تجربه تحصیل اتاوا کانادا

تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا (بخش هشتم)

برای تماشا ویدئو کامل تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا (بخش هشتم) روی ویدئو ذیل کلیک کنید.

برای شنیدن پادکست کامل تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا (بخش هشتم) روی پادکست ذیل کلیک کنید.

تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا

سلام به همه دوستان عزیز خیلی خوشحالم که همراه من هستید تو بخش آخر در خصوص تجریبات زندگی در شهر اوتاوای کانادا با احمد آقا پسرعموی خودم همراه شما عزیزان هستیم بیشتر در بخش آخر میخوایم در خصوص تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا صحبت کنیم. همسر ایشون ویزای تحصیلی گرفتن برای شهر اوتاوا در رابطه با ساعت‌های تحصیل و اینها سوالات مختلفی آماده کردیم با من همراه باشید. سابسکرایب یوتیوب من فراموش نشه حتماً حمایت کنید تا بتونم با فارسی زبانان عزیز بیشتری صحبت کنم مصاحبه کنم تجربیاتشون رو به شما انتقال بدم بفرمایید درباره تحصیل صحبت کنیم.

 سلام  در خدمتتان هستم، برای بحث تحصیل که ما حسابی این رو درک کردیم در خصوص تایم‌های آن  خب می‌دانم خانمم درگیر کلاس‌هایی که بودن برای ارشد فکر می‌کنم حدود 30 واحد درس دارند که باید اینها رو بگذرانند بستگی به انتخاب واحدی که دارند ترم اولش خوب بود؛ چون به‌هرحال ما یک کم دیر هم رسیدیم، تعداد واحد کمتری داشت باتوجه‌به اینکه ما یک کم دیر رسیدیم مجبور شد یک سری از درسهاش رو حذف کنه و یک کم سخت‌گیر بود یکی از اساتیدشان به دیر رسیدن و دو جلسه بیشتر غیبت کرد؛ چون درس یک و نیم واحدی بود فکر می‌کنم،

مجبور شد حذفش کنه. ترم اول میخوام بگم که سبک‌تر بود؛ ولی ترم بعدش که 9 واحد داشت زمان امتحانش که می‌شد واقعاً ما دیگر درست حسابی همدیگر رو نمی‌دیدیم و من با پسرم کلاً بودم؛ چون کلاً کلاس هاشون بعضی از روزها ساعت دو شروع می‌شد تا ساعت 10 شب، 11 شب کلاس هاشون بود و این کلاس‌هایی که میگم ممکنه مثلاً دو تا سه تا کلاس به هم متصل بود که کلاس هاش تقریباً 2 ساعت، 2.5 ساعت، 3 ساعت کلاس هاشون هر تایم دار.

چه روزهایی تو طول هفته در کانادا سر کلاس می روند؟

 بستگی به نوع برنامه شون بود، دیگر چیزی که خودش انتخاب می‌کرد سعی می‌کردیم کلاس‌ها رو تا جایی که راه داشت بذاره اون سه روزی که من آخر هفته‌ها بیکار بودم که باز من پیش پسرم باشم و راحت‌تر به درسهای خودش برسه معمولاً آخر هفته‌ها میذاشت ولی باز بعضی روزها مثلاً دوشنبه بود و اول هفته بود که سخت بود واسمون ولی در کل باز زمان امتحاناش هم که شده بود تقریباً همین حالته دیگر، چون درساشون اینطوری بود که علاوه بر آزمونی که دارن، بعضی درسها آزمون بود که امتحان باید میدادن سر جلسه میرفتن ولی اکثر کارهاشون کارهای گروهی بود میتینگ داشتن و میگم بعضی روزها اصلاً همدیگه رو نمی‌دیدیم چون کلاً داخل اتاق نشسته بود و کاملاً درگیر درس بودن میتینگ‌های گروهی داشتن باید  کارهاشون رو انجام میدادن، پروژه‌هایی که داشتن، خیلی روی این محور بود بیشتر پروژه محور بود.

یعنی 30 واحد در ترم تحصیلی کارشناسی ارشد، 30 ساعت در هفته کلاس می‌رفت؟

 نه 30 واحد 30 ساعت که واقعیت محاسبه نکردم ببینم چندساعته ولی درس هاشون 3 واحدی، 1.5 واحدی داره درس‌های سه‌واحدی فکر می‌کنم دو تا 6 ساعت بعضی از درس هاشون در هفته کلاس داره یعنی چون بعضی اساتیدشان این‌طوری هستند که دو هفته دو تا سه ساعت دارند و یک هفته سه‌ساعته ست باز یک هفته شش‌ساعته ست، این‌جوری چیدن که تا آخر ترمشان جابه‌جا میشه. درس‌های یک‌واحدی ساعاتش کمتره 1.5 ساعت، دو ساعت هست. درس 1.5 واحد چون نصف هست 3 واحد نیست تقریباً نصف ترم هم تمام میشه پروژه‌اش رو هم تحویل میدن تقریباً 1.5 واحد  دیگر رو تنظیم میکنن که در ادامه اون بیفتد که نصف‌نصف ترمشان رو حساب می‌کنند.

هزینه تحصیل برای فوق‌لیسانس در اتاوا کانادا چه مبلغی هست؟

 مدیریت مهندسی می‌خوانند برای مدیریت مهندسی برای دو سالشان چهارتا ترم تقریباً 44 تا 45 هزار تا باید پرداخت کنه، هزینه‌های جانبی هم داره هزینه‌های بحث رفت‌وآمدشان که اینها روی شهریه تقریباً حدود 400-500 دلار برای بحث رفت‌وآمد خود دانشگاه می گیره خواه‌ناخواه، باید اون مبلغ رو پرداخت کنه چون بهتون کارت عبور و مرور که بتونن از سیستم حمل‌ونقل استفاده کنند یه کارت براشون صادر می‌کنند و هزینه‌اش هم می‌گیرند برای کل امورات در طول چهار ماهشون مثلاً 400 دلار بابت اون که روی شهریه ست، بعضی از درس هاشون نیاز به خرید یک سری جزوات خاصی هست، دوره‌های خاصی هست که باید تهیه کنند اون‌ها هم هزینه‌هایی داره حتی شده بود بعضی از دوره‌ها 100 دلار تا 200 دلار آمریکا مجبور بوند یک سری خریدهایی انجام بدن. این چنین هزینه‌هایی وجود داشت.

برای فاند تحصیلی در اتاوا کانادا کسی اگر اینجا نتونست بگیرد اونجا شانسی داره اگر تلاش کنه، سخت‌کوشی کنه؟

 یک نکته خیلی خوبی که گفتیم بگم برای این موضوع خیلی از دوستان میان و می توانند با اساتید وقتی که رسیدن تو برنامه خودمان هم بود فعلاً گفتیم اقدام کنیم بریم اونجا بعد اونجا با اساتید صحبت می‌کنیم خیلی از دوستان داخل ایران هم اقدام‌کردن و اونجا با اساتید صحبت میکنن چون اساتید فاوندی دارن و هنوز از اون مقدار فاوندشون باقی مونده موافقت میکنن و بعد برای بعضی از درس‌ها بعضی از دانشجوها رو انتخاب میکنن و یه مقداری نظر میگیرن نه کل سال و کل شهریه رو ولی ممکنه مثلاً بگن 7000 تا 8000 تا بهشون اسکالرشیپ میدن و این خیلی کمک بزرگی هست.

دانشگاه یک سری کارها میذاره مثلاً میرن مراقب امتحانات میشن میرن اونجا دانگشاه یه مبلغی پرداخت میکنه نمیدونم ساعتی 20 دلار، 30 دلار، مبلغش رو دقیق نمیدونم ولی این کمک‌ها هم از طرف دانشگاه هست که اگر شما بتونید انتخاب کنید میتونید برای اون هم اپلای کنید و درواقع از خود دانشگاه هم داشته باشید چون کار دانشجویی هم زیاده یعنی اونا بتونید اقدام بکنید از خود دانشگاه میتونید کار داشته باشید و با اساتید حتی کار کنید و پروژه‌هایی هست بعضی از اساتید نمیرسن و میسپارن به دانشجوهایی که مثلاً نخبه هستن، خیلی از بچه‌ها.

این دقیقاً الان یادم اومد دنبال اینن که نمره اول اون ترم رو بگیرن یا اون درس رو اگه داشته باشن خود استاد به نفرات اولی که نمره اون درس رو گرفتن ترم بعد از اون دانشجو استفاده میکنه و بهشون یه مبلغی پرداخت میکنه و اون‌ها کمک میشن به خود استاد و دستیار میشن و خیلی از مواقع بهشون کمک میکنن و درآمد خوبی هم داره. کمک هزینه‌های هست براشون.

من شنیدم ورزشکار بودن هم امتیاز داره بعضی دانشگاه‌ها کسایی که متخصص رشته ورزشی هستن بهشون فاوندهای خوبی میدن و خیلی حمایت میکنن دانشگاه‌ها.

 موضوع کلی برای ورزشکارها، من هم شنیدم حتی برای خود موضوع ویزا گرفتن و این موارد که اصلاً دولت کانادا یا خیلی از کشورهای دیگر نخبه‌های ورزشی و مدال‌آورهای ورزشی رو جذب می‌کنند؛ ولی برای دانشگاه صددرصد مطمئن نیستم؛ ولی این موضوعی که شما گفتید رو شنیدم و هست که برای ورزشکارها…

کار تو خود محیط دانشگاه در کانادا هم امکان‌پذیر هست؟

 منظورتان از کار تو محیط هست. 20 ساعت اجازه کار دارن دیگر هر دانشجو میتونه 20 ساعت کار کنه، اون 20 ساعت رو میتونه تو محیط خود دانشگاه کاری هست؟

 آره دقیقاً همین موضوع کار دانشجویی که گفتم دقیقاً داخل دانشگاه هست و می‌توانید.

سهمیه 20 ساعتشان رو ندارند؟

 یک نکته خیلی خوبی که هست شما داخل دانشگاه هرچقدر کار کنید از اون سهمیه 20 ساعت کم نمی شه یعنی مثلاً محدودیتی بابت کار دانشجویی نیست و شما می‌توانید اونجا کار کنید؛ ولی اون 20 ساعت باز جداگانه خارج از دانشگاه یک کار جنرال یا هر کار دیگر ای که تخصصی داشته باشید میتونید کار کنید خود دانشگاه همکار هست؛ یعنی واقعاً دنبالش باشید میگم مهم‌ترین مسئله کار با خود اساتید که گفتم موارد بوده که شنیدم بچه‌هایی که دنبالش بودن هم‌کلاسی‌های خانمم یا هم‌دانشگاهی‌های خانمم دیدم که این موارد رو انجام‌دادن چون من اطلاعات دقیقی دراین‌خصوص ندارم؛ چون بیشتر خود خانمم درگیرش بوده ولی…

ترم‌ها در کانادا از کی شروع می‌شود؟

 ترم‌ها از 9 شهریور میشه تقریباً   نهم شهریور گفتم، فکر کنم  با 9 سپتامبر اشتباه گرفتم یا  فکر می‌کنم 9 سپتامبر شروع می ود. من اشتباه گفتم 9 شهریور. 9 سپتامبر کلاس هاشون شروع می‌شود. الان حضور ذهن ندارم چندم شهریور هست.

مثل ایران هست دیگر تقریباً

 9 سپتامبر کلاس‌ها، حتی مدارس هم همین‌طوری است؛ یعنی مدرسه شون برای پسرم 9 سپتامبر مدارس شروع می‌شود، دانشگاه هم 9 سپتامبر کلاس هاشون شروع می‌شود.

چند ترم طول میکشه یعنی ترمشان 4 ماهه مثل ایران است؟ دو تا چهار ماه میرن؟

 بله حتی ترم تابستانی هم خیلی از بچه‌ها بودن که رفتن دنبالش ترم تابستانی هم کلاس برداشتن که بتوانند سه ترمه تمام کنند؛ یعنی این قابلیت هم وجود دارد؛ ولی اینکه شما بری زودتر تمام کنی یا اینکه سریع‌تر برداری مثلاً قبلاً این‌جوری بود که من این درس رو الان بردارم شهریه الان کمتره شهریه ثابت بدم، نه فرقی نمی کنه دانشگاه متأسفانه کل پول اون 45 هزار 44 هزار یا هر مبلغی که هست برای کل اون دوسال رو ازت میگیره حالا شما چه سه ترمه تموم کنی، دو ترمه تمام کنی…

هرکسی قصد به‌دست‌آوردن تجربه کار کانادایی و محلی داره بهتره طول نکشد.

 آره بعضی‌ها دنبال این هستند که زودتر تموم کنند برن تو بازار کار ما گفتیم نه بگذاریم 4 ترمش تمام شه.

می‌شود طول تحصیل فوق لیسانس را کانادا 5 ترمش هم کرد؟

 5 ترم رو فکر می‌کنم محدودیتی ندارد، چون بعد از اینکه شما دو سال تحصیل کردی مدت‌زمان تحصیلت حالا اگر بیشتر از یک سال باشه، یک سال به شما اجازه کار می‌دهند بعد از تحصیل ولی برای دو ساله‌ها شما که ارشد دو‌ساله می‌گیری، سه سال به شما اجازه کار می‌دهند؛ یعنی مجوز می‌دهند که بری دنبال کار بگردی دو سال که فارغ‌التحصیل شدی بعد از اون هم به شما مجوز می‌دهند که شما…

یعنی ویزای دو‌ساله  به پنج سال تمدید شد.

 بله به 5 سال تمدید می‌شود

خب نکته دیگر ای در مورد تحصیل در اتاوا دارید بگید؟ فکر کنم همه موارد رو پرسیدم.

 سعی کردم همه موارد رو بگم، اگر موردی بود در خدمت شما هستم.

در این 8 ویدئویی که ضبط کردیم و تجربیات احمد آقا رو با همدیگر مرور کردیم خیلی مسائل مختلفی هرچه به فکرمان رسید که شاید برای یک‌نفری که علاقه داره بره تحصیل کنه و با ویزای تحصیلی بره از صفر تا صد  صحبت کردیم دعوت می‌کنم همه ویدئوها رو از ابتدا تماشا کنید یوتیوب ما رو سابسکرایب کنید من متن و پادکست صحبت ها را  سایت هم گذاشتم دوستانی که داخل ایران هستند به فیلترشکن دسترسی ندارند دسترسی به یوتیوب ندارد به سایت saeidkazemi.ir هم می توانند مراجعه کنند  اونجا هم تمام ویدئو ها با متن و پادکستش قرار داره پادکست ویدئوها دی یوتیوب قرار می گیره امیدوارم برای شما مفید بوده باشه.

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ اقامت دانشجوئی) بخش اول

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ ویزا دانشجوئی) بخش دوم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پرواز و اجاره خانه) بخش سوم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اقدامات اولیه هنگام ورود) بخش چهارم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (ثبت نام مدرسه) بخش پنجم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پیدا کردن کار و موارد مرتبط) بخش ششم

تجربیات یادگیری زبان و هزینه های زندگی اتاوا کانادا (بخش هفتم)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *