوص معرفی کشور عمان با هدف مهاجرت از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

سلام به همه دوستان عزیز سعید کاظمی هستم. در خدمتتان هستم امشب با خانم فارسی می‌خواهیم در مورد عمان باهدف مهاجرت صحبت بکنیم.

خیلی خوشحالم که در خدمتتان هستم خانم فارسی. لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

خواهش می‌کنم. سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همة دوستانی که الان صدا و تصویر ما را دارند. خیلی موقعیت خوبی هست که ما الان در این جمع تجربیاتی که من در عمان دارم را خدمت دوستان ارائه بدهم.

سعید کاظمی: خب اول به ما بگویید که چرا از عمان سر در آوردید؟

خب این کاملاً اتفاقی نبود. چون‌که من خیلی به کشورهای عربی علاقه داشتم. یعنی از دوران نوجوانی خیلی به فرهنگ و تمدن کشورهای عربی علاقه داشتم و همیشه هم در مدرسه نمرة زبان عربی من بیست بود. حالا شاید نمرات دیگر یک مقدار پایین‌تر بود، ولی همیشه نمرة زبان عربی من کمتر از بیست نبود. به‌خاطر همین همیشه یک بک‌گراند خوبی داشتم از کشورهای عربی، کشورهای زیادی را هم تست کردم؛ هم برای تحصیل، هم برای مهاجرت. ولی من نام نمی‌برم برای اینکه تبلیغ یا ضدتبلیغ نباشد ولی کلّاً وقتی یک مقدار سرچ کردم در چیزی که فکرم را مشغول می‌کرد به اینکه کجا می‌توانم راحت‌تر باشم، یعنی احساس راحت‌تری داشته باشم، کشور عمان را انتخاب کردم.

گفتم اتفاقی هم نبود. یک ده سالی هست که من در مورد عمان تحقیق می‌کنم و زمانی که من شروع کردم به تحقیقات در خصوص کشور عمان، خیلی اطلاعات زیادی هم نبود. یعنی این‌قدر اینترنت و حالا سایت‌های مختلف و اینستاگرام و اینها نبود.سعی می‌کردم از افرادی که رفت‌وآمد دارند به کشور عمان. حالا بیزینس دارند، تاجر هستند؛ اطلاعات را کسب بکنم. ولی خب کم‌کم اینترنت گسترده‌تر شد. اینستاگرام آمد. دوستان زیادی مهاجرت کردند به عمان، من توانستم اطلاعات بیشتری بگیرم.

در عمان بیشتر چه زبانی استفاده می‌کنید؟ عربی خلیجی استفاده می‌کنید یا زبان انگلیسی برای کارهایتان؟

اینجا خدا را شکر تمام عمانی‌ها انگلیسی تسلط دارند و این را هم‌خدمتتان عرض کنم که جمعیت عمان کلاً پنج میلیون و دویست، سیصد هزار نفر است. جدیداً البته افزایش جمعیت پیدا کرده. این‌قدری نبوده. تقریباً دو و نیم‌میلیون نفر از جمعیت عمان را مهاجرین تشکیل می‌دهند. مهاجرین هم انگار یا ایرانی هستند، یا هندی هستند، بنگلادشی هستند، فیلیپینی هستند، از انگلستان ما زیاد داریم، از آمریکا زیاد داریم، کشورهای اروپایی می‌آیند. خب اینها که کاملاً به زبان انگلیسی تسلط دارند و به همین جهت هم چون‌که عمانی‌ها مدارس انگلیسی‌زبان دارند و تمام مدارسشان دوزبانه حداقل هست، تمام عمانی‌ها به زبان انگلیسی کاملاً تسلط دارند.

خب از نظر قومیتی همه آنها در عمان عرب هستند؟

بله غیر کسانی که مهاجر هستند، بقیه عرب هستند.

زبانشان همان عربی خلیجی است؟ یعنی شبیه امارات، قطر و عمان هست؟

بله زبان خلیجی هست، ولی یک سری اصطلاحاتی را داخل خودشان دارند. یعنی فقط عمانی‌ها استفاده می‌کنند؛ ولی جنرالش به‌صورت عمده همان زبان خلیجی هست.

خب چون این لایو اولمان هست و من هم بعد از شش ماه، بعدازاین محدودیت‌ها و تست و تمرین خیلی از اپلیکیشن‌ها و فایل‌ها و هرچه فکر کنید من تلاش کردم تا اولین لایو را بعد از شش ماه توانستم بگیرم. حالا اینستاگرام قبلاً اجرا می‌کردم، خیلی راحت بود. تا حالا روی گوگل میت و ضبط و این طرف و آن طرف و یک‌کمی خودم هیجان‌زده هستم و خیلی خوشحال هستم که به آن هدفم دوباره می‌رسم.

خواهش می‌کنم، در خدمتتان هستم.

خب مردم عمان از نظر درآمدی در چه سطحی هستند؟ یعنی نسبت به امارات، البته قطری‌ها خیلی ثروتمندند نسبت به اماراتی‌ها، نسبت به بحرینی‌ها، شرایط زندگی در عمان فکر کنم خیلی سنتی‌تر از فضای اتمسفر، مثلاً عمارات هست که ایرانی‌ها بیشتر تجربه دارند.

درست است همین‌طور است، ببینید درآمد اصلی خود کشور عمان که نفت و گاز است. ولی باتوجه‌به اینکه عمان یک چشم‌انداز بیست‌ساله دارد. تا سال 2040 یک‌چشم اندازی دارد که خودش را برساند حتی در حد امارات و حتی بالاتر. به‌خاطر همین سرعت تکنولوژی، ساخت‌وساز، تولید، همه چیز یک سرعت خیلی زیادی گرفته است در کشور عمان و الان هم اون چیزی که حتی باور ما هم نشود، الان کشاورزی اینجا خیلی رونق دارد.

یعنی آمده‌اند با شرکت‌های دانش‌بنیان یک‌سری قرارداد تنظیم کردند. قراردادهایی که خارج از کشور خودشان هست. مثلاً با کشور استرالیا، بولد، کشاورزی هست در کل دنیا. آمدند خاک خودشان را آنالیز کردند و خاکی که حالا مرغوب هست را دارند تولید می‌کنند. آن فضا و اتمسفری که برای رشد صیفی‌جات، میوه‌جات، سبزی‌ها، انواع درختان هست را، همه فراهم می‌کنند برای اینکه حداقل نیاز خودشان را برآورده کنند و به جهت اینک کلاً عمان یک دروازه‌ای هست برای هم بحرین و هم برای آفریقا. اینها قبلاً هم صادرات ری اکسپرت داشتند به این کشورها ولی می‌خواستند خودشان تولید کنند و ی اکسپورت کنند؛ یعنی از کشور دیگری نیاورند و اینجا ری پک بشود، ری‌ اکسپرت بشود به سایر کشورها.

الان در واقع محصولات کشاورزی‌شان را دارند بی‌نیاز می‌کنند از واردات از سایر کشورها و خیلی خوب هم در حال پیشروی هستند. در بحث دامپروری هم به همین شکل، در بحث پرورش ماهی، پرورش میگو هم به همین شکل خیلی خوب دارند پیشرفت می‌کنند. در بحث‌های تولیدی هم مناطق آزاد پروژه‌های خیلی بزرگی دارند. مثل همین مگاپروژه‌هایی که شما هم فرمودید. اینها را دارند پیاده‌سازی می‌کنند و جذب سرمایه‌گذار خارجی را به‌شدت دارند روی آن کار می‌کنند.

ولی خوب من خودم همچون روی فضا و اتمسفر کشورهای جنوبی خیلی خوب هم بزرگ‌شده چابهار و زاهدانم خیلی آنجاها را می‌شناسم و سفر هم به امارات خیلی داشتم. یک سفر آخر هم یک ماه پیش می‌خواستم به عمان بروم؛ ولی خوب متأسفانه شرایط فراهم نبود و نشد.

ویزا مسافرتی عمان هم برای ایرانی‌ها چهارده‌روزه آزاد شده؟ درسته؟

بله رایگان هست. خیلی وقت است برای ایرانی‌ها آزاد هست.

چندروزه ایرانی ها می‌توانند به عمان سفر بیایند؟

چهارده‌روزه رایگان هست ویزا ولی خب اگر بخواهند هزینه بدهند یک‌ماهه هست که یک هزینه‌ای دارد. ویزای توریستی یک ماه است. خب عمان خیلی دارد برنامه‌ریزی می‌کند برای بحث‌های تجاری، یعنی یک‌جور چشم‌وهم‌چشمی هم دارد با اماراتی‌ها می‌کند و بنادر را مخصوصاً بندر دوقم را خیلی دارد روی آن کار می‌کند. حالا بقیه بنادر را من خیلی شناختی ندارم. چون دوستان من در بندر دوقّم خیلی مستقر بودند، اطلاعاتی از آنجا دارم. می‌دانم که با بندر روتردام هلند اگر اشتباه نکنم یک قرارداد بلندمدت دارند که همه تجربیاتشان را آنها انتقال بدهند به دوقّم اگر درست یادم باشد و به‌خاطر تحریم‌ها خیلی دارند روی ری اکسپرت محصولاتی که از ایران امکان ‌اکسپرت مستقیم نیست، روی ری اکسپرت عمان خیلی همکاری و کمک می‌کند به تجار ایرانی.

دقیقاً همین‌طور هست. بله

خب در مورد آب‌وهوا بگویید. چون امروز جلسه اولمان فقط می‌خواهیم بیشتر با عمان آشنا شویم، اول با محیطش.

آب‌وهوا که در اینجا تا دیروز پریروز اینجا بارندگی بود. منها اینجا بارندگی‌اش طوری بود که کلاً سیل جاری می‌شود آن‌قدر که بارندگی زیاد است. الان هوا خوب است، شرجی‌بودنش هم مقداری کمتر عمارات هست.

یک‌منطقه‌ای هم دارد به اسم صلاله اگر اشتباه نکنم. یک‌فصل‌هایی از سال شبیه جنگل‌های استوایی می‌شود، بعد دوباره برمی‌گردد. درست می‌گویم؟

بله درست است. ولی آب‌وهوا معمولاً در زمستان که بین هفده تا بیست و پنج درجه است تابستان‌ها تا چهل تا پنجاه درجه هم می‌رسد. ولی کلاً آب‌وهوای خوبی هست. یعنی من خودم خیلی اذیت نمی‌شوم بابت آب‌وهوای گرم. چون شرجی هم هست، برای من مطلوب است؛ چون قبلاً هم تحقیق کرده بودم خیلی برای من مشکلی ایجاد نکرده تا الان.

عمانی ها رابطه‌شان با ایرانی‌ها چطور است؟

خیلی خوب است، یعنی خارج از تصور. چون من کشورهای دیگر را هم تجربه داشتم، خیلی با ایرانی‌ها خوب هستند. زمانی که ما در خیابان خرید می‌رویم، یا جایی کار اداری داریم، خودشان خیلی پیگیر هستند که آیا کار ما انجام شده؟ با اینکه ما اصلاً توجهی هم به اطراف نداریم، مثلاً ما می‌خواهیم یک کار اداری انجام دهیم، ولی خیلی جالب است که آنها خیلی سریع توجهشان جلب می‌شود به سمت ما که ایرانی هستیم و سریع هم می‌شناسند و خودشان حتی آدم‌های عادی هم پیگیر هستند که آیا کار ما انجام شد یا نشد. این خیلی برای من جالب است، حتی ما پلیس مهاجرت چند تا کار برای گواهینامه‌هایمان داشتیم؛

مثلاً پلیس مهاجرت دنبال کار ما بود که کار ما سریع انجام شود. خیلی مردمان خوبی هستند، خیلی صلح‌طلب هستند. احساس خوبی دارد انسان در کنارشان یعنی احساس ترس و احساسی که تفاوتی دارد با بقیه مردم این‌طوری نیست. یعنی تبعیضی واقعاً قائل نیستند و خیلی احترام می‌گذارند به مردم ایران و می‌دانند که پزشکی ایران در سطح و ردة بالایی هست. بیشتر چون به شیراز سفر داشتند. خیلی از عمانی‌ها می‌آیند به شیراز برای بحث درمانی‌شان اکثرشان آمدند به شیراز برای بحث درمانشان، یا آنهایی که جوان‌تر هستند، برای پدر و مادرشان به شیراز آمدند. خیلی به این نکته توجه دارند که ایرانی‌ها خیلی افراد باهوشی هستند و در پزشکی هم حرف اول را می‌زنند در منطقه و واقعاً هم همین‌طور است.

خب اتفاقاً الان هم برای صادرات نیروی متخصص پزشکی و پرستاری هم عمان فضای خوبی است برای ایرانی‌ها.

بله همین‌طور است. خیلی هم راحت پذیرش می‌کنند. مدارکشان راحت و سریع ارزشیابی می‌شود. من با چند تا از کلینیک‌ها برای چند تا از دوستان صحبت کرده بودم، حالا چون من بحث کاریابی را اصلاً انجام نمی‌دهم. ولی چون بحث دوستی بود، بله کلینیک‌هایی که مراجعه می‌کردم و می‌گفتم از ایران هستند، می‌گفتند که این هفته بیایند. حتی مدارکی هم نخواستند که مثلاً اول رزومه بفرستند ببینیم که آیا ریز نمراتشان به چه شکلی هست؟

از کدام دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، اصلاً بلافاصله می‌گفتند همین هفته بگویید اگر می‌توانند بیایند به ما ملحق بشوند. در این حد خیلی پزشکی ایران را قبول دارند. هم کادر پرستاری را هم کادر پزشکی را هم دوستانی که در حوزة پیراپزشکی هستند. تسهیلات خوبی هم قائل می‌شوند برای آنها یعنی حقوق بالایی دارند و تسهیلات هم قائل می‌شوند و من معتقدم که عمان می‌تواند سکوی‌پرتاب خیلی خوبی باشد برای کسانی که بخواهند تجربة بعد از عمان را داشته باشند. حالا به کشورهای اروپایی یا مثلاً به آمریکا.

خب کیفیت زندگی در عمان چگونه است؟ خود مردمش چگونه زندگی می‌کنند؟

چون من به محیط عمان آشنا هستم، چون آنجا کار تجاری می‌کنم. خیلی ویدئوها و پیج‌های اینستایی را من فالو دارم، می‌دانم که کیفیت زندگی‌شان به جنوب ایران خیلی شبیه است. یعنی خیلی مثل عمارات که بعضی‌اوقات در خیابان‌ها راه می‌رویم، هیچ آدمی نمی‌بینیم، حتی در پاساژها و اینها دل آدم می‌گیرد. فکر کنم زندگی معمولی‌تری در عمان جاری است. روستا زیاد دارد. طبیعتش کلاً با بقیه کشورهای خلیج فرق می‌کند.

خب وسعتش هم نسبت به امارات خیلی بیشتر است. ولی خب در مورد امکانات درست است که سنتی هستند، ولی خوب امکاناتشان در حد عالی است. یعنی تمام برندهایی که برای خودروی دنیا اینجا الان شعبه دارند. مثل مثلاً تویوتا، بنز، بوش هست، مثلاً نزدیک به محل کار من نمایندگی بوش هست. همه هم دارند استفاده می‌کنند. یعنی اینکه هیچ تبعیضی قائل نیستند نسبت به اینکه مثلاً از این استفاده بشود. یا از آن استفاده بشود.

خودروهایشان همه مدل‌بالا هست. مدارس خیلی خوبی دارند، مدارسشان حداقل دوزبانه هست. یا بین‌المللی هست. مدارسشان کیفیت خیلی خوبی دارد. کیفیت مواد غذایی اینجا خیلی بالاست. به جهت اینکه رقابت زیاد است. یعنی از کشورهای مختلف چون همه می‌خواهند صادرات داشته باشند به عمان (عمانی‌ها انسان‌های مقتصدی هستند، حالا شاید بعضی‌ها صفت خسیس را به کار ببرند، ولی من مٌقتَصد را استفاده می‌کنم) درست است که خیلی مقتصد هستند، ولی کالای بی‌کیفیت را هم استفاده نمی‌کنند. من متأسفانه بعضی از کالاهای ایرانی را دیدم در بعضی از فروشگاه‌ها تصورشان این است که چون عمان است و ریت پولش بالاست، عددی برایشان نمی‌شود، ولی عمانی‌ها اگر ارزان باشد و بی‌کیفیت باشد، خرید نمی‌کنند به‌هیچ‌عنوان.

خب یکی از باب‌هایی که برای ایرانی‌ها در عمان هست، بعضی از ایرانی‌ها عمان را به‌عنوان مقصد صادرات انتخاب می‌کنند.

باید دقت بکنند شما گفتید که دو و نیم‌میلیون نفر مقیم‌اند، یعنی مواطن می‌گویند، دو و نیم‌میلیون نفر هم مهاجرند، این یک‌بار جمعیت خیلی بزرگی ندارد. یعنی خیلی بار گسترده‌ای برای بعضی از صادرات ندارد، ولی فکر می‌کنم فضای خوبی برای صادرات مجدد و برندسازی هست؛ چون ارتباط خیلی خوبی با دنیا دارد و امکان صادرات مجدد خیلی خوب در عمان وجود دارد.

به‌خاطر اینکه با بعضی از کشورها این‌ها توافقنامه دارند و گمرکش صفر هست، مثلاً یک‌سری کشورهای عربی هست، مالزی هست، ایالات متحدة آمریکا هست، اینها معافیت گمرکی دارند، هم در صادرات و هم در واردات به‌خاطر همین ری اکسپرت برای ایرانی‌ها می‌تواند موقعیت خیلی خوبی باشد.
فضای جامعه چگونه است؟ از نظر مذهبی فکر کنم نسبت به بقیة کشورهای عربی از نظر مذهبی بسته‌تر است. یعنی کنترل و محیطش کمی مذهبی‌تر از بقیة کشورهاست.

ببینید قانون‌های خاص سخت‌گیرانه‌تر هست. ولی دست‌وپاگیر نیست و همین قانون‌ها باعث شده که امنیت عمان خیلی زیاد باشد. یعنی امنیتی که ما در اینجا تجربه کردیم، شاید در هیچ کشور دیگری تجربه‌اش را نداشتیم. یعنی مثلاً یک‌سری مواردی را که ما می‌بینیم برایمان خیلی عجیب است. مثلاً می‌بینیم که اینجا هیچ اتومبیلی دزدگیر ندارد، یعنی هیچ صدای دزدگیر ما نمی‌شنویم، یا مثلاً درب منازل باز است، نزدیک محل کارم که می‌رویم، درب منازلشان باز است. چون اینها خانه‌های ویلایی خیلی بزرگی دارند. خانه‌هایی که قدیمی‌تر هستند، راحت مثلاً رفت‌وآمد می‌کنند بدون هیچ مشکلی. اصلاً شاید برای ما خیلی عجیب باشد این موارد. چون به‌خاطر همین قانون‌های سخت هست که امنیت را بالا می‌برد. در هر جامعه‌ای به نظر من.

خب شما به‌عنوان خانم در جامعه عمان چه احساسی دارید؟ با شما چگونه برخورد می‌شود؟

خب اینجا به خانم‌ها خیلی احترام می‌گذارند. یعنی خانم‌ها و کسانی که کهن‌سال هستند، نیازمند هستند و بچه‌ها جزء اولویت اول هستند. متأسفانه آقایان اولویت آخر هستند. حالا اینکه مزاح بود؛ ولی خیلی به خانم‌ها احترام می‌گذارند عمانی‌ها.

خب خود جامعه عمان چگونه است؟ جامعه‌شان سنتی است؟ پوشش خانم ها چگونه است؟

خانم‌ها پوشششان کامل هست، خانم‌هایی که کارمند هستند پوشششان اجباری هست، برای آقایان هم که ادارات دولتی مثل بانک یا جاهایی که مراجعه می‌کنیم، همه باید با لباس رسمی خودشان باشند. یعنی همین دشداشة عربی دارند؟

بله، اجباری هست.

خب الان که ماه رمضان هست چه؟ مثلاً کسی آیا آزاد هست برای خوردوخوراک؟

نه به‌هیچ‌وجه، خیلی هم مجازات سنگینی دارد و همه هم رعایت می‌کنند. یعنی برای بقیه اصلاً سخت نیست. یعنی شاید مجازات باشد، ولی چون یک روتینی هست برای زندگی‌شان به نظرشان خیلی عادی هست.

خب چرا پولشان آن‌قدر ارزشمند است؟ شما چه برداشتی دارید؟

خب ارزش پول عمان بعد از پول کویت و بحرین سومین کشور هست در کل دنیا و این هم جالب هست بگویم خدمتتان که الان چندین سال هست که ریت دلار و ریال عمان؛ 84/3 هست. یعنی این ریت سال‌هاست ثابت مانده و اینکه ثبات اقتصادی آن است که خیلی کمک کرده. یکی هم بحث امنیتش هست و بحث سیاسی هم هست؛ چون همیشه عمان دنبال صلح و آرامش بوده و هیچ تنش و هیچ جنگی هم شرکت نکرده و همیشه هم دنبال این بوده که یک صلحی را بین کشورها برقرار کند.

خب وضعیت شغل چگونه است؟ برای خود عمانی‌ها، برای مهاجرها؟

قبل از کرونا و بعد از کرونا عمانی‌ها یک مقدار معترض بودند به اینکه چرا خارجی‌ها آمدند و در کشور ما و جای ما را اشغال کردند. بعد از آن پادشاه عمان تصمیم گرفتند که جوان‌ها بیشتر مشغول به کار شوند، خب جوان‌ها هم خیلی استقبال کردند و اکثر موارد ما می‌بینیم که عمانی‌ها خیلی بیشتر حضور دارند. قبلاً این‌طور نبود، بیشتر کسانی بودند که مهاجر بودند، مگر اینکه تخصص آن شغل را نداشته باشند که از خارجی‌ها استفاده می‌کنند و بیشتر حالا کارهایی که یک مقدار سطح پایین هست را عمانی‌ها انجام نمی‌دهند. بیشتر مهاجرانی که از کشورهای دیگر هستند انجام می‌دهند.

جامعة ایرانی بیشتر در چه شغل‌هایی در عمان فعال هستند؟

منظورتان بیزینس شخصی است؟

نه بیزینس‌های کوچک، اسمال بیزینس‌ها. پیمان‌کارهای بزرگ، شرکت‌های ساخت‌وسازی که آنجا مشغول به کار هستند.

شرکت‌های ساخت‌وساز و پیمانکاری خیلی زیاد هستند، کسانی که سافت سایر مواد اولیه با ساخت‌وساز هستند و رستوران خیلی هست، کافی‌شاپ خیلی هست. کلینیک ایرانی اینجا خیلی زیاد است. یک موردی که من چند روز پیش اتفاقاً دیدم نوشته بود تهران کلینیک که خیلی برایم جالب بود. گفتم خب تهران کلینیک هم تهران دارد. کلینیک خیلی زیاد است و بقیه هم که خیلی گذری هستند، کار تجارت و بیزینس را انجام می‌دهند ایرانی‌ها، خیلی بیشتر هم شدند نسبت به قبل. چون‌که خب متوجه شدند این کشور روبه‌توسعه است و نیاز دارد به بحث‌های واردات و صادرات.

من واقعیتش با واژة تجارت نخبگان، با بعضی جاهایش زاویه دارم، چون کشورهایی مثل ترکیه و مصر وقتی یک مهندس یا پزشکشان را صادر می‌کنند.

از نظر من صادرات متخصص است و خیلی هم باارزش است و آن متخصص می‌تواند برود و یک پول خیلی خوب هم در بیاورد و هم به خانواده‌اش در ایران کمک کند و هم در ایران حتماً ما نباید یک کالای خام بفروشیم؛ یعنی از نظر من یک کالای خام فروختن یک ضرر است. پزشک هم اگر بلند می‌شود و می‌رود به عمان آنجا هم می‌تواند یک ارزش‌افزوده‌ای ایجاد کند، هم برای کشور یک نام خوبی می‌تواند ایجاد کند و هم یک ارزش‌افزوده. به نظر من اسمش مهاجرت نخبگان بخشی‌اش نیست. بخشی‌اش می‌تواند صادرات نیروی متخصص و نخبه باشد که خیلی هم ارزشمند است و بعضی وقت‌ها شاید خیلی از عمانی‌ها نتوانند بیایند شیراز.

الان مشهد هم خیلی می‌آیند و خوب چه عیبی دارد اگر ما یک سری کلینیک‌های خیلی خوب و حرفه‌ای آنجا داشته باشیم، خب یک سرمایه‌گذاری خیلی عالی می‌تواند باشد برای کشور ما. کلینیک‌های تخصصی داشته باشیم آنجا چشم، پوست، زیبایی. حالا این می‌خواهد این‌همه هزینه کند و بیاید شیراز، می‌تواند همان هزینه را آنجا بگیرند و درآمدی برای کشور خودمان ایجاد بشود.

بله درست است، مضاف بر اینکه خب ما فاصله زمانی هم با ایران نداریم؛ یعنی خب می‌توانند آخر هفته‌ها رفت‌وآمد داشته باشند، خیلی هم بحث غربت و بحث‌های مهاجرتی که برای همه سنگین است خب اینجا اصلاً احساس نمی‌شود.

از همین جنبه باز ادامه بدهیم. شما احساستان چیست باتوجه‌به اینکه شما کشورهای زیادی زندگی کردید، یکی از آنها ترکیه بود اگر خاطرم باشد.

بله درست است

خب آنجا چه آنجا احساس غربت، احساس تنهایی، حالا ما که یک مقداری جنوب زندگی کردیم، شاید از نظر فرهنگی و عشق به گرما برایمان خوب باشد، حالا می‌خواستم نظر شما را بدانم.

نه من احساس خوبی دارم، یعنی احساس غربت و اینها اصلا‌ً نمی‌کنم، عمانی‌ها خیلی آدم‌های خونگرمی هستند و وقتی هم که انسان خودش تصور می‌کند که اگر من بروم خانواده‌ام را ببینم، دو ساعت بعد شهر خودم هستم، اصلاً هیچ دل‌نگرانی‌ای به خودش راه نمی‌دهد.

جامعه ایرانی را می‌گفتید در عمان گفتید یک سری مشاغل داشتند لطفاً تکمیلش کنید. بیزینس‌های بزرگ را بگویید، سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، ایرانی‌ها چه‌کارهایی آنجا انجام داده‌اند، مثال و نمونه می‌توانید بگویید؟

ببینید اینجا یک سری پروژه‌هایی هستند که مختص خارجی‌هاست، همان‌طور که می‌دانید در کشور عمان افراد خارجی همة املاک را نمی‌توانند تملک داشته باشند، حتماً باید در شهرک‌ها باشد. تا آنجایی که کار خودم بیزینسم در این زمینه هست، خیلی از شهرک‌سازی‌ها و محوطه‌سازی‌ها توسط ایرانی‌ها در حال انجام است.

یک کتاب هم من شنیدم که شما دربارة عمان نوشتید یک توضیح بفرمایید درباره چیست؟ گفتید که در آمازون هم هست.

کتابی که در آمازون هست کلاً در خصوص ریل استیت هست؛ ولی کتاب دیگری که در دست انجام دارم در مورد املاک عمان هست. ریل استیک عمان و بحث سرمایه‌گذاری در بخش عمان هست.

تحقیقاتی است یا تألیفی است؟ توضیح بدید در مورد کتاب

بیشتر در مورد تجربیاتم گفتم. در کتاب آن چیزی که می‌بینم، تجربه کردم، سعی کردم جمع‌آوری کنم که تقریباً کاربردی باشد و هر کسی بخواهد سرمایه‌گذاری کند باید بداند که چه راهکارهایی را به کار ببرد، بحث‌های قانونی‌اش چیست؟ موانعش چیست؟ اگر بخواهد یک موقع ملک را بفروشد بعداً دچار مشکل نشود اگر بخواهد؛ مثلاً اجاره بدهد بعداً دچار مشکل نشود، یک سری بحث‌های این‌طوری که سعی کردم کاربردی باشد بیشتر تا اینکه تئوری باشد.

خب در اولین ویدئومان بیشتر در مورد عمان بود، یک سؤال خیلی سخت می‌پرسند معمولاً همه: به چه کسانی توصیه می‌کنید و به چه کسانی توصیه نمی‌کنید بیایند عمان؟

اول به کسانی که توصیه نمی‌کنید بگویید، چون خیلی وقت‌ها من در عمارات که می‌روم، خودشان شرکت مدیریت صادرات دارند، خودشان می‌آیند آنجا خیلی به ما مراجعه می‌کنند، از هر تیپ شخصیتی، در هر نمایشگاهی، چه گلد فود باشد، چه بی‌فایده باشد، دوستان زیادی می‌آیند، بسیار متخصص، زبان انگلیسی خوب، بعضی از دوستان عربی هم بلدند، اما یک چیزی من بگویم، بعضی از آنها بین واقعیت و علاقة شخصی خودشان نمی‌توانند فاصله بگذارند،

یعنی یک چیزی می‌خواهند و یک چیزی یک واقعیتی در جامعه هدف است، یعنی آن مقصدی که انتخاب کردند، مثلاً من عمارات را می‌دانم هزینه‌ها خیلی وحشتناک است، حداقل یک آمدن ساده و یک شرکت ثبت‌کردن و … معمولاً یک میلیارد واقعاً هزینه می‌شود، حالا اجارة دفتر و اجارة خانه و حالا با کسری روش‌ها می‌شود کمترش کرد؛ یعنی اگر کسی واقعاً دقیق و هدفمند نیاید، احتمال زیاد عمارات موفق نخواهد بود و مجبور است برگردد، حالا عمان را شما از نظر خودتان بفرمایید.

ببینید در خصوص عمان این کاملاً سلیقه‌ای هست، و اینکه هدف شخص و دیدگاه شخص چیست؟

حالا شما فرق کسانی که توصیه می‌کنید که نیایند، من توصیه‌ام به افرادی هست که می‌خواهند بیایند عمان. افرادی که دنبال بیزینس هستند، یعنی کاملاً هدفشان فقط بحث بازرگانی و بیزینس هست، عمان خیلی می‌تواند مقصد خوبی باشد، چون خودتان هم استحضار دارید که عمان اروپا نیست، عمان آمریکا نیست. اینها فرهنگ‌های مختلفی دارد. شاید برای کسی که در اروپا زندگی کرده باشد، عمان برایش خیلی سخت باشد. من حتی یک دوستی داشتم که هندی بود،

(حالا یک تجربه‌ای هست که بگویم خدمتتان) در عمان زندگی می‌کرد، در دوران کرونا خب در عمان خیلی شرایط اقتصادی سخت شده من می‌خواهم بروم یک کشور دیگری و بعد اوکراین را خودش پیشنهاد داد. حتی وکیل گرفت و خیلی هم هزینه داد و رفت اوکراین. باورتان شاید نشود که ایشان فقط سه هفته در اوکراین دوام آورد و برگشت، یعنی با اینکه اقامت داشت و همه کارهایش را وکیل انجام داده بود، برگشت و گفت من اصلاً شرایط جوی و آب‌وهوایی را نتوانستم تحمل کنم.

خب چون خیلی از دوستان در یوتیوب به من پیام می‌دهند که خیلی طولانی است، من تلاش می‌کنم که ویدئوها بیشتر از سی دقیقه نشود. موضوعی کردم، این اولین ویدئومان در مورد آشنایی با عمان بود، در ویدئوی بعدی تلاش می‌کنیم در مورد هزینه‌های زندگی در عمان صحبت بکنیم، خیلی خوشحال می‌شوم که دوستان من پیج خانم فارسی را در کپشن، یوتیوب، اینستاگرام و در سایت خودم (سعید کاظمی) قرار خواهم داد. حتماً سر بزنید.

ویدئوی اولی را دیدید، حتماً ویدئوهای بعدی را هم با من و خانم فارسی همراه باشید.

همه چیز در مورد اجاره خانه در عمان

اقدامات اولیه در هنگام ورود به عمان در هنگام مهاجرت

هزینه های زندگی در عمان

راههای ارتباطی با خانم بهار فارسی :

تماس واتس اپ : 00968-71000075 00968-98570065

کانال تلگرام https://t.me/luminousproperty

ایدی اینستاگرام Oman_opportunitie