تکنیک مذاکره

قدم شصت و هشتم تکنیک‌های  مذاکره

برای شنیدن پادکست قدم شصت و هشتم تکنیک‌های  مذاکره  از طریق لینک ذیل اقدام نمائید.

قدم شصت و هشتم تکنیک‌های  مذاکره

سلام به همه دوستان سعید کاظمی هستم و امروز در قدم شصت و هشتم در بخش اول در مورد تکنیک‌های  مذاکره برای شما عزیزان می‌خواهم صحبت بکنم. مذاکره بسیار عنوان  و درس مهمی است و توی دو گام به امید خدا  راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

تعریف مذاکره:

 مذاکره مهم‌ترین وسیله ارتباطی بین همه ما انسان‌ها است تو تمام لحظه، لحظه روز ما از آن استفاده می‌کنیم وقتی که چه به‌عنوان یک کسب‌وکار به آن نگاه بکنیم چه ارتباطات ما با  خانواده‌ یا دوستان تا انواع مذاکرات تجاری و اداری را شامل می‌شود. در همه  این‌ موارد از فوت و فن‌های مذاکره استفاده می‌کنیم.خیلی مذاکره کردن مهم است که چطوری ما در موردش برنامه‌ریزی بکنیم چه سیستم‌هایی را توی مذاکره رعایت ‌کنیم. خوشبختانه اصول مذاکره را می‌شود یاد گرفت مذاکره یک تخصصی است که می‌شود به‌راحتی یادش گرفت و یک سری نکات کلیدی دارد توی درس امروز من شروع می‌کنم چند تا تکنیک امروز می‌گویم بعد تو گام بعدی تکنیک‌های بعدی مذاکره را با هم دیگر صحبت می‌کنیم.

مذاکره آموختنی است

 همان‌طور که تأکید کردم مذاکره آموختنی است و خیلی وقت‌ها ما توی مذاکره از آن فوت‌ها و روش‌هایی که خودمان آموزش دیدیم کمک می‌گیریم و تلاش می‌کنیم در جریان مذاکره به بیشترین منافع از پیش تعیین شده برسیم. باید دقت بکنید بعضی از افراد فکر می‌کنند مذاکره یعنی این که هر چه که من بگویم به آن نتیجه برسد و اصلاً به این توجه نمی‌کنند که مذاکره یک بازی برد، برد است همیشه باید دقت بکنید که توی مذاکره حتماً باید طرف مقابل هم یک چیزی، یک منافعی به دست بیاورد قرار نیست که حتماً من به همه اهداف و برنامه‌ریزی‌های خودم می‌خواستم به دست بیاورم.

مذاکره یعنی هنر صحبت‌کردن:

 ما در مذاکره ما صحبت می‌کنیم در مورد منافع و مضراتی که آن موضوع برای ما دارد صحبت می‌کنیم. ماقبل از شروع مذاکره فکر می‌کنیم و سپس برای مذاکره آماده می‌شویم و در نهایت حرف می‌زنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم. به بخشی از آن چیزی که تو ذهنمان هست و هدف داریم برسیم و  قرار نیست ما به همه‌ خواسته‌های خودمان برسیم.

همه چیز قابل‌مذاکره است

 دقت کنید همه چیز قابل‌مذاکره کردن هست همه چیز، تأکید می‌کنم همه چیز

مذاکره چینی:

 یک روش مذاکره در دنیا که اصطلاحاً جدیداً مد شده است مذاکره چینی به آن می‌گویند؛ یعنی چینی‌ها این‌طوری مذاکره می‌کنند که حتی اگر شما با هم دیگر یک قرارداد هم‌بسته باشید به‌مرور در میانه قرارداد هم می‌آیند شروع می‌کنند می‌گویند آقا مثلاً من تا اینجا فکر می‌کردم این به نفع من است می‌خواهم عوضش بکنم؛ یعنی دوباره می‌نشینند مذاکره می‌کنند و باز هم مذاکره را برد، برد پیش می‌برند؛

تکنیک‌های مذاکره:

 یک سری تکنیک‌های مذاکره می‌گویم و امیدوارم برای شما مفید باشد. این موارد جزو اصول اولیه مذاکره است که در هر نوع مذاکره‌ای از همسر گرفته تا یک معامله خرید ملک یا قرارداد تجاری برای شما مفید است.

آمادگی قبل از جلسه مذاکره:

یکی از مواردی که خیلی در بیزینس و تجارت مهم است. موضوع شواهد فیزیکی  (physical evidence)  است. شواهد فیزیکی دیگر چه است. یعنی هر چیزی که یک انسان با حواس پنج‌گانه خودش درک می‌کند. مثال طرز پوشش ما که طرف مقابل مذاکره با نگاه خودش اولین برداشت را از ما انجام می‌دهد. یا بوی ادکلنی که ما استفاده کردیم و موجب ایجاد یک احساس خاص در مخاطب ما می‌گردد. حتماً برای مذاکرات تجاری نحوه پرزنت و معرفی محصول یا خدمت خودتان را حرفه‌ای آماده کنید. از تیم‌های حرفه‌ای مثل تیم یوپرودمی استفاده کنید.

در مورد طرف مذاکره کامل تحقیق کنید:

هر نوع اطلاعات از قبیل سایت یا پیج اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی طرف مقابل را بررسی کنید. اگر شخصی از دوستان شما اطلاعات کاملی از طرف مذاکره شما دارد. این اطلاعات را جمع‌آوری کنید. مثلاً اگر مشاور املاک هم شناختی از طرف مقابل دارد. آن اطلاعات را هم جمع‌آوری کنید.

سؤالات احتمالی طرف مذاکره را مرور کنید:

نکته  مهمی که همیشه قبل از اکثر مذاکرات مهمم انجام می‌دهم این است که سؤال‌هایی که حدس می‌زنم آن طرف توی مذاکره بپرسد و جواب‌هایی که من باید بدهم را آماده می‌کنم حداقل توی ذهن خودم می‌گویم اگر این قیمت را گفت من باید این جواب را بدهم اگر این‌طوری گفت من باید این جواب را بدهم، اگر مثلاً نقطه‌ضعفی در ملکش هست یادآوری می‌کنم آقا مثلاً سن بنا  بالا است، مصالحی که استفاده کردید کیفیتش خوب نیست، محله خوب است یا محله ضعیف‌تر است این‌ها همه را رعایت می‌کنم داخل موضوع مذاکره یعنی این‌طوری نیست که به خلق‌الساعه وارد یک مذاکره بشوم.

سریع وارد موضوع مذاکره نشوید:

مستقیم سریع وارد اصل موضوع نشوید یک کمی خوش‌وبش تا بر فضای مذاکره مسلط شوید. مثلاً وقتی وارد بنگاه یک نفر می‌شوید که تا حالا آنجا زیاد نرفتید یا شاید یکی، دو بار رفتید و خیلی به آن محیط مسلط نیستید؛  با یک خش و بش ساده که چنددقیقه‌ای زمان می‌گیرد و موجب خریدن زمان و ایجاد آشنائی با محیط می‌گردد.

 همراه بردن یک شخص ثالث در مذاکره:

یکی از روش‌های که من خیلی استفاده می‌کنم. کمک از یک وکیل یا شخص ثالث باتجربه به‌عنوان همراه در جریان مذاکره هست. آن شخص چون به‌صورت مستقیم در سود مذاکره مشارکت ندارد. بدون استرس و با نگاه کامل‌تری به صحبت‌ها و مذاکرات شما گوش می‌دهد و می‌تواند در نقاط حساس مذاکره به شما کمک کند.

پیداکردن موضوع مشترک برای ایجاد صمیمیت:

موضوعی برای صحبت‌کردن مشترک پیدا ‌کنید به‌خصوص تلاش کنید موضوع موردعلاقه طرف مقابل باشد. با این تکنیک یک ذره آرام می‌شوید یک لیوان آبی، چایی، نوشیدنی میل می‌کنید یک کمی جو مذاکره را آرام‌تر می‌کنید و تا این که مستقیم وارد بشوید. آقا این ملک آخرش چند به من می‌فروشید. البته همان‌طور که بالاتر گفتم. باید از قبل در مورد طرف مقابل مذاکره اطلاعات کافی جمع‌آوری کنید. در نتیجه در این مرحله می‌توانید یک موضوع مشترک برای صحبت‌کردن پیدا بکنید؛

مثلاً طرف مقابل شما لباس کوهنوردی تنش است خب شما هم به کوهنوردی علاقه دارید یا مثلاً عکس پروفایلش را قبل از این که بروید آنجا بررسی کردید دیدید؛ مثلاً عکس کوه زیاد می‌گذارد یا به شکار علاقه‌مند است و اگر شما هم به آن موضوع علاقه‌مند هستید یک موضوع مشترک برای صحبت پیدا می‌کنید که یک مقداری آن جو بشکند و صمیمیتی ایجاد بشود.

یک داستان واقعی از مذاکره بین المللی:

با یکی از تجار و شیوخ امارات جلسه کاری مهمی داشتیم. جلسه را با خوش‌وبش و فارسی صحبت‌کردن (شکسته‌بسته) و علاقه خودش به ایران و جاذبه‌های گردشگری ایران که دیده بود آغاز کرد. در ادامه هم شریک من متوجه مهره‌های شطرنج بسیار زیباروی میز شد و چند دقیقه در مورد شطرنج و اهمیت وزیر در شطرنج صحبت کردند. همین موضوع در ایجاد صمیمت بین دو طرف کلی تأثیر مثبت داشت.خوب تا اینجا به نظرم کافی هست و  بقیه مسائل مربوط به فنون مذاکره را در قدم شصت و نهم  خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهم.

امیدوارم قدم شصت و هشتم تکنیک‌های  مذاکره برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از کانال یوتیوب saeidkazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم شصت و هفتم قیف فروش اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم شصت و نهم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *