قدم شصت و ششم crm  یا مدیریت ارتباط با مشتریان

قدم شصت و ششم crm  یا مدیریت ارتباط با مشتریان

برای شنیدن پادکست قدم شصت و ششم crm  یا مدیریت ارتباط با مشتریان  از طریق لینک ذیل اقدام نمائید.

قدم شصت و ششم crm  یا مدیریت ارتباط با مشتریان

سلام به دوستان عزیز امروز با قدم شصت و ششم crm  یا مدیریت ارتباط با مشتریان در خدمتتان هستم امروز می‌خواهیم در مورد crm  صحبت بکنیم. crm  یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری بسیار، بسیار برای کسب‌وکارها مهم است. حتی برای کسب‌وکارهای کوچک، شاید اوایل شما مشتریان زیادی نداشته باشید یک مقداری هم ناامید باشید و دلسرد باشید؛ اما دقت بکنید تک، تک آدم‌هایی که آنجا می‌آیند همان گونه که توی درس قبلی هم تأکید کردم شما باید کمک بگیرید و درخواست ارجاع بدهید و آن آدمی هم که آمده حالا خدمت یا محصولی را از شما خریده،

حتماً شماره تماس‌های آنها را جمع‌آوری بکنید. آدرس‌ و شماره  ایمیل‌ آنها را بگیرید اگر وب‌سایت دارید با ارائه محتوای رایگان و باارزش تلاش بکنید. ایمیل و نام مشتریان را به دست آورید. حتماً مشاهد کردید. خیلی از سایت‌ها این کار را می‌کنند. کتاب رایگان می‌گذارند می‌گوید ایمیل یا شماره‌تلفن همراهتان را وارد کنید. این‌ها دنبال تهیه بانک اطلاعاتی هستند دنبال این هستند که حجم اطلاعات زیادی از ایمیل و تلفن مشتریان را جمع‌آوری بکنند.

 بعد شما به بشخصه با رضایت این اطلاعات را به آن شرکت، سایت یا مجموعه دادید اگر در آینده پیامکی، ایمیلی (در بحث ایمیل مارکتینگ یا پیامک‌های تبلیغاتی) برای شما بیاید. یک ارتباط گرم حساب می‌شود و ارتباط سرد نیست که بدون این که از یک کسی درخواست بکنی یا اجازه داده باشید به شما پیام بفرستد. اما در ارتباط گرم ذهنیت دارید.البته اگر هم پیامک ارسال کنید. قرار نیست همه آن ده‌هزارنفری را که ما توی یک سال بانک اطلاعاتی آنها را جمع‌آوری کردیم یا محصولی به آنها محصولی را فروختیم به مشتری ختم شود.  شاید از این ده‌هزار نفر  بتوانیم با این پیامکی که ارسال می‌کنیم به دویست یا صد نفرشان با ارسال ایمیل بفروشیم.

نرم‌افزارهای crm

نرم‌افزارهای crm  زیادی هم  در بازار موجود است. شما تمام اطلاعات مشتریان را به آنها می‌دهید. در این نرم‌افزارها می‌توانید کل کارها و روش‌های ارتباطی با مشتریان خودتان را  ثبت بکنید. مثلاً  کدام مشتری تماس گرفت، کدام مشتری تا چه مرحله‌ای پیش رفتم. مطمئناً وقتی حجم اطلاعات مشتری‌هایتان زیاد می‌شود شما‌ها یادتان نمی‌ماند؛ مثلاً فلان مشتری از آن شهر تماس گرفت این خدمت را می‌خواست من چه چیزی بهش گفتم یا او چه چیزی می‌خواست سؤال‌هایی که توی بحث فروش از آنها کردم چه پاسخ‌هایی داده است و وقتی که شما سیستم crm  داشته باشید. 

معمولاً از نیمه‌های راه یعنی از وقتی که شما شرکتتان آرام، آرام از شرکت کوچک به شرکت متوسط و بزرگ دارد حرکت می‌کند دیگر نیاز به نرم افزار crm  دارید بعضی از شرکت‌های بزرگ که اصلاً کارمند مخصوص crm دارند اطلاعات همه مشتری‌ها را ثبت و ضبط می‌کنند و در مواقع مختلف به مشتری‌ها پیام می‌دهند دیدید روز‌های تولدتان را بانک‌ها به شما پیام می‌دهند آفر می‌گذارند برای روز تولد، برای نوروز به شما تبریک می‌گویند.

چگونه ارتباط را با مشتری حفظ کنیم

 البته که دقت بکنید که زیاد نباید پیام بدهید؛ یعنی خیلی محترمانه به بهانه‌های مختلف و در بازه‌های  زمانی شش ماه، یک زمانی یک ارائه یک خدمتی یا محصول جدید دارید که می‌خواهید توی بازار برندسازی بکنید آن زمان یواش، یواش وقتش است که به مشتری پیام بدهی، مشتری هم که تازه از شما مثلاً یک ماه است یا دو ما پیش‌خرید کرده است سعی بکنید فوری بهش پیام ندهید چرا ارتباط با مشتری باید داشته باشید؛ ولی پ

یام تبریک و نمی‌دانم فلان این‌ها بگذار یک چند ماهی بگذرد. اگر از گوشه ذهنش دور شده است دوباره بهش یادآوری بکنید.من در مجموعه خودم بعد از خرید یک لپ‌تاپ معمولاً در یک هفته بعد از خرید به مشتری برای رسیدن دستگاه و سلامت تنظیم کردم که یک ایمیل اتوماتیک ارسال می‌گردد  که راضی بودید آیا به دست شما رسید.

بعد حدود یک ماه بعد از خرید مجدد یک ایمیل برای بررسی میزان رضایت مشتری ارسال می‌کنم.

در درازمدت پیام تبریک، تولد یا آفر‌هایی که به مشتری ارسال می گنیم. مثلاً به بهانه روز پدر، فروش ویژه گذاشتیم، بلک فرایدی داریم این بانک اطلاعاتی که جمع می‌کنید توی نرم‌افزار یا حتی یک ورد ساده یک اکسل ساده اسامی افراد، آدرس‌هایشان را داشته باشید به بهانه نوروز ده روز مانده به نوروز پک‌هایی را آماده بکنید پانزده روز مانده به نوروز مانده یک‌طوری برنامه‌ریزی بکنید که چهار، پنج‌روز باقی‌مانده به سال تحویل به دستشان برسد.

یک کارت‌پستال ساده هم باشد این به آن بانک اطلاعاتی به دست می‌آید با آن سیستم ارتباطی مدیریت ارتباط مشتری به دست می‌آید و همه کسب‌وکارها باید داشته باشند حتی آن کوچک، کوچک‌ها هم باید داشته باشند و یک بهانه‌هایی یک‌وقت‌هایی یک کمپین‌های در طول سال با یک هزینه متوسط مناسبی برای این که آن ارتباط و آن گوشه ذهن مشتری از دست ندهد باید حتماً داشته باشد

یک مثال واقعی دیگر از سیستم ارتباط با مشتریان

یک دوستی که مشاور املاک دارد. تمامی افرادی که در طول سال قولنامه اجاره املاک را با آنها می‌بندند. را در یک فایل اکسل ذخیره می‌کند. بعد سه هفته مانده به پایان زمان قرارداد اجاره به آن افراد پیام می‌دهد که این علاقه‌مند با تمدید قرارداد هستند یا به دنبال محل جدید برای اجاره هستند و سپس بر اساس پاسخ مشتری یک فرایند جدید برای تمدید قولنامه یا پیداکردن محل جدید اجاره برای مشتری را آغاز می‌کند.

 مدیریت ارتباط با مشتری یک علم است

واقعاً این صحبت‌هایی که من انجام دادم. برای بیزینس‌های کوچک و متوسط است. برای بیزینس‌های بزرگ حتماً باید از متخصصین حرفه‌ای در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری کمک گرفت. افرادی که تحصیل‌کرده این رشته هستند و تخصص خاص و حرفه‌ای در این زمینه دارند.

امیدوارم قدم شصت و ششم crm  یا مدیریت ارتباط با مشتریان برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب saeid kazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم شصت و پنجم ارجاع در کسب وکار آزمون اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم شصت و هفتم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *