هشدارهایی برای خرید ملک در قبرس

هشدارهایی به خریداران ملک در قبرس شمالی

برای تماشا صحبت های من با آقای ابراهیمی در مورد هشدارهایی به خریداران ملک در قبرس شمالی از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

برای شنیدن فایل صوتی صحبت های من با آقای ابراهیمی، در مورد هشدارهایی به خریداران ملک در قبرس شمالی از طریق لینک ذیل اقدام بفرمائید.

سلام به همۀ دوستان عزیز. سعید کاظمی هستم. امروز می­خواهم در مورد بحث­های کلاهبرداری و هشدارهایی که برای خرید ملک در قبرس شمالی مطرح است با آقای ابراهیمی صحبت بکنم. واقعیتش بعد از سال 2008 اتفاقاتی که در کشور امارات افتاد و به خصوص دبی بعد از آن تبی که سال 2000 تا 2008) افتاد. خیلی از مردم برای سرمایه گذاری به دبی رفتند و الان ذهنیت منفی برای مهاجرت و سرمایه گذاری در کشورهای مختلف وجود دارد. امشب با اقای ابراهیمی در مورد مشکلات و سختی های مهاجرت در قبرس شمالی صحبت خواهیم کرد.

در سلسله لایوها و صحبت­هایی که با آقای ابراهیمی کردم در مورد مسائل زیادی در قبرس صحبت کردم. یکی از درخواست­های زیادی که خیلی از مخاطب­ها چه پیام دادند. چه ایمیل کردند چه کامنت گذاشتند از من پرسیدند بحث کلاهبرداری است. ما ایرانی­ها در زمینۀ خریدوفروش ملک و خودرو حتی داخل ایران هم که می­خواهیم خرید بکنیم یک ­مقداری ترس داریم. به نظر من هم منطقی است

حالا شاید بشود به دلیل شرایطی بوده که در این سال­ها برای ما اتفاق افتاده. من خیلی از سؤالات دوستان را آماده کردم. من داشتم توضیح می­دادم سال­های 2000 تا 2008 به‌قدری بحث خرید ملک در کشور امارات در بورس قرار گرفت و سال 2008 به‌خاطر بحران اقتصادی کل دنیا و به­ خصوص کشورهایی مثل امارات را در بر گرفت. بسیاری از پروژه های ­های ساختمان‌سازی در امارات تعطیل شد و خیلی از شرکت­های ایرانی جمع شدند. در نتیجه این ترس و نگرانی در خرید ملک وجود دارد.

آیا ایرانیها بالاترین خریداران ملک در امارات، ترکیه و قبرس هستند؟

البته ما تصور می­کنیم ما ایرانی­ها بالاترین خریدار ملک هستیم این‌طوری نیست من همین امروز داشتم آماری بود را بررسی می کردم. کشور امارات داده بود؛ مثلاً در امارات هندی­ها بالاترین آمار خرید ملک در امارات را دارند. در ترکیه عربستانی­ها بیشترین آمار خرید ملک را دارند حالا به دلیل شرایط اقتصادی حالا شرایط فرهنگی، هر دلیلی که در عربستان هست خیلی طرف‌دار خرید ملک در کشورهای ترکیه و شاید هم قبرس من اطلاعی آمار دقیقی از میزان بالاترین حجم خریدها را حالا از شما خواهم پرسید.

این که خرید ملک در یک کشور خارجی با چه هدفی انجام می­شود خیلی باید بادقت انجام بشود. رک‌وپوست‌کنده بگویم؛ مثلاً من می­شنوم یک آقا یا یک خانمی یا یک نفری در ایران می­گوید: «من خسته شدم.» خسته شدی که چه؟ مثلاً همین که خسته شدی. حالا شما یک ماشین‌ و یک‌خانه داری می­گوید: «من این را بفروشم بروم ترکیه، امارات، مثلاً گرجستان یا هر جای دیگری ملک بخرم.» بعد یک‌دفعه اتفاقات گرجستان می­افتد. یعنی چه؟

یک‌دفعه گرجستان دولت غرب­گرا می­ آید در گرجستان هر چه ملک خریدند برای ایرانی­ها سخت­گیری­های زیادی می­کند. اما من یک نکته را توضیح بدهم من چون 2 سفر به گرجستان رفتم خیلی از نزدیک این موضوع را لمس کردم. خیلی وقت­ها مقصر خود ما ایرانی­هاییم یعنی ربطی به گرجستان ندارد ربطی به امارات یا قبرس یا ترکیه ندارد.

خود ما ایرانی­ ها می­رویم این­قدر غیرقانونی و با شرکت­های کاغذی و انواع روش­ها از ایران مهاجرت کرده بودند در گرجستان که دیگر از بقالی سر کوچه و نانوایی می­رفتی می­دیدی ایرانی هست. بعضی ­هایشان هم فقط از قانون 45 روز اقامت استفاده می کردند. یک خروج می زدند. ارمنستان دوباره برمی­ گشتند، باز دوباره 45 روز می­ ماندند استفاده می­کردند بعضی­هایشان هم یک­ کم زرنگ­تر بودند. شرکت­های صوری کاغذی داشتند. یعنی فقط شرکت ثبت می­کردند.

من می­خواهم برای اولین سؤال اولاً که شما این جواب قبلی من را بدهید که بالاترین حجم خرید ملک در قبرس را چه ملیت­هایی دارند؟ بعد در ادامه­ بگویید اصلاً فرق اقامت گرفتن با خرید ملک و شهروندی آن کشور حالا می­خواهد قبرس باشد یا ترکیه یا هرجایی چه فرقی می­کند؟ اول آن آمار را بفرمائید و بعد هم این موضوع را توضیح بدهید.

بیشترین خریداران ملک در قبرس شمالی چه کشورهائی هستند؟

در مورد بیشترین تعداد اندیکس خریدارها می­توانم بگویم که روس­ها بیشترین خرید را می­کنند در قبرس. روس­ها و اوکراینی­ها. ولی می­توانم به‌جرئت بگویم مرحلۀ دوم و سوم دست ایرانی­ها هست ایرانی­ها هم خیلی زیاد اینجا خرید می­کنند. در مورد سؤال دومتان باید بگویم که می­شود تکرار کنید سؤال دومتان را؟یک توضیح بدهید منظورت می‌گویید؛

اینکه می گویند ایرانیها خیلی ملک در قبرس شمالی می­ خرند درست است و حدوداً سالیانه چند دانه ملک در قبرس شمالی می خرند؟

یعنی مثلاً 5000 تا ملک می­ خرند یا مثلاً سالی 200 تا می­خرند این که دیگر خیلی حساب نمی­شود که مثلاً بگوییم ما در قبرس 200 ملک ایرانی­ها خریدند بگوییم خیلی دارند ملک می­خرند. حدودی آماری دارید شما؟

ببینید؛ مثلاً یکی از پروژه­هایی که خیلی اینجا طرف‌دار دارد مخصوصاً ایرانی­ها خیلی خوششان می­آید از آن 50 هزار تا واحد بوده که همه ­اش فروش رفته. یک شهرک بزرگ؛ کل 50 هزار تا فروش رفته به‌جرئت می­توانم بگویم از این 50 هزار تا 500 آپارتمان را ما به ایرانیها فروختیم.

آیا مردم ترکیه هم می­ آیند قبرس سرمایه‌گذاری می کنند؟ یعنی سرمایه­ دارهای ترک هم می­آیند در قبرس شمالی سرمایه‌گذاری کنند؟

معمولاً آن­ها ترکیه زندگی می­کنند برای تعطیلات آخر هفته­ شان می­آیند اینجا.

حالا بحث اقامت و شهروندی را توضیح بدهید. یعنی تفاوتشان را بگویید؛ چون بعضی مردم فکر می‌کنند؛ مثلاً تبلیغات صوری است یعنی می­گوید: «با خرید ملک شما صاحب مثلاً اقامت این کشور می­شوید یا صاحب شهروندی این کشور می­شوید» این­ها فکر کنم تعریف­هایش با هم فرق می­کند.

من این را به‌صورت کامل برایتان توضیح بدهم. اولاً شهروندی یک کشور را که شما زمانی می­توانید داشته باشید که پاسپورت آن کشور را بگیرید. قبرس به کسی پاسپورت نمی­ دهد مگر این که در موارد خاص آن­هم ازدواج یا این که از قدیم سرمایه­ های خیلی زیادی کسی آورده باشد. کلی شرکت و کارمند و این چیزها در آن صورت پاسپورت می­تواند بگیرد و شهروند دائم بشود. یک مورد دیگر هست با همین بحث اقامت است که ببینید شما با خرید ملک در قبرس می­توانید اقامت بگیرید.

تا زمانی که ملکتان را داشته باشید؛ یعنی اگر نفروشید و همچنان ملک را داشته باشید تا زمانی که ملک را داشته باشید اقامتتان سالیانه تمدید می ­شود. حالا با یک هزینۀ خیلی کم در حد 1000 لیر این­ها؛ 1200، 300 لیر. یک بحث دیگر هست که اقامت دائم است. ترک­ها به آن می­گویند کمیلیک کارت. اقامت دائم به با ارزشی پاسپورت نیست؛ ولی دیگر لازم هم نیست شما هرسال اقدام کنید دوباره مثلاً تمدیدش کنید. شما اقامت دائم را بگیرید دیگر می­شوید شهروند درجه 2. ببینید باز می‌گویم شهروند درجه 2. نمی­گویم شهروند درجه 1. شهروند درجه 1 کسی است که پاسپورت آن کشور را داشته باشد.

شرایطش هم این­گونه است که اگر شما مبلغی که سرمایه‌گذاری می­کنید – من دقیق توضیح بدهم خدمتتان – اگر مبلغی که سرمایه‌گذاری می­کنید بیش از 125 هزار یورو یا پوند باشد بعد از 4 سال که در این جزیره زندگی کنید یعنی 4 سال باید همین اقامت سالیانه که دارم می‌گویم روی ملک همه می­ گیرند خود من هم همین‌جوری اینجایم 4 سال باید این اقامت تمدید بشود و علتش هم چیست؟

این­ها جزء نکته ­های خوب اینجا است. علتش هم این است که این­ها در آن 4 سال نگاه می­کنند به سوابق شما ببینند مشکلی پیش نیاوردید اگر برای جامعه مفید باشید و ضرر هم نداشته باشید بعد از 4 سال که شما مبلغی هم که سرمایه‌گذاری کردید بیش از 125 هزار پوند باشد می­توانید اقدام کنید برای کیملیک کارت یا همان اقامت دائم. باز هم می‌گویم این شامل پاسپورت نمی­شود. پس قبرس شمالی به به کسی پاسپورت نمی­ده .

من دوست دارم تجربۀ واقعی بگویم آقای ابراهیمی عزیز! چون من خودم یک سال ترکیه بودم بعضی از هم­وطن­های ما خودشان نمی­دانند دقیقاً می­خواهند چه‌کار کنند فقط می­گویند ما می­خواهیم برویم.

بگذارید مثال واقعی بزنم یک بعد از ظهری در دفتر شرکت بودم(من در یک شرکتی کار می­کردم به اسم یاشارگروپ) این­ها کار بازسازی خانه، ویلا، کارخانه و هتل این­ها انجام می ­دادند من چون تخصصم عمران بود؟

در استانبول. من خودم چند ماه در بازسازی ویلا کار کردم. خیلی هم آدم­های خوبی بودند؛ یعنی خیلی محیط کاری حرفه ­ای داشتند. یک روز بعدازظهر دیدم یک خانم ایرانی بچه بندر انزلی بودند آمدند در دفتر کار ما و گفت: «می­خواهم مشورت کنم. می­ خواهم شوهرم نجار است کابینت‌ساز است بیاییم استانبول» گفتم خیلی شغل خوبی دارد اینجا کار برایش زیاد است. ولی منابع مالی­شان را که دیدم اهدافشان را که شنیدم؛ مثلاً دوتا  بچه کوچک داشتند این­ها را که شنیدم من واقعیت به­شان گفتم نیایید. من شاید سه چهار ساعت داشتم با آن­ها صحبت می­کردم همکارم می­گفت: «ولش کن»

می­گفتم بابا من می­دانم به درد این خانم نمی­خورد. یک روز آمد شرکت ما بعد از دو ماه گفت: «ما آمدیم تصمیم گرفتیم آمدیم و خانۀ یکی از دوست­ها و فامیل­هایمان در اینجا زندگی می­ کنیم» در شهرک خیلی خوب هم آنجا بود پیش فامیل­ شان بودند. بعد گفت: «برای ما خانه اجاره کنید» گفتیم واقعیت شرکت­ ما کار اجاره خانه و این­ها انجام نمی­دهد یعنی دوستم هم گفت: «نه ما کار خانه انجام نمی­دهیم» چون خیلی از ایرانی­ها می­آیند و اینجا هم بعد یک ساله اجاره ­اش را بدهند بعد برمی­گردند. به من گفت: «کمکم کنید.» گفتم من کسی را نمی­شناسم که اجاره خانه کمکت کند. رفت و یک هفته ­ای بعد دیدم خیلی آشفته آمد و گفت: «آره ما با یک مشاوره املاکی که می­شناختمش با هم ارتباط هم داشتیم با ایشان هماهنگ کردم رفتم چندتا خانه دیدیم.

من نمی­دانم عددش یادم نیست شاید، 1000 لیر هم به­شان بیعانه دادم قولنامه را هم نوشتیم. اما ما پشیمان شدیم کلاً می­خواهیم برگردیم ایران. شما زنگ بزن به این بنده خدا که 1000 لیر ما را پس بده.» من هم واقعیت املاکی نبودم که بگویم تجربه داشتم گفتم باشد زنگ می­زنم. این دوستمان هم تبریزی بود مشاوره املاک بود آنجا از قدیمی­ها هم بود خیلی از من دلخور شد خیلی هم با من تند صحبت کرد: «نه حق نداری دخالت کنی تو نمی­دانم اجازه نداری دخالت کنی.» گفتم باشد حالا این بنده خدا آمده به من یک رویی زده اگر راه دارد گفت: «بابا آن املاکی قولنامه نوشته. وقتی قولنامه بنویسد دیگر هزینۀ قولنامه ­نویسی­ اش را برمی­دارد. شما کنسل هم بکنید نهایتش جریمه باید بروی به صاحبخانه بدهی کنسل بشود.»

بعد من واقعیت بعد که بیشتر فکر کردم این خانم هم آمد یک ­کم گریه کرد من گفتم: «من روز اول به شما گفتم برای شما مناسب نیست نیایید ترکیه.» بعداً که به این موضوع فکر کردم گفتم بابا راست می­گوید آن بنده خدا به من بعداً زنگ زد یک­ کم عذرخواهی کرد: «ببخشید من آن شب ناراحت شدم. من یک هفته است با بنزین لیتر مثلاً 7 لیر دارم این خانم را بردم 20 واحد دیده؛ مثلاً 6 روز من را علاف داشته. بعد کلاً 1000 لیر داده؛ 1000 لیر عدد قابلی نیست در ترکیه؛ عدد آن­چنانی نیست.» من می‌گویم بعضی از این داستان­هایی که هم­شهری­هایها ، هم­وطن­ نمان تعریف می­کنند. مقصر خودشان­ هستند.

چون دقیقاً خودشان نمی­دانند برای چه مهاجرت کردند برای چه آمدند؟

توان مالی­اش را نمی­داند. بعد می­آید می­رود مثلاً یک کاری می­کند شما مثلاً ایران هم بروی قولنامه بنویسی قولنامه خرید ملک یا اجاره ملک بنویسی بعد کنسلش کنی باید آن املاک هزینۀ نوشتن قولنامه ­اش را به شما عودت نمی ­دهد وقتی که گذاشته انرژی ­ که گذاشته. می­خواهم بگویم که کسی که می­ خواهد مهاجرت کند کسی که می­ خواهد برود قبرس یا می­خواهد برود ترکیه یا امارات باید بداند دقیقا چه می خواهد.

مثلاً هر کسی لِوِلش فرق می ­کند امارات خیلی گران‌قیمت است و هزینه­ ها وحشتناک است. دوستی برای ثبت شرکتش رفته بود امارات کلی هزینه کرده بود دو سه هفته پیش با هم صحبت می­ کردیم به من می­ گفت: «من اولش نمی­دانستم کارمند­هایم را نمی­توانم از ایران ببرم. کلی هزینه کردم در نهایت مجبور شدم کلاً دفتر را ببرم عمان. چون من 5 کارمند داشتم کارمندم را از ایران نمی­توانستم ببرم امارات. برای آن­ها نتوانستم ویزا بگیرم مجبور شدم دوباره این دو سه میلیارد هزینه را بی­خیال بشوم بروم عمان. هیچ‌کس هم مقصر نیست. دولت امارات هم می­گفت در سایتش قشنگ نوشته مثلاً به ایرانی­ها برای نیروهای کاری من ویزا نمی­دهند.» این را من همین‌جوری لا به لای لایو داستان­های زیادی دارم تجربه در املاک در ترکیه آنجا می­آمدند به من مراجعه می­کردند را می‌گویم.

خرید ملک از راه دور و بدون دیدن شرکت و پروژه در قبرس شمالی امکان پذیر است؟

من مثلاً تبلیغ می ­بینم: «شما نمی­خو اهد بیایید. تلفن بزنید پول را به‌حساب ما بزنید به تومان بزنید ما خودمان هم برایتان ملک را می­خریم و قولنامه می­کنیم.» شما این را تأیید می­کنید؟

بعضی از مشتری­ها هستند مثال دارم می­زنم طرف می­خواهد خانۀ پیش ­خرید خریداری کند خانه­ اش مثلاً 4 سال دیگر آماده می­شود خودش مشغول به کار است در ایران مثلاً شرکت دارد کارخانه دارد کارمند است جایی؛ نمی­تواند پا شود بیایید یک هفته دوهفته اینجا؛ بعضی­ها هستند حالا لطف دارند به ما اعتماد می­کنند به‌صورت آنلاین خریداری می­کنند که آن هم باز باید امضای ایشان دوباره پایین قرارداد باشد؛ یعنی ما قرارداد را می­فرستیم برایشان ایشان امضا می­کنند دوباره اسکن می­کنند می­فرستند برای ما آن موقع می­شود قرارداد فاینالایز یا نهائی  شده.

قرارداد خرید ملک به چه زبانی است در قبرس؟

قراردادها در قبرس به زبان انگلیسی است و گاهی هم ترکی.

مثلاً من نوعی آمدم قبرس می­خواهم بخرم الان می­خواهم این قرارداد را دقیق برای من ترجمه کنید من بند به بندش را مثلاً من که انگلیسی مطلعم، برای کسی که مطلع نیست بند به بندش را ترجمه می‌کنیم.

شما می­توانید یا خودتان مترجم جدا بگیرید برایتان ترجمه کند یا این که بچه ­های شرکت ما هستند که اصلاً کارشان این است که باید قرارداد را بند به بند بخوانند برای مشتری ترجمه کنند و در نهایت امضا را بگیرند.

آیا می شود از یک پیج اینستاگرام در قبرس شمالی ملک خرید؟

من واقعیت برای این لایو خیلی رفتم تحقیق کردم خیلی در پیج­های مختلف. یکسری چیزهای جالب دیدم؛ مثلاً طرف عکس یک گل گذاشته بعد اسمش یک اسم عجیب است یک اسم است اصلاً نه فامیلش است نه آدرس است نه تلفن است هیچ ندارد؛ یعنی مثلاً نه شرکت ثبت­ شده ­ای دارد بعد تبلیغ می­کند. یک پیج اینستاگرام فقط دارد. حالا این نظر من است آیا واقعاً می­شود آدم از یک پیج اینستاگرامی که هیچ مستندات خاصی ندارد خرید کرد. من نوعی مثلاً می­خواهم قبرس خرید بکنم چه مواردی را باید مدنظر خودم قرار بدهم؟ چه چیزهایی را کنترل بکنم که گیر ( عذرخواهی می­کنم این کلمه جالب هم شاید نباشد) fraud یا کلاهبرداری قرار نگیرم؟

درست است. ببینید اولاً این که این نکته را خدمت همۀ دوستان بگویم شما وقتی می­خواهید ملکی را خریداری کنید اولاً که باید حتماً تحقیق کنید آن شرکتی که دارید از آن خرید می­کنید شرکت ثبت­ شده باشد؛ یعنی دفتر داشته باشد آدرس داشته باشد و شمارۀ ثبت داشته باشد شما هم شمارۀ ثبت هر شرکتی را بخواهید می­توانید از اینترنت از وب­سایت خود شرکت یا استعلام سایت­های دولتی آن کشور بگیرید و از روی شماره ثبت شما می­توانید متوجه بشوید که یک شرکتی چند سال است قدمت دارد چقدر کارکرده.

چه شرکتی تازه‌کار است و  این که اصلاً چه شرکتی دارد شماره ثبت. این پیشنهاد من است که همۀ دوستان اگر می­خواهند سرمایه‌گذاری کنند ابتدا این نکات را در نظر بگیرند که تحقیق کنند ببینند که وضعیت آن شرکت در چه صورت است؛ یعنی شماره ثبت دارد دیگر خدمتتان عرض کنم آدرس دفترش مشخص باشد. این­جور چیزها یک نکاتی است که باید حتماً به آن دقت کنند. حالا شما می­گویید در مورد این لایو تحقیق کردید به ترتیب بپرسید من خدمتتان پاسخ می­دهم.

 الان من می­خواهم در قبرس شمالی ملک خرید کنم چرا مستقیم نروم از آن تولیدکنندۀ اصلی، همان سازندۀ اصلی ملک مثلاً آنی که دارد برج 5000 واحدی می­سازد مطمئناً مثل ترکیه دفاتر فروش دارند نمونه کار دارند من چرا از آن­ها مستقیم خرید نکنم؟

خود construction company ها هم املاک دارند ولی ببینید به‌صورت کلی 80، 90% ملک­ها را برای  construction company در قبرس به‌جرئت می­توانم بگویم ما برایشان می‌فروشیم؛ یعنی با وجود این که خودشان املاک دارند و کار فروش انجام می­دهند ما بیشترین فروش را برایشان انجام می­دهیم و علت چیست؟ علت این است که ببینید شرکت سازنده فقط همان قیمتی که در لیست قیمت ما هست همان قیمت را به شما اعلام می­کند و آن مبلغ را از شما می­گیرد و دیگر بابت این که مثلاً می­خواهید.

شما اقامت بگیرید یا حتی همین بحث قرارداد که فرمودید قرارداد باید ترجمه بشود شما هر چیزی را پایینش را می­خواهید امضا کنید باید مطمئن باشید کاملاً بند به بندش را باید مطمئن باشید چه نوشته شده باشد. یکی از کارهای شرکت ما همین است که مسئولین شرکت کارشان این است که بیایند با شما همراهی­تان کنند موقع قرارداد، کامل به شما توضیح بدهند مثل وکیلی که شما به‌عنوان  اگر وکیلی می­گیرید مثل وکیل کاملاً تمام مراحل را به شما توضیح بدهند بعد آن موقع قرارداد را امضا کنید.

یک سؤالی که خیلی در کپشن می­پرسند اول جواب بده حداقل قیمت یک ملک در قبرس چقدر است؟ یعنی حداقل باید چقدر پول بیاورد که آنجا بخواهد ملک بخرد؟

ما از اول تابستان دوتا 10% رشد قیمت داشتیم الان برای یک واحد استودیو حداقل 60، 70 هزار پوند احتیاج هست که پول لازم است. برای یک واحد یک خواب 80 هزار پوند حداقل تا 100 هزار پوند باید پول بگذارید کنار.

چگونه مطمئن باشیم. که این طرف ملک را به چندین نفر در قبرس شمالی نفروخته است؟ از کجا مطمئن بشود که این سند آنجا مثلاً اداره ثبتی دارد؟ اداره ثبت‌اسناد و املاک دارد؟

من در لایوهای قبلی هم‌خدمتتان توضیح دادم یک 0.5% هست که اولی که قرارداد را می­بندی آن 0.5% پرداخت می­شود آن 0.5% همان هزینه­ ای است که در واقع به دولت اینجا پرداخت می­شود که چه؟ کد رهگیری را بگیریم همان کد رهگیری که مثل در ایران سندهای تک‌برگ را شما می­توانید استعلام بگیرید کد رهگیری­شان را بگیرید. دقیقاً اینجا هم کد رهگیری به شما می­دهند که شما می­توانید آن ملک را استعلام بگیرید؛ ولی یک نکته­ ای را من خدمتتان بگویم ما تمام قراردادهایمان فروش­هایمان از طریق خود شرکت­های سازنده انجام می­شود شرکت­های سازنده­ای هم که اینجا هستند.

اصلاً قابل‌مقایسه با شرکت­های سازنده ­ای که حالا به‌صورت جزء در ایران کار می­کنند نیستند که حالا چون این­ها همه مثلاً چه جوری خدمتتان عرض کنم یک ابرشرکت یا هلدینگ بزرگ هستند. بیست ­تا بیزینس مختلف دارند ده­ تا ریزورت اینجا دارد می­سازد ده تا پرتغال دارد می­سازد ده تا انگلیس دارد می­سازد ده تا کانادا دارد. یعنی همه‌جا پروژه دارند و شرکت­های بزرگی هستند. ما هم تمام قراردادهایمان از طریق خود construction company  ها جلو می‌بریم؛ یعنی آن فرم قراردادی که به شما داده می­شود از طرف خود construction company  است.

در نتیجه با گرفتن کد رهگیری می­توانید مطمئن بشوید خیالتان راحت بشود که اوکی مثلاً به کس دیگری فروخته نشده این ملک؛ ولی اگر دارید از دست می­خرید حتماً این نکات لازم را رعایت کنید حتماً کد رهگیری­اش را پیگیری کنید یا اگر دارید از شرکتی خریداری می­کنید به شما آفرهایی می­دهند شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که آن آفرها باید قابلیت مکتوب شدن داشته باشد؛ یعنی اگر بنده سام ابراهیمی به شما یکسری آفر می­دهم می‌گویم شما با خرید ملک این و این و این را می­توانید از من بگیرید باید کلیه آفرها را مکتوب با قرارداد امضا شده تقدیم شما کند.

مثلاً من یک آفر دیدم در همین تبلیغات زیادی که رفتم بررسی کردم مثلاً نوشته بود یک ماشین بنز هم به­ خریدار  می­دهیم. مبله کامل فول فرنیش هم به­ شما می‌دهیم؛ من نمی­دانم مثلاً شما می­گویی 60 هزار پوند حدوداً مثلاً 2 میلیارد 300، 400 میلیون تومان می­شود حالا با هزینه ­های 0.5% و مالیات و فلان و این­ها من می‌گویم 2.5 میلیارد. چه جوری با 2.5 میلیارد هم ماشین به من می­دهید هم خانه و هم مبلمان؟

دقت کنید  به فروشنده بگویید شما این بنزی که گفتی می­دهی را مکتوب کن بگذار پای قرارداد به من بده. آن موقع مشخص می­شود آن طرفی که دارد به شما آفر می­دهد آیا واقعاً شرکت است؟ حرفش سند هست یا نیست؟ می­تواند پایینش را امضا کند یا نه؟

الان این آفر هم داد و قرارداد هم بست قرار است 4 سال بعد به من ملک تحویل داده بشود تعهداتش و فول فرنیش را قرار است 4 سال بعد به تعهداتش عمل کند. متوجه منظورم می­شوی؟

درسته ببینید آفرها معمولاً از طرف یکسری دلال دارد اتفاق می­افتد این بحث آفرها؛ یعنی کار تخصصی ملک انجام نمی ­دهند کار دلالی دارند انجام می‌دهند؛ یعنی حتی بعضی از آن واحدهایی هم که می‌گویید؛ مثلاً ممکن است یک‌بار خریداری شده این­ها دارند مجدد از دست می­فروشند به کس دیگری.

عرف استاندارد آفر در قبرس شمالی چیست؟ مثلاً با خرید یک ملک مثلاً 2.5 میلیارد چه آفری دارد؟ در ایران الان در هر شهری بروید دیگر 2.5 میلیارد یک ملک معمولی است دیگر؛ خیلی چیز هنگفتی نیست که بخواهند رویش آفر هم به آدم بدهند.

بله ببینید آفرهایی که شرکت ما می­دهد به دوستان سه روز اقامت رایگان است درصورتی‌که خریدشان را صددرصد کنند یک هفته است و این که اگر پیش‌خرید کنند؛ مثلاً سه سال دو سال یک سال مانده باشد تا تحویل ملکشان یک سال هم یک ملکی را به‌صورت رایگان در اختیارشان قرار می­دهیم. این آفرهایی است که حالا شرکت ما دارد؛

ولی من دوستان دیگر را نمی­دانم دیگر چه‌کار می­کنند. ولی این هم‌خدمتتان عرض کنم که مثلاً بعضی از پروژه­ها هست مثل مثلاً واحدهای خیلی بزرگ مثلاً واحدهای سه‌خوابه، چهار خوابت، ویلایی­ها باز یکسری آفرهای خاصی از طرف خود construction company در قرارداد نوشته شده آن دیگر ربطی به املاک ندارد باید از طریق construction company  از آن­ها گرفته بشود که مثلاً این کار را ما به‌عنوان وکیل شما برایتان انجام می­دهیم که می­رویم با construction company رایزنی می­کنیم و آفرها را از آن­ها برایتان می­گیریم.

به چه کسانی واقعاً توصیه نمی­کنی برای خرید ملک به قبرس شمالی بیایند؟ مثلاً بگویی واقعاً به درد تو نمی­خورد. من یک داستان واقعی برایتان تعریف کردم؛ یعنی واقعاً به درد چه کسانی نمی­خورد؟

ببینید قبرس به درد کسانی که فقط به اندازۀ پول یک‌خانه دارند نمی­خورد. یعنی این که اگر کسی هست که تمام سرمایۀ زندگی­ اش می­شود یک‌خانه اینجا بهتر است که این کار را نکند. ما یعنی خودمان علناً به او می ­گوییم که این کار را نکن همان ایران بهتر است. ببینید یک چیز ساده خدمتتان عرض کنم شما با درآمد حقوق ثابتی که اینجا دارید زندگی­تان کاملاً راحت می‌چرخد؛ ولی شما نمی­توانید هم زندگی­تان را بچرخانید هم قسط­های خانه را پرداخت کنید متوجه می­شوید منظورم را؟

هم زبان ترکی یاد بگیری هم بروی دنبال کار بگردی. آخر من در تبلیغات می­بینم می­گوید آقا ملک هست با job offer البته من یکی که خیلی با job offer رابطۀ خوبی ندارم اصلاً job offer را خیلی خوب نمی­بینم.

همان. هیچ شرکت املاکی اجازۀ دادن job offer به کسی ندارد مگر این که طرف کارش همین agent کار املاک است تخصصی است ارتباطاتش قوی است؛ مثلاً من خودم شخصاً بیایم بگویم آقای فلانی! بیا با من کارکن؛ این یک بحث جداست. ولی این که بخواهد job offer بدهد و «من برای شما کار پیدا می­کنم» آن کارش شرکت کاریابی است کار شرکت املاک نیست شرکت املاک کارش این است که برای شما خانه پیدا کند و بیش از این هر چه اضافه­تر از این گفته می­شود ممکن است که جای تأمل دارد دیگر باید حتماً روی آن تأملی کرد.

یک روش کلاه برداری در خرید ملک خارج کشور را برای شما بگویم؟

عذرخواهی می­کنم باز از این کلمه استفاده می­کنم یک روش کلاهبرداری دیدم خیلی رویش تأکید شده بود هم در گرجستان هم در ترکیه این­ها خیلی استفاده می­شود. دو سه نفر با همدیگر یک نفر می­آید تبلیغ می‌گذارد؛ یعنی یک پیج راه می­اندازند بعد دو نفر دیگر با اسم ­های دیگر می­آیند به افرادی که سؤال می­پرسند کامنت می­گذارند سؤال می­پرسند می­نویسند زیر کامنت آن یا در جواب آن ریپلای می­کنند می­نویسند که: «من از فلانی خریدم خیلی راضی بودم. خیلی عالی بود خیلی درست بود.

احسنت خیلی خوب بود.» خیلی جالب بود این دیدم دارد تکرار می­شود یک روش کلاهبرداری است اصلاً در واقعیت این­جوری نیست؛ یعنی یک جوری برنامه­ریزی شده از قبل است؛ یعنی من این را هم در چند تا پیج در گرجستان دیدم تأکید کرده بودند که بگیرند آن آدم هم جالب بود پیج آن را هم من رفتم نگاه کردم دیدم آن هم پیجش نه اسم دارد نه آدرس دارد نه تلفن دارد نه عکس دارد؛ یعنی طرف کلاً مجازی است هیچ‌چیزش واقعی نیست؛ یعنی همة آن تیم سه‌نفره آن­هایی که می­آمدند با همدیگر هی نظر می­دادند غیرواقعی بود. من یکی دوتا داستان تعریف کنم در مورد کار؛ ترکیه و این­ها که به چشم خودم دیدم.

مثلاً یک آقا امیدی بود نجار بود من واقعاً دیدم یک کارگاه بزرگی را بعد از 4 سال ترکی مسلط شده بود آدم بسیار زحمت­کش و صادقی بود من دیدم کل کارگاه نجاری­اش را آن بنده خدای ترک به ایشان سپرده بود؛ یعنی کلاً دیگر خودش نمی­آمد این­قدر این انسان زحمت­کش، صادق بود و واقعاً گفت: «سعید! من آنجا با روزی 50 لیر، 100 لیر شروع کردم؛ یعنی خیلی با زحمت زیاد» یا مثلاً من در زیتون برنو بچه­ های افغانستانی دیدم آدم­های بسیار زحمت­کش که 88 نفر ترک و افغانستانی برای او کار می­کردند و او برای یکی از برندهای معروف ترکیه بخش تولیدی ­اش را انجام می­داد.

برای مهاجرت قبل از هر چیزی نیاز به تسلط بر زبان کشور مقصد و داشتن تخصص کاری است؟

می‌گویم اگر کسی می­خواهد برود اولاً در هر کشوری که می­خواهد برود نه بحث قبرس نه بحث امارات یا ترکیه یا حتی کانادا اول باید زبان آن کشور را مسلط باشد به نظر من 70، 80% باید زبان آن کشور را یاد داشته باشد.یا حداقل زبان انگلیسی را فول باشد.انگلیسی را فول باشد. دوم یک تخصص بلد باشد یک کار بلد باشد شاید خنده­ دار باشد من چیزهایی که در نوجوانی یاد گرفته بودم مثل لوله­ کشی ساختمان، و کار برق­کاری آنجا خیلی به دردم خورد. می­دیدم مثلاً می­گوید 1500 لیر 20 تا لامپ محوطۀ ویلا را می­ خواهند عوض کنند. من گفتم این که کاری ندارد. خودم بلد هستم.

گفتم کلاً یک یا دو ساعت کار دارد که خودم راحت انجام می­دهم حالا آنجا همه چیز رطوبت بالابود زنگ‌زده بود گفت واقعاً تو انجام می­دهی؟ به‌جای 1500 تا بده 1000 تا به خودم بده انجام می­دهم. شاید در دو ساعت تفریحی انجامش دادم تعویض شد؛ یعنی آن دانش و تخصص به دردم خورد با این که مثلاً من زبان ترکی­ام اصلاً خوب نبود؛ ولی خدا را شکر درست شده بود آن دوستان آدم­هایی بودند که درست شد کار من؛ همین­جوری نیت کرده بودم رفت درست شد. یا خانمم خیاط بود؛ مثلاً خیاط حرفه­ای بود.

آیا جاب افر در قبرس شمالی وجود دارد؟

یک نکته­ای من به ذهنم رسید مهندس! شما الان این را فرمودید. ببینید؛ مثلاً اگر کسی به شما می­گوید جاب آفر می­دهد می­گوید: «من برایتان کار پیدا می­کنم» ببینید خود agent که دارد اینجا زندگی می­کند هم خودش باید اجازه کار داشته باشد. یکی که این حرف را به شما زد شما بگویید شما اجازه کار خودت را به من نشان بده بعدش… متوجه شدید چه می‌گویم؟ یعنی چه جوری می­شود منی که خودم مثلاً اینجا اجازه کار دارم برای یکی دیگر اجازه کار بگیرم. من خودم باید کارفرما باشم تا بتوانم برای کسی اجازه کار بگیرم.

نه من تأکید می­کنم اولاً زبان هر کشوری باید یاد داشته باشید دوم واقعاً باید یک هنری یک تخصصی یک تجربه­ای یک چیزی داشته باشید؛ مثلاً با دکترای باستان­شناسی نمی­دانم چقدر باید به زبان آن کشور مسلط باشد یا در رشتۀ خودت یا مثلاً تاریخ خواندی می­خواهی چه بروی آنجا درس بدی مثلاً چه را بروی تاریخ مثلاً به زبان انگلیسی یا ترکی خیلی سخت است بخواهی کار پیدا بکنی باید یک هنری بلد باشی.

من خانمم رفت. 17، 18 سال کار خیاطی کرده بود تخصصی لباس عروس و پالتو کار می­کند. آنجا رفت پیش یک خانم ترک شروع به کار کرد. خیلی ها به ما گفتند: «بابا اینجا ترکیه مهد لباس است چه جوری این­قدر لباس ارزان است؛ مثلاً پالتو 100 لیر می­توانی پالتو بخری.» گفتیم می­رود یک تلاشی می­کند. بعد خانم من یک سه چهار پنج روزی که رفت گفت: «می­دانی من برای چند هفته سفارش گرفتم؟» گفتم نه. گفت: «من حداقل برای سه هفتۀ آینده سفارش گرفتم.»

گفتم صاحب­کارت که ترک است که همه ­اش می ­نالید. گفت: «ان خانم فقط راسته­ دوز است اصلاً در ترکیه خیاط مثل ما که شابلون بدهند – نمی­دانم از این کارهایی که خودشان می­کنند – نداریم.» اصلاً فکر می­کردی همه می­گفتند: «نه بابا این­قدر اینجا لباس ارزان است.» فکر کنم 30، 40 تا پالتو سفارش گرفت در همان هفتۀ اول که اصلاً صاحب­کارش ما بچه کوچک داشتیم بچه کوچک ما را آن نگه می­داشت که خانمم برود برسد به کارها که بتواند؛ مثلاً سفارش‌ها را انجام بدهد.

باید تخصص داشته باشی یعنی job offer در همۀ کشورها حالا بعضی کشورها مثل امارات که کلاً بر روی مهاجر می­چرخد آن هم برای غیرایرانی­ها معمولاً برای ایرانی­ها مثلاً امارات نمی­دهد آفر کار. در ترکیه هم این­جوری بود اگر کسی بهتان می­گوید job offer باید آن کارها را مثلاً آن کارفرمای ترک پنج تا بیمۀ ترک رد کند بعد اجازه دارد نفر ششمی خارجی یا بگیرد. یعنی این­جوری نیست که اگر کار باشد خیلی سخت است.

 متأسفم هم­وطن­ان ما یک مقداری با واقعیت جلو نمی‌روند؛ یعنی یکسری چیزها را ساده می­پذیرند این­جوری نیست خدایی ­اش این­طوری نیست.

مثلاً  بنده خدائی آمده بود. رشته ­اش برنامه ­نویسی کامپیوتر بوده. تمام سرمایۀ زندگی­ اش هم همان 3، 4 تومان پول یک‌خانه شده و این­ها آمده اینجا یک‌خانه خریده بعد مثلاً از آن agent اش که مثلاً خانه را برای او خریده شاکی شده که: «آقا! مثلاً من را بدبخت کردید؛ چون اینجا کار برای من نیست.» شما قبل از این که بیایی خانه ­ات را بخری باید تحقیق می­کردی کارت را اوکی می­کردی بعد اقدام می­کردی برای هم­چین مهاجرتی. می­دانید چه می‌گویم؟

این همان نکته ­ای که شما می ­گویید است. بعضی­ها خودشان در واقع بدون برنامه عمل می ­کنند بعدش که کار تمام شد و همه‌چیزتمام شد تازه متوقع می­شوند که چرا آقا مثلاً فلان چیز را به ما نگفتی. چون آن agent هم از کجا بداند شما تمام سرمایۀ زندگی­ات این است او دارد کارش را انجام می­دهد کارش هم این است که خانه بفروشد.

ولی اگر از او بپرسی آقا من رشته‌ام؛ مثلاً برنامه‌نویسی است آنجا کار هست؟ اره هست اگرچه؟ اگر مثلاً کسی از من این سؤال را بکند اولین چیزی که از او می­پرسم می‌گویم تا حالا از اینترنت پول درآوردی؟ تا حالا سفارش کار آنلاین گرفتی انجام بدهی؟ اگر گرفتی اینجا هم می­توانی راحت زندگی کنی؛ چون اینجا هم از این­ور آن‌طور دنیا سفارشت را می­گیری کدنویسی­ات را می­کنی تحویلش می­دهی. یک اینترنت پرسرعت بیشتر می­خواهی مگر؟

هر جای دنیا می روید به چهار صورت بروید؟

نگاه کنید من شاید 20 و 2، 3 سال پیش یک دوستی داشتم سال 54 کترپیلار رفته بود دوره‌دیده بود یک پیرمردی بود الان هم هست زنده است بنده خدا. این به من یک حرفی زد گفت: «هر موقعی یک جای دنیا می­خواهی بروی به 4 صورت برو: مهمان، به‌صورت تحصیلی، گردشگری یا علاف یعنی همین­جوری بیکاری.» منظورش این بود که می­گفت باید هدف داشته باشی می­خواهی بروی. مثلاً یکی هست سرمایۀ کلان دارد خیلی هم عالی است بخشی از سرمایه ­اش را می­خواهد به پوند تبدیل کند حالا چه رشد بکند چه نکند.

به یک دلیلی، بخشی از سرمایه‌گذاری‌اش در سبد سرمایه‌گذاری‌اش می‌آورد در قبرس یا ترکیه یا گرجستان یا امارات یا حتی شاید کانادا برود سرمایه‌گذاری کند. اما یک نفر هست می­گوید من بازنشست شدم ایران هم یک منبع درآمدی دارم یا مثلاً پزشکم ساختمان دارم یا هر چیزی اینجا منابع درآمدی در ایران دارم یک‌خانة کوچولو هم می­خواهم یک سوئیت هم بگیرم در قبرس امن است تمیز است آرام است مدیترانه­ای است می­خواهم بروم استراحت کنم هر روز ورزشم را بکنم قدمم را بزنم.

80% مشتری­هایمان همین­جوری ­اند برای استراحت می­آیند یا برای این می­آیند که از اینجا بروند یک جای بهتر که آن هم باز سرمایه‌گذاری خوبی است؛ چون ملکشان را می­توانند اینجا اجاره بدهند و یک آب­ باریکۀ ارزی داشته باشند به پوند داشته باشند برای آن­هایی که از اینجا می­خواهند بروند جای بهتر.

مهاجرت به قبرس شمالی برای چه شخصی مناسب است؟

کسی 6، 7 میلیارد سرمایه دارد می­گوید: «دوتا سوئیت می­خرم یکی­ اش را می­ نشینم یکی ­اش را اجاره می­دهم» مثال می‌گویم یک هزینه­ ای به نسبت هزینه­ هایی مثل کانادا که شما 5 هزار دلار، 4 هزار دلار حداقل هزینه­ات است در یک ماه در کانادا حداقل هزینه است که یک چیزی نزدیک 100، 120 میلیون تومان می­شود شما مثلاً در ترکیه، گرجستان، ارمنستان یا قبرس با یک هزینه مناسب­تری می­توانی زندگی کنی یعنی شاید 10 هزار لیر خانه از خودت داشته باشی 10 هزار لیر هم درآمد ثابت از ایران داشته باشی منطقی است؛ ولی من‌باب این که بگویی: «من فقط بروم همۀ پولم را جمع کنم یک‌خانه بخرم حالا بنشینم ترکی یاد بگیرم انگلیسی یاد بگیرم دنبال کار بگردم» به نظر من اصلاً این آدم نباید بیاید.

کسی که این کار را می­کند یا باید همان جوری که شما فرمودید یک تخصص خیلی حرفه‌ای داشته باشد که یعنی مطمئن باشد که آقا همه جای دنیا مثل همان کار نجاری، کابینت ­سازی مثلاً می‌گویم اینجا چون ساخت‌وساز زیاد است آن کارهای کابینت ­سازی، نجاری اینجا خیلی جواب می­دهد. یک هم­چین تخصص خاصی داشته باشد که بداند همه جای دنیا لازمش دارند یا این که به قول شما سرمایه­اش باید سرمایه­ای باشد که قابل‌توجه باشد دیگر؛ یک مقداری­اش را بخواهد بگذارد اینجا مثلاً تبدیل به پوند کند و تبدیل به احسنت کند.

من یک تبلیغ دیگر هم جالب بود دیدم نوشته بود: «با روزی 100 هزار تومان صاحب ملک در قبرس شوید.» واقعاً می­شود با روزی 100 هزار تومان؟ می­شود مالی 3 میلیون تومان دیگر.

ببینید قربان! الان یکسری دلال­ها شروع کردند یکسری تبلیغات دلالی است که برای این که در واقع جذب مشتری کنند اولاً که باید به شما بگویم خانه اینجا به پوند انگلیس خریدوفروش می­شود اقساطش به پوند است اصلاً ریال ندارد قراردادها به انگلیسی است یا به ترکی است اصلاً ریالی درش وجود ندارد حتی لیر هم نیست که ما بگوییم حالا یک ذره نزدیک­ترند به همدیگر. شما به پوند انگلیس خانه می­خرید به پوند انگلیس هم خانه می­فروشید اصلاً این محاسبه‌کردنش به این صورت اشتباه است؛ چون امروز پوند یک قیمتی دارد هفته دیگر یک قیمت دیگر دارد. شما بخواهید یک کسی را با این سیستم چیز کنید که طرف می­آید اینجا و معذرت می­خواهم بدبخت هم می­شود می­آید یقۀ شما را می­گیرد.

یک بحث دیگری که مطرح شده بود بحث خرید ملک­ها به اقساطی است. خیلی­ها نگران این بودند که اگر اقساط دیروزود شد مثل بانک­های ایران یک موقع وام برمی­داری 2 ماه شاید  دیر بشود قسطت یک جریمه تعلق می گیرد.

اینجا اقساط از طرف خود شرکت سازنده است؛ یعنی شما از بانک وام نمی­گیرید. طرف حسابتان خود شرکت سازنده است خود آن شرکتی است که از آن ملکتان را خریداری کردید. طرف حساب بانک نیست که سیستم و قوانین بانکی داشته باشد. هر قراردادی هم که بسته می­شود مستقیم با خود شرکت سازنده بسته می­شود.

اگر کسی وکیل برای خرید ملک در قبرس خواست  می­توانید برای او تأمین کنید؟

بله شرکت ما وکیل  دارند که هم زبان انگلیسی، ترکی، فارسی فول­اند می­آیند کارهایتان را انجام می­دهند.

برای تامین وکیل در قبرس شمالی هزینه مجزا می­گیرند؟

رایگان است. این یکی از آن خدماتی است که من می‌گویم شرکت ما مازاد بر آن چیزی که دارد؛ مثلاً شرکت سازنده می­دهد یکسری خدمات هست که در واقع ما آن خدمات را داریم به شما می­دهیم که این کار ما را ارزشمند می­کند.

یک داستان دیگر در مورد عدم آگاهی از خرید ملک در ترکیه بگویم؟

باز یک داستان تعریف کنم. یک روزی آنجا شرکتی که بودیم این دوستمان تلفنش را روی سایت شرکت گذاشته بود در ترکیه برای بازسازی ویلا. یک بنده خدایی زنگ زد: «من یک‌خانه خریدم فلان می­شود من را کمک بکنید؟ به من در قرارداد گفتند 2 خواب بعد که رفتیم تحویل بدهند 1 خوابه به من تحویل دادند.» بعد دوستم گفت: «قرارداد را برای ما بفرست» قرارداد را بنده خدا اصفهانی هم بود فرستاد و دوستم خواند گفت: «نه در قرارداد نوشتند یک خوابه، جایی ننوشتند 2 خوابه.» بعد به او گفت: «داستانت چه بوده؟ چه جوری اصلاً سر از این محله درآوردی؟ اصلاً محلۀ خوبی نیست اصلاً هیچ توجیه اقتصادی ندارد تو چه جوری محلۀ به این خطرناکی رفتی؛

مثلاً ملک خریدی در استانبول؟» بعد گفت: «آری من در کشتی تفریحی بودیم تورلیدر گفت: «ملک فروشی هم داریم.» بعد ما را سوار تاکسی کرد ما را هم برد ناهار» ازآنجایی‌ که مثلاً از فاتح این­ها را سوار تاکسی کرده آورده یک محله دیگر این­ها را ناهار داده این­قدر دور بوده مرکز شهر. بعد دوباره می­آورد. این بنده خدا در آن لحظه در اتمسفر نبوده در تاکسی بوده و می­رفتند دیگر حالا مثلاً یک جایی حاشیه؛ استانبول هم همه ­اش شبیه هم است خیلی جاهایش سرسبز است مرتب است. می­رود در یک برجی که دیگر آخرهایش بوده می­گوید: «اینجا هست.» بعد این را از دری می­برد که برج کامل کنار یک مسجد بوده

مثلاً بعداً می­گفت: «این مسجد همه­ اش اذان می­دهد.» گفتم آن که به ما ارتباطی ندارد. بعد می­گفت: «این خیلی پرت است بعد به من گفتند 2 خوابه ولی رفتم 1 خوابه گرفتم. من همان لحظه هم پول را به حسابش زدم.» گفتم چرا باید تو بروی از تورلیدر مثلاً ملک بخری؟ چرا مثلاً بدون بررسی و تحلیل بابا از 4 نفر بپرس شرکت­های معتبری اگر وجود خارجی دارند اگر قصد سرمایه‌گذاری داری هم من نظرم این است که برود تحقیق کند برود بپرسد با یک شرکت معتبری برود کار بکند.

جاذبه های قبرس شمالی

نظر شما در مورد این داستان چیست؟

همیشه می‌گویم دلال­هایی که حالا با یک پیج اینستاگرامی خودشان را املاک معرفی می­کنند یا خودشان را نمایندۀ یک شرکتی معرفی می­کنند شما از آن­ها بخواهید آفرهایی که به شما می­دهند را به‌صورت مکتوب برای شما بنویسند. چون اینجا شما بالاخره هر چیزی را روی کاغذ می­نویسی حساب کتابی دارد دیگر و امضا می­کنی پایش را پیگرد دارد. بگویید همان پایین قرارداد هم می­دهی این آفرهایی که به من داری می­دهی را؟ پایین قراردادم هم بنویس.

حالا از کجا ما بفهمیم که آن بنده خدا اصلاً در قبرس دارد زندگی می­کند؟ یعنی هست اصلاً وجود خارجی دارد مجازی نیست؛ یعنی در خانه ­اش در تهران نیست یا در شهر دیگر ایران نیست.

همین وقتی شما از او درخواست کنید که به‌صورت مکتوب قرارداد را به شما بدهد و آفرهایی که دارد اضافه بر سازمان به شما آفرهای خاصی می­دهد بگویید این­ها را به‌صورت مکتوب به من تحویل بده همان موقع مشخص می­شود که طرف کجاست و چه‌کاره است دیگر.

یک سؤالی من الان به‌عنوان خریدار آمدم اگر آن شرکت سازنده طبق برنامۀ زمان­بندی پیش نرفت در ایران هم خیلی پیش می­آید. آن وقت خریدار چه باید بکند؟

دقیقاً متوجه شدم در قرارداد کاملاً تمام بند به بند تمام این نکات هست درصورتی‌که شرکت سازنده دیرکرد داشته باشد جریمه باید پرداخت کند برای خودشان معمولاً 3 تا 6 ماه فرجه می­گیرند که این هم در قرارداد نوشته شده که ما همیشه به مشتری­ ها توضیح می­دهیم که آقا در قرارداد نوشته شده که آقا 3 تا 6 ماه فرجه دارد؛ یعنی تا 6 ماه شرکت سازنده اگر دیرکرد داشته باشد تو نمی­توانی شکایت کنی؛ ولی اگر بیشتر از 6 ماه دیرکرد داشت شما می­توانی هم قراردادت را فسخ کنی.

نوشته این­ها همه در قرارداد – همۀ پولت را بگیری یا می­توانی بابت هر روزی که شرکت سازنده برای شما دیرکرد دارد ضرر و زیان بگیری از شرکت سازنده. ببینید قبرس شمالی یک کشوری است که از سرمایه‌گذار حمایت می­کند در نتیجه قوانینش به صورتی نوشته شده و همه‌جا یکی و یکسان است به صورتی نوشته شده که از سرمایه‌گذار حمایت کند شما به‌عنوان یک ایرانی وقتی تشریف آوردی از یک شرکتی اینجا خانه خریدی دولت اینجا آن قرارداد را جوری تنظیم کرده که شما خیالتان راحت باشد و مشکلی برایتان پیش نیاید و اگر کسی دیگر هم خواست همین کار را انجام بدهد شما معرفی ­اش کنی.

این یعنی حمایت از سرمایه‌گذار. یک نکتۀ دیگر که شرکت ما دارد آن هم این است که همۀ قراردادهای ما تا سقف 200 هزار پوند بیمۀ دولت است؛ یعنی یک پولی این­جوری بلوکه شده جایی در دولت اینجا درصورتی‌که قرارداد مشکلی برایش پیش بیاید آن موقع شکایت یا هر اتفاقی که پیش بیاید آن موقع از آن مبلغی که کنار گذاشته شده برای بیمه کردن این قرارداد پرداخت می­شود.

همه نگرانی­های حتی آن کسی هم که خیلی ثروتمند است وقتی می­آید مخصوصاً واحد پیش­ خرید می­خواهد بخرد استرس دارد نگران است شما هم باید به او حق بدهید مثلاً می­خواهد بیاید 5 میلیارد سرمایه ­اش را بیاورد برای دوتا سوئیت برای دوتا واحد یک خوابه. باید احساس امنیت کند احساس آرامش کند. من یک توضیح بدهم بعضی دوستان می­گویند که تا اسمش می‌آید؛ مثلاً قبرس، گرجستان، ارمنستان، ترکیه، امارات نگاه کنید تمام کشورهای دنیا دنبال جذب سرمایه­ اند به­ شدت هم دنبال جذب سرمایه­ اند.

من حتی یک شرکتی معتبری اسمش کاروان اگر اشتباه نکنم عربی بود یک شرکت بزرگ (huge) بود واقعاً این­قدر ماشین داشت این­قدر دفتر دستک در استانبول؛ این فقط بازار هدفش کشورهای عربی بود؛ یعنی از مراکش تا عمان هر کس از کشورهای عربی می­خواست در استانبول خرید کند یک شرکت معتبر بود می­آمد با دولت ترکیه دنبال سرمایه خارجی است ببخشید عاشق چشم و ابروی نه ایرانی است نه افغانستانی است نه ببخشید عراقی است می­گوید آدم سرمایه­ دار قوی، آدمی که به درد جامعه من می­خورد بیاید اینجا یعنی این خیلی شفاف است خیلی هم مشخصاً فرش قرمز پهن کردند می­گویند این آدم اگر توانسته یک میلیون دلار در کشور خودش دربیاورد آدم قوی­ای است می­تواند بیاید در کشور من سرمایه‌گذاری بکند؛ ولی آیا چه کسی بدون این که بخواهیم توضیح دادیم.

کلاه برداری در قبرس شمالی
یک سؤال دیگر هم خیلی پرسیده بودند اگر کسی در بین راه از خرید ملک در قبرس شمالی پشیمان شد؛ مثلاً سال دوم خواست بفروشد چه؟ یعنی من ملکم را خریدم می­خواهم سال دوم کنسلش کنم چه باید بکنم؟

ببینید اکثر شرکت­های سازنده قراردادشان را جوری می ­نویسند که شما در حین پرداخت امکان واگذاری به غیر را دارید. یعنی همان جایی که قسطتان را پرداخت کردید بقیۀ اقساط را واگذار می­کنید به شخص دیگر … ولی هر ملکی یک یا نهایت دو صاحب می­تواند داشته باشد که آن­ها هم باید حتماً خانواده باشند؛ یعنی عضو یک خانواده باشند. یکی این. یکی این که خدمتتان عرض کنم.

یعنی منظورتان این است دوتا برادر با همدیگر یک ملک مثلاً یک خوابه بخرند به­ اقامت می­دهد؟

نه به یکی­شان اقامت می­دهد. چون دوتا برادر اگر هر دو 18 سالگی را رد کرده باشند هرکدام یک خانواده مجزا محسوب می­شوند. پس باید دوتا خانه بخرند. این قانون قبرس است. در مورد سؤال قبلی­تان خدمتتان داشتم توضیح می­دادم ببینید امکان واگذاری به شخص دیگری وجود دارد فقط در بعضی از پروژه­ ها هست که شرکت سازنده لازمه­ اش این است که شما کاملاً با شرکت سازنده تسویه کرده باشید وقتی 100% تسویه کرده باشید آن موقع می ­توانید به کس دیگری بفروشید.

ولی اکثر شرکت­ها این اجازۀ واگذاری را می­دهند برای کسانی که حالا مثلاً چند تا قسطش را پرداخت کرده طرف دیگر نمی­خواهد اصلاً پلن زندگی­اش عوض شده مثلاً می­خواهد به‌جای قبرس برود؛ مثلاً اروپا اصلاً برنامه ­اش عوض شده. آن می­تواند همان ملک را تا همان جایی که اقساط را پرداخت کرده واگذار کند به شخص دیگری مابقی­ اش را بگیرد و مابقی اقساط را شخص دیگر پرداخت کند.

در سایت تریپ ادوایزر داشتم سفرنامه­ های انگلیسی را می­خواندم نوشته بود: «اگر کسی از قبرس جنوبی وارد بشود؛ یعنی با ویزای قبرس جنوبی وارد بشود به‌راحتی می­تواند بیاید قبرس شمالی و چندین مرتبه multiple سفر کند» یعنی هیچ محدودیتی مثل یک مرزی بینشان هست و آن مرز خیلی سخت­گیری خاصی و اسکن و مهر و این­ها نمی‌زنند؛ ولی اگر از شمالی وارد بشوی جنوبی اجازه نمی­دهد. درست می­گویند؟

بله این را درست متوجه شدید؛ ولی یک نکته را نگفتید کسی که از قبرس جنوب وارد می­شود با پاسپورت اروپایی/ امریکایی وارد می­شود.بله یا ویزایش را باید برود بگیرد.اگر کسی  ویزای قبرس جنوبی  دارد یا پاس اروپایی/ امریکایی دارد کسی که از قبرس جنوب وارد می‌شود؛ چون قبرس جنوب جزء اتحادیۀ اروپا است و فقط کشورهایی که اتحادیه اروپا قبول دارند می­توانند بدون ویزا فقط با پاسپورت سفر کنند.

یعنی الان کسی که بلیت قبرس شمالی را بگیرد اقامتش را بگیرد می­تواند برود یا نمی­تواند به قبرس جنوبی برود؟

نه با ویزا اقامت قبرس شمالی برای قبرس شمالی است.

با ویزا و مجوز اقامت ترکیه هم می­شود آمد قبرس شمالی چند مدت ایستاد یا نه؟ یعنی ویزا اقامت  قبرس شمالی داشته باشی می­توانی بروی سه ماه چهار ماه شش ماه ترکیه بمانی برگردی؟

بله امکانش هست.

یعنی کیملیک و اقامت قبرس شمالی در ترکیه هم اعتبار دارد؟

بله اعتبار دارد.

این سرمایه‌گذاری‌اش برای بحث تمکن مالی برای ویزای کشورهایی مثل اروپا و کانادا و این­ها هم بخواهی بروی معتبر است؟ یعنی آن هم به‌عنوان تمکن مالی می­شود ارائه داد؟

بله دقیقاً می­توانم به‌جرئت بگویم یک‌خانه 3، 4 تومانی اینجا ارزشش از بابت بحث تمکن مالی ­اش بیشتر از یک ملک مثلاً 100 میلیاردتومانی در ایران است. به دلیل این که شما وقتی آمدید اینجا و بعد از 6 ماه – این را تأکید می­کنم حتماً باید 6 ماه از گرفتن اقامتتان گذشته باشد – شما می­توانید از اینجا اقدام کنید اتفاقاً تمام کشورهای خوب کنسولگری دارند اینجا و به‌جرئت می­توانم بگویم 30، 40% آسان­تر از جای دیگر است که شما اقدام کنید برای گرفتن ویزا.

یعنی آن پروسۀ گرفتن ویزا که مثال می­زنم در ایران مثلاً برای سفارت هلند انجام می­دهی اینجا 30، 40% همان پروسه آسان­تر است همان پروسه باید انجام بشود تمکن مالی باید ببری، اقامتتان را باید ببرید آدرس محل سکونتتان را باید ببرید اینجا سرمایه‌گذاری کردید مدارکتان را باید ببرید ولی 30، 40% هم آن­ها آسان­تر می­گیرند همکار آسان­تر انجام می­شود ببینید نمی­گویم 100% دارم می‌گویم 30، 40% بعداً دوستان نگویند که آقای ابراهیمی گفت این­جوری است ما هم می­آییم می­رویم یک­راست اروپا!

هدف سایت سعید کاظمی چیست؟

واقعیت سایت، کانال یوتیوب و حالا پیج اینستاگرامم و این­ها واقعاً دلم می‌خواهد آدم­ها بدانند دارند چه‌کار می­کنند می­دانی؟ جوگیر نشوند خلاصه مفید، بی ­ادبی نباشد جوگیر نشوند. اگر می­خواهد سرمایه‌گذاری کند اگر می­خواهد برود تحصیل کند می­گوید دوتا بچه ­ام می­خواهند بروند در این کشور درس بخوانند؛ مثلاً من در همین لایوی که هفتۀ قبل با دوستم رفته بودم در ایتالیا تحصیل پزشکی می­کرد امروز داداشش هم دیدم دارد کارهایش را می­کند که آزمون برود ان­شاءالله قبول بشود او هم برای پزشکی برود.

آنجا بله خانواده می­خواهند خودشان را تحت‌فشار قرار بدهند که در ایتالیا یک واحد خیلی کوچولو سوئیت هم شده برایشان بخرند. چون قرار است دوتا پسرشان 6 سال 7 سال آنجا زندگی کنند. این توجیه دارد منطقی است مثلاً می­گویی یک برنامه و یک هدفی دارد می­داند 5 سال دیگر باز هم می‌تواند؛ مثلاً این پول را برگرداند یا بچه­ هایش می­خواهند برگردند ایران دوباره مثلاً پزشکی­شان هم تمام شده یا تخصص بخواهند بخوانند این­ها منطقی است؛مثلاً به‌عنوان‌مثال آن اجارۀ آن خانه برای 6، 7 سال که این­ها می­خواهند درس بخوانند خیلی بیشتر از همین می­شود که الان بخرندش راحت.آقا بالاسر هم ندارند در این مدت هی هر روز بیاید قیمت هزینه را چیز کند.

آیا خرید خانه برای طول اقامت تحصیلی در قبرس شمالی هم مناسب است؟

دقیقاً. این هم یکی از نکته­ هایی است که برای همین قبرس هم خیلی خانه خریداری می‌کنند؛ چون اینجا دانشگاه­های بین ­المللی خیلی خوبی دارد حتی از ترکیه و کشورهای اروپایی هم حتی می­آیند اینجا یعنی ما دانشجوهای آلمانی و روس داریم اینجا یعنی دانشگاهش این­قدر معتبر است و این­قدر رنکش بالا است که می­آیند از آنجا حالا یک مقدارش به‌خاطر رنک دانشگاهش است.

یک مقدارش هم به‌خاطر آب‌وهوا و محیط و این­ها که لذت ببرند از آب‌وهوای قبرس. ولی دانشجوهای بین­ المللی زیاد می­آیند اینجا و یکی از علت­هایش هم همین است که خیلی­ها پیش خودشان حساب می­کنند مثلاً 4 سال لیسانس است 2 سال مستر است دیگر بخواهند دکترا بخوانند و این­ها که دیگر خیلی بیشتر از این حرف­ها می­شود چه می­دانم 7 سال است دیگر دکترا اگر اشتباه نکنم. شما فرض کنید پول اجارۀ یک‌خانه تمام این مدت را آدم می­دهد یک‌خانه می­خرد دیگر؛ چه کاری است که بدهد اجاره.

در پایان چه نکاتی به نظرت من نگفتم برای این که واقعاً یک نفر که می­خواهد بیاید قبرس شمالی مراقب باشد کلاهش را برندارند؟ یعنی این استرس کمتر بشود.

متوجهم. یکی این که همین در واقع تحقیق کنند با شرکتی که دارند کار می­کنند حتماً شماره ثبتی بگیرند حتماً اطلاعات اولیۀ شرکت را چک کنند از طریق مختلف از طریق دیدن سایتشان ببینند در سایت هست. معمولاً شرکت­های املاک agent هایشان را یعنی مسئولین فروششان را عکسشان را در سایتشان می­گذارند این خیلی نکتۀ خوبی است حتماً چک کنند آن شخص نمایندۀ رسمی آن شرکت است و دیگر خدمتتان عرض کنم حتماً نمونه قرارداد ببینند مهندس! و وقتی می­آیند اینجا از نماینده­های رسمی شرکت استفاده کنند قرارداد را بند به بند برایشان بخوانند البته که من به شما بگویم؛ چون دولت قبرس روی قراردادها نظارت دارد این­ها همه فرمتشان یکی است؛ ولی بند به بند بخوانند امضا کنند بهتر است.

قرارداد را مثل ایران باید دفترخانۀ رسمی ببرند رسمی­ اش کنند؟ چون ایران قرارداد پیش­خرید هم الان باید ببری رسمی کنی؛ یعنی باید کد رهگیری باید بگیرند.

بله می­شود برای همان 0.5% باید بروند از ادارۀ ثبت این درصد را پرداخت کند که کد رهگیری­اش را بگیرد.ولی من به‌عنوان تجربۀ شخصی خودم می‌گویم من به نظر من هرکسی می­خواهد این کار را بکند؛ چون من می­دانم دو سه روز اقامتش را شما می‌دهید؛ ولی باید هزینه پروازش را خودش بگیرد من حتی یک آفر دیدم که پروازش را هم می­دهیم. به نظر من توجیه ندارد آنجا خیلی­ها می­روند برای مسافرت می­گوید: «برویم سه روز دوری بزنیم و برگردیم» منطقی نیست. ولی من خواهش می­کنم …

می­گویند، می­دهند بعد از این که خانه را خریدند ممکن است ندهند. خیلی­ها هستند

ولی من نه مهاجرت را تأیید می­کنم نه نفی می­کنم مهاجرت یک موضوع شخصی است هرکسی می­خواهد سرمایه‌گذاری کند یا مهاجرت کند در دنیا چون من مثلاً حتی در امارات دیدم یک آقای کانادایی آمده بود در امارات در شارجه داشت سرمایه‌گذاری ملک می­کرد. این حقش است دیگر سرمایه­اش است از این سمت دنیا می­برد سرمایه‌گذاری می­کند آن سمت دنیا؛ این خیلی هم طبیعی است؛ ولی از هرکسی سرمایه‌گذاری می­کند خواهش می­کنم برود ببیند برود از نزدیک ببیند. هرکسی هر حرفی را می­زند نپذیرد برود از نزدیک ساختمان را ببیند agent را ببیند مستنداتش را کنترل کند قراردادها را بخواند. هیچ بلد نیست گوگل ترنسلیت کند قراردادش را حتی بدهد به گوگل ترنسلیت عکس بگیرد بدهد ترجمه کند حتی ترجمۀ کسی را هم قبول ندارد راحتش این است از آن یک عکس بگیرد در گوگل ترنسلیت ترجمه کند این که کار سختی نیست اصلاً هیچ کار انگلیسی بلد نیست.

دقیقاً. یک مورد دیگر هم هست مهندس! آن هم این است که خیلی­ها می­گویند که چرا عکس 3D به ما می­دهند؟ وقتی که مثلاً واحدی را ببینیم. یک توضیح کلی من خدمتتان بدهم اولاً که اینجا چون ساخت‌وساز زیاد انجام می­شود و خریدوفروش بسیار زیاد انجام می­شود گاهی وقت­ها هست پروژه رو خاک است و همه­اش فروش رفته. شرکت سازنده معتبر است پروژه خوبی است جایش خوب است شرکت سازنده شرکت بسیار قوی است یکهو می­بینید پروژه رو خاک فروش رفته. در نتیجه ممکن است که آن پروژه که ما به شما 3Dهایش را ارائه می‌دهیم؛

مثلاً اول کارش باشد یا نه اصلاً چندتا فازش ساخته شده باشد آن فاز به­خصوصی که مانده 3D باشد درهرصورت تمام این 3Dها می­تواند ضمیمۀ قرارداد بشود و پایینش مهر و امضا بشود هم از طرف شرکت ما هم از طرف شرکت construction این هم جزء تعهداتی است که construction به ما دارد بابت این که آقا من باید شبیه این 3D دربیاورم؛ یعنی پس‌فردا اگر شبیه آن 3D، 3D را ما ضمیمۀ قرارداد کنیم ملک را شبیه 3D درنیاورد طرف می­تواند از شرکت سازنده شکایت کند بابت این مسئله. یعنی 3D هم حکم یک چیز معتبر را دارد.

من سؤال­هایم تمام شد.

حالا من یک مقداری سایت خودم را معرفی کنم. سایت من شعارش هست: «experience share learn»؛ «تجربیات­، اشترک گذاری و یادگیری » هیچ شرکت مهاجرتی اعزام دانشجو، املاک ندارم و در پیج، کانال یوتیوب و سایت من فقط تجربیات آدم­ها به اشتراک می­گذارم. همین داستان­های آدم­ها است؛ یعنی داستان‌های آدم­های متنوعی می­آید تجربیات آدم­های زیادی می­آید. هرکسی که یک تجربۀ جزئی از حتی یک کسب‌وکار در ایران دارد من حتی برای فردا صبح 6 صبح با یک پزشک خیلی معروف برای طب سنتی جلسه دارم. ایشان من را دعوت کرده که برای خود من خیلی عجیب است مثلاً می‌گویم …

اساساً داری مهندس! Coach می­کنید مردم را واقعیت در سایت و کانال یوتیوب سعید کاظمی می­خواهم بگویم که هر کسی یک تجربه­ای یا دانشی دارد می­تواند برای خیلی از آدم­ها مفید باشد. صادقانه گفته بشود. شما سؤال­هایی که مشتری­ها مردم، مخاطب­هایتان در این مدت از شما خیلی می­پرسیدند را توضیح بدهید.

یک مسئله ­ای هست که جدیداً خیلی باب شده که اول که مشتری می‌خواهد؛ مثلاً اطلاعات بگیرد و حتی می­خواهد خریدش را آنلاین بکند یا می­خواهد تشریف بیاورد اینجا یکسری متأسفانه هستند که به آن­ها می­گویند که یک مبلغی را واریز کنید؛ مثلاً در حد 1000 پوند 2000 پوند برای رزرو. ببینید هیچ قانونی در قبرس وجود ندارد که شما قبل از این که یک ملکی را دیدید خوشتان آمد یا نیامد قبلش هیچ قانونی وجود ندارد که قبلش باید پولی پرداخت کنید؛ یعنی باید بیایید اصلاً هیچ جای دنیا هم­چین قانونی نیست شما باید اول آن ملک را ببینید از نزدیک بپسندید بعد پولی بابتش پرداخت کنید.

حتی می­خواهید رزرو هم بزنید بعدازاین که ملک را از نزدیک دیدید؛ یعنی هیچ‌وقت این قضیه را نپذیرید که به کسی که هنوز از او مطمئن نیستید بخواهید پولی را واریز کنید او هم به‌صورت بیعانه که تازه بعد بروید آنجا ملکتان را ببینید. ما پیشنهادمان همیشه به دوستان این است بلیتتان را تهیه کنید شما می­خواهید 3 میلیارد 4 میلیارد 5 میلیارد ملک بخرید دیگر بالاخره 100 تومان ارزش دارد که آدم خرج کند هم بیاید قبرس را ببینید هم این که ملک­ها را ببیند از نزدیک واحد به­خصوص خودش را انتخاب کند بعد آن پول رزرو را بدهد. من این را می­خواستم خدمت دوستان بگویم یک‌وقت این اشتباه را نکنند.

یک خاطره دیگر از خرید هتل در ترکیه؟

البته من یک توضیح بدهم؛ چون شرکت ما در ترکیه هتل هم معامله می­شد قشنگ یادم است یکی از هتل­های معروف  قرار بود معامله بشود یک تاجر ایرانی مقیم کشورهای خلیج می­خواست خریدش کند آنجا قانون فرق می­کند آنجا مثلاً صاحب هتل یا مسئول فروش هتل حتماً می­گفت بایست فایل ارائه بدهد؛ یعنی مثلاً می­گفت آن کسی که ادعا می­کند من می­خواهم هتل را بدهم حتی می­گفت شما حق ندارید اسم هتل ما را جایی ببرید تا آن طرف فایل مالی نداده؛ یعنی چون هتل یک چیزی است که لوث می­شود خیلی هزینه، قیمتش وحشتناک بالا است مثلاً 500 میلیون دلار، 400 میلیون دلار.

می­گفت باید طرف وقتی ادعای خرید می­کند برای بازدید می­خواهد قرار بگذارد باید فایل مالی بدهد. در ایران هم ملک­های خیلی سنگین باید طرف فایل مالی بدهد؛ یعنی حتی آدرسش را به او نمی­دهند محل را نمی­دهند اسمش را نمی‌گویند؛ ولی در فایل­های کوچک حالا بحث شما این است که همان هزینه­ای که می­خواهد به ایشان بیعانه بدهد را بیاید بلیت هواپیما بگیرد اقامتش هم که آن شرکت می­دهد به­ شما همان هزینه را بکن بیا ببین از نزدیک.

قبل از خرید ملک حتما از ملک و کشور قبرس شمالی بازدید کنید؟

از نزدیک ببیند تصمیم بگیرد قشنگ واحدی که می­خواهد بخرد را ببیند تصمیم بگیرد و از خدمات ما استفاده کند ما یکسری خدمات اسمش را آفر نمی­ گذاریم ما داریم خدمات می­دهیم به مردم و الا قیمتمان که با همان قیمت شرکت سازنده که بارها خدمتتان گفتم یکی است؛ یعنی لیست قیمت با آن لیست قیمت یکی است ما فقط یکسری خدمات می­دهیم به دوستان که مثلاً باز یک سؤالی که همیشه از من می­پرسند که این خدماتی که شما می­دهید چیست؟

مثلاً چرا ما نرویم از خود construction company بخریم؟ ببینید construction company پول را می­گیرد، بعد می­گوید: «شما بروید یک وکیل بگیرید» حالا دوباره یک پولی هم بدهید یک وکیل بگیرید که بقیه کارهایتان را انجام بدهد مثل کار اقامت. ببینید ما کار اقامت را انجام می­دهیم؛ دریافت اقامت، ثبت شرکت، حساب بانکی، ثبت‌نام فرزندان؛ تمام خدمات مهاجرتی، تمام مراحلی که باید شما ادارات مختلف بروید تا اقامت … دفعۀ اول یک مقدار سخت­تر است دیگر تا یک مقدار کار اقامتتان انجام بشود تمام مراحل کنارتان هستیم درعین‌حال به‌عنوان وکیل و نمایندۀ شما طرف مقابل شرکت سازنده­ایم.

اگر شرکت سازنده تخلفی بکند یا دیرکرد در تحویل داشته باشد. یا نه شما احتیاج به کمک داشته باشید بخواهید؛ مثلاً حالا پیش می­آید مهندس دیگر یک موقع یک بنده خدایی دارد اقساطش را پرداخت می­کند مثلاً 5، 6 بار هم پرداخت کرده یک ماه دیر شده آن‌جوری ما نمی­گذاریم که مثلاً معامله­اش فسخ بشود یا مثلاً ملکش را از دست بدهد یا پولش را از دست بدهد ما می­رویم تعامل می­کنیم بالاخره این­ها خدماتی است که ما داریم به‌عنوان شرکت به دوستانمان به مشتری­هایمان ارائه می­دهیم. من این دوتا مورد را می­خواستم حتماً آخر لایو بگویم؛ چون خیلی‌ها در این چند وقت که لایو من و شما را دیدند این دوتا سؤال برایشان پیش‌آمده بود خوب شد که حتماً گفتیم و این که خیلی خوشحالم مثل همیشه ازتان استفاده کردیم کلی چیز یاد گرفتیم.

لطف کردید که به من کمک کردید، دوستان زیادی به من پیام می­دهند که مثلاً با ما هم لایو بگذارید من تحقیق می­کنم بررسی می­کنم واقعیت مثلاً دیروز برای ویزای ایتالیا یک بنده خدایی خیلی به من پیگیر شد من قبول نکردم هر چه بررسی کردم دیدم این اخلاق و آداب کار در شبکه ­های اجتماعی را ندارد نه عکس دارد نه تلفن مشخصی نه آدرس مشخصی. گفتم نه سایت دارد نه مثلاً در ایران دفتر دارد نه نماد دارد نه مجوز دارد من چه جوری باید به­ این شخص اعتماد کنم؟

من نوعی وقتی یک محتوا می­گذارم تلفن، پیج اینستاگرام، واتس‌اپ، سایت، عکس­های، ویدئوهای من همه‌جا هست یعنی نمی­توانم دنبال دروغ گفتن نیستم. لایوهای زیادی من با آقای ابراهیمی رفتم سعی کردیم خیلی مسائل مختلفی با هم صحبت کردیم. که پیشنهاد میکنم. این صحبتها را هم مطالعه بفرمائید.

مزایا و معایب زندگی در قبرس شمالی
مشاوره سرمایه گذاری و خرید ملک در قبرس شمال
تجربیات زندگی در قبرس شمالی
سرمایه‌گذاری در قبرِسِ شمالی
چه کسانی نباید به قبرس شمالی، ترکیه و گرجستان مهاجرت کنند؟

صادقانه هم می‌گویم بعضی­ها نباید بروند؛ یعنی تلاش نکنید که فقط من­ باب این که ما می­خواهیم برویم. یک توهم نزنید رؤیا برای خودتان نبافید. واقعیت رفتن سرمایه می­خواهد تخصص می­خواهد دانش می­خواهد زبان­ آموزی می­خواهد. این­ها را باید رعایت کند کسی می­خواهد برود. هدف دارد برنامه دارد مجردی راحت­­تر است با خانواده با همسر راحت­تر است با بچه‌باز خیلی سخت می­شود مشکلات خودش را دارد. بله خیلی ­ها سرمایۀ خوب دارند، در ایران برج، ساختمان یا دفتر و شرکت­های فعال دارند این­ها خیلی برایشان خوب است خیلی هم مفید است؛

ولی من‌باب این که یک نفر بگوید: «ما هم می­خواهیم بروم قبرس؛ ما هم می­خواهیم بروم فلان کشور» به نظر من توصیه نمی­کنم. چرا اگر برنامه مشخص دارید می­خواهی بچه ­ات برود درس بخواند برو. یک واحد کوچک هم می­خری. خود شما هم می­روی بعضی موقع­ها تابستان­ها وقت خوب، هوای خوب سر می­زنی برو. سرمایه‌گذاری، تحصیل بچه­ های را هم می­ توانی بفروشی برگردی؛ ولی با نگاه درست با دانش باید انجام بدهی. شب خوبی داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *