تجربیات کار در اتاوا کانادا

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پیدا کردن کار و موارد مرتبط) بخش ششم

برای تماشا ویدئو کامل تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پیدا کردن کار و موارد مرتبط) بخش ششم روی ویدئو ذیل کلیک کنید.

برای شنیدن پادکست کامل تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پیدا کردن کار و موارد مرتبط) بخش ششم روی پادکست ذیل کلیک کنید.

سلام به همه دوستان عزیز با من، سعید کاظمی همراه هستید در ششمین بخش از تجربیات زندگی و کار  در کانادا، میخوایم در مورد کار و همه موارد مرتبط با آن با اقا احمد صحبت بکنیم.

 سلام عرض می‌کنم خدمت شما و مخاطبینتون برای بحث کار خب یک موضوع خیلی مهم و واقعیتش چالش خیلی بزرگی برای خود من بود؛ یعنی یه نگرانی خیلی بزرگی واسه من بود و این رو بگم که از همون ایران من خودم رو آماده برای هر اتفاقی کرده بودم. یه نکته خیلی مهمی که من خیلی دوست داشتم این رو حتماً بگم به همه دوستانی که خب خیلی‌ها از دوستان خودم به من زنگ میزنن دراین‌خصوص راهنمایی میخوان یه نکته ای رو همون اول بهشون میگم که حتماً قبلش خودتون رو آماده کنید برای کار اینجا که مثلاً میاین، برای من خداروشکر یه اتفاقات خیلی بهتری افتاد،

ولی دوستانی دور و اطراف من بودن دیدم این موارد رو، ولی در کل این آمادگی رو داشته باشید برای کار مخصوصاً سال اولی که میاید تو یه کشور جدید به عنوان مهاجر وارد میشیم باید آمادگی داشته باشیم که بتونیم برای هر کاری خودمون رو آماده کنیم تا به اون چیزی که مد نظرمونه و بر اساس تخصص مونه بهش برسیم، همون اول راحت بگم جا نزنید و ازتون میخوام آمادگی گذروندن اون مدت رو داشته باشید. برای بحث کار یه موضوعی که هست خب خیلی ها سایت‌های کاریابی شروع میکنن  خود من هم حتی همین‌الان هم درگیر این موضوع هستم برای کار تخصصیم که دنبالش هستم،

سایت‌های کاریابی هستند، سایت‌های خیلی معروفی که indeed هست که خیلی‌ها از اون طریق اقدام میکنن، خود linkedin هست که بحث پروفایل ساختنش و linkedin داشتن و از طریق اون اقدام کنن خیلی مهمه و از اون طریق خیلی‌ها دارن کار پیدا میکنن و سایت‌های دیگر های هم هست که الان دقیقاً حضور ذهن ندارم مثل سایت Glassdoor  بود اگه اشتباه نکنم یک چنین سایت‌هایی هستند که میتونید از طریق اون‌ها talent که الان یادم میاد، این ها میتونین از طریقش اقدام کنید برای کار، ما شانسی که آورده بودیم.

تقریباً سه هفته گذشته بود از ورود من به کانادا تقریباً حدود یک ماه قبلش اگر اشتباه نکنم، یک ماه یا حدود سه هفته قبلش بود که سایت جدید آمازون داخل شهر اوتاوا راه افتاده بود خب این شانسی بود برای ما و تونستیم اون موقع اقدام کردیم برای جذب نیرو چون تو شروع کارشان بود، من اون جا جذب شدم و خوب بود واسه من تجربه خیلی خوبی بود بعد از سه هفته ورود، خیلی اتفاق خوبی بود تو شروع و آخه وقتی بحث درآمد رو داشته باشی یه آرامشی واست به وجود میاد تا بقیه کارات رو پیش ببری و این اتفاق واسه من خدا رو شکر افتاد؛ ولی من به‌خاطر بحث تعهدات قانونی که هست خیلی نمیتونم صحبت کنم ولی این رو میخوام بگم که شدنی هست، بحث کار و این موارد شدنی هست،

کار جنرال در کانادا منظور چی هست؟

بحث کار جنرال هم که خیلی از بچه‌ها که میان همون اول با کار جنرال شروع میکنن، نرخ کاری کار جنرال که بخوای انجام بدی از ساعتی 15.5 دلار شروع  میشه، ساعت‌های کاری حتی من خودم مثلاً ساعت کاری که اونجا داریم از ساعت 7 صبح هست تا 17:30 بعد از ظهر، برای من این حالتی هست، چون شما در هفته قانون کار این هست که چهل ساعت در هفته هست و هر چه بیشتر کار بکنی اضافه‌کار میشه و دقیقاً اضافه کارهای اونجا هم مثل ما ضریب بهش میخوره، ضریب اضافه کاری داره اونجا تقریباً 1.5 هست مال اینجا مثلاً 1.4 بود میگم دقیقاً اضافه کاری هست، روزهای تعطیل اگر بری سرکار تقریباً من دقیق نمیدونم ولی برای خودم مثلاً اتفاق افتاده مثلاً سه برابر می‌شد یعنی در نظر بخوای بگیری، تعطیلات رسمی کشورها شما شیفت داشته باشی و سرکار باشی.

یعنی خودت انتخاب کردی یا اونها باید انتخاب کنن؟ پیشنهاد میدی که من روزهای تعطیل هم حاضرم کار کنم؟

 برای ما که یه سیستمی وجود داره که سیستم اضافه کاریشون حالتیه که اعلام میشه به هرکسی بر اساس اون سیستم اضافه کاری که اوکی کرد و تایید کرد، میتونه بره سرکار و محدوده مثلاً اون تایم‌ها محدودیتش خیلی بیشتره ولی اگر شیفت کاری‌ات باشه و تعهد داشته باشی اون روز میری سرکار و اضافه کاریش هم حقوق تعلق میگیره البته خودشون میگم این پیشنهاد رو میدن که این روز تعطیل رسمیه میتونید سرکار نیاید، میتونید هم برید سرکار و بحث اضافه کاریش هست و مبلغ بالاتر هم…

44 ساعت در هفته به‌جای 40 ساعت کار کنه اصلاً اجازه داره یا نداره؟

 اجازه داره اونجا این اجازه رو داریم که هرکدوم بر اساس سیاست‌های هر شرکتی ممکنه فرق کنه، ولی اگر 40 ساعتتون بیشتر بشه حالا اون شرکت اگر اجازه بده بحث قوانین اضافه کار وضرایب بهش میخوره و اینها. معمولاً میگم این موارد تو کارهای جنرال ممکنه سخت‌گیرانه‌تر باشه خب باید مبلغ بیشتری بدن ضریب‌هایی بهش میخوره، باز از اون شرکت‌هایی که به عنوان نیروهای کار جنرال دارن ممکنه سر این موضوع یه کمی مقاومت داشته باشند.

ولی معمولاً این قانون هست که بیشتر از 40 ساعت اگر شما کار کرده باشی اونها موظفند که به شما ضریب 1.5 رو بهش اعمال کنن و به شما با ضریب پرداخت کنن. آخه یه موضوع مهمی که هست اونجا بحث مالیات هست یعنی شما هرچقدر کار می‌کنی از اون ور هم باز یه مبلغی مالیات هست که به شغل شما میخوره و مالیات از حقوق شما کم میشه هر چی درآمد بیشتره مالیات هم بالطبع بالاتر میره. اینکه دولت برای نفراتی که تازه میان خداروشکر این از مزایاش هست که خیلی از این مالیاتی که شما سال اول پرداخت کردی مثلاً این اتفاق برای خود من افتاد مالیاتی که یک سال پرداخت کردم همه ش به حساب خودت برمیگرده.

یعنی دولت کانادا کمک میکنه؟

 بله سقف درآمدت رو نگاه میکنن میگن تو این یک سالی که اومدی، 6 ماهی که اومدی، ده ماهی که اومدی، هر چقدر درآمد داشتی نتونستی به اون سقف درآمد مد نظر برسه چون پایین اون سقف درآمد اومده بودی این مبلغ رو شما چون نرسیدی بهش این مالیات باید بهت برگرده، مالیات که از حقوقت کسر شده بهت برمیگرده ولی سال‌های آینده نه دیگر شما اگه درآمدت، اون مبلغ رو الان دقیقاً حضور ذهن ندارم، اگه بگم ممکنه اشتباه بکنم، ولی از اون مبلغ که بیشتر بشه باز یه سری فرمول‌های خودشون رو دارن که حساب میکنن باز هم یه مبلغی رو بهت برمیگرده.

کف ساعت حقوق در کانادا چقدره؟ حداقلش

 اونجا 15.5 دلار هست.

160 ساعت، یعنی حدود 2400 دلار کانادا

دقیقاً 2400 دلار.

کمه برای یه زندگی متوسط در کانادا درسته؟

 بله واقعیتش 2400 دلار برای حالا یه سری از دوستان این سوال رو از من پرسیده بودن که ما بخوایم بیایم با کار جنرال میتونیم هزینه‌های تحصیلمون رو پرداخت کنیم یا نه؟ واقیعتش اون چیزی که من دیدم حالا میگم شاید کسی پیدا شه بگه من تونستم ولی خیلی سخته، خیلی سخته! چون شما به نظر من با اون هزینه ای که داری کاری که می‌کنی حتی فول تایم هم کار کنی چهل ساعت، تقریباً همین 2400-2500 دلار میشه هزینه‌های زندگی خودت.

بله ولی میگم این چهل ساعت رو تو تابستان شاید بتونی یه مبلغی رو نگه داری ولی با این مبلغ نمیتونی کل شهریه دانشگاهت رو باهاش پوشش بدی با ساعتی 15.5 دلار، چون محدودیت ساعت هم که داریم بحث 20 ساعت در کار در زمانی که تحصیل دارن میکنن در طول ترم تقریباً 20 ساعت کار میتونن بکنن با اینکه فعلاً این قانون رو کانادا برای دانشجوها برداشت که میتونن بیشتر از 20 ساعت کار بکنن ولی این اتفاق برای خانمم افتاد، همون 20 ساعت هم که می رفت سرکار خیلی از درسهاش میموند.

آره دیگر کلاس هم بری، درس هم بخونی، 40 ساعت هم در هفته، 5 روز در هفته حداقل 8 ساعت کار کنی خب خسته کننده می شود.

خیلی! چهل ساعت بخوای کارکنی بعد از اون طرف درس هام که منی که می‌دیدم این داستان رو همون پارت‌هایی که خانمم می‌رفت واقعاً خیلی سخت بود که اگر اونجوری بخوان حساب کنن مگر شیفت شب هم بعضیا دارن کار میکنن.

الان زن و شوهر بخوان کار کنن یکی تحصیل کنه، حالا 20 ساعت و یک 44 ساعت هم شوهر کار کنه باز نمیشه؟ در نمیاد؟ یعنی هزینه‌های زندگی به اضافه خرج دانشگاه کانادا در نمیاد؟

چرا من تجربیات خودم رو میگم چون یه خانواده سه‌نفره بودیم برای یه خانواده سه‌نفره باتوجه‌به کرایه خانه و این موارد، این مبلغ حداقلی هست؛ یعنی شما خیلی از موارد رو واقعاً باید مدیریت کنی حداقل 2500-3000 دلار شما در ماه هزینه داری و این 3000 دلار رو باید بتونی در بیاری این هزینه‌های ثابت زندگیته یعنی 3000 دلار خرج خانه ست، خورد و خوراکت هست.

این 3000 دلار رو باید کنار بذاری!

 این 3000 دلار رو باید بذاری کنار و باید بدونی با توجه به این کار جنرال آیا میتونی در ماه یه مبلغی رو هم بذاری کنار که هزینه دانشگاهت رو هم پوشش بده یا نه! الان برای دوره ارشد دو ساله تقریباً 45000 تا هزینه دو سالش هست که باید پرداخت کنی.

یعنی ماهی 2000 دلار باید برای تحصیل بذاری کنار. تو 24 ماه کار هم نمیتونی بکنی.

 دقیقاً، سخت هست  مگر اینکه دو شیفت کار بکنن یعنی اگر همراه همسرشون میان، همسرشون مثلاً کسی که ورک پرمیت داره دو شیفت کار کنه مثلاً یا یه کار جانبی غیر از اون، مثلاً دو تا کار جنرال داشته باشه چون اونجا شما محدودیتی نداری یا…

اگر کسی تنها باشه، دانشجو باشه، دوره لیسانس بیاد دیپلم بیاد، نمیشه باید هزینه تحصیلش همراهش باشه.

 واقیعتش نمیشه، هزینه تحصیلش رو باید داشته باشه،.

در تکمیل صحبت‌های احمد آقا من یه جمله ای رو بگم بر اساس تجربیات خودم میگم هرکسی که مهاجرت میکنه یه مقداری باید از توهم مدرک تحصیلی، نمیدونم جمله  شاید درست نباشه، ما تو ایران خیلی وقت‌ها توهم داریم مدرکم فوق لیسانسه، دکترا فلان… اونجا یه مقدار حداقل سال اول بذاری کنار. خیلی به تسلط شما به زبان بستگی داره، زبانتون خوب باشه ارتباط با جامعه هدف بتونید بگیرید. تخصص و تجربه داشته باشید تو اون کاری که دارید، رشته ای که خوندید، دانشگاه و کار

اینها خیلی میتونه تاثیر بذاره تو حقوقتون، یعنی مثلاً اگر کسی زبانش تو کشور هدفش مسلط باشه نه 100%، 80% – 90% رو بدونه متوجه بشه بتونه ارتباط بگیره، ایمیل بزنه، و در کنارش تخصص و تجربه داشته باشه میتونه درآمدهای بهتر، خیلی بهتری تا ماهی 3000 دلار اینها میتونه داشته باشه.

 در تکمیل صحبت‌های شما نکته خیلی خوبی رو شما اشاره کردین واقعاً همین موضوع هست ما اینجا خیلی دنبالش بودیم که یه کار دیگر ای هم در کنارش یاد بگیریم، شنیده بودیم بحث برنامه نویسی، طراحی وب و این موارد و بریم اونجا در حاشیه این کارها رو هم بتونیم بگیریم و واقعاً اگه دوستانی بتونن و فرصت داشته باشن میتونن از این طریق هم خب خیلی یه کاری یاد بگیرن که بتونن تو خانه کار انجام بدن. یعنی کار تخصصی، کار جنرال رو بذاریم کنار، کار تخصصی بلد بشن که اونجا خب بهش نیاز داره خیلی به دردشون خواهد خورد.

خب مسلماً هرچی شما بتونید بیشتر داخل جامعه هدف نفوذ پیدا کنید ارتباط برقرار کنید؛ مثلاً داخل کانادا بشید، کار بگیرید. بعضی از ایرانی‌ها میان اونجا مشاور املاک ایرانی میزنن با ایرانی‌ها ارتباط دارن، تو همه جا هست، امارات هم که من زیاد کار می‌کنم و میرم هست من پیشنهاد می‌کنم زبان جامعه هدف رو یاد بگیرید، وارد محیط کار اونجا بشید، ارتباطتون رو با اونها برقرار کنید، فضای بیشتری از مخاطبیت و آدم‌ها هستن که با شما کار خواهند کرد و بهتر از یه جامعه کوچیکیه که چشم امیدتون به مشتری یا مخاطبی هست که ایرانی باشه که از داخل ایران میاد.

تو بخش بعدی راجع به هزینه‌های زندگی جزئیات صحبت خواهیم کرد، یادگیری زبان انگلیسی تجربیات احمد آقا رو صحبت می‌کنیم، در بخش هفتم و در بخش هشتم تقریباً تحصیل رو سعی می‌کنیم تجربیات ایشون رو درباره دانشگاه یه مقدار مرور کنیم.

برای تماشا یا شنیدن پادکست صحبت ها یا اگر علاقه مند به مطالعه بقیه مصاحبه های من با احمد آقای کاظمی هستید. روی لینک های ذیل کلیک کنید.

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ اقامت دانشجوئی) بخش اول

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اخذ ویزا دانشجوئی) بخش دوم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (پرواز و اجاره خانه) بخش سوم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (اقدامات اولیه هنگام ورود) بخش چهارم

تجربیات مهاجرت به اتاوا کانادا (ثبت نام مدرسه) بخش پنجم

تجربیات یادگیری زبان و هزینه های زندگی اتاوا کانادا (بخش هفتم)

تجربیات تحصیل در اتاوا کانادا (بخش هشتم)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *