تجربیات تحصیل در اتاوا

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پرواز و اجاره خانه) بخش سوم

برای تماشا ویدئو کامل تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پرواز و اجاره خانه) بخش سوم روی ویدئو ذیل کلیک کنید.

برای شنیدن پادکست کامل تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پرواز و اجاره خانه) بخش سوم روی پادکست ذیل کلیک کنید.

سلام به همه دوستان عزیز سعید کاظمی هستم در بخش سوم گفت و گو با صحبت‌های من با آقای کاظمی در خصوص کار و زندگی در اوتاوا رسیدیم به این بخش که میخوایم درباره پرواز و اجاره خونه و روزهای اولی که وارد شهر اوتاوا شدند با همدیگه صحبت کنیم، احمد آقا بفرمایید.

+ سلام مجدد برای بحث پرواز ما بعد از اینکه ویزامون اوکی شد،  خب ویزای ما استثنائاً این اتفاق براش افتاده بود، ما یک گروه تقریباً بیست‌نفره داشتیم با همین بچه‌هایی که  اقدام کرده بودند برای دانشگاه و پذیرش و بحث پذیرش تحصیلی، اکثریت جواب آنها اومده بود بعد از اینکه کاراشون رو انجام داده بودند با فاصله خیلی کم‌تری اومده بود ولی تقریباً برای ما و یکی دیگر از دوستان یه کم دیرتر این اتفاق افتاد  ما نمیتونستیم بلیط بگیریم. یعنی یک مسئله ای که بود اینکه ما تا زمانی که جواب قطعی از سمت پاس ریکوئست (Pass Request Letter)  نیومده بود.

نمیتونستیم بلیط بگیریم چون این پاست رکوئست که میاد شما باید  پاسپورتت روباز باید ارسال کنی به استانبول، لیبل زده بشه و بعد دوباره برات برگشت داده بشه و این پروسه دو هفته ای بود و نگران این موضوع بودیم که به کلاس‌ها برسیم و به تایم شروع کلاس‌ها برسیم. به خاطر همین از اونجایی که دیر این پاس رکوئست ما اومد خدا رو شکر تونستیم سریع پاسپورت هامون رو بفرستیم  و لیبل خورد، مجبور شدیم سریع بلیط هامون رو بگیریم و این موضوع  بحث خونه که در ادامه میگم، چون ما نمیدونستیم که میخوایم بریم یا نه نمیتونستیم زودتر خونه بگیریم. تقریباً 3-2 هفته مانده بود به شروع کلاس‌ها اگر اشتباه نکنم یعنی از همین پاس رکوئست که شده بودیم هنوز هم پاسپورت هامون لیبل نکرده بودیم برای پیک آپ ویزا (pick up visa) و همه این اقدامات باید در دو هفته انجام می‌شد یعنی پاسپورت هامون رسید ما تقریباً فکر می‌کنم سه روز بعدش دیگر پروازمون بود یعنی به فاصله خیلی نزدیک. چون خونه هم بخوای بگیری اون شرکتی که درخواست میدی برای خونه، روز اول که  نگاه میکنه ویزات  رو نگاه میکنه میگه شما ویزا داری قراره بیای یا نه متاسفانه چون هنوز ویزا نداشتیم نمیتونستیم اقدامکنیم خب نتونستیم خئنه رو بگیریم. برای بلیط‌ها دیر اقدام کردیم.

+ با چه ایرلاینی پروازهاتون رو انجام می‌دید؟

بحث ایرلاین‌ها که خب این سری که من اومدم تجربه کسب کردیم، اون سری تجربیاتی نداشتیم و با توجه به  مشاوره‌هایی که از دوستان می‌گرفتیم خب هرچه نزدیک‌تر به زبان کلاس‌ها میشی،  قیمت بلیط‌ها میره، و پروازهای مستقیم هم خب اون موقع خیلی قیمت هاش رفته بود بالا  و ما تصمیم گرفتیم که دو سه تا پرواز بگیریم (03) یعنی پرواز مستقیم کانکشن از ایران مثلاً به قطر داره پرواز بخوای بگیری که کاملاً کانکشن هست به خود مونترال که بخوای بری بعد مونترال هم پرواز داره به اوتاوا که می‌خواستیم اون حالتی بگیریم قبل از اینکه این پروسه مون به تأخیر بیفتد دنبال این بودیم که این حالتی پرواز بگیریم و قیمت هاش هم مناسب بود فکر می‌کنم اگر اشتباه نکنم خیلی قیمت خوبی بود، اینی که میگم اوائلی بود که ما تازه پرونده مون  رو سابمیت کرده بودیم گفتیم

یک ماه بعد هم جوابش میاد و میتونیم بلیط مون رو به قیمت خوبی بگیریم. اون موقع اگر بلیت قیمت نفری مثلاً 20 میلیون تومان بود، زمانی که ما نتوانستیم بلیت بگیریم و زمان رفتن ما شده بود قیمت بلیت به نفری 36 میلیون تومان رسیده بود، نفری 36-40 تومان شده بود. ما تقریباً سه نفرمون فکر می‌کنم 120 میلیون تومان بلیت گرفتیم، تازه بلیط مون حالت کانکشن نشد؛ چون میگم قیمت هاشون خیلی بالاتر از این حرف‌ها رفته بود مثلا برای سه نفر 180 میلیون تومان، 200 میلیون تومان شده بود و ما پرواز گرفتیم از دبی پرواز گرفتیم به پاریس و از پاریس دوباره پرواز داشتیم به مونترال،  و یک پرواز ایرانی هم از ایران به دبی باید می‌گرفتیم، یعنی سه تا پرواز لحاظ می‌کردیم. دیگر مجبور بودیم و این کار رو انجام دادیم، و پروازهای مستقیمی هست که شما بتونید راحت‌تر این کار رو انجام بدید. همونطور که گفتم بحث قطر، خود امارات که ما رفت و برگشتمون رو الان با پروازهای امارات انجام دادیم، میتونید راحت پرواز مستقیم از مونترال به دبی بگیرید و حالا بحث پرواز ایرانی اگر بتونید بگیرید بیاید به ایران.

از همه مخفی کرده بودید خانواده‌ها از مهاجرت خبر نداشتند.

+ بله دیگر می‌خواستیم سورپرایز کنیم که دیدیم اونها زودتر از ما ازطریق مختلف فهمیده بودن و اونها ما رو سورپرایز کردند.

خانواده‌ها برای رفتنتان ناراحت بودند.

+ آره خب ما گذاشته بودیم برای لحظه آخر که همه چه قطعی بشه و بعد بهشون بگیم چون هنوز دیدیم قطعی نشده بهشون بگیم خب خیلی ناراحت میشن و دیگر مدت طولانی میشه این ناراحت بودنشان گفتیم بگذاریم لحظه آخر بگیم.

خب وارد شهر مونترال شدید، از اونجا رفتید اوتاوا

+ بله بعد از مونترال تا اوتاوا بحث پرواز بود، بحث پرواز خیلی مهمه زمانی که شما میخواید پروازها رو انتخاب کنید، مثلاً بزنید تهران به اوتاوا قیمت بلیط‌های خیلی بالاتری برات میاره. ما این کار رو می‌کردیم که از شهرهای خارج از ایران مثل استانبول یا خود دبی پروازهامون رو سرچ می‌کردیم از دبی می‌زدیم به مونترال دیگر خود اوتاوا رو هم نمی‌زدیم چون باز قیمت نامتعارفی میومد روش نمی دونم چرا یه دلائل خاص خودش رو داره.

حالا من اطلاعی ندارم ولی دیگر ما می‌زدیم از دبی به مونترال  یا مثلاً استانبول به مونترال که قیمت‌های خیلی مناسبتری به ما می‌داد و این کار رو کردیم رفتیم مونترال، از مونترال هم ون ما یه خانواده بودیم و ساک داشتیم؛ چون هر نفر میتونه دو ساک 23-24 کیلویی رو داشته باشه تقریباً 6 تا چمدان بزرگ داشتیم و ساک‌های دستی مون دیگر از اونجا ون گرفتیم به شهر اوتاوا  و تقریباً اونجا مبلغ حول و هوش سیصد دلار ون می گیره که باز رفتیم اونجا به اوتاوا و بحث خونه ای که گرفته بودیم.حالا بحث خانه گرفتنمان هم که از یه لحاظ‌هایی ما خداروشکر خیلی شانس آوردیم.

یعنی از قبل هماهنگ نکرده بودین داخل ایران؟

+ همان صحبتی که کردم خدمتتان چون بحث ویزامون دیر اتفاق افتاده بود، نتونستیم خونه دائم بگیریم، یعنی خونه قرارداد یک ساله بگیریم چون ویزامون نبود و اون شرکت املاک(رنتال) این کار رو انجام نمی‌داد و ما مجبور شدیم و خوشبختانه یکی از دوستانی بود که می‌خواست بیاد ایران همان موقع و خانه‌اش دقیقاً همون تایم ما می‌شد؛ یعنی دو سه روز قبل اینکه ما بخواهیم برسیم ایشان می‌خواست به یاد ایران و ما تقریباً دو سه روز بعدش می‌رسیدیم واقعاً هم اتفاقی با هم آشنا شدیم تو همین گروه‌هایی که ایرانی‌ها دارند،

و خانمم یک پیامی گذاشته بود یکی از دوستان دیده بود و باهاشون در ارتباط بود گفت ما داریم میایم ایران و صحبت کردیم و خونشون رو به مدت دو هفته که دو هفته مونده به پایان قراردادشون و همون دو هفته ما خونه رو ازشون در واقع به این نحو میگن سابلت کردن یعنی خونه موقتی ما گرفتیم ازشون، و دو هفته ما خونه رو داشتیم که تو اون دو هفته خودمون بتونیم برای اقدام پیدا کردن خونه یک ساله مون.

دیگر ما که دو هفته خونه رو کرفته بودیم هماهنگی هاش رو هم انجام داده بودیم دیگر مستقیم رفتیم اون خونه، و دیگر اون دو هفته اونجا بودیم و بعد ازون فراداش یک سری اقدامات اولیه هست که وارد خاک کانادا میشی حالا در ادامه خدمتتون عرض می‌کنم  ولی بحث اجاره، دیگر ما دنبال خونه بودیم تو همون آپارتمانی که دوستمون اونجا بود و دو هفته  خونه رو گرفته بودیم، تقریباً اونجا رنتالش صحبت کردیم و…

مجتمع شما در اتاوا کانادا دفتر داشت؟

+ بله هر دو سه تا مجتمع دو سه تا آپارتمانی که هست، معمولاً شرکت‌های رنتالی (اجاره)  هستند که این خونه ها رو اجاره میدن که اونها اصطلاحات خاص خودش رو داره، یه خونه هایی که ما بهش میگیم خونه های ویلایی اونجا بهش میگن هاوس و خونه های کوندو هست که آپارتمانی هست ولی هر شخص مالک هر واحد هست. خانه‌های رنتال هم به آپارتمان‌هایی میگن که در اختیار یه نوع شرکته، یعنی شرکت‌های مختلفی هستند که هر واحد یه آپارتمان رو اجاره میدن. که ما با این شرکت رنتال صحبت می‌کردیم و اون دفتر داشت،

با اون نفراتش صحبت کردیم دو سه مورد به ما نشون دادند ولی موردی که بود تو بحث اجاره خونه ما مسافت به دانشگاه خیلی برامون مهم بود، چون خانمم باید می‌رفت میومد دانشگاه اینجایی که خونه دوستمون بود خونه بسیار خوب، خیلی‌تر و تمیز و شیک و نو بود، ولی فاصله ش از دانشگاه یه کم زیاد بود یعنی با اتوبوس که می‌خواستی بری حدود 45 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشید، کلاس‌های خانمم هم نمیدونم چرا حتی تو اون تایم که هنوز هوا سرد نشده بود حی بعد هم که هوا سرد شده نمیدونم دلیلش چیه ولی کلاس هاشون از ساعت 7.5 تا 10 شب بود، دیگر وقتی می‌رسید خونه تقریباً 11 شب شده بود و دیدیم واقعاً خیلی سخته که این مسافت رو بره و بیاد به‌خاطر همین تصمیم گرفتیم بگردیم خونه های نزدیک‌تر به دانشگاه که دوستامون هم قبلاً اونجا بودند.

چجوری خونه رو را در اتاوا کانادا پیدا کردی و به چه قیمت؟

+ یک سری از دوستامون اونجا رفته بودند خونه هایی که نزدیک همون منطقه بود اجاره کرده بودند با اونها صحبت کردیم، آپارتمانی که اونها بودند بعد رفتیم دفتر رنتال اون شرکت صحبت کردیم باهاشون خونه به ما معرفی کردند قیمت‌هایی گفتند خونه ها رو دیدیم خب یه سری مدارک از ما خواستند تجربه خوبی میشه چون این اتفاق برای ما افتاد خیلی از بچه‌ها یعنی همین دوستای خودمون که با هم اومده بودیم بعضیاشون زودتر از ما بعضیا دیرتر تونسته بودن حتی از ایران اجاره کنن ولی ما که رسیدیم اونجا یه کم نمیدونم.

چرا ولی شاید به خاطر اتفاقاتی که تو ایران افتاده بود یه کم سخت گیر شده بودند و یه سری مدارک اضافی از ما می‌خواستند و دنبال ضامن بودند و میکفتند شما باید یک بهش میگن کوساینر یک نفری که شما رو ضمانت بکنه چون ما وقتی وارد یه کشور دیگر ای میشیم هیچ سابقه ای نداریم از پرداخت‌هایی که داریم اونجا انجام میدیم یک مقدار نگران این بودند که شما میتونید اجاره‌ها رو پرداخت بکنید و این موارد خب یه کم به مشکل خوردیم اول که دوستان قبول نمیکردن.

ما موجودی حساب بهشون نشون دادیم که خیالشون راحت‌تر بشه قیمت‌های خونه هم  میگم از اون آپارتمان که خونه دوستم بود دو خواب بود که ما ازش سابلت کرده بودیم مثلاً خونه دو خواب 1700 دلار بود، ولی قیمت جدیدش که می‌خواست اجره بده اضافه کرده بودند تقریباً 1800 و خورده ای 1870 دلار بود دو خواب،  تو همون آپارتمانشون خونه های یه خواب 1500- 1550 به ما نشون داده بود تو همون ساختمون که گفتم فاصله داره با دانشگاه، تا 1600-700 تا تو همون مدت هم البته  ما با دفتر رنتالش هم در ارتباط بودیم.

قیمت‌ها با توجه به تقاضا بود یا نه نمیدونم ولی خونه ها داشت اجاره هم می‌رفت نمیدونم چجوری بود یه خونه ای که به ما نشون داهد بود 1540 تا بعد چند وقت تقریباً مشابه همون تو یه آپارتمان دیگر بود همون نزدیکیا بود ولی می‌گفت 1710 خونه  یه خواب. البته این قیمت‌ها که من میگم 1500-1700 تا خونه های یه خوابشون بود، که دیگر اون نشد و رفتیم سمت مهون نزدیک دانشگاه  اونجا تقریباً رنج قیمت‌ها بین 1700 دلار برای خونه یه خواب قیمت‌ها رو میدادن این قیمت‌ها که میگم تقریباً برده بودن بالا ما خودمون روی 1400 تا حساب می‌کردیم ولی خب خیلی بیشتر بود ولی روی همین رنح 1500-21700 هونه های یه خواب هست و خونه های دو خواب هم حدود 200-300 دلار بیشتر از این قیمت هست.

خود دانشگاه امکانات خوابگاه و اینها نداره؟

+ دانشگاه چون ما خودمون نمی‌خواستیم واقعیتش اطلاعات کامل ندارم ولی فکر می‌کنم دانشگاه خوابگاه داره، دوستانی که به‌صورت مجردی هستند می تونن اقدام کنن. بعضی از نفرات بودن شنیدم که اونجا خوابگاه گرفتن ولی دانشگاه فکر می‌کنم یه مبلغی بابت این موضوع میگیره ولی مناسب‌تر هست.برای ایاب‌وذهاب هم به نفعته.

+ آره دقیقاً اونجا هستن کسانی که داخل خوابگاه‌های دانشگاه زندگی میکنن.
درنهایت چقدر اجاره کردین؟ 1700 دلار؟

+ ما اون خونه میگم یه کم به مشکل خوردیم، یه سری موارد به وجود اومد دنبال مدارک اضافی بود از ما خونه یه خواب 1730 دلار می‌گفت درحالی‌که همون خونه رو دوستان ما اجاره کرده بودن مثلاً 1650 تا ولی باز یه مقدار بازارشون داغ‌تر شده بود خونه رو می‌خواستند گرون تر بدن ولی خب من با این قیمت این می‌گفت نه من با این قیمت میخوام بدم همون موقع خب من داشتم داخل شرکت‌های رنتال مختلفی درخواست داده بودم یک ایمیلی برای من اومد که یک موردی هست کنسل شده خونه دو خواب هست و با یه قیمت خیلی خوب کنسل کرده بود ما رفتیم اونجا بلافاصله و اتفاق خیلی خوبی که واسه ما افتاد چون با قیمت خیلی خوبی کنسل کرده بود خونه دو خواب بود و با قیمت 1810 دلار بود و این خیلی خوب بود واسمون که رفتیم قیمتش تفاوتی نداشت با خونه یه خوابی که می‌خواستیم بگیریم 1720-1730 دلار و ما با صد دلار خونه دو خواب میتونیم بگیریم  و یه خونه دو خواب تونستیم بگیریم.

در بخش سوم درباره اجاره بیشتر صحبت کردیم پرواز و رسیدن به خود کانادا در بخش چهارم اقدامات اولیه که وارد کانادا میشین رو با جزئیات بیشتر صحبت می‌کنیم درباره دانشگاه، کار، تجربیات کاری که تو شرکت آمازون دارند.

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ اقامت دانشجوئی) بخش اول

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ ویزا دانشجوئی) بخش دوم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اقدامات اولیه هنگام ورود) بخش چهارم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (ثبت نام مدرسه) بخش پنجم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پیدا کردن کار و موارد مرتبط) بخش ششم

تجربیات یادگیری زبان و هزینه های زندگی اتاوا کانادا (بخش هفتم)

تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا (بخش هشتم)