پاسخگوئی در کسب و کار

قدم شصت و یکم اهمیت پاسخگویی در کسب  و کار

برای شنیدن پادکست قدم شصت و یکم اهمیت پاسخگویی در کسب  و کار از طریق لینک ذیل اقدام نمائید

قدم شصت و یکم اهمیت پاسخگویی در کسب  و کار

با سلام به همه دوستان عزیز با قدم شصت و یکم اهمیت پاسخگویی در کسب  و کار در خدمت شما دوستان عزیز هستم. در قدم قبلی در مورد روابط انسانی خیلی صحبت و تأکید کردم. اگر کسب‌وکاری فروش نداشته باشد، ورشکسته است، اگر کسب‌وکاری کیفیت روابط انسانی و برخورد‌هایش خوب نباشد، صددرصد باز هم به شکست خواهد انجامید و فروش نخواهد داشت یکی از روش‌هایی که جدیداً در کسب‌وکارها مخصوصاً در کسب‌وکارهای دیجیتال موردنیاز شده است و اهمیت پیدا کرده است بحث پاسخگویی است؛

یعنی در کسب‌وکارهای سنتی و فیزیکی مشتری می‌آید و آنجا هم اگر هر روز مشتری ببیند فروشگاه درش بسته است، فروشنده حواسش نیست، دائم سرش توی تلفنش است، و توجه بهش نمی‌کند. آن مشتری احساس بدی دارد؛ ولی خب برای همه ما‌ها هم پیش‌آمده؛ مثلاً وارد یک فروشگاه شدیم می‌بینیم فروشنده کل مدتی که ما داریم محصول یا خدمتش را که نیاز هم داریم خرید می‌کنیم سرش را از توی تلفن درنمی‌آورد خب خیلی به هرکسی برمی‌خورد و اصلاً دوست ندارد مجدد آنجا به آن فروشگاه برود و هیچ‌گاه به مشتری موج دوم ختم نخواهد شد؛

پاسخگوئی در کسب و کارهای دیجیتال

ولی در دنیای دیجیتال باز بحث خیلی اهمیتش بیشتر می‌شود؛ چون شما عملاً مجازی می‌شوید دیگر واقعی نیستید و در بسیاری از کسب‌وکارها مخصوصاً وب‌سایت‌ها شما وقتی پاسخ مشتری را در پنج دقیقه اول مخصوصاً روی اپلیکیشن های پاسخگوئی بر روی وبسایت نمی دهید؛ (چون بر روی بسیاری از نرم‌افزارهایی مثل رایچت که روی سایت‌ها نصب می‌شود نوتیفیکشن برای مالک سایت ارسال نمی گردد) شاید مشتری دیگر اصلاً وارد سایت شما نشود؛ و شما عملا آن مشتری را از دست داده اید.

در لحظه پاسخ بدهید

یعنی باید همان لحظه پاسخ بدهید و پاسخگویی خیلی اهمیت دارد که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ الان از ربات‌ها استفاده می‌کنند برای پاسخگویی، ابته برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فعلاً شدنی نیست حتماً شما باید اگر خودتان صاحب کسب‌وکار هستید و کسب‌وکارتان هستید و نیروی زیادی ندارید خیلی به موضوع پاسخگویی سریع و فوری روی و بسایت به مشتری اهمیت بدهید.

شبکه‌های اجتماعی‌تان هم در زمان‌های طلایی(گلدن تایم) یا هرچند ساعتی که چکاپ انجام می‌دهید اگر نوتیفیکیشن در مورد سؤال مشتری آمده بود. حتماً باید بلافاصله جوابش را بدهید؛ چون مشتری می‌خواهد ببیند اصلاً پشت این پیج یا سایت شخص پاسخگوئی است. درست است مجوز‌های قانونی مثل نماد اعتماد دارد و مسائل قانونی را رعایت کرده؛ ولی باز هم می‌خواهد ببیند که آیا کسی هست که پاسخگوی من باشد، کسی هست که جواب این فروش من را می‌دهد؛ مثلاً من بخواهم این خرید چندمیلیونی را انجام بدهم یا حالا این فروش حتی دویست، سیصد هزارتومانی را هم بخواهم انجام بدهم آیا جواب می‌دهد پاسخگو است، توضیح می‌دهد.

یک داستان واقعی از پاسخگوئی سریع و با دقت

بگذار یک مثال برای شما بزنم. یک روزی شب تعطیلی بود، ساعت یازده و نیم شب بخش پاسخگویی سایت خودمان فعال بود داشتم چک می‌کردم. سؤال‌های مشتری‌ها را داشتم تجزیه‌وتحلیل می‌کردم. ببینم چه سؤال‌هایی زیاد پرسیده می‌شود، بعد یک مشتری پیام داده بود، یک مدل خاصی از لپ‌تاپ hp می‌خواست.

خب من شاید یک ساعت و سی و پنج دقیقه از ساعت یک ربع به دوازده شب تا یک و نیم نیمه شب این‌ها طول کشید ایشان سؤال‌ پرسید. که یک جایی دیگر من از پسرم کمک گرفتم گفتم تو بیا بابا سؤال‌ها را جواب بده. البته مشتری بیش از نیازش داشت لپ‌تاپ می‌خرید. من اصلاً بهش توصیه کردم تو که می‌خواهی یک لپ‌تاپ صد میلیونی بخری می‌توانی؛ مثلاً با چهل و چند میلیون تومان دو تا لپ‌تاپ بخری و هرکدام هم چهل و پنج، شش میلیون هم خرید بکنی، با همان کیفیت با همان برند hp می‌خواست آن‌وقت ساعت یک و نیم شب هشتاد و شش میلیون فروش اتفاق افتاد.

پاسخگوئی و اعتماد سازی در کسب و کار به هم وابسته هستند

خواستم به شما عزیزان تاکید کنم که بدانید پاسخگویی و در نهایت اعتماد چقدر مهم است برای مشتری وقتی می‌بیند تسلط دارید مسلط هستی به کالا، به خدمت یا محصولی که داری ارائه می‌دهی و آن شش مرحله فروش که توی درس گام قبلی به شما گفتم را آشنایی و تسلط دارید از شما خرید می‌کند.

اتفاقاً همین اتفاق توی اینستاگرام افتاد، مشتری آمد دستگاهی خواسته بود من متأسفانه یک دو روزی مریض بودم، اینستاگرام را چک نکرده بودم، بعد از بیماری پاسخش را دادم و مشتری به من پیام داده که متأسفانه چون دیر پاسخ دادید، از جای دیگر تأمینش کردم. خب هر یک دانه مشتری یک دنیا ارزش دارد و مشتری است که کسب‌وکار ما را رونق می‌دهد، مشتری است که برای ما پول ایجاد می‌کند، سود ایجاد می‌کند و ما می‌توانیم خرج‌های زندگی و روزمره‌مان را برآورده بکنیم.

آیا باید به همه سوالات سریع پاسخ داد

البته به‌مرور دست تان می‌آید بعضی سؤال‌ها، بعضی روش‌های سؤالی که مشتری‌ها می‌پرسند فرمتش کم، کم دستتان می‌آید که این خریدار نیست؛ یعنی مثلاً ادبیاتش، لحنش، نوع صحبتش، نوع سؤال پرسیدنش حتی پسر من که الان پانزده، شانزده سالش است الان کامل می‌فهمد مثلاً می‌گوید.  این خریدار است این دارد؛ مثلاً محترمانه می‌پرسد، خیلی سؤال تخصصی می‌پرسد، توضیح می‌خواهد؛

سوالات تکراری را ویدئو درست میکنیم

بعضی سوالات سی تا چهل بار پرسیده می شود، برای آنها ویدئو می‌گیریم و بعد ویدئو را برای مشتری ارسال می‌کنیم و به مشتری عکس و فیلم از این محصول می‌گیریم و ارسال می کنیم. و حتی بعضی از مشتری‌هایی که دوست ندارند پیامک بزنند؛ ولی وقتی می‌خواهد چهل میلیون، پنجاه میلیون یک لپ‌تاپ بخرد خب برایش اعتماد سازی اهمیت دارد.

بلافاصله از مشتری خواهش می‌کنیم که اگر تو ساعت کاری باشد آنلاین به ما وصل بشوند به خصوص تصویری مثلاً از طریق واتس‌اپ وصل بشوند دستگاه را مشاهده بکنند راهنمایی و مشاوره بگیرند. کل فرایند فروش که فیزیکی انجام می‌شود توی مجازی هم انجامش می‌دهیم و این پاسخگوئی خیلی به فروش ما کمک کرده و این خیلی احساس خوبی به مشتری می‌دهد اتمسفر کسب‌وکار شما را نشانش می‌دهد.

املاکی هستید، طراح هستید، دیزاینر هستید خب این‌ها خیلی بهش احساس خوبی می‌دهد پس دقت بکنید پاسخگویی امروز در کسب‌وکار‌ها و به‌خصوص کسب‌وکارهای مجازی خیلی اهمیت پیدا کرده است خیلی دقت بکنید که این موضوع را رعایت بکنید. روز خوبی داشته باشید.

امیدوارم قدم شصت و یکم اهمیت پاسخگویی در کسب  و کار برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

ممنون می‌شوم که از سایت و کانال یوتیوب saeid kazemi بازدید بفرمایید و این محتوا‌ها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید. یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم. برای مطالعه قدم شصت روابط انسانی در کسب‌وکار اینجا کلیک  کنید و برای مطالعه قدم شصت و دوم مذاکره اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند شوید.اینجا کلیک کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *