قدم پنجاه و سوم دیجیتال مارکتینگ
برای شنیدن فایل صوتی قدم پنجاه و سوم دیجیتال مارکتینگ از طریق فایل ذیل اقدام بفرمائید.
قدم پنجاه و سوم دیجیتال مارکتینگ
سلام به همه دوستان عزیز امروز با گام پنجاه و سوم در خدمتتان هستیم امروز میخواهم در موردبحث بسیار مهم دیجیتال مارکتینگ صحبت بکنیم این بحث بازاریابی دیجیتال، ده سال قبل وجود خارج نداشت و بهمرور زمان خیلی از روشهای بازاریابی قدیمی را پشت سر گذاشت. دیجیتال مارکتینگ خیلی بحث گستردهای است. و من خیلی ساده مفاهیم کلی آن را برای آشنائی شما عزیزان معرفی میکنم. هدف من این هست که یک بیزینس کوچک و متوسط هم بتواند با کمک دیجیتال مارکتینگ به توسعه و بهبود کسب و کار خودش کمک کند.
اما دیجیتال مارکتینگ یک تعریف خیلی ساده دارد دیجیتال مارکتینگ یکی از بخشهای بسیار مهم بازاریابی است اما خلاصهاش این میشود دقت بکنید. استفاده هوشمندانه و خلاقانه از ابزارهای موجود در فضای دیجیتال برای فروش و بیشتر دیدهشدن نگاه بکنید میگوید استفاده از تمامی ابزارهای موجود در فضای دیجیتال هر چیزی که به شما کمک بکند که البته باید هوشمندانه و خلاقانه باشد. که به فروش و بیشتر دیدهشدن کمک بکند و این ابزارها چه چیزهایی میتواند باشد خب میتواند یک وبسایت باشد حالا اگر آقا من هزینه ندارم فنیاش را بلد نیستم. چه باید بکنم.

داشتن سایت ابزار مهم دیجیتال مارکتینگ
ده سال قبل راهاندازی کردن یک سایت خیلی سخت بود. ولی الان خیلی آسان شده است. قالبهای آماده بسیار زیاد برای انواع کسبوکارها وجود دارد. شما عملاً با ماهی صد و پنجاه تا دویست هزار تومان اجاره هاست و سه تا پنج میلیون هزینه اولیه و انعقاد قرارداد با یک نفر که کاملاً مسلط به قالب وردپرس باشد(وردپرس که خیلی توی بورس است) شما براحتی می توانید. یک قالب آماده بخرید. و آن شخص متخصص می تواند با این هزینه سایت شما را بالا بیاورد و کارهایش را انجام بدهد.
مثل خرید دامنه، قالب، نماد اعتماد و بقیه کارهای لازم را کمکتان بکند و از یک جایی به بعد هم میتوانید. ماهیانه یک هزینه ثابتی پرداخت کنید. یک هزینه خیلی جزئی مثلاً ماهی چهارصد، پانصد هزار تومان بدهید. فقط پشتیبانی بکند.(البته کارهای تخصصی مثل سئو، UI ، UX و غیره نیاز به هزینه دارد)اگر در مورد کارهای سایت خودسؤالی یا ابهامی داشتید کمکتان بکند. براحتی صاحب یک وبسایت خواهید شد.
شبکه های اجتماعی ابزار اصلی دیجیتال مارکتینگ
یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهم کسب و کار امروزه شبکههای اجتماعی می باشد. البته در دنیا فیسبوک حرف اول را در کسبوکارمیزند. اما در ایران بهخاطر این که فیسبوک فیلتر است همه بارش افتاده بود برروی تلگرام وبعد که تلگرام فیلتر شد الان افتاده روی اینستاگرام، البته فعلاً اینستاگرام است دقت بکنید شبکههای اجتماعی خیلی زمین سفتی نیست یک مقداری باتلاق است یعنی ساختن خانه روی باتلاق و یک مقداری خطرناک است.
من این را به تجربه بهتان میگویم هر لحظه امکان دارد. بدلیل ریپورت مشتریان پیج اینستاگرام شما از بین برود یا در ایران فیلتر بشود و تمام هزینههای که خیلی کسبوکارها و بعضیها میلیاردها روی شبکههای اجتماعی بهخصوص اینستاگرام هزینه کردند.از بین برود ولی الان خیلی از بیزینسها روی اینستاگرام فروش عالی دارند. خیلی بیزینسهای کوچک با برنامهریزی و کسب دانش فعالیت در شبکه های اجتماعی فروشهای بسیار خوب دارند.
خیلی از بیزینس های کوچک تاکتیک و استراتژی بازاریابی دارند. توی برنامه های خودشان تبلیغات دارند. حسابی روی فروش و پاسخگویی خوب کار میکنند و فروش خوبی دارند .مطمئناً لینکدین هم برای متخصصین خیلی خوب است. کسانی که کارهای تخصصی انجام میدهند لینکدین هم برای آنها خوب است.
استفاده از پلتفرمها و مارکت پلیس ها برای فروش بیشتر
خیلی از پلتفرمها و مارکت پلیسها مثل دیجیکالا، مثل ایسام و پلتفرمهایی مانند دیوار و شیپور خیلی به شما کمک مینمایند. اگر سایت داشته باشید خب سایتهای مارکت پلیس یا کامپرپرایس سایتهایی که مقایسه قیمت توی آنها انجام میدهند خیلی میتواند برایتان مهم باشد مثل ترب، ایمالز، میهن مارکت خیلی میتواند به کسبوکار شما کمک بکند. اگر در کار شما فروش خودرو هست. سایت دیوار و با ما می تواند به شما کمک کند. اگر تولید محتوا ویدئویی دارید. یوتوب، آپارات، نماشا و دالفک می تواند به شما کمک کند. اگر فقط یک فروشگاه ساده فیزیکی هم دارید. سایت های معتبر و قدیمی مثل نیاز روز، ایران تجارت و ایستگاه می توانند به شما کمک کنند.
مثلاً من برای دوستی داشتم دنبال ابزار معدن میگشتم. دیدم هیچ سایت فروش تجهیزات معدنی نداریم جستجو کردم فقط سایت نیاز روز، ایستگاه و ایران تجارت تبلیغات چند فروشگاه تجهیزات معدنی وجود دارد. این قبیل سایت ها ده، دوازده سال پیش ابتدای شروع اینترنت توی ایران خیلی موفق بودند و هنوز هم جایگاهشان را نه به آن قدرت قدیم، ولی بعضی از بیزینسها مانند همین کارهای معدنی می توانند استفاده کنند. خب من با آن نفری که دنبالش میگشتیم از طریق نیاز روز و ایران تجارت ارتباط پیدا کردیم.
تولید محتوا یک بخش مهم دیجیتال مارکتینگ است
بحث بعدی تو دیجیتال مارکتینگ بحث بازاریابی محتوایی که خب میشود. بازاریابی درونگرا که بسیار باارزش است. الان مردم دنبال متخصص میگردند که به او اعتماد بکنند. دنبال متخصصی میگردند که یک خدمت یا یک محصولی انها را آشنا بکند. بعد در کنار آن شروع میکند به فروختن آن خدمت و محصول، خب این بازاریابی محتوا همین کاری که من دارم برای شما میکنم.
این بازاریابی محتوایی است. من برایتان محتوا تولید میکنم. در کنارش هدف دارم هدفم این است که خب و بسایت خودم را به شما معرفی میکنم. در ازای یک محتوا با ارزش به شما میدهم. یک محتوایی به شما عزیزان ارائه میدهم که خب حاصل سه تا پنج سال مطالعات و کلاس رفتنهای متعدد من است. حاصل بیست و دو سال کسبوکار و تجربیاتی است که توی محیط کسبوکار به دست آوردم. خب اینها زمان بر است. بازاریابی محتوایی اینها خیلی انرژی میخواهد خیلی وقت، صبوری و هزینه میخواهد. باید صبور باشیم.
سئو یا بهینه سازی برای بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجو
سئو مخفف بهینه سازی برای موتورهای جستجو مانند گوگل است. به عبارتی مجموعه ای از اقدامات طراحی شده برای بهبود ظاهر و موقعیت صفحات وب در نتایج جستجوی ارگانیک است.و یکی دیگر از ابزارهایی که ما توی دیجیتال مارکتینگ انجام میدهیم سِئو است. یعنی مجموعه ای از اقداماتی که میکنیم که موتورهای جستجو بیایند ما را راحت پیدا بکنند و در نتایج اولیه ما را نمایش بدهند.
یعنی آنقدر محتوایمان را فنی و بهدردبخور غیر کپی( محتوا کپی اصلاً هیچ امیدی به موفقیتش نیست) چون مشتری میفهمد مردم بسیار باهوش شدند یک محتوا را توی سایت میخوانند بعد میروند نه تا محتوا مشابه همان محتوا تو ده تا سایت دیگر هم تکرار شده پیدا می کنند.

ایمیل مارکتینگ
شاید سالها قبل که شبکه های اجتماعی نبود. شما از ایمیل مارکتینگ خیلی بازخورد خوبی می گرفتید. اما امروزه با وجود انواع شبکه های اجتماعی خیلی از مردم به خصوص داخل ایران از ایمیل زیاد استفاده نمی کنند. اما همچنان ایمیل مارکتینگ برای بسیاری بیزینسها می تواند مفید باشد. البته باید بسیار هوشمندانه و با برنامه باشد. و با تماس گرم باید این اتفاق بیافتد. از ارسال ایمیل انبوه و با تعداد زیاد باید به شدت خودداری کرد. بستگی به نوع کسب و کار، باید از متخصصین ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید.
ابزارهای تحلیل و آنالیز اطلاعات
یکی از مهم ترین فواید دیجیتال مارکتینگ، امکان تحلیل و آنالیز کامل بازار است. یکی از مهم ترین اهداف ما در بازاریابی ارائه خدمات و محصولات بر اساس نیاز و خواسته مشتریان هست. با کمک دهها ابزار مثل گوگل سرچ کنسول، گوگل انالتیک، سم راش و گوگل ادز می توانید. به مهم ترین مواردی که مشتریان در دنیای چند میلیاردی سرچ کلمات فارسی بدنبال آنها هستند. پی ببرید. شما با تحلیل این اطلاعات می توانید. دقیقا بفهمید. مشتریان شما چه می خواهد و شما باید بر اساس این حجم عظیم اطلاعات، ان خدمت یا محصول را برای او فراهم کنید.
تبلیغات آنلاین در دنیای دیجیتال مارکتینگ
در دیجیتال مارکتینگ ما انواع تبلیغات را هم داریم همسان، ریتارگتینگ، پولی، کلیکی این موارد خیلی تخصصی است باید با هم دیگر بیشتر روی آنها بحث بکنیم. در مجموع دیجیتال مارکتینگ میشود استفاده از تمامی ابزارهای دیجیتال برای رساندن صدای خودمان به مخاطب، مخاطبی که به خدمت ما نیاز دارد. البته انتخاب محل این ابزار و استفاده از روش و نوع استفاده از این ابزار می تواند خیلی در رسیدن به موفقیت شما کمک کند. فکر کنم ساده و راحت گفتم و اگر تجربه ندارید حتماً از آدمهای با تخصص و باتجربه کمک بگیرید. یا اگر مشاوره خواستید به من پیام بدهید. امروزه کسب و کاری که در دنیای دیجیتال حضور ندارد. عملا کسب و کار نیست.
امیدوارم قدم پنجاه و سوم دیجیتال مارکتینگ برایتان مفید بوده باشد.
ممنون میشوم که از سایت و کانال یوتیوب saeed kazemi بازدید بفرمایید و این محتواها را به دوستانتان هم معرفی بفرمایید. لطفا کامنت و ارسال بازخورد را فراموش نکنید. شما فارسی زبان عزیز از هر جای دنیا در مورد هر موضوعی از مسائل کسب و کاری و بیزینسی تا زندگی تجربه دارید.یک درخواست لایو برای من ارسال کنید. یا یک ویدئو یا پادکست ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای برای من ارسال کنید. تا بنام خود شما و با امکان معرفی کسب وکار خودتان بر روی سایت سعید کاظمی بارگزاری کنم.
برای مطالعه قدم پنجاهم و دوم اینجا کلیک کنید و برای مطالعه قدم پنجاه و چهارم اینجا کلیک کنید. اگر علاقه مند هستید. که درسهای کامل آموزش کسب و کار به زبان ساده و رایگان بهره مند بشوید. اینجا کلیک کنید. روز خوبی داشته باشید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.