تجربه مهاجرت تحصیلی اوتاوا کانادا

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ اقامت دانشجوئی) بخش اول

برای تماشا ویدئو کامل تجربیات مهاجرت به کانادا (اخذ اقامت دانشجوئی) بخش اول روی ویدئو ذیل کلیک کنید.

برای شنیدن پادکست کامل تجربیات مهاجرت به کانادا (اخذ اقامت دانشجوئی) بخش اول روی پادکست ذیل کلیک کنید.

سلام به همه دوستان عزیز، سعید کاظمی هستم، امروز در خدمت پسرعموی عزیزم هستم احمد آقا؛ می‌خواهیم تجربیات واقعی ایشان از زندگی و کار در شهر اوتاوای کانادا رو با هم دیگر مرور کنیم. تو سلسله صحبت‌های موضوعی با همدیگر سعی می‌کنم حداکثر 9-10 دقیقه هر موضوع درباره مسائل مختلف مهاجرت و کار در کشورهای کانادا با هم صحبت بکنیم. امیدوارم براتون مفید باشه.

+ سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همه مخاطبین عزیزتون، سؤالی هست  بفرمایید؟

آره موضوع اول می‌خواهیم درباره این صحبت کنیم که چه شد رفتی کانادا و چگونه به اینجا رسیدی روش و راهکاری که انجام دادی، کلاً داستان واقعی که خودت تجربه کردی برای رسیدن به کانادا برای ما تعریف کن.

+ ما وقتی پسرم به دنیا اومد تصمیمی برای بحث مهاجرت داشتیم که جدی نبود حالا بعد از اینکه “مهراد” اومد تصمیم گرفتیم که جدی‌تر این موضوع رو پیگیرش باشیم و ببینیم  چطور می‌توانیم که این رو به نتیجه برسانیم. باتوجه‌به برنامه‌هایی که داشتیم ما دنبال این بودیم که بتونیم بهترین راه رو انتخاب کنیم و واقعیتش دنبال کشورهای مختلفی بودیم. کشورهای مختلف که میگم یکی‌اش مثلاً استرالیا بود که اوایل دنبال کشور استرالیا بودیم که به آنجا مهاجرت کنیم و سبک – سنگینی‌هایی که کردیم، مقایسه‌هایی که انجام دادیم تصمیم گرفتیم کشور کانادا رو انتخاب کنیم و اوایل برای کشور کانادا دنبال سیستم اکسپرس اینتری بودیم که از اون طریق اقدام کنیم که ببینیم چطور خواهد شد و از اون طریق شانسمان رو امتحان کنیم.

 دقیقاً اکسپرس اینتری چه است؟

+ یک سیستم امتیازبندی هست که البته این رو بگم که الان جدیداً باتوجه‌به اینکه بحث قوانین جدید رو گذاشتند، یک سری نام‌های جدید معرفی کردند و بیشتر امدند بحث تجربه کار این امتیازبندی رو گذاشتند، ولی قبلاً براین‌اساس بود که هر کیسی فاکتورهای مختلفی بود که یک سری امتیاز به اون نفرات می‌داد. مثل بحث مجرد بودن، متأهل بودن، بحث نمره زبان، نمره آیلتس، مدرک تحصیلی که مدرک تحصیلی خودش یک نمره‌ای داشت؛ مثلاً لیسانس، فوق‌لیسانس، دکترا و حتی تجربه کار بین‌المللی شما.

یعنی مثلاً تجربه کاری که من تو ایران داشتم اون هم مثلاً تأثیر داشت، امتیاز داشت و تجربه کار کانادایی هم که مخصوص خود افرادی هست که تو کانادا هستند که اون خیلی برای نفراتی که توی کانادا هستند به درد می‌خورد، و اون موقع خب چون توی خاک کانادا که نباشی، خارج از کانادا باشی، مهم‌ترین فاکتوری که ما می‌توانیم از اون طریق امتیاز بگیریم، بحث نمره زبانه، بحث اکسپرس اینتری هم که بخواهید اقدام کنی بحث نمره زبان خیلی بالایی میخواد و باید نمره خوبی داشته باشی که حداقل امتیاز بالا داشته باشیم و دوره‌هایی که برگزار می‌شود شانسمان بیشتر باشه و امتیاز بالاتری داشته باشیم.

چه نمره‌ای می‌خواهد؟

+ آیلتس حالا من دقیق حضور ذهن ندارم فکر کنم بحث این که می‌دانم نمره هاش باید CLV9  باشه  CLV هم یک سیستم امتیازبندی زبان مال خود کانادا هست که CLV9  تقریباً writing 7.5، listening8.5 ، بعد نمرات خیلی بالا یعنی تقریباً شما باید آیلتس 8 داشته باشی برای این موارد و ما واقعیتش شروع هم کردیم و دیدیم گرفتن آیلتس 8  حالا بحث اورالش و اینها دیدیم یک مقدار زمان برخواهد بود و باتوجه‌به دوستانی که داشتیم مشاوره‌هایی که گرفتیم و مشورتی که با دوستان کردیم گفتند در حال حاضر باتوجه‌به موقعیتی که اون موقع به وجود آمده گفتیم بهترین راه، سریع‌ترین راه است و چون اکسپرس اینتری  کمی طول می‌کشد گفتیم از طریق بحث تحصیلی و پذیرش دانشگاه اقدام کنیم که بتونیم سریع‌تر به یک نتیجه‌ای برسیم و بتونیم وارد خاک کانادا بشویم و بعد از اون طریق وقتی وارد شدیم بریم سراغ سیستم اکسپرس اینتری و اونجا در واقع راحت‌تر خواهد بود وقتی که وارد خاک کانادا بشی…

الان پس از چه طریقی و از چه روشی شما مهاجرت کردید؟

+ ما از روش تحصیلی اقدام کردیم، خانمم پذیرش تحصیلی گرفتند اقدام کردیم. مهم‌ترین بحث تو مهاجرت تحصیلی نمی‌خواهم زیاد بزرگش کنم؛ ولی زبانه. مهم‌ترین مسئله درواقع بحث زبان و نمره آیلتس هست. البته جدیداً من شنیدم بعضی از آزمون‌های دیگر رو هم قبول دارند فکر می‌کنم PTE   رو هم اضافه کردند. ولی بحث تافل و آیلتس یک موقعی هست که روش حساب می‌کنند و نمرات خوبی باید داشته باشی تا بتونی پذیرش بگیری. ما شروع کردیم؛ چون تصمیم گرفتیم تحصیلی اقدام کنیم، بحث آیلتس آکادمیک بگیریم.

آیلتس هم دو قسمت آکادمیک و جنرال داره برای اکسپرس اینتری که باید جنرال داشته باشی و برای بحث تحصیلی باید آیلتس آکادمیک بگیری. این رو شروع کردیم و کلاس رفتیم، کلاس‌های خصوصی، کلاس‌های عمومی هم چند باری رفتیم، تقریباً حدود یک سال ما درگیر بحث زبان بودیم که تونستیم نمره مد نظرمان رو بگیریم که آیلتس 7 بود که خانمم توانستن آیلتس 7 رو بگیرند که می‌توانم بگم بحث اورالش هست که بتونیم بحث ادامه روند پذیرشمان رو انجام بدیم.

این نمره آیلتس رو هم من اقدامش رو توضیح بدم خب خیلی تاثیرگذاره تو پذیرشی که شما تو دانشگاه می‌گیرید. هر چه نمره آیلتسمان بیشتر باشه از دانشگاه‌های بهتری می‌توانیم پذیرش بگیریم؛ چون هر کدام آنها داخل بحث هر رشته شرایط خودش رو دارد؛ ولی دانشگاه‌های بالاتر خون‌هایی که رنک آنها خوب هست خب آیلتس‌های بالاتری نیاز دارند و معمولاً هم هفت، هفت ونیم، هشت که خیلی تاپ هست؛ ولی معمولاً آیلتس هفت، هفت و نیم.

بورسیه تحصیلی گرفتید؟ یعنی اسکالرشیپ اتاوا کانادا (Scholarship) گرفتید؟

+ نه ما سلف فاند هستیم، یعنی بحث شهریه و اینها رو خودمان پرداخت می‌کنیم؛ ولی چون اقدام کردیم برای ارشد و خیلی از دوستان اقدام کردند برای دکترا که توانستند فاند بگیرند حتی همین ارشد هم خیلی از دوستانی که داشتیم فرصت داشتند و اقدام کردند اساتید رو پیدا کردند و حتی برای ارشد هم توانستند فاند کامل بگیرند یا اینکه به‌صورت یک ترم فاند بگیرند.

بعد که اقدام کردید به‌راحتی تونستید، در واقع مراحلش رو خودتان انجام دادید یا شخص دیگری براتون انجام داد؟

 +  یک موضوعی که می‌خواستم بگم چون ما سریع‌تر تصمیم گرفتیم بحث مهاجرتمان رو به یک نتیجه‌ای برسانیم، گفتیم که این پروسه سریع‌تر انجام شه چون هردوما شاغل بودیم، هم من هم خانمم هردومون سرکار می‌رفتیم؛ خب بالطبع وقت کمتری داشتیم ازیک‌طرف که آقا “مهراد” مون هم که بود و حسابی تایم ما درواقع خیلی کم بود برای فرصت داشتن برای انجام اقداماتش و اینها، تصمیم گرفتیم وکیل بگیریم. تو این مدت هم من خیلی سرچ کردم، خیلی گشتم این‌ور اونور، انواع مشاوره و اینها که بتونیم کم‌هزینه‌ترین راه و مشاوره رو پیدا کنیم که اون هم پیدا شد.

یک مشاور بود و با اون قرارداد بستیم؛ چون فرصت نداشتیم بنشینیم کارهاش رو انجام بدیم و معمولاً هم با وکیل که قرارداد بستیم هم چند مدت یک‌بار به ما می‌گفت که این مدارک رو آماده کنید، ما مدارک رو آماده می‌کردیم و بهشون تحویل می‌دادیم و کارهایی بود که باید قدم‌به‌قدم انجام می‌شد، اینها رو هماهنگ می‌کرد. تقریباً یک سال شد فکر می‌کنم از زمانی که قرارداد با وکیل بستیم، کمتر از یک سال… ما برج 9 قرارداد بستیم با وکیل، همان برج سه دیگر کار هامون رو انجام دادیم، برج سه و چهار بود…

آیلتس رو گرفته بودید؟

+ بله

آیلتس رو داشتید که روز اول مدارک رو کامل کردید دادید به وکیل. بعد تو مراحلش وکیل بهتون می‌گفت که چکار کنید.

+ برج 9 قرارداد رو بستیم و بعد وکیل هم یکی از شرط‌هایی که اونا دارن اینه که شما باید نمره آیلتس ارائه بدید؛ چون خیلی از دانشگاه‌ها یک ددلاینی دارند برای بحث پذیرش، به اون ددلاین رسیدن خیلی مهمه و با توجه به اینکه الان درخواست‌ها خیلی زیاد هست، و حتی برای خودمان هم این اتفاق افتاد، زودتر از اون زمانی که دانشگاه اعلام میکند ددلاین هست، متأسفانه بعضی از رشته‌های موردنظر باز می‌شود این اتفاق برای خودمان هم افتاد که یکی از رشته‌ها رو از دست دادیم، دانشگاه تورنتو بود و می‌خواستیم برای انجا پذیرش بگیریم یکی از دانشگاه‌های تو شهر تورنتو بود که می‌خواستیم برای آنجا پذیرش بگیریم؛ ولی متأسفانه پر شد،

ددلاینش مثلاً یعنی در اصل یک ماه زودتر از اون تاریخی که قرار بود پر به شود، پر شده بود و قبل از اینکه تمام شه پر شده بود. هرکدوم از اینها ددلاین دارند برای اینکه به اونها برسیم باید نمره زبانمان رو هرچه سریع‌تر ارائه می‌دادیم. به ما گفت؛ مثلاً دو‌ماهه ما هم گفتیم آره تا دو ماه آینده می‌توانیم این کار رو انجام بدیم. مدرک زبان رو که ارائه می‌دهیم دیگر تک‌تک مدارک رو تو این زمان به شما می‌گویند که ارائه بدین، بحث SOP بود همین انگیزه‌نامه  که دلیلی که شما میخواید برید تو اون دانشگاه درس بخوانید چه، اون رو باید بنویسید و اون رو ارائه بکنید، بعد هم نمره آیلتس و بقیه موارد تا ببینیم پذیرش می‌گیریم از اون دانشگاه یا نه.

چقدر هزینه گرفت از شما؟ پروسه‌اش چقدر هزینه گرفت از شما؟

+ قبل از اینکه بخواهم این وکیل رو انتخاب کنم، این تقریباً 2800 تا 3000 دلار آمریکا هزینه‌اش بود که وکیل گرفت که اونم قیمتی که گرفت نمی دونم الان جدیداً چطوری شده بعضی از وکیل‌ها  که صحبت می‌کردم برای هر نفر تا 6000 دلار می‌گیرند و خیلی قیمت‌های بالایی داشت همه شون هم دلاری کار می‌کنند. دلار آمریکا هم می‌گفتند.

اگر کسی خودش بخواهد پذیرش دانشگاه کانادا را میتونه اقدام کنه همه مدارک رو پر کنه؟

+ اگر فرصت داشته باشند می‌توانند انجام بدن چون ما بحث زمان بود و همان جوری که خدمتتان عرض کردم ما خودمان چون درگیری کار داشتیم و همسرم درگیر بحث زبان بود که دیگر سرکار می‌رفتیم و فرصت نداشتیم بنشینیم این کار رو انجام بدیم ولی واقعاً اگر خود آدم زمان داشته باشه، حتماً میتونه وقت بذاره کارهاش رو انجام بده و حتی میگم گروه‌هایی بودند که بعضی از نفرات مشاوره می دادن با خیلی مبلغ‌های کمتری و کارشان رو برای آنها انجام می‌داد، چون تجربه‌ای در این زمینه کسب کرده بود که راه درست و غلط چیه راهنمایی می‌کرد.

بعد از اینکه تأییدیه دانشگاه اتاوا اومد برای ویزا چه اقدامی کردید؟

+ بعدازاین که پذیرش دانشگاه میاد دیگر  بحث موضوع خیلی مهمی که هست تمکن مالی است. شروع کردیم بحث تمکن مالی رو نشون دادن، یعنی یک حسابی روباز کرده بودیم سر این موضوع که بتونیم تمکن مالی نشون بدیم، هر دو نفرمان چون نیاز به تمکن بود؛ چون منم می‌خواستم اقدام کنم باتوجه‌به تجربیاتی که من می‌پرسیدم یک سری موارد رو از وکیلم و اتفاقاتی که برای دوستانم افتاده بود، از تجربیات اینها استفاده کردم معمولاً وکیل یک سری موارد رو بر اساس تجربیات خودش می‌گفت،

ولی باز مقاومت می‌کردم می‌گفتم نه دوستانم این کارها روکردن من میخی‌ام از این روش اقدام کنم. یک چیز میانه‌ای می‌گرفتیم و خدا رو شکر جواب داد، مخصوصاً سر بحث تمکن. مثلاً می‌گفتند پول حتماً باید تو حساب یک نفر باشه یا مثلاً حساب خودتون کاملاً باید تو 6 ماه گردش داشته باشه و مبلغ بالایی رو تو این 6 ماه هرچه  مبلغ بیشتر نشون بدی بهتره.

کفِ این مبلغ چقدره؟

+قیمت دلار الان تغییر کرده اون زمان قیمت دلار کانادا 22000 تومان بود، حدود یک میلیارد تومان تمکن نشون دادیم. حدود 45000 دلار. نامه‌ای هم که از تمکن گرفتی، یک سری پلنمان نوشته بودیم برای بحث ویزا دقیقاً همین مبلغ حتی با نرخ آزاد نوشتیم؛ چون با وکیل صحبت می‌کردم، می‌گفتم چرا این کار رو انجام دادیم؟ گفت؛ چون اینها به واقعیتش همین رو دسترسی دارند! از دلار آزاد ما هم اطلاع دارند، چون نرخ بانکی که می‌گیری، نرخ بانکی حدود 150 هزار دلار فکر می‌کنم تمکن بخواهد که مبلغ خیلی بالایی بود.

می دونم که بازار با اون چیزی که بانک اعلام می کنه، تفاوت داره. ولی تقریباً حدود 45-50 هزار دلار کانادا تمکن ارائه دادم و این هم به این صورت بود که من این رو در طول 6 ماه من پول‌ها رو کم‌کم منتقل کردم، چون باید حساب گردش داشته باشه که شک نکنن یک‌دفعه ای و تو یک روز و یک‌بار وارد حساب شده. ممکنه قبول نکند بگوید این تمکن یک‌روزه ست و مورد تأییدشدن قرار نگیرد و متأسفانه ریجکتی اتفاق بیفتد و داستان‌های خودش رو دارد.

-در بخش اول درباره مقدمات صحبت کردیم در بخش دوم درباره ویزا و جزئیات صحبت می‌کنیم.

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ ویزا دانشجوئی) بخش دوم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پرواز و اجاره خانه) بخش سوم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اقدامات اولیه هنگام ورود) بخش چهارم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (ثبت نام مدرسه) بخش پنجم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پیدا کردن کار و موارد مرتبط) بخش ششم

تجربیات یادگیری زبان و هزینه های زندگی اتاوا کانادا (بخش هفتم)

تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا (بخش هشتم)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *